Visa fullständig version : Oj, vad det blåser!
Monica P
2011-05-06, 17:24
En ryckig och stökig sommarstorm pågår. Nordliga vindar, dock inte så kalla. Jag satt i ett skyddat hörn på terassen och njöt av att se vinrankorna gunga i vinden och de spridda molnen i motljus i väster driva över himlen i rasande fart.
Man kan nog inte ha det så mycket bättre en vanlig fredagskväll:
-Lite trött i benen efter en lång promenad med den gästande sonen.
-Mätt och belåten efter en rejäl middag.
-En gosig katt i knäet.
-Rösterna från tre av mina favoritmän nere i sonens husbil, make,svåger och son, som fixar med något elektriskt eller så.
I morgon åker man och svåger till Rodos i ett ärende. På tisdag åker sonen till Aten och fortsätter sen till Sverige via Peloponnesos, Italien, Schweiz och Tyskland . Det kommer att bli väldigt tomt här på tisdag kväll, så där.
Men nu är det den där tiden på året då jag och mina vänner här knappast hinner träffas för att alla har gäster eller själva åker .
- Skolorna har examensskrivningar av olika typ.
-Värnpliktiga rycker in.
-Turisterna finns överallt.
-Trafiken tätnar.
-Musikevenemangen avlöser varandra.
-Sport evenemangen likaså. - Den som gillar vattenpolo kan komma hit den 3-4 juni, då ska vi ha fyra av Greklands bästa lag här -"Final Four"-i vår fina 50-metersbassäng.-
-Ön fejas och vitmenas.
-P-vakterna menar allvar.
-Grilloset lägger sig över turistsidan.
-Segelbåtar glider in till ankarplatserna, turistbåtarna från Kos släpper av ett myller av dagsbesökare.
Liv och fart, lika ryckigt som vinden idag.
En ryckig och stökig sommarstorm pågår. Nordliga vindar, dock inte så kalla. Jag satt i ett skyddat hörn på terassen och njöt av att se vinrankorna gunga i vinden och de spridda molnen i motljus i väster driva över himlen i rasande fart.
Man kan nog inte ha det så mycket bättre en vanlig fredagskväll:
-Lite trött i benen efter en lång promenad med den gästande sonen.
-Mätt och belåten efter en rejäl middag.
-En gosig katt i knäet.
-Rösterna från tre av mina favoritmän nere i sonens husbil, make,svåger och son, som fixar med något elektriskt eller så.
I morgon åker man och svåger till Rodos i ett ärende. På tisdag åker sonen till Aten och fortsätter sen till Sverige via Peloponnesos, Italien, Schweiz och Tyskland . Det kommer att bli väldigt tomt här på tisdag kväll, så där.
Men nu är det den där tiden på året då jag och mina vänner här knappast hinner träffas för att alla har gäster eller själva åker .
- Skolorna har examensskrivningar av olika typ.
-Värnpliktiga rycker in.
-Turisterna finns överallt.
-Trafiken tätnar.
-Musikevenemangen avlöser varandra.
-Sport evenemangen likaså. - Den som gillar vattenpolo kan komma hit den 3-4 juni, då ska vi ha fyra av Greklands bästa lag här -"Final Four"-i vår fina 50-metersbassäng.-
-Ön fejas och vitmenas.
-P-vakterna menar allvar.
-Grilloset lägger sig över turistsidan.
-Segelbåtar glider in till ankarplatserna, turistbåtarna från Kos släpper av ett myller av dagsbesökare.
Liv och fart, lika ryckigt som vinden idag.
............. allt detta och att dessutom få njuta sålunda ...
"Jag satt i ett skyddat hörn på terassen och njöt av att se vinrankorna gunga i vinden och de spridda molnen i motljus i väster driva över himlen i rasande fart."
Ibland känns himmelriket nära när man läser vad du skriver Monica!
:) Mats
Hjalta99
2011-05-07, 17:25
............. allt detta och att dessutom få njuta sålunda ...
"Jag satt i ett skyddat hörn på terassen och njöt av att se vinrankorna gunga i vinden och de spridda molnen i motljus i väster driva över himlen i rasande fart."
Ibland känns himmelriket nära när man läser vad du skriver Monica!
