Visa fullständig version : Skulle du hjälpa med solkräm? (Ensamresenär.)
Min fråga är om du skulle kunna hjälpa en främmande person på stranden med att smörja in solkräm på rygg ? Likväl att du kanske behöver hjälp med att smörja in solkräm.
Jag kan bara prata för mig själv, om/när jag åker själv och vill gärna ha solkräm även på ryggen , så skulle jag nog pejla läget och kolla vem som jag skulle kunna fråga om hjälp, annars skulle jag nog försöka sköta det efter bästa förmåga. Men då jag bränner mig väldigt lätt, så solkräm är för mig ett måste.
Men är det ok att fråga någon på stranden om hjälp att smörja in mig på ryggen utan att det blir en invit till något.
Hur skulle du göra?
* Ber du om hjälp,
* Försöker sköta det själv efter bästa förmåga,
* Nej, jag smörjer mig inte.
Förklara gärna, om min fråga är dum så visst. Och ligger min fråga i fel tråd så flytta den gärna.
litentuva
2011-05-10, 19:47
Jag skulle inte smörja in någon som jag inte känner och skulle nog uppfatta det som lite konstigt om någon frågade. Lär man känna någon kanske det är ok efter ett par dar men nja jag vet inte... Har inga problem att smörja ryggen själv men annars tar jag maken eller barnen till hjälp.
Jag har åkt på egen hand och bad inte om hjälp utan försökt klara det på egen hand... Ryggen (som ju faktiskt är ett problem) har jag försökt smörja in efter bästa förmåga annars så har jag sett till att skydda ryggen för solen. Tror inte heller att jag skulle känna mig bekväm nog att tacka ja till att hjälpa om någon bad mig om hjälp.
Jag skulle försöka göra det själv, men varför inte ta emot hjälp om någon frågar. Likadant om jag ser att någon är själv och har problem så skulle jag kanske fråga om den personen behöver hjälp (hjälper jag dig, kanske du kan hjälpa mig) Men då skulle det nog behöva vara en dam i min ålder eller äldre, om jag skulle våga fråga Ang_elx
Jag har värk och stelhet i leder och kommer inte åt ryggen på något vis, så om någon skulle fråga mej om hjälp så får hon/han det givetvis. Däremot är jag nog för feg , eller stolt , för att själv be om hjälp. Fånigt. Zvempa
På enklereliv.no får man kjøpt noe som kalles kremsmører, den har langt håndtak slik at man kan smøre seg selv på ryggen. Har prøvd den og den fungerer bra. :)
Än så länge fixar jag min rygg på egen hand. Och om en för mig okänd person ber om hjälp med detta.. så njet.
Eftersom jag sällan vistas mer än 20 bikiniklädda minuter i solen så smörjer jag mig sällan nu för tiden. Njag reste ensam lyckades jag alltid prata ihop mig med andra och fick hjälp, men jag skulle inte tveka att be någon främmande - trevlig person - ställa upp om det behövdes.
//Kikh
På enklereliv.no får man kjøpt noe som kalles kremsmører, den har langt håndtak slik at man kan smøre seg selv på ryggen. Har prøvd den og den fungerer bra. :)
Tskk for tipset, det er jo et produkt jeg har fundert på å finne opp selv! Man får jo ideer i nøden ...en gang i tropisk strøk, da strømmen gikk og man badet bokstavelig i sin egen svette om natten, 'oppfant' jeg et mobilt myggnett, sammenlegggbart og veldig smart. Det tok maaange timer å finne en smart løsning. Men akk, andre hadde tenkt samme tanken før.
Men altså, jeg ville kanskje bli litt sjenert om en fremmed tilbø seg å smøre ryggen min. Ville sikkert se det an. For tiden brukes en slags oppvakstkost, for vask av kopper og dess like - med avtagbar svamp, et godt hjelpemiddel. I tillegg har jeg skaffet meg, etter råd fra en ekspeditrise på Clas Ohlsen, et redkap som er ment til å ta bort dugg fra innsiden av bilens frontrute. Ikke prøvd ennå. Vaskekosten er ypperlig. Men folk stirrer jo litt når det er tid for påfyll av solfaktor.:Dflabb_flab
Knepig fråga..., men om en kvinna i min egen ålder kom och frågade vänligt om jag ville hjälpa henne med att smörja ryggen och jag t ex var på min strand på Tinos så skulle jag nog göra det faktiskt. Har jag smörjt min man och mina barn och även väninnor vid behov så är det väl inte nån större skillnad kan jag tänka mig. Men ingen har frågat så alla är nog blyga.
