handdator

Visa fullständig version : transportmedel


epiros
2006-01-05, 12:27
Nu är den beställd _B-anana Mitt transportmedel till och under sommarens semester i Grekland;
en SYM quadlander 250

:) :) :) :) :) Tommy
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/ATV/6.jpg

yvonne
2006-01-05, 12:40
Häftig!!!!flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Yvonne

Goliat
2006-01-05, 13:41
Oj! Vilken grej! Inga problem att ta sig fram med den förstår jag....

Göran

PO
2006-01-05, 14:09
Mitt transportmedel till och under sommarens semester i Grekland;


Hur lång tid räknar Du t.o.r.?

//PO

epiros
2006-01-05, 15:27
Hur lång tid räknar Du t.o.r.?

//PO

Jag räknar med ca 2 dygn dit o lika mycket tillbaka. Tar biltåg från Hamburg till Verona o vice versa (ska alltså inte köra ner genom Tyskland o över alperna), till o från Italien blir det färjan Ancona-Igoumenitsa.

Så exakt hur lång tid det tar beror på hur tågtiderna stämmer överens med båttiderna. Att köra blir det ca 30 mil Malmö-Hamburg (inkl.båtresa Rödby-Puttgarden) och ungefär lika mycket Verona-Ancona.

Det ska bli skitskoj:) :) :) :) :)

bye_bye Tommy

Inge
2006-01-05, 15:38
Nu är den beställd _B-anana Mitt transportmedel till och under sommarens semester i Grekland;
en SYM quadlander 250
Fy fabian, skal du til Samos med den greien der?

PO
2006-01-05, 15:50
Jag räknar med ca 2 dygn dit o lika mycket tillbaka.


Hur fick Du denna idé?

//PO

epiros
2006-01-05, 16:02
Hur fick Du denna idé?

//PO

Finns alltid en massa ideer på ressätt, resvägar o annat i huvet:)
Det plus att jag fått inspiration här på kalimera, från reseberättelser, annan reselitteratur o att jag är lite tokig i att pröva (för mig) nya möjligheter har lett fram till det hele tror jag.

bye_bye Tommy

Ivi
2006-01-05, 16:29
Finns alltid en massa ideer på ressätt, resvägar o annat i huvet:)
Det plus att jag fått inspiration här på kalimera, från reseberättelser, annan reselitteratur o att jag är lite tokig i att pröva (för mig) nya möjligheter har lett fram till det hele tror jag.

bye_bye Tommy


Ser VERKLIGEN fram emot din reseberättelse så småningom...:D
Finns det plats för resesällskap på denna där? ;)

Ivi

yvonne
2006-01-05, 17:11
Jag räknar med ca 2 dygn dit o lika mycket tillbaka. Tar biltåg från Hamburg till Verona o vice versa (ska alltså inte köra ner genom Tyskland o över alperna), till o från Italien blir det färjan Ancona-Igoumenitsa.

bye_bye Tommy


Det är närmare att åka Verona- Venedig, endast ca 13 mil, om du nu inte vill köra så mycket med den där häftiga maskinen förståss.;) Från Venedig åker Anek. Visserligen tar båtturen ca 7 tim mer än från Ancona, men priset är nästan detsamma.

Yvonne

Inge
2006-01-05, 17:27
Det är närmare att åka Verona- Venedig
Akta dig főr Canal Grande i Venedig Tommy, den e blőt!

yvonne
2006-01-05, 17:34
Akta dig főr Canal Grande i Venedig Tommy, den e blőt!

flabb_flab flabb_flab flabb_flab

det är en härlig känsla att bli bogserad av en liten lotsbåt genom kanalen, och se alla fantastiska byggnader som kantar kajerna.
Verkligen en upplevelse!!

