handdator

Visa fullständig version : Inrikesflyg Aten-Naxos


Hedan
2006-01-06, 12:03
Hej igen!
Nu har vi bokat, men inte till Kreta.. Tack för alla svar.
Vi flyger till Aten den 30/6 och vidare till Naxos där vi ska starta vår båtluff.
Är det någon som vet vad inrikesflyget mellan Aten-Naxos kan kosta alt Aten-Paros?
Vidare: Är det bra flygförbindelse och vilka tider?
Har försökt gå in via Olympic airways men det fungerar inte att välja datum.
//Hedan

Atle
2006-01-06, 12:10
tror ikke det går å fly til paros, men det er bare en liten time med båten fra Naxos til Paros hvor det er flyplass. Har hørt at det skal koste sånn cirka 400 kroner med fly Athen/Naxos. God tur

Kalimera
2006-01-06, 12:35
Jag kollade på Olympics hemsida, det går ett plan till Naxos kl 12.25, pris 69 € för en enkel biljett inkl skatter.

Hedan
2006-01-06, 20:23
Tack för era svar!! Intressant med flyg. I somras tog vi HighSpeed båten fr Pireus-Naxos men i år funderar vi som sagt på flyg.
Något annat vi funderar på är att efter Naxos "luffa" vidare till Sifnos. Det är jag min man och våra tre barn på 5,5 och 7 år, dessutom åker vi med min syster, hennes man och deras två tonårsbarn. Har ni något bra tips till boende för våran stora tjocka släkt.... Vi vill gärna ha både barnvänligt samt lite "tempo".. Har läst om Platys Gialos, kan det vara något för oss?

I somras bodde vi på WindMill hotell i Naxos stad, helt ok! förutom att barnen saknade pool. I år funderar vi ev på att försöka hitta boende med pool den tiden vi är på Naxos, fick lite tips här på forumet som jag ska maila till.
Ha det bra!
//Hedan

Kalimera
2006-01-09, 10:14
Vi vill gärna ha både barnvänligt samt lite "tempo".. Har läst om Platys Gialos, kan det vara något för oss?
Platys Gialos är en fin liten turistort med en bra strand. Men "tempo" kan du inte räkna med. Enda stället på Sifnos som kommer i närheten av tempo är Kamares, men räkna inte med något större raj-raj. :)

CH
2006-01-10, 09:59
Hej Hedan

Jag såg att ni åkte Highspeedbåten förra året från Athen till Naxos. Jag sökte här på forumet efter just någon som gjort det. Vi väljer mellan att ta Highspeedbåten, Blue Star båten (som går senare och tar längre tid) eller att flyga inrikes. Problemet med inrikesflyget för oss är att vi kommer att ha mindre än en timme på oss från det att vårt plan landar tills dess att flyget till Naxos går, så jag tror inte att vi vågar boka något flyg. Hur tyckte ni att det gick att åka med Highspeedbåten? Vi har tre barn med oss (6, 9 och 10år) varav ett av dem är vår dotters kompis. Hon har lite anlag för sjösjuka så vi vill gärna hitta ett alternativ som passar henne. Våra två egna barn är vana resenärer så de brukar anpassa sig efter det mesta. Hör gärna av er med era erfarenheter.

/CH

Kalimera
2006-01-10, 12:51
Hur tyckte ni att det gick att åka med Highspeedbåten?
Highspeedbåten kan gunga en del om det går mycket vågor. Någon fara för säkerheten är det inte eftersom de inte får gå ut om det är för stora vågor. Men om det är jobbigt för någon med sjösjukeanlag vet jag tyvärr inte. Båtarna är ju ändå ganska stora och borde inte vara några större problem att åka med även under hög sjö.

