handdator

Visa fullständig version : Lissabon


Lissi
2011-05-07, 19:50
Vi har bokat flyg och hotell i Lissabon veckan runt midsommar och undrar nu om ni har bra tips ni som varit där. Guideböcker i all ära men det vore kul med tips från någon som varit i Lissabon.

Vi scannade alla charterresor som finns den veckan på alla resmål i Europa men detta alternativ för oss två med att boka flyg och hotell själva med dubbelrum med eget badrum centralt kostade totalt 6300 kr för oss båda. Lissabon ska bli jättekul att se då jag aldrig varit där.

Lissi- som nu är nöjd igen med tre resor bokade, varav två går till Grekland:D

Getty
2011-05-08, 08:47
Du kommer inte att bli besviken om du åker till Lissabon, det är en underbar stad. Trots att det bara är några månader sedan jag var där så är jag dålig på att ge tips om sevärdheter.

Men något du inte får missa är sjöfararmonumentet, Jesusstatyn och alla dessa broar som finns, de är fantastiska... Ta dig även en titt på spårvagnarna, det är kanske dem som symboliserar Lisboa mest. Det finns även många sightseeingbussar och då får man väl se det mesta av det bästa.

Ha en fantastisk resa och var försiktig med ficktjuvar, som det tyvärr finns för många av. Men så är det ju i de flesta storstäder.:(

//Ingela

Admirala
2011-05-08, 15:16
Det begynner å bli noen år siden jeg var i Lisboa, men jeg drar svært gjerne tilbake.
Det er en vakker, litt sliten by, som en gammel, stolt sosietetsdame. Det jeg husker best fra vår tur var:
Å dra opp i bydelene, særlig Alfama og Bairro Alto, og ut til Belem. Hver bydel har noe eget, og det er koselig å bare rusle rundt å suge inn livet. Og ja, som nevnt før, ta gjerne trikken dit.
Dere kan besøke oppdagermonumentet, og tårnet i Belem, St Jeronimoklosteret, St Georgs slott og portvinsinstituttet. Er dere interessert i moderne arkitektur, dra ut til ekspoområdet, hvor det også er akvarium.
Ta også gjerne toget til Sintra, hvor dere kan besøke et slott og kikke på den fine lille byen.

Og sitt ned og drikk den gode kaffen som servereres over alt, og de deilige kakene. Sjekk også en tidligere tråd på forumet om maten - enkelte ting bør man styre unna i Portugal.

Lissi
2011-05-08, 15:34
Tack båda två för fina tips. Vi ska ta dem med. Tänk, alla jag känner till som varit i Lisboa gillar staden. Vi går ju hela dagarna när vi är iväg till nya städer, med lämpliga mat och dryckespauser så vi ser fram emot att strosa rumt i de olika delarna av staden. Vi har 5 hela dagar + en ankomstkväll som inte blir alltför sen hoppas vi.
Jag minns tråden om maten och ska söka upp den igen. Det enda jag vet om portugisisk mat är Bacalao som jag ätit en gång då en fd kollega bjöd vid en konferens. Portvin känner man ju också till:p

Lissi

Enigma
2011-05-08, 21:16
Ta også gjerne toget til Sintra, hvor dere kan besøke et slott og kikke på den fine lille byen.

Det sagolika Sintra slottet med två andra fina slott i närheten med dess vackra omgivningar bör man ABSOLUT INTE MISSA, Lissi. Ett är slottet Sintra, ett "los Mouros" och det vackraste slottet på kullen "Castello de la Peña".

Eva L
2011-05-08, 21:21
Jag har aldrig varit i Lissabon men älskar fado och har hört några av deras bästa sångerskor vid olika Europaturnéer. Leta gärna upp en klubb där den musiken spelas.

Eva

Admirala
2011-06-05, 09:40
Bra artikkel om Lisboa i Dagbladet i går:

http://www.dagbladet.no/2011/06/03/tema/reise/storbyferie/lisboa/16784023/

Lissi
2011-06-05, 09:56
Tack snälla för länken...Bra tips även där! Ja nu är det bara drygt 14 dagar kvar..Visst känns prisbilden bra, men det är ju lite kluvet när man vet hur svårt det ekonomiska läget är i Portugal för gemene man....

Lissi

Admirala
2011-06-05, 12:17
Enig i det. På den andre side er nok turister (og pengene deres) ekstra velkomne akkurat nå. Skulle gjerne vært med på turen, Lissi, ønsker dere en flott ferie!