Yvonne

Mikke
2006-01-05, 19:23
...Grattis Tommy till 4-hjulingen!!
Tare vajert nu neru övningskör....speciellt i kurvera...:D
Mikke

epiros
2006-01-05, 19:54
Venedig ? Tja varför inte,Yvonne, kunde va kul att se canalerna o gondoljärerna kanske. Va gör det om man blir lite blöt, Inge. Vi lever ju bara en gång;) :)

Plats finns för passagerare finns, Ivi. Säg bara till var jag ska hämta opp dig;).
Kurvorna blir väldigt lugna till en början,
sen får vi väl se var jag hamnar, Mikke:D

bye_bye Tommy

Tom
2006-01-05, 20:38
Finns alltid en massa ideer på ressätt, resvägar o annat i huvet:)
Det plus att jag fått inspiration här på kalimera, från reseberättelser, annan reselitteratur o att jag är lite tokig i att pröva (för mig) nya möjligheter har lett fram till det hele tror jag.

bye_bye Tommy
Detta är det är jättebra sätt att resa! Men varför sätta hojen på tåget?
Man kan ju offra ett par dagar för att ta sig genom Tyskland, då menar jag att man skall hålla sig ifrån Autobahn. Det finns så fina stråk bl.a "Romanticshe Strasse" , som går genom gamla fina städer+vacker natur !
Jag och hustrun drog iväg fem år på rad med hojen till greklandet.
Bl.a spenderade vi ett par dagar extra i Bayern+Tyrolen varje gång. Flera gånger tog vi den gamla krokiga vägen fr. Innsbruck över Brennerpasset,(en stäcka för hojälskare)
Ancona var målet.Där gick båtarna till Iogumenitsa/Patras dagligen. Där går också båtar till Venedig. Men dessa stora "Schabrak" i Lagunen??? (Stora som Finlandsbåtarna) tar man nog bara En gång!

Vi stannade alltid 3-5dgr i Parga, innan vi drog vidare.
De minnen som estsats sig fast, är våra besök på södra Peloponnisos,bl.a Mani-området.
Githeon på södra Peloponnisos,har blivit en av våra favoriter i Grekland. Dit försöker vi återkomma varje år.

Parga var också vår favorit, men efter ett återbesök år2000,tyckte vi att det hade tappat sin charm!(Too Turistik)

Men ditt (Ert) sätt att resa,det kan jag rekomendera alla som har hälsan & möjligheten att göra!

Mvh Tom+Bodil

CarinaN
2006-01-05, 21:25
Så häftigt, Tommy!klapp_klap
Hur länge ska du kuska runt i Grekland på den där "mackapären"?

Carina

pawik
2006-01-05, 21:34
Jag är avundsjuk!

/pawik

epiros
2006-01-06, 09:53
Så häftigt, Tommy!klapp_klap
Hur länge ska du kuska runt i Grekland på den där "mackapären"?

Carina

Sticker iväg i slutet av maj o har tänkt mig komma tillbaks i
mitten av juli, så minst 6-7 veckor blir det:p :) (me´ inledning o avslutning på grekisk mark i Parga-trakten naturligtvis;) )

bye_bye Tommy

CarinaN
2006-01-06, 10:03
Så härligt! Snacka om att man blir avundsjuk! Så roligt att hitta nya sätt att resa på i ett land som man besökt så många gånger förr! Detta kommer att ge dig massor av nya upplevelser!

Carinabye_bye

epiros
2006-01-06, 10:29
Så härligt! Snacka om att man blir avundsjuk! Så roligt att hitta nya sätt att resa på i ett land som man besökt så många gånger förr! Detta kommer att ge dig massor av nya upplevelser!

Carinabye_bye


Mmmmmm:) :) :) :) :) Så roligt o härligt känns det att suga på den karamellen nu när ljuset snart återvänder till vår mörka nord.

Men AVUNDSJUKA, snälla bli inte det:(
Den sjukan har vi väl tillräckligt av ändå i det här landet. Tycker vi ska försöka hålla den tärande smittan på behörigt avstånd från det här eminenta forumet:)

bye_bye Tommy

yvonne
2006-01-06, 11:11
Men AVUNDSJUKA, snälla bli inte det:(
Den sjukan har vi väl tillräckligt av ändå i det här landet. Tycker vi ska försöka hålla den tärande smittan på behörigt avstånd från det här eminenta forumet:)

bye_bye Tommy[/quote]

Ja, jag är då INTE avundsjuk, men så bilar jag ju själv ner i slutet av mars.flabb_flab
Bokar du tur/retur biljett på nätet eller tänker du köpa biljett vid båten? Tänk på att boka returbiljett när du bokar ditresan, du får nämligen 30% rabatt på hemresan då. Du kan ha hemresan "öppen" i alla fall.

