handdator

Visa fullständig version : Kultur inte fattigdom


lugnagatan
2011-05-10, 16:36
Diskussionen om budgeten på Yannas hörna fortsätter här. 30 € per dag för någon som bor i Grekland är mycket, som att fira semester varje dag. Vad är det som kostar då ? Kaffet med någon hortapita går på 2-3 €, en kyckling-pita till lunch bara 2-3 € det också, och inhandling med noggranna priskontroller omkring 5-10 euro, men inte varje dag, så det går att leva billigt.
Det är nattsuddandet som kostar.

Med tiden tänker jag mig att kunna lägga mer pengar på boendet, här är naturligtvis väldigt charmigt, men lite större och modernare vore inte så dumt. AC:n orkar inte få bort fukten, så nu har jag gjort slag i saken och har fönstret vidöppet på dagen. Då går fukten ur, det slutar att droppa från kökstaket då. Den stora katten går in och lägger sig i soffan då, och det går väl bra, annars verkar det inte vara någon risk för invasion, dom här katterna är vana vid uteliv.

Det är lätt att fastna någonstans ute på kvällen, och då tickar ju eurona iväg. Igår blev det hos Nikos i gränden. Där kan jag sitta länge och drömma om att kunna äga någon av dröm-maisonettorna mitt emot, och titta rakt upp på en måne i andra kvarteret och tornsvalorna, och där sitter jag i bakhåll till min favoritrestaurang och gluttar in mot köket. Personalen har ganska långt till köket som ligger nere i denna gränd, och det går också att sitta vid något av bordena i gränden, inte bara uppe på torget vid kyrkan.
Det ser mycket rent och modernt ut i köket, köksan har hårnät. Så den här restaurangen ("Apovrado") kan jag verkligen rekommendera. Det kan verka som en ren manshierarki där, men det är nog mamman som står högst upp i hierarkin.

Inne hos Nikos är ingenting för Yanna för det är mycket sport på tv:n, men det är ok här som vardagsrum på kvällen, man kan bli generöst behandlad, men helst ska man vara en möbel, för har man varit där länge verkar det vara en oartighet att vilja betala och gå därifrån, jag tog bara den symboliska mezen, med en köttbulle och en bläckfisktentakel, några oliver, tomat och gurka och ost, men det är klart att när det kommer till kritan sedan så blir det några euron att betala, men jag tror att pengarna här faller i god jord, som en investering för framtiden.

Måste hem och se hur många nattgäster det egentligen blir, det blev en kackerlacka också, och så kunde jag inte låta bli att på rent okynne prova ett glas rött på en finare vinrestaurang nära mig, för att se vad det kostar, men den kostade bara 3 €, så det var inte så dyrt som det såg ut.

Nu har äntligen all post till poste restante också kommit tillrätta. I Rethymno var ett kuvert bortkommet i en månad, men till slut fick ja det. På postkontoret i Chania var jag och hämtade en bok beställd från Sverige, den skickades innan påsk och tog 2-3 veckor, avsändaren hade bara skrivit mitt namn och postnummer och Chania, men det funkar tydligen det också.
Där på postkontoret kom in en man från landsbygden och började tala till folk, han hade flera säckar med horta (ätliga vilda växter) utanför. Jag förstod först inte vad det gällde, men han ville förstås ha avsättning för sina mödosamt insamlade grönsaker. Det var en liten och knotig man, med lysande blick, som formad av det mödosamma jobbet att leta och skära av bladrosetter (av Σταμναγκάθι , vilket ska vara Cichoria ) på sluttningar i skrevor, där det finns mest, tillslut fastnade han ändå för en ovanligt vacker medelålders postkassörska och frågade vad hon hette - Maria - och överräckte en plastkasse med dessa bladrosetter till henne. (De steks i olja och smakar lite beskt.)
Som stående utanför kulturen kände jag först att det handlade om tiggeri, "som vanligt", men det slog mig att eftersom jag inte förstår - språket inte minst - så kan jag inte döma på det sättet och slå ifrån mig, jag är den oförstående och ovetande jag är, som står utanför, och ska inte verka ha bråttom och fly från problemet att jag inte är delaktig i det som händer. Mannen stod där utanför med sina säckar, och tilltalade mig när jag kom ut, och jag fick en klapp på axeln. Nu förstod jag att jag för ett ögonblick var delaktig i en urgammal kultur som inte handlar om tiggeri utan om givande.

