handdator

Visa fullständig version : Info Cypern


Kritsabo
2011-05-05, 21:00
Skall inleda vår korta sommarsemester på Kreta med ett besök hos arbetande dottern på Cypern. Några tips om måsten??

Peter
2011-05-06, 23:08
Ja. Ni MÅSTE undvika Ayia Napa och omkringliggande orter. Fig Tree Bay osv... Totalt sönderturistifierade ställen, med ungdomsfylleri osv, som ger en totalt felaktig syn av Cypern. Jag vann en resa dit på jobbet för ett antal år sedan. Det var ingen höjdare... :(

Lite synd eftersom Cypern i övrigt lär vara en form av Grekland som faktiskt fungerar. Ang_elx

Jag har tyvärr inte själv gjort det, inte hunnit än(!), men jag fick ett tips när jag var där av en Engelsman som bodde på Cypern. Bo i Larnaca eller Limassol tex. Hyr bil och kör kustvägarna väster eller öster ut, beroende på vilken ort ni väljer. Bra vägar och omgivningen och utsikten lär vara fantastisk. Och så ska man göra små avstickare in i de små byarna som ligger utmed vägen.

Ungefär som i Grekland alltså... :D ;) Håller man sig bara borta från turistgettot Ayia Napa så tror jag inte man kan misslyckas...

nilam
2011-05-06, 23:19
MEN, Aiya Napa har har fantastiska stränder...Nissi Beach i "lågsäsong" är underbar :) Jag har sett hela Cypern (utom den turkiska delen) och tycker att ön är väldigt vacker. Glöm inte att bada vid "Afrodites klippa" då sägnen säger att du blir 10 år yngre...;) Jag skulle också bo i Larnaca om jag åkte dit igen.

Trevlig resa :)

Malin

Lissi
2011-05-06, 23:37
Bo i Larnaca eller Limassol tex. Hyr bil och kör kustvägarna väster eller öster ut, beroende på vilken ort ni väljer. Bra vägar och omgivningen och utsikten lär vara fantastisk. Och så ska man göra små avstickare in i de små byarna som ligger utmed vägen.
Ungefär som i Grekland alltså... :D ;) Håller man sig bara borta från turistgettot Ayia Napa så tror jag inte man kan misslyckas...

Vi var på Cypern påsken 2009, för mig femte gången och för maken andra.
Det är en väldigt kontrastrik ö och i många avseenden ett skräckexempel på sönderturistifiering av värsta sorten. MEN avstår man från Aya Napa, Fig Tree Bay och Paphos "Tourist Area" ( ja så så står det faktiskt på vägskyltar vid infarten till Paphos), så finns det pärlor....Vi hade bil hela veckn vi var där och åkte upp i Trodosbergen, och vi var i Nicosia och på turkiska sidan en dag. Cypern har sina pärlor och är VÄL värt ett besök . Vädermässigt är ön ett säkert kort och vi ska återigen åka dit någon mer gång, helt klart. Mat finns JÄTTEGOD och prismässigt var det 2009 väldigt bra. Vi bodde i Larnaca och det är en bra utgångspunkt för att utforska ön, men nästa gång blir det Paphos, dock ej i "tourist area" ;)

Lissi

Kritsabo
2011-05-07, 10:35
Hej!
Tack för svaren även om det var mest varningar. Stället vi bor på är ett av Vings hotell 200m från Ayia Napa centrum :o.

Vi får hoppas på god mat i alla fall, dottern meddelar att det är massor av fräscha restauranger men tyvärr alltid svagt kryddad mat. En av hennes mer erfarna kollegor tar t.o.m. med sig egna kryddor till restaurangerna. Kanske man kan hitta sin gamla favoritefterrätt grillad banan __D_B-anana __D.
Jag börjar dessutom få stort behov av att bada vid Afrodites klippa så tack för tipset :D.
Någon som har en aning om varför vår vecka 20 är helt slutsåld gällande Cypern hos alla större resebyråer sedan några veckor :confused:.

Peter
2011-05-07, 20:55
Stället vi bor på är ett av Vings hotell 200m från Ayia Napa centrum :o.