Yvonne

CarinaN
2006-01-06, 11:16
Men AVUNDSJUKA, snälla bli inte det:(
Den sjukan har vi väl tillräckligt av ändå i det här landet. Tycker vi ska försöka hålla den tärande smittan på behörigt avstånd från det här eminenta forumet:)

bye_bye Tommy

Håller med dig om det! Det är lätt att man använder ordet avundsjuk lite skämtsamt, men ser man till ordets rätta innebörd så beskriver det, som du säger, något som är negativt. Det var inte min avsikt med den slarviga formuleringen.

Carinabye_bye

PO
2006-01-06, 11:20
Men lust att göra likadant får jag i alla fall!

//PO
-inte avund7k :)

CarinaN
2006-01-06, 11:37
Men lust att göra likadant får jag i alla fall!

//PO

Jag mé, helt klart!flabb_flab
Ser fram emot att läsa resebrevet längre fram i sommar!

Kalimera
2006-01-06, 12:27
Grattis! Vilken under resa du kommer få. Du genomför en dröm jag haft i många år. Men i mina drömmar flyger jag ner och hyr transportmedlet på plats. Ska bli kul att läsa om dina bravader när du kommer hem.

Frappe
2006-01-06, 17:06
Bra val av färdmedel ;) Vad gäller båt från Ancona eller Venedig har du Ferry Center i Malmö som du kan boka med eller gå in på deras hemsida. Eller direkt med rederierna. Själv åker vi alltid med Minoan Lines tycker de är "bäst"
Har åkt från Venedig några gånger men tycker det blir för mycket tid på båt!


Camilla

epiros
2006-01-06, 17:24
Bokar du tur/retur biljett på nätet eller tänker du köpa biljett vid båten? Tänk på att boka returbiljett när du bokar ditresan, du får nämligen 30% rabatt på hemresan då. Du kan ha hemresan "öppen" i alla fall.

Yvonne

Yvonne: Tack för tipset om returbilletten, bra om man kan ha hemresan öppen. Det kan väl inte vara svårt med plats i slutet av maj ifall jag vill köpa vid båten ? hur gör du ? bokar på nätet eller köper på plats ?

Carina : Jag överreagerar mot vissa ord o företeelser;
Avundsjuka bl.a:) ;)

Janne : Drömmar är till för att förverkligas:p

PO : Du kan göra det när barnen blivit vuxna:)

Camilla : Det lutar åt en båtresa via Ancona, kul o testa mig själv o färdmedlet under en längre sträcka i "värme" o sen en båtresa som inte behöver bli längre än nödvändigt. Ferrycenter har en bra hemsida:)

bye_bye Tommy

Mikke
2006-01-06, 17:26
Grattis! Vilken underbar resa du kommer få. Du genomför en dröm jag haft i många år. Men i mina drömmar flyger jag ner och hyr transportmedlet på plats. Ska bli kul att läsa om dina bravader när du kommer hem.

Yup,instämmer med Janne,men kanske Quattro-Tompan skriver redan under resan....å inte väntar tess han e hemme, utan förnöjer oss stugsittare med direktrapport(er)......därför vore det ballt att få tebax forumet Vi är i Grekland, eller vare nu hette....:D...fast de e klart,man kan ju allti skrive i Kafé Kalimera....
Mikke

epiros
2006-01-06, 17:46
Yup,instämmer med Janne,men kanske Quattro-Tompan skriver redan under resan....å inte väntar tess han e hemme, utan förnöjer oss stugsittare med direktrapport(er)......därför vore det ballt att få tebax forumet Vi är i Grekland, eller vare nu hette....:D...fast de e klart,man kan ju allti skrive i Kafé Kalimera....
Mikke

Haj pau daj Mikke, Quattro-Tompan:D här, om jag känner mej själv rätt så blir det nog litta av varje från resan. Vore ju kul om "Vi är i Grekland" kom tillbaka:)
Men annars är det ju som du säjer; vi har ju det eminenta Kafeét att
tillgå;):)

bye_bye Tommy

epiros
2006-01-06, 17:51
Fy fabian, skal du til Samos med den greien der?

