handdator

Visa fullständig version : Tips på resrutt, tack!


Maly
2011-04-26, 17:30
I juli flyger vi till Rhodos. Planen är en luff norrut.
Så här ser den ut nu:
Rhodos-Kos-Kalymnos-Leros-Lipsi-Rhodos
Vi behöver välja bort 1-2 öar med tanke på reslängden som är från 14/7 - 31/7 =17 dagar. Vilka öar skulle du ta bort?

Vi är en familj på 2 vuxna och två killar (12 och 15 år). Vi gillar lugn och ro men inte helt öde, stränder och snorkling, grus/sten är ok. Det behövs inte så mycket sevärdheter.

Har du tips?

_B-anana

Kalimera
2011-04-27, 08:25
Vi gillar lugn och ro men inte helt öde, stränder och snorkling, grus/sten är ok. Det behövs inte så mycket sevärdheter.Då skulle jag lagt till en ö, och tagit bort tre öar. Då skulle rutten se ut sår här: Rhodos (som jag skulle lämnat samma dag), Tilos, Lipsi och Rhodos. Tilos är den bästa ön i Dodekaneserna tycker jag. Lugnt och stillsamt men inte dött. Bra stränder för snorkling. Lipsi är litet och gulligt. Promenadavstånd till det mesta. Lugnt. God mat. Från Lipsi kan ni göra en båttur till den lilla skärgården utanför. Där är fantastiska snorklingsmöjligheter (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/white_island_lipsi.html). Jag skulle lagt mest tid på Tilos, och minst på Rhodos, som är allt annat än lugnt. Dock skulle jag stannat några nätter på Rhodos innan hemresan, mest för att se Gamla stan.

Bluesea
2011-04-27, 11:04
Håller helt med. Och vill ni ha en säregen upplevelse (och det vill ni) tar ni gratisbussen till det nattöppna discot uppe i den övergivna byn Mikro Chorio på Tilos. Där finns alla från borgmästaren till småbarnen, och alla dansar och pratar ända till soluppgången. Fantastiskt kul - och passar hela familjen.

Aase
2011-04-27, 17:37
Hej
Vi brukar åka till Kalymnos där våra barn trivs väldigt bra. De har varit med sedan de var 10,12,12,14,16,18 år (ja 6 st). De har gillat mixen mellan lugnt och liv. Sedan har de gillat Lipsi väldigt mycket. Lagom stort för att man skall kunna släppa dem fria men allt finns. Båtutflykten runt Lipsi var särskilt uppskattad.
Jag hade skippat Kos (för mycket fylla på sommaren) och Tilos (för lugnt). En eller två nätter på Rhodos räcker.

Åse

mrwalker
2011-04-28, 13:07
For meg er dette en helt unaturlig reiserute. Hvis man vil besøke øyene mellom Kos og Samos flyr man til en av disse øyene. Flyr man til Rhodos er det naturlig å konsentrere seg om øyene mellom Rhodos og Kos.