handdator

Visa fullständig version : Hemma från påskresan


Lissi
2011-04-28, 21:28
Ja, så kom man hem igen efter ännu en resa till Tinos. Sjätte gången sen juni 2008 och det kommer garanterat att bli många fler resor. Vi blir så ompysslade av Nikoleta med familj och Claes och jag hann lära känna familjen ännu mer denna gång och äta flera måltider ihop.
Att fira påsk på Tinos var jätteroligt och GOTT!!! Vi var många som njöt av grillat lamm i Nikoletas och Marcos trädgård på påskdagen och vi hade så fint väder då.
Nikoleta hade lagat så mycket gott och min son och svärdotter bjöd på svensk "kladdkaka" med vispgrädde som de bakade i Nikoletas kök. Grillmästaren med fru hade kommit från Aten och bodde flera dagar hos Nikoleta som de gör varje år över påsk. Det var härligt att vakna på påskdagen till doften från grillen. Påsknattens firande uppe vid kyrkan var ju också en upplevelse att minnas.

Att vädret var omväxlande är ett milt uttryck. Allt utom snö har vi haft dessa 14 dagar,regn, t o m lite hagel uppe i bergen, stormvindar och växlande molnighet och även 2-3 fina dagar med lite blåst bara och sol men tack och lov var det bara regn en dag då min son med familj var där sista veckan. Det var bra att ha bil med barnstol så vi kunde åka runt i byarna. Däremot satte isig, kraftig blåst stopp för många aktiviteter även om solen sken. För oss Tinosvana var det m a o vanligt Tinosväder för att vara april. Ungdomarna hade förstås önskat varmare kvällar med utesittning på tavernorna. Så blev det inte, men jag gillar att sitta inomhus och se alla häftiga tavernor inifrån.
Många nya matställen har vi varit på denna gång.....:p

Att "se" Tinos med en 17-månaders ögon var kul. En liten ljuslockig tjej öppnar många dörrar och hon fick kolossal uppmärksamhet. Efter första besöket i bageriet där hon fick en kaka av ägarinnan så visste hon direkt vart hon skulle gå vid nästa besök. Att lukta på alla Nikoletas fina blommor i trädgården var också en kär sysselsättning, samt att jaga de små ödlor som finns där.
Det är ju dessutom ganska härligt att uppleva dagsrytmen som en barnfamilj har och att äta med lilltösen på taverna och se hur hon smakade av allt, tzatziki,fetaost, favva, stekta zuchini, oliver mm gladde ett farmorshjärta! Moussaka var mums!

Vi är alltså helnöjda med resan och jag ser nu fram emot att i september få tillbringa en dryg vecka på Tinos igen. Min ensamresa har blivit ett "måste".

Lissi - 142 dagar från nästa resa

eija
2011-04-29, 14:46
Ah, det låter härligt! Jag bara drömmer tills vidare om att få mitt lille barnbarn, nästan två månader gammalt, för tidigt fött, med mig till Grekland, men hoppas nog, att nån dag vi ska ha kul där tillsammans (oberoende av vädret :D)!!
Jag är rädd för att ingen Greklandsresa nu i vår, kanske i höst.
Trevlig valborg och första maj!!

yannis
2011-04-30, 13:00
Ja, du Lissi, Nikoleta var verkligen en personlighet!
Du måste ha väldigt trevligt i hennes närvaro.

Även jag önskar dig och Claes en trevlig helg.
Birgitta

Abi
2011-05-01, 10:49
Välkomna hem!

Kul att allt (utom då vädret) varit så lyckat. Vi får nog ge Tinos en andra chans nå´n gång. Ön hamnade lite i skuggan av annat förra gången vi var där, även om vi hade en utflyktsdag till flera underbara byar, och Chora ska vi bara inte tala om....
Det där med barnbarn har jag bara längtansfullt väntat på, och snart blir det verklighet _B-anana. Jag blir nämligen farmor i slutet av juli, och mormor efter mitten av september Ang_elx. Sen har jag samma som Eija att se fram emot.
Det där med att vänta på något gott....... Det ligger något i det.

bye_byeAbi, med 11 dagar kvar till Kreta