Det är verkligen ledsamt att denna man från landsbygden inte ska kunna lämna skörden någonstans och få betalt - till högstbjudande - utan måste gå in på ett postkontor...
Men mina pengar här göre sig icke besvär, det är fråga om en urgammal kultur, som inte går att ändra på , fast det ser ut som ett "fel i samhället".

En likadan, liten och knotig, kvinna kommer med sin enkla låda till lyra, in på gatu-caféet, där jag sitter, och gnider lite den torra stråken mot strängarna och sjunger någon fras bara. Ljudet från instrumentet är mycket torrt och surrande, nästan helt utan klang, som den hesa rösten. Hon får en sesambeströdd ring av personalen, och går därifrån.

Om man har 30 € skulle det ju gå att skänka mycket till fattiga varje dag. Men dessa som sitter på trottoaren och yttrar någon liten ramsa så fort någon passerar gör mig bara beklämd. Det kan ju vara så att de dom yttrar är en bön för välgång för andra. Det är så uppenbart att dom tillhör en speciell lite mörkhyad folkgrupp med speciella kläder och urgamla vanor och traditioner.
Några symboliska mynt då och då kan väl knappast hjälpa, och ännu mindre ändra på något om det är fel och orättvisor på gång. Däremot vet jag att i katolska länder och i det här ortodoxa är det en plikt att skänka pengar till fattiga som tigger - det är en del av kulturen, det har alltid varit så, och kommer att fortsätta så.
Om jag känner att jag trivs på en plats och sitter ute för att njuta av trivsamheten ger jag dock gärna liksom av tacksamhet en slant till dom som kommer till borden och tigger.
Jag vill vara lika generös, jag, som dom restaurangägare som jag träffar är mot mig ! :D

Kikh
2011-05-10, 22:23
NU börjar du bli grek minsann ;) Nattalivet är svårt att undvika när man bekantat sig med Chania.

Den äldre Xortaplockande mannen är en instutition i stan och, tro det eller ej, men han har sina fasta betalande kunder. Det som blir över brukar han erbjuda till strökunder eller bekanta, men det händer säkert att hans släkt får en påse gratis.

Lira-tanten är även hon en instutition - en proffstiggerska från Bulgarien - med en enda gnällande ton på sina strängar. Om man inte aktar sig kastar hon onda ögat på en. Det försökte hon göra på mig för fyra år sedan, men jag pekade bara på mina ytterst blå ögon och flinade - Typ: Du kan ju se om det biter - och sedan dess låter hon mig vara ifred. Hon bara flinar lite, men har även blinkat lite skämtsamt.

//Kikh, som njuter nattalivet hemma med ett litet glas rött.

xenos
2011-05-11, 07:32
Som stående utanför kulturen kände jag först att det handlade om tiggeri, "som vanligt", men det slog mig att eftersom jag inte förstår - språket inte minst - så kan jag inte döma på det sättet och slå ifrån mig, jag är den oförstående och ovetande jag är, som står utanför, och ska inte verka ha bråttom och fly från problemet att jag inte är delaktig i det som händer.

Några symboliska mynt då och då kan väl knappast hjälpa, och ännu mindre ändra på något om det är fel och orättvisor på gång. Däremot vet jag att i katolska länder och i det här ortodoxa är det en plikt att skänka pengar till fattiga som tigger - det är en del av kulturen, det har alltid varit så, och kommer att fortsätta så.

Tack för dom orden!
Socialtjänsten har inte landat i Chania ännu.

Kikh
2011-05-11, 08:30
Tack för dom orden!
Socialtjänsten har inte landat i Chania ännu.

Tyvärr, eller kanske tack och lov, har vi "socialtjänst" även här. Kyrkan delar ut både kläder och mat till behövande, och en rar tant som driver gratis grekiska-kurser samlar även kläder och liknande till behövande. Beträffande tiggeriet har de tidigare givmilda grekerna börjat tröttna i takt med att proffstiggarna från andra länder ökar. Nu skänks det inte pengar i samma utsträckning som förr, om det inte är en bekant eller avlägsen släkting som tigger. Greker här i stan tigger sällan direkt utan "säljer" näsdukar, blommor, kalendrar och dylikt och då känns det lite lättare att lämna en slant.

Proffstiggarna däremot med sina dragspel, fioler eller "förtvinade" kroppsdelar är en pest i stan. Nattetid kan men se dem uppklädda till oigenkännlighet på stans finare etablissemang - somliga helt utan lyten...