:) Mats
Himmelriket ÄR nära! Bara 12 dagar kvar och några timmar... :-)
/Eva
Eva i Aten
2011-05-07, 19:12
Hej Monica!
Nu är jag oxå medlem här!bye_bye
Så bra du skriver - jätteroligt att läsa!
Filakia!
Hej Monica!
Nu är jag oxå medlem här!bye_bye
Så bra du skriver - jätteroligt att läsa!
Filakia!
Eva i Aten...från Umeå....berätta mer i en egen tråd, för nu är nog fler än jag lite nyfikna.;)
Lissi
litentuva
2011-05-07, 20:19
Eva i Aten...från Umeå....berätta mer i en egen tråd, för nu är nog fler än jag lite nyfikna.;)
Lissi
Ja spännande, och 20 år på bästa ön, nyfiiiiiken!:)
Ja spännande, och 20 år på bästa ön, nyfiiiiiken!:)
Hur menar Du? Vem har varit 20 år på bästa ön?? Monica ?
Monica P
2011-05-08, 07:31
...det verkar som om jag får reda ut det här lite...
Eva i Aten har en alldeles utmärkt läsvärd blogg: http://evaiaten.blogspot.com
Hon har fört samman bloggar skrivna av svenskor i Grekland och listan växer.
Bästa ön...för mig är det Kalymnos, men jag har inte varit på så många andra, så jag är fullständigt partisk.
Första besöket var 1967, sen sommar efter sommar till mitten på 80-talet då vi var på Peleponnsos sommar efter sommar...och sedan 2003 fast bosatt på Kalymnos .
Jag har skrivit om resorna, om livet här och om Grekland i allmänhet men blir lika glad varje gång jag får läsa om andras upplevelser i det här landet.
Omorfi ke paraxeni patrida...vackra och konstiga hemland...
Eva i Aten
2011-05-08, 16:25
:confused:Hihi, hur gör man en egen tråd?
Monica P
2011-05-08, 17:20
Janne Eklund, "Kalimera" är web-master och han fixade blogghörnorna åt oss som ville skriva. Du hittar honom om du klickar på hans bloggsignatur.
Himmelriket ÄR nära! Bara 12 dagar kvar och några timmar... :-)
/Eva
Tjena Eva,
Om en och en halv vecka sådär sitter vi på Babis och tjatar!
Fan va gött alltså.
klapp_klap
Tycker
Agge
- Som e hialös!
Hjalta99
2011-05-11, 14:26
Tjena Eva,
Om en och en halv vecka sådär sitter vi på Babis och tjatar!
Fan va gött alltså.
klapp_klap
Tycker
Agge
- Som e hialös!
Hej Agge,
Jo, och du kan tro att jag längtar! Vad som är extra roligt är att min dotter Jannice följer med i år! Det blir hennes fjärde resa till Kalymnos...
Duktig tjej, tycker jag! klapp_klap
Vi flyger redan 07.10 från Arlanda på fredag morgon så vi landar mitt på dagen. Härligt! Vi tjänar ett antal timmar på det :D
En fråga från en norrlänning :o - vad betyder hialös?
/Eva
Hej Agge,
Jo, och du kan tro att jag längtar! Vad som är extra roligt är att min dotter Jannice följer med i år! Det blir hennes fjärde resa till Kalymnos...
Duktig tjej, tycker jag! klapp_klap
Vi flyger redan 07.10 från Arlanda på fredag morgon så vi landar mitt på dagen. Härligt! Vi tjänar ett antal timmar på det :D
En fråga från en norrlänning :o - vad betyder hialös?
/Eva
Då har ni värmt upp stolarna på Babis tills vi kommer mitt i natten mot lördag.
Hialös? Det är precis vad du är nu. Du kan knappt bärga dig förrn du kommer till Kalymnos. flabb_flab
Ha det bäst!
Agge
God kveld til alle som snart kommer til Kalymnos:)
Jeg er igang med å varme stolene på Babis_B-anana
Hilsen Jorunn- somakkurat nå sitter på Nefeli
God kveld til alle som snart kommer til Kalymnos:)
Jeg er igang med å varme stolene på Babis_B-anana
Hilsen Jorunn- somakkurat nå sitter på Nefeli
Hej Jorun!
Lyckliga människa! Sitta på Nefeli.....oj så skönt! Snart.....
klapp_klap
Agge
Som ÄR Nefeli!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.