Om det är samma hotell som det var tidigare ligger det 5 - 600 meter från centrum. Man går den stora vägen rakt fram tills den tar slut och sedan upp till vänster... Men de kanske har fler hotell där nu.


...dottern meddelar att det är massor av fräscha restauranger.


Säkert. Det är möjligt att de är fräscha, men det är ytterst få som serverar Grekisk mat. Om man nu är intresserad av det. Vill man ha det i stället för Hamburgare eller Pizza måste man söka sig till utkanterna av byn. Det fanns förr en rätt rolig Engelsk Pub på högersidan av vägen in mot centrum.


Jag börjar dessutom få stort behov av att bada vid Afrodites klippa så tack för tipset :D.


Det räcker inte med att bada där! Man måste simma runt hela klippan för att bli yngre. Lycka till med det...! :D ;)

Sorry att jag är så kritisk mot Ayia Napa. Samtidigt förstår jag att din dotter måste försvara sin arbetsplats... Men jag har faktiskt varit där. Och det är det värsta ställe jag någonsin varit på. Ellistranden på Rhodos är en mild västanfläkt turistmässigt sett jämfört med Ayia Napa...

Sorry igen. Men såg du tv-programmen för ett par år sedan som visade hur ungdomarna uppförde sig i Ayia Napa...? Påhejade av reseledarna... Det var skrämmande...

Oaktat min kritik hoppas jag ni får en trevlig semester där. Och jag hade själv gärna besökt Cypern igen. Fast då hade jag nog bott i Larnaca... ;) :D

Peter

Lissi
2011-05-07, 21:15
Oaktat min kritik hoppas jag ni får en trevlig semester där. Och jag hade själv gärna besökt Cypern igen. Fast då hade jag nog bott i Larnaca... ;) :D

Peter

..men jag tror faktiskt att man kan få en trevlig semester i Aya Napa också.....SOL, BAD och man får god mat också.....om man letar.

Jag har varit i Aya Napa 2 ggr på tidigt och sent 80-tal..och första gången var det en riktigt mysig by....den är borta nu, men visst finns det kvaliteter för en "slappa -semester" även där och nu om man är medveten om vad som väntar!!...

Ni ska träffa er dotter och då är väl platsen ganska ointressant eller???;)

Lissi

Kritsabo
2011-05-07, 21:34
Som ni mycket riktigt anat är det för vår dotters skull vi offrar en vecka som annars hade varit vikt för Kreta. Tack och lov arbetar hon som Sats instruktör så ungdomarna får lite nyttigheter mellan ölrundorna. Hon verkar inte heller speciellt förtjust i Ayia Napa :eek:.
Vi får se vistelsen som en kontrast mot det vackrare östra Kreta. Det bästa med Cypern verkar vara att det går direktflyg till Heraklion vilket vi med glädje utnyttjar.

Lissi
2011-05-07, 21:41
Ni kommer att få en fin resa! Det är verkligen skillnad att själv planera en Cypernresa och att hälsa på en älskad dotter!!! Vill man ha VILA; SOL; BAD ; BRA STRÄNDER OCH UNGÄNGE MED EN SLÄKTING SÅ ÄR T O M AYA NAPA BRA!

Lissi

Yanna
2011-05-07, 22:49
Fast då hade jag nog bott i Larnaca... ;) :D

Peter

Skulle Larnaca va mycket bättre än Ayia Napa??? :confused: Jag tycker inte det!
Jag har varit minst 10 gånger på Cypern, när min dotter jobbade där...det var på 90-talet. Liksom på alla andra ställen så hittar man pärlor överallt, även i Ayia Napa, även i Larnaca, men att döma ut Ayia Napa till Larnacas fördel blir inte rättvist. Som vanligt gäller det att sålla agnarna från vetet. Det finns bra ställen på båda orterna. Det finns sevärdheter på båda orterna, men åk gärna upp i Trodosbergen o till Nicosia också. Och prova gärna ÄKTA Kleftiko som är tillagad i lerugn utomhus och varit i ugnen från kl 11 på fm till kl 6 på kvällen....och som inte serveras i turistigt pergamentpapper...det kallar jag Kleftiko. Prova också Lountsa/Lountza (rökt fläskfilé) med Halloumi, tomat o lök...mums!!! Kanske du hittar detta i Paralimni som ligger några kilometer ovanför Ayia Napa, iaf så var det där jag åt den godaste maten när jag var där på 90-talet.