//Kikh

ricky
2011-05-11, 08:40
Ja det är bedrövligt med dessa proffstiggare som har det mycket gott ställt. Det värsta är att de utnyttjar sina små barn också. Det är hemskt att se de sövda 3-4 åringarna i famnen som ska föreställa sovande spädbarn.
Jag brukar däremot alltid försöka köpa något av de lokala "tiggarna" som försöker bedriva någon form av kommers. Måhända att ett fåtal av dessa också är välbetällda?

Jag har vid något enstaka tillfälle sett samma tiggare på helt olika turistorter.
Jag har hört att i Rom t.ex. så får tiggarna betala svindyrt för de bästa platserna. (till polisen eller maffian gissar jag?)

Netwolf
2011-05-11, 12:55
Ja det är bedrövligt med dessa proffstiggare som har det mycket gott ställt. Det värsta är att de utnyttjar sina små barn också. Det är hemskt att se de sövda 3-4 åringarna i famnen som ska föreställa sovande spädbarn.

Denna debatten hörde jag redan i min barndom om "zigenare" och "tattare". Precis samma ryktesspridning som då, eller har du belägg för det du skriver?

/Netwolf

MonkanS
2011-05-11, 12:55
Ja det är bedrövligt med dessa proffstiggare som har det mycket gott ställt. Det värsta är att de utnyttjar sina små barn också. Det är hemskt att se de sövda 3-4 åringarna i famnen som ska föreställa sovande spädbarn.


Har sett detta barntiggeri även i Rethymno utefter strandpromenaden kvälls/nattetid. Barnet sitter där med sitt lilla dragspel.. eller bara med en korg framför sig och med bedjande ögon säger please.. De är så trötta att de gråter men den vuxne manar på barnet att fortsätta. Det gör så fruktansvärt ont i hjärtat att se detta. Ändå måste man göra sig hård och blunda för det. Därför att så länge som de kan få en slant.. så länge fortsätter detta.

//Monica S

lugnagatan
2011-05-11, 16:39
Du hade kunnat få en slant av henne för att hon skulle kunna se dig mer i ögonen....


...hennes onda och plågade själ, nordiska kvinnans ögon frälser.......






kastar hon onda ögat på en. Det försökte hon göra på mig , men jag pekade bara på mina ytterst blå ögon


.

nickelena
2011-05-11, 20:46
Hej lugnagatan.
Är det hos Nikos på Colombo(i gamla stans gränder) du blir sittande??
Där satt vi många timmar när vi var i Chania, både i maj och september ifjol.
Blev så nyfiken när du skrev Nikos...
Vår son Arne och Nikos blev mycket förtjusta i varandra.

Ha det gôtt, jättetrevligt att läsa om livet på Kreta, tack!

Lena

lugnagatan
2011-05-11, 22:03
Tack för eran hälsning! Jo, det är hos Nikos på Colombo jag brukar fastna.
Det brukar bli svårt att komma där ifrån...

Hälsningar
Stefan


Hej lugnagatan.
Är det hos Nikos på Colombo(i gamla stans gränder) du blir sittande??
Där satt vi många timmar när vi var i Chania, både i maj och september ifjol.
Blev så nyfiken när du skrev Nikos...
Vår son Arne och Nikos blev mycket förtjusta i varandra.

Ha det gôtt, jättetrevligt att läsa om livet på Kreta, tack!

Lena

myssa
2011-05-11, 22:37
Ryktesspridning eller inte men med mina egna ögon följde jag en kvinna som satt på gatan med ett barn i famnen och jämrade sig. Sent på kvällen i Platanias, plötsligt stiger grabben upp ur famnen och tar fram sin mobiltelefon och vandrar iväg och en annan grabb slinker ner i samma kvinnas famn. Skift gång kanske? Alla får tycka vad dom vill om tiggerier men det blir en aning beklämmande, för på något sätt bryr jag mig om människorna. En gång var jag på besök i ett annant land långt från Grekland och där uppmanades vi att inte skänka pengar till tiggare om det inte var verkliga handikappade. Typ utan ben eller armar. Tanken var att alla skulle lära sig arbeta istället för att tigga. Alla barn i det landet fick en yrkesutbildning, väverska, svarvare, silversmed eller annat, men lärde sig fort att dom tjänade mer på tiggeri. Jag blir ledsen när jag ser att barn överhuvudtaget ska ha det så där, oavsett om det är verklig fattigdom eller föräldrar som tvingar ut dom. Jag går förbi utan att ge några pengar. Men som jag skrev så är känslan inte god. Säljer personen något, eller utövar en tjänst blir det en affär och det är helt ok om han inte dunkar rosbuketten i bordet då jag vänligt sagt nej tack. Vi får väl se i augusti hur tiggeriet är i år.
Myssa...

ricky
2011-05-11, 23:56
Denna debatten hörde jag redan i min barndom om "zigenare" och "tattare". Precis samma ryktesspridning som då, eller har du belägg för det du skriver?