Hedan
2006-01-10, 16:03
Hej CH!
Det är som Arne säger, Highspeedbåten kan gunga.
Vi klarade oss de första timmarna men den sista timman innan vi kom till Paros gungade rejält.
Det var inte särskilt trevligt och vi var glada att det inte var längre tid.
Vi kommer ju ner samma tid till Aten som ni verkar göra, c:a en timma innan inrikesflyget till Naxos går, så även i år blir det då Pireus som gäller. Den här gången kommer vi att välja Blue Star Ferry.
PS Tack för tipsen om Sifnos!
//Hedan

AnnaÖrebro
2006-01-10, 16:28
Hej, vi har tänkt att göra omvänt kan man säga. Vi landar också samma tid som er och har insett vi inte hinner med inrikesflyget på väg till Naxos. Så vi bokade inrikesflyget hem från Naxos till Athen. På så sätt kan vi vara kvar på Naxos ända tills avresedagen. Vi ska betala ca 1700kr för oss, vi är en familj på fyra personer. Två vuxna och två barn. Mvh AnnaÖrebro

CH
2006-01-10, 16:37
Hej

Det verkar nog som om det blir Blue Star för oss också. Vi brukar inte planera fullt så noga, men eftersom vi har med oss ett barn som inte är vårt eget så är det lite mer att tänka på. Det är hennes första resa utomlands någonsin så vill ju gärna att hon ska vilja återvända och inte bli helt avskräckt.

Vi har bott på Spiros när vi varit på Naxos och det är inte det billigaste hotellet på ön, men heller inte det dyraste. Vi har tittat på andra hotell när vi ska återvända, men alltid hamnat på Spiros till slut iallfall. Vi (eller barnen) vill gärna ha pool och läget är jättebra med nära till både busshållplats och strand.

/CH

Hedan
2006-01-10, 18:33
Hej! Vi funderar på att göra detsamma som er, boka inrikesflyget tillbaka till Aten. Ev avslutar vi vår ö-luff på Paros och därifrån verkar det gå två st plan till Aten den dagen vi ska hem. Frågan är, har ni redan bokat inrikesflyget och vet du om man måste göra det långt i förväg?
Känns lite osäkert nu efter jordbävningen och ev fågelinfluensa, men man kanske kan få pengar tillbaka om det blir så illa.
//Hedan

Hedan
2006-01-10, 19:45
Hej! Vi har funderingar att bo på Spiros hotell tack vare deras pool.
Har haft mailkontakt med dom och de tar 75 euro/dygn för en 2 rums lgh i början av juli.
Lite skillnad mot WindMill där vi bodde i somras och som tog 37,5 euro/dygn för två rum med kokmöjligheter.
Vet du något mer ställe som har pool? Har mailat till hotell Aegeon/ Iliovasilema i Naxos stad men får tillbaka mailet i retur att det är fel "adress".
//Hedan

AnnaÖrebro
2006-01-12, 09:36
Hej igen, ja, vi har redan bokat inrikesflyget hem från Naxos till Athen, min man gjorde det igår. Det är ett litet plan som inte tar så många passagerare och många på här på Kalimera tipsar om att boka tidigt så inte platserna tar slut. Och så tycker vi att det verkar väldigt smidigt.Så vi gjorde det igår för att vara på den säkra sidan. På vägen till Naxos från Athen har vi bestämt oss för att stanna några dagar på någon annan ö, så att det inte ska bli så lång båtresa för barnen första dagen. För sedan kommer vi att stanna resten av vår semester på Naxos. Mvh AnnaÖrebro

CarinaT
2006-01-12, 16:21
Hej igen, ja, vi har redan bokat inrikesflyget hem från Naxos till Athen, min man gjorde det igår. Det är ett litet plan som inte tar så många passagerare och många på här på Kalimera tipsar om att boka tidigt så inte platserna tar slut. Och så tycker vi att det verkar väldigt smidigt.Så vi gjorde det igår för att vara på den säkra sidan. På vägen till Naxos från Athen har vi bestämt oss för att stanna några dagar på någon annan ö, så att det inte ska bli så lång båtresa för barnen första dagen. För sedan kommer vi att stanna resten av vår semester på Naxos. Mvh AnnaÖrebro

Hej Anna
Vad nyfiken jag blir, har själv kollat på inrikesflyg från Paros till Aten. Det är ju bara 35 minuters flygning och vips är man framme på Atens flygplats _B-anana

Men, hur funkar det..det här med biljetterna, efter att man har betalt via nätet. Får man några hemskickat? eller vad får man för bevis att man har beställt just den flighten?