Ja, så slipper vi ju gå till Vourliotes;) :)

bye_bye Tommy

Frappe
2006-01-06, 18:20
Camilla : Det lutar åt en båtresa via Ancona, kul o testa mig själv o färdmedlet under en längre sträcka i "värme" o sen en båtresa som inte behöver bli längre än nödvändigt. Ferrycenter har en bra hemsida:)

bye_bye Tommy[/QUOTE]

Låter kul och i Maj inga problem att boka båtbiljett när du kommer fram, alla rederier finns vid hamnkontoret, och där kan du köpa biljett. Så kolla lite tider etc på hemsidorna för du vet ju när tåget ankommer Verona. Kommer du övernatta något isåfall kan du få tips på lite övernattningställen i Italien. Att tänka på vid Ancona är att du svänger av 2:a avfarten för då kommer du nästan rätt på ner i hamnen!

Camilla

yvonne
2006-01-06, 18:22
Yvonne: Tack för tipset om returbilletten, bra om man kan ha hemresan öppen. Det kan väl inte vara svårt med plats i slutet av maj ifall jag vill köpa vid båten ? hur gör du ? bokar på nätet eller köper på plats


bye_bye Tommy

Vi brukar ringa och boka till Revis travel i Igoumenitza, sedan betalar vi där när vi kommit fram till Grekland. Jodå, de litar på att vi ska komma och betala! Vi brukar få bättre pris där än att boka hos Minoan eller Anek.

Yvonne

Mikke
2006-01-06, 18:28
..Ancona...där har ja vurt en gång....Där finns ett fint arkeologiskt/historiskt museum, ifall nu nån händelsevis skulle leta efter ett...:D Mitt dimmiga minne är att det ligger rätt högt över själva hamnen, vid en kyrka....:D Vi åkte buss dit från den lilla stan Forli, som i sin tur ligger inte alltför långt från Bologna...
Mikke

Frappe
2006-01-06, 18:31
[QUOTE=Mikke]..Ancona...där har ja vurt en gång....Där finns ett fint arkeologiskt/historiskt museum, ifall nu nån händelsevis skulle leta efter ett...:D Mitt dimmiga minne är att det ligger rätt högt över själva hamnen, vid en kyrka....:D

Stämmer och man piffade upp stället för 2 år sen, därifrån ser du ner över hamnen!

Camilla

epiros
2006-01-06, 18:41
Låter kul och i Maj inga problem att boka båtbiljett när du kommer fram, alla rederier finns vid hamnkontoret, och där kan du köpa biljett. Så kolla lite tider etc på hemsidorna för du vet ju när tåget ankommer Verona. Kommer du övernatta något isåfall kan du få tips på lite övernattningställen i Italien. Att tänka på vid Ancona är att du svänger av 2:a avfarten för då kommer du nästan rätt på ner i hamnen!

Camilla

Tack för dom tipsen, återkommer gärna i fall övernattning behövs:)

bye_bye Tommy

Frappe
2006-01-08, 11:14
Kolla in nr 9/10 2005 av tidningen BIKE där har du en bra artikel skriven av en kille som åkte runt med hoj med start i Igoumenitsa. Om du vill kan jag dra en kopia och scanna/maila till dig?

Camilla

epiros
2006-01-08, 11:18
Kolla in nr 9/10 2005 av tidningen BIKE där har du en bra artikel skriven av en kille som åkte runt med hoj med start i Igoumenitsa. Om du vill kan jag dra en kopia och scanna/maila till dig?

Camilla

Det får du mycket gärna göra, Camilla:) Du har min mailadress i min profil.
Tack på förhand.

bye_bye Tommy