/Netwolf

Med en så naiv och blåögd syn på saken så är det väl som att kasta pärlor för svin att försöka bemöta detta?

"Citat flygmäklarna resebyrå"
TIGGARE OCH FATTIGDOM
Många tror att Indien är ett land där fattiga och döende ligger i högar längs gator och vägar .
Denna myt är betydligt överdriven. Indien är en av de mest dynamiska ekonomierna i världen och det Indiska samhället är i stor förändring. Ett land med över en miljard invånare har givetvis någon fattigdom, men att döma ut hela folket är stor generalisering.
Myten att hela arméer av tiggare väntar var man än kommer är en gammal kliché och mycket överdriven. De tiggare jag stött på är till 99% professionella tiggare som mutar in en gata eller ett område som ”sitt”. De väljer ofta ut de ”svagaste länkarna” i en grupp och bearbetar dessa. Bästa hjälpmedlet är att totalt ignorera deras uppvaktning.
"Slut citat"

"Citat, Department of East European Studies Uppsala University 2000-TALETS SLAVERI Människohandel och dess implikationer för svensk krishantering. Dominika Borg. Department of East European Studies Uppsala University "
Barn, i synnerhet från Östeuropa, smugglas till sydeuropeiska länder som Spanien och Frankrike för att agera professionella tiggare.46 De barn som för sådana ändamål smugglas ut ur Albanien är övervägande av romskt ursprung.47 Många barn, framför allt från Rumänien, har av kriminella gäng tvingats att delta i illegala aktiviteter, såsom inbrott, i mottagarländerna.
Vi kan inte utesluta att barn utnyttjas i tvångsarbete även i Sverige. Vid fler än ett tillfälle har barn försvunnit från svenska förläggningar, barn som Migrationsverket inte lyckats återfinna.
46 Dr. Scharlowski B, Parata S, ”How Trafficked Children are Exploited in Europe”, International Foundation terre des hommes, EU Forum on Prevention of Organized Crime, Brussels, 2004, s. 4.
47 ”Trafficking in Children in South Eastern Europe: Situation Overview”, Stability Pact for South Eastern Europe – Task Force on Trafficking in Human Beings, UNICEF,2002, s. 1.
"Slut Citat"
...Tyvärr skulle jag vilja tillägga!
Följer man tråden så ser man den tragikomiska konflikten mellan det poetiska synsättet och den krassa verkligheten om ni förstår vad jag menar.

Kikh
2011-05-12, 04:30
Du hade kunnat få en slant av henne för att hon skulle kunna se dig mer i ögonen.... ...hennes onda och plågade själ, nordiska kvinnans ögon frälser.......


Jag sa faktiskt min första vinter här att även jag behöver en slant, för det är de orden hon säger när hon spelar. Behöver jag tillägga att hon kom av sig?

//Kikh, som f ö vill påstå att de Bulgariska tiggarna i Chania inte söver sina barn, de "lånar" barn av yngre arbetsföra mödrar när de senare spelar dragspel och sjunger nere i hamnen. Om de små ser trötta ut beror det mer på att de jobbar minst 12-pass än något annat. Huruvida guider i Indien har rätt vågar jag inte uttala mig om, men här i stan känner jag till mer än de lokala guiderna. Jag lever och jobbar här, är lyhörd och oerhört vidsynt.

lugnagatan
2011-05-12, 12:15
Det är bra om du inte kopierar så stora stycken från internet och lägger in här i ett led att styrka din argumentation.

Det har hänt att medlemmar på forumet har blivit avstängda som håller på med sådant.

Dina åsikter och synpunkter kan vara lovvärda. Uttryck med dina egna ord vad du menar och gör referat av vad andra säger på internet.

Att citera vad andra har sagt på forumet är tillåtet obegränsat.