Lissi
Hade någon främmande frågat mig om jag ville smörja in deras rygg så hade jag nog tolkat detta som en "invit" oavsett kön?
Tänk er följande. Jag är en man i 40-års åldern och ligger på stranden. Sidan om ligger två tjejer i 13-års åldern. Jag frågar tjejerna om de kan smörja in mig på ryggen.
På något sätt känns detta inte helt rätt va?
Hade någon främmande frågat mig om jag ville smörja in deras rygg så hade jag nog tolkat detta som en "invit" oavsett kön?
Tänk er följande. Jag är en man i 40-års åldern och ligger på stranden. Sidan om ligger två tjejer i 13-års åldern. Jag frågar tjejerna om de kan smörja in mig på ryggen. På något sätt känns detta inte helt rätt va?
Så hade även jag tolkat det scenariot. Enklast är väl att slå sig i slang med hotellgrannar eller trevligt folk vid strandbaren, då brukar det lösa sig. Annars får ni invänta de kringströvande "massöserna" och bjuda dem en flaska solkräm istället för massageoljorna :D
Jag kanske funnit en affärsidé här. En liten "kiosk" vid stranden där man kan köpa sig en ryggsmörjning av en tvättäkta svenska...
//Kikh
sjöborren
2011-05-11, 09:16
Förvånad över svaren... visst smörjer jag någon på ryggen om de ber mig - självklart inte om jag anar att personen har andra avsikter. :mad:
Jag vet inte om du Sanckar är en kille eller tjej... men jag skulle smörja dig på ryggen om du bad mig. Jag känner empati då jag ser en osmord röd rygg och tänker på de grekiska underlakanen som ibland är av modell sandpapper. :eek:
Hälsningar: lilla sjöborren, som v 22 - förhoppningsvis - är någonstans i den grekiska övärlden. bye_bye
sjöborren
2011-05-11, 09:27
Kikh! Exakt min tanke! Kanske kunde vi bli smörj-kompanjoner... två euro för en klick konsums blå-vita... tre euro för en klick Hawaian Tropic ... fyra euro ... :cool::D
Admirala
2011-05-11, 13:59
Dagbladet (http://www.dagbladet.no/2011/05/11/tema/reise/reiseeksperter/reisemedisin/lege/16480548/) skriver i dag:
Til spørsmålet om solfaktor sier (lege ved reiseklinikken) Hasle det viktigste er at man soler seg veldig forsiktig i begynnelsen, og øker soldosen etter hvert som man blir brun.
- Da trenger man egentlig ikke å bruke solfaktor i det hele tatt, og man blir mye brunere. Om planen er å ligge i solsteiken hele dagen kan skadene minimaliseres ved å bruke høy solfaktor, for eksempel faktor 15, sier han, og legger til:
- Men det er ikke den beste måten å unngå hudkreft på.
En mye sikrere måte for å unngå nettopp hudkreft, er å holde seg i skyggen, poengterer reiselegen.
- Dersom du har spesielt pigmentfattig hud kommer du ikke utenom solfaktor, sier Hasle.
Det er slik jeg gjør det, enten jeg har noen med meg på stranden eller ei.
Jeg blir vanligvis fort rød i direkte sol, men ligger som regel under en parasoll når jeg er på stranden. Jeg får farge likevel, og blir brun, ikke rød. Solkrem bruker jeg bare på særlig utsatte steder, som ankler, skuldre, nese.
Til spørsmålet ditt: For å være ærlig, ville jeg nok smurt en kvinne på ryggen, men muligens ikke en mann, iallfall ikke om jeg oppfattet ham som flørtende e.l. Unntaket ville være om det var Johnny Depp.
karinafp
2011-05-11, 14:30
Jeg blir vanligvis fort rød i direkte sol, men ligger som regel under en parasoll når jeg er på stranden. Jeg får farge likevel, og blir brun, ikke rød. Solkrem bruker jeg bare på særlig utsatte steder, som ankler, skuldre, nese.
Samma här. Använder aldrig solkräm på kroppen, utan solar försiktigt i början. Är jag riktigt vit, kan det räcka med tiominuterssolningar de första dagarna tills färgen börjar komma. Bränner mig sällan, det enda i solkrämsväg jag använder är ett solstift till näsan, läpparna och pannan, som kan bli rätt utsatt när jag badar.
