handdator

Visa fullständig version : Folegandros över dagen


semlan
2011-05-09, 13:11
Hej på er alla!

Nu är det bara några veckor kvar till årtets första greklandsresa. Vi tänker tillbringa en del av våran semester på Ios ( tror vi, vi ändrar oss hela tiden ;)).
Har tittat ut ett trevligt hotell där. Men vi tänkte ta våra fyrhjulingar och ta oss över till Folegandros över dagen, är jättenyfiken på Folegandros men det har aldrig blivit att vi har kommit dit ännu. Färjan tar det bara en timma mellan öarna. Man kommer till Folegandros vid elva och färjan tillbaks till Ios går vid halv tio. Är det någon som har lite förslag på vad vi kan göra och se? Som sagt vi har fordon med oss så att vi kan ta oss fram över ön.

Soliga vårhälsningar från Örebro:)

Siri A
2011-05-12, 13:19
Börja dagen med en kaffe på något av torgen i Chora, gå omkring i gränderna och besök Kastro. Sedan kan ni åka till Angali, promenera gärna vidare till Agios Nicolaus. Tavernan var stängd när jag var där, men den kan ha öppnat igen. :) Vardia heter stranden som ligger bakom hamnen, och är min favoritstrand. Friskt fläktande men ont om skugga fram emot eftermiddagen.

Vill ni tillbringa dagen till havs så kan ni ta en båttur runt ön, då besöker ni många fina stränder. Har inte riktigt koll på när den går dock. Kvällen tillbringar ni bäst i Chora där ni har många bra tavernor att välja på. Prova öns hemgjorta pasta - matsata. Fantastiskt gott!

Trevlig resa!

semlan
2011-05-12, 22:16
Tack Siri!

Det låter super. Jag visste inte att det fanns en båttur. Det skall vi verkligen kolla upp:)

nu packar vi väskan, imorgon bär det av till ett regnigt London:)

Eva L
2011-05-13, 09:28
Det finns ganska många gamla trådar om Folegandros som ni kan botanisera i.
Maten är mycket bra på ön och helt överlägsen det mesta jag ätit på andra öar. Chora är också i mina ögon kanske ö-världens vackraste med sina fina torg, välskötta hus och vänliga människor. Det är här den lilla lokalbefolkningen bor och lever sitt vardagsliv. Det förfall som finns på många andra ställen i Grekland finns inte här. Det bor folk i alla gamla hus i Chora och de är väl underhållna.

Eva