Hälsningar
Trådförfattaren



Med en så naiv och blåögd syn på saken så är det väl som att kasta pärlor för svin att försöka bemöta detta?

"Citat flygmäklarna resebyrå"
TIGGARE OCH FATTIGDOM
Många tror att Indien är ett land där fattiga och döende ligger i högar längs gator och vägar .
Denna myt är betydligt överdriven. Indien är en av de mest dynamiska ekonomierna i världen och det Indiska samhället är i stor förändring. Ett land med över en miljard invånare har givetvis någon fattigdom, men att döma ut hela folket är stor generalisering.
Myten att hela arméer av tiggare väntar var man än kommer är en gammal kliché och mycket överdriven. De tiggare jag stött på är till 99% professionella tiggare som mutar in en gata eller ett område som ”sitt”. De väljer ofta ut de ”svagaste länkarna” i en grupp och bearbetar dessa. Bästa hjälpmedlet är att totalt ignorera deras uppvaktning.
"Slut citat"

"Citat, Department of East European Studies Uppsala University 2000-TALETS SLAVERI Människohandel och dess implikationer för svensk krishantering. Dominika Borg. Department of East European Studies Uppsala University "
Barn, i synnerhet från Östeuropa, smugglas till sydeuropeiska länder som Spanien och Frankrike för att agera professionella tiggare.46 De barn som för sådana ändamål smugglas ut ur Albanien är övervägande av romskt ursprung.47 Många barn, framför allt från Rumänien, har av kriminella gäng tvingats att delta i illegala aktiviteter, såsom inbrott, i mottagarländerna.
Vi kan inte utesluta att barn utnyttjas i tvångsarbete även i Sverige. Vid fler än ett tillfälle har barn försvunnit från svenska förläggningar, barn som Migrationsverket inte lyckats återfinna.
46 Dr. Scharlowski B, Parata S, ”How Trafficked Children are Exploited in Europe”, International Foundation terre des hommes, EU Forum on Prevention of Organized Crime, Brussels, 2004, s. 4.
47 ”Trafficking in Children in South Eastern Europe: Situation Overview”, Stability Pact for South Eastern Europe – Task Force on Trafficking in Human Beings, UNICEF,2002, s. 1.
"Slut Citat"
...Tyvärr skulle jag vilja tillägga!
Följer man tråden så ser man den tragikomiska konflikten mellan det poetiska synsättet och den krassa verkligheten om ni förstår vad jag menar.

Peter
2011-05-12, 19:10
Det är bra om du inte kopierar så stora stycken från internet och lägger in här i ett led att styrka din argumentation. // Att citera vad andra har sagt på forumet är tillåtet obegränsat.

Det är väl din personliga åsikt antar jag? För jag trodde att det var Janne som bestämde sådana saker... Jag ser inte att det står moderator vid ditt namn...

Ur Forumreglerna:
När du väljer att svara med "citat" bör du ta bort den text som inte är relevant för svaret.

Jag ser inga begränsningar av storleken i övrigt. Förutom den som finns i antalet nedslag per inlägg.

Det har hänt att medlemmar på forumet har blivit avstängda som håller på med sådant.

Verkligen? Tja, det är ju möjligt att någon inte ville, eller kunde redigera citat...

Dina åsikter och synpunkter kan vara lovvärda. Uttryck med dina egna ord vad du menar och gör referat av vad andra säger på internet.

Ti? Om de som diskuterar med mig enbart hade återgett ett referat av en dokumenterad källa hade jag ansett det som synnerligen oseriöst och tvivelaktigt. Det ger alltför stor utrymme för "tolkningar".

Vill man argumentera med hjälp av "yttre" källor skriver man antingen ut länken eller så citerar man med källhänvisning så att alla kan läsa och undersöka källan. Så fungerar det i alla andra sammanhang, och har fungerat här på Forumet i tidigare diskutioner. Jag ser ingen anledning att ändra på det...

Netwolf
2011-05-13, 23:15
Med en så naiv och blåögd syn på saken så är det väl som att kasta pärlor för svin att försöka bemöta detta?


Jadu, Ricky. Varför dyker du alltid upp i frågor som rör mindre bemedlade? Jag känner till din snedvridna människosyn sen tidigare. Alla tiggare är naturligtvis skumma och ohederliga, ja rent av obskyra, en paria för samhället. Det andas 30-tal om dina åsikter.

/Netwolf