/Carina (från Örebro jag också)

AnnaÖrebro
2006-01-13, 13:14
Hej Carina, min man hade först telefon kontakt med air olympic i Köpenhamn(finns inget kontor i Sverige) för att få reda på hur han skulle göra och det var inte svårt. Han gick in på deras hemsida, där måste fylla i vilket land du köper biljetterna i , du anger Danmark. Barn kostar lika mycket som vuxna i vilket fall våra, de kommer vara 3 och 5 år. Sedan fyller du i uppgifterna som det frågas om, där det står postnummer skriver du ditt svenska. Du får uppge kontokortsnummer. Sedan ringde säljaren tillbaka till min man och dubbelkollade alla uppgifterna samt ville ha säkerhetskoden på vårt kontokort, finns tydligen på baksidan. Sedan var allt klart och biljetterna skickas hem till oss. Jätte bra service och min man sa att det inte var svårt att förstå den danske säljaren (han har nämligen svårt att förstå danska, trodde att han skulle få prata engelska). Det skulle kosta 1700 danska kronor för oss fyra och vi flyger hem den 14 juni. Mvh Anna

CarinaT
2006-01-14, 12:29
Hej Carina, min man hade först telefon kontakt med air olympic i Köpenhamn(finns inget kontor i Sverige) för att få reda på hur han skulle göra och det var inte svårt. Han gick in på deras hemsida, där måste fylla i vilket land du köper biljetterna i , du anger Danmark. Barn kostar lika mycket som vuxna i vilket fall våra, de kommer vara 3 och 5 år. Sedan fyller du i uppgifterna som det frågas om, där det står postnummer skriver du ditt svenska. Du får uppge kontokortsnummer. Sedan ringde säljaren tillbaka till min man och dubbelkollade alla uppgifterna samt ville ha säkerhetskoden på vårt kontokort, finns tydligen på baksidan. Sedan var allt klart och biljetterna skickas hem till oss. Jätte bra service och min man sa att det inte var svårt att förstå den danske säljaren (han har nämligen svårt att förstå danska, trodde att han skulle få prata engelska). Det skulle kosta 1700 danska kronor för oss fyra och vi flyger hem den 14 juni. Mvh Anna

Hej Anna och tack för ditt svar.
Det låter ju jättebra. Jag har lite fler frågor, hoppas du (eller kanske någon annan) kan svara på dom.
Vet du om det var telefonnr +45 33126100?
Är det hemsidan olympicairlines.com som ni bokade genom?
Om det är det, där ber dom om att man skall tala om vad för slags biljett man vill ha, economy-restricted eller ekonomy-flexible. Det verkar som det är samma pris för båda varianterna. Vad är skillnaden? Vad beställde ni?
Carina

AnnaÖrebro
2006-01-14, 18:36
Hej igen. Både hemsidan och telefonnumret var dom vi använde oss av. Vi har bokat restricted, min man har inte direkt koll på vad skillnaden är. Han tror att restricted betyder att biljetterna inte är ombokningsbara. han tror också att flexible betyder att dom är ombokningsbara och därför bokade han inte dom för han trodde att de var dyrare. Biljettkillen på Olympic airlines frågade inte om vi ville ha några specifika biljetter, utan de var bara tal om enkelbiljetter Naxos-Aten. Lycka till med bokningaran. Mvh Anna

CarinaT
2006-01-14, 18:56
Lycka till med bokningaran. Mvh Anna

Hej Anna
Jättetack för hjälpen. Man är ovan och osäker :confused: på att boka sådana här biljetter. Jag hoppas att vi kommer kunna flyga inrikes i år. Ha det så skönt på eran resa. Vi åker inte förrän i slutet på juni. Känns bra att ha något så underbart att längta till.
Hälsningar Carina

inha
2006-01-15, 08:43
Går det inte att flyga direkt till Naxos? Eller måste man mellanlanda någonstans - tex Athen?

/inha
(en som kommer att båtluffa i sommar som tänker ha Naxos som centralpunkt.)

AnnaÖrebro
2006-01-16, 10:16
Hej igen, ville bara säga, vilken bra service det var när vi bokade inrikesbiljetterna mellan Naxos-Aten. Min man bokade biljetterna förra veckan och idag måndag fick jag dom med posten från Köpenhamn. Kanon! mvh Anna

CarinaT
2006-01-18, 19:25
Hej igen, ville bara säga, vilken bra service det var när vi bokade inrikesbiljetterna mellan Naxos-Aten. Min man bokade biljetterna förra veckan och idag måndag fick jag dom med posten från Köpenhamn. Kanon! mvh Anna

Hej Anna och tack igen för informationen. Låter som sagt jättebra.

Hälsningar Carina bye_bye