Yanna

Lissi
2011-05-07, 23:51
men att döma ut Ayia Napa till Larnacas fördel blir inte rättvist. Som vanligt gäller det att sålla agnarna från vetet. Det finns bra ställen på båda orterna. Det finns sevärdheter på båda orterna, men åk gärna upp i Trodosbergen o till Nicosia också. Och prova gärna ÄKTA Kleftiko som är tillagad i lerugn utomhus och varit i ugnen från kl 11 på fm till kl 6 på kvällen....och som inte serveras i turistigt pergamentpapper...det kallar jag Kleftiko. Prova också Lountsa/Lountza (rökt fläskfilé) med Halloumi, tomat o lök...mums!!! Kanske du hittar detta i Paralimni som ligger några kilometer ovanför Ayia Napa, iaf så var det där jag åt den godaste maten när jag var där på 90-talet.

Yanna

Yanna jag håller med dig. Det finns pärlor överallt, men jag tycker ändå att Larnaca har mer att erbjuda som boendeort. Jag har bott tre ggr i Aya Napa och två i Larnaca. Jag vidhåller att även om Cypern i många delar är rätt förstört av massturismens avigsidor så ÄR det ändå charmigt och jag åker gärna dit igen för man blir så väl bemött överallt och det finns massor att upptäcka bortom de stora turiststråken. Vi har varit på i stort sett hela ön utom turkiska sidan och jag har mått bra hela tiden. Åker gärna åter.

Liss

Peter
2011-05-08, 00:00
Sol och bad finns det ju massor där... Den Grekiska maten får man väl leta lite efter. Men som du säger...:

[QUOTE]
Ni ska träffa er dotter och då är väl platsen ganska ointressant eller???;)


Precis. Att kunna träffa nära och kära är ju viktigare än platsen det sker på...

Hon verkar inte heller speciellt förtjust i Ayia Napa :eek:.

Där kröp det fram... ;) :D

Jag hoppas ni får en fin resa både på Cypern och på Kreta. Och jag hoppas ni förstår att jag inte menat något illa i min kritik mot Ayia Napa. Men den orten är så långt från mina värderingar av ett trevligt ställe man kan komma...

Skulle Larnaca va mycket bättre än Ayia Napa???

Ja.

Kritsabo
2011-05-08, 07:38
Kul att som vanligt få olika synpunkter.
Vi ska försöka spä på brasan med egna omdömen efter besöket klapp_klap

Yanna
2011-05-08, 12:45
Cypern är fint och Ayia Napa är också fint...i lågsäsong...och ljuvliga stränder. Larnaca är jag inte så förtjust i, Limasol är mycket finare.
Den bästa grekiska maten har jag faktiskt ätit på Cypern, men inte var det på turistrestaurangerna jag hittade den! Man hittar det man vill hitta överallt...jag är lite less på ordet turistifierat, man är ju turist själv när man kommer och det gäller som sagt att hitta guldkornen dit man reser.

Yanna

Kritsabo
2011-05-29, 08:50
Åter i ett regnigt Agios Nikolaus kan vi summera vistelsen på Cypern.
Jag ger alla författarna till svarsinläggen rätt.

Aiya Napa är sönderturistifierat i stora delar av staden men väljer man bort dessa delar efter en road första titt så kan man nog hitta pärlor. T.ex. hittade vi restauranger som serverade rätter, både grekiska och andra, med kvalitet som t.o.m. överträffade vårt AgNik. Flera leenden, skämt och prat om Kreta öppnade de flesta restaurangägarnas pratlust som avslutades med generös dricks och varma handslag.
Vädret och en trevlig stenlagd lång strandpromenad gav oss både motion och hälsosam solbränna.

Längre utflykter över ön hindrades dock av en återkommande brysk behandling från de svenska medsystrarna mot vårt lilla guldägg.

Ytterligare besök till ön kan nog tänkas inte minst pga direktfryg från Heraklion till Larnaca för 500kr enkel resa.