Så jag har inget behov av att bli smord... Ang_elx tycker dessutom inte om att smörja andra, det är kladdigt och dant, så av mig får du ingen hjälp med dylikt. ;)
För övrigt ska du smörja in dig en bra stund innan du går ut i solen, så det hinner sjunka in i huden. Smörjer du dig och lägger dig direkt i solen, bildar solskyddsmedlet miljontals små droppar på huden, och varje droppe fungerar som ett brännglas som koncentrerar solljuset. Se bara på alla kräftröda tyskar och engelsmän med sönderbrända ryggar som glänser av sololja, och så smörjer de på ännu mera där de ligger... Min mamma brukade smörja sig med matolja innan hon lade sig i solen, för att bli brun snabbare... :D men hon brände sig aldrig, å andra sidan.
Karin
Karin moderna solkrämer har helt andra egenskaper. Det går bra att smörja på även i solen och för den som vistas i solen mitt på dagen är det nog nödvändigt med solkräm. Själv tillhör jag den lyckliga delen av befolkningen som inte så lätt bränner mig men när vi åkte kanot på Amazonas bifloder la vi på ny solkräm en gång i halvtimmen på utsatta delar. Vid ekvatorn är det helt nödvändigt för den som har en ljus hy.
Nu blev det en utvikning från ämnet. Självklart hjälper jag den som vill ha hjälp med att smörja sin rygg. Har jobbat i vården under en del av min yrkeskarriär på lite olika poster så äckligare saker har jag minsann fått ta i.
Är det sen en snygging som frågar blir det ju extra trevligt.Ang_elx
Eva
Självklart skulle jag smörja en okänd människa som bad om hjälp!! Bara man förklarar att man reser ensam o har svårt att nå är det väl inget konstigt med detta!?bye_bye
karinafp
2011-05-11, 20:59
moderna solkrämer har helt andra egenskaper.
Ja, de kan orsaka cancer alldeles av sig själva. Ang_elx
http://nyheter24.se/nyheter/418736-solkram-kan-orsaka-cancer
Nej, rådet att ta på sig en hatt och sätta sig i skuggan är min melodi, inget kladd!
På www.plusvardag.se finns en ryggsmörjare, 145:-.
hjalpmedelsbutiken.se har en "Climi Smörjare" 90:-
Kanske du skulle prova bye_bye
lugnagatan
2011-05-11, 22:27
Det kan jag hålla med om. Vad är det för konstigt att be någon annan om hjälp med detta ?
Men känner man sig minsta osäker ska man förstås låta bli.
Eftersom jag sällan vistas mer än 20 bikiniklädda minuter i solen så smörjer jag mig sällan nu för tiden. Njag reste ensam lyckades jag alltid prata ihop mig med andra och fick hjälp, men jag skulle inte tveka att be någon främmande - trevlig person - ställa upp om det behövdes.
//Kikh
Ja, de kan orsaka cancer alldeles av sig själva. Ang_elx
http://nyheter24.se/nyheter/418736-solkram-kan-orsaka-cancer
Ja absolut i likhet med massor av andra produkter som vi använder på in och utsidan. Visst är skuggan bäst ibland men solen kan vara svår att undvika i vissa lägen.
Eva
Kikh! Exakt min tanke! Kanske kunde vi bli smörj-kompanjoner... två euro för en klick konsums blå-vita... tre euro för en klick Hawaian Tropic ... fyra euro ... :cool::D
€4 smörjning och en Ouzo, €10 smörjning, frukostsällskap och en STOR Ouzo:D
//Kikh
karinafp
2011-05-12, 08:24
Ja absolut i likhet med massor av andra produkter som vi använder på in och utsidan.
Nja... inte den här delen av "vi", i alla fall. Ang_elx Försöker äta så ren och kemikaliefri mat som möjligt och smörjer mig inte med någonting, så det finns inget du kan säga som får mig att börja smörja in mig med något som kan orsaka cancer, så länge det går att undvika med ett förståndigt leverne. Tar man det försiktigt med solandet, så ser huden till att skydda sig själv. Som sagt, ett solstift på delar av ansiktet är allt jag använder, eftersom det är dubbelt utsatt när jag simmar, med både direkt solljus och reflexer från vattenytan. Och det skulle se LITET fånigt ut att simma med solhatten på...;) där går faktiskt gränsen för mig. flabb_flab
Karin
som helst sitter i skuggan med en god bok
Men Karin inte tänker jag övertyga dig om att du ska smörja dig då har du helt missförstått tråden.
Jag äter också så mycket ekologisk mat som möjligt, har minskat på köttet, röker inte och är måttlig med alkolhol. Ang_elx
Eva som gärna smörjer den som vill ha hjälp
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.