handdator

Visa fullständig version : Resa Joniska öarna


dulemis
2011-05-04, 14:06
Hej!

I sommar, närmare bestämt sista veckan i juni och första veckan i juli, skall jag med sambo samt syster och hennes pojkvän ha en gemensam semester i Grekland.
Jag och min sambo har varit relativt frekventa Greklands-besökare senaste par åren, och har väl varit på 5-6 olika öar varav Kreta flest ggr.

I sommar tänkte vi göra en liten specialare, en kombination, då syrrans pojkvän bor på Elafonisos (pytte ö söder om Peloponessos) tänkte vi flyga ner till Aten (bokat), mötas upp och vara där 2 dagar och sedan åka tillsammans till Lefkada men därefter är vi kluvna.
På vägen till Lefkada från Aten vet vi dock att vi kommer stanna i Delfi, men på vägen tillbaka vet vi inte om vi kommer åka samma väg tillbaks och sedan stanna till på Olympia samt Sparta eller om vi ska åka dit en dag separat, och istället åka från Lefkada med båten till Kefalonia, stanna över natten och sedan nästa dag åka över till Zakyntos (över dagen) och slutligen tillbaks till Peloponessos. På så vis blir det en väg till Lefkada, och en annan tillbaks.

Jag har koll på båtkostnaderna mellan Joniska öarna (var på Kefalonia i september i fjol 1 v varav en dag på Zakyntos) men undrar mer hur ni här ser på reseplanen. Hur kan man utföra det på bästa sätt av ovan två alternativ? Vi ska som sagt vara ett par dagar på Lefkada och det tummar vi inte på, sen är frågan om vi ska åka tillbaks samma väg ner mot Peloponessos med slutdestination Elafonisos, eller om vi ska ta båten via Kefalonia-Zakyntos-Peloponessos. Som jag förstått det går det båtar flertalet ggr per dag och samtliga båtsträckor mellan öarna rör sig om 1-1.5h så det är ju inga avstånd precis.

Åsikter, förslag och tips mottages varmt!

dulemis
2011-05-05, 09:35
Kan även passa på att fråga om någon kan eller vet var jag hittar tidtabell för avgångar från Lefkas-Kefalonia samt Zakyntos-Peloponessos i juli?
Jag vet att färjan mellan Kefalonia och Zakyntos går två ggr per dag, en gång vid 9-tiden har jag för mig och en gång vid 18 (i sept, kanske fler ggr under högsäsong).