handdator

Visa fullständig version : Costa Brava - Costa Maramese?


MM-K
2011-04-21, 11:06
Vi flyger till Girona i mitten av juni och ska stanna någonstans efter kusten i 2 veckor, men vi vet inte var.

Vi vill ha hyfsat nära till Barcelona (dagsutflykter) och ändå inte alltför långt till flygplatsen (vi lyfter tidigt när vi ska hem).

Jag har tittat på Tossa de mar, men är rädd att det blir lite "dött" för ungdomarna (14-20 år). Jag har även kikat på Calella men är då orolig att det är ett partyställe, som jag förstått att Lloret de mar är...

Är det någon som vet lite mer om hur det ser ut efter kusten och har något bra ställe att rekommendera? Jag är heelt vilse! :confused:

/Mona

Masse
2011-04-21, 23:30
Jag har tyvärr ingen färsk info att erbjuda. Men i slutet på 80-talet och början av 90-talet tillbringade vi sommarsemester med egen bil vid Costa Brava. Några orter som vi bodde i och trivdes i var dels turistorterna LÉstartit och Platja DÁro, samt Blanes som är en riktig stad. Samtliga orter ligger hyfsat nära Girona. På andra sidan om Barcelona finns i närheten av Tarragona en ort som heter Cambrils som vi också gillade, men det blir ju då lite längre från flygplatsen i Girona.

Vi tyckte att turistorterna hade en karaktär av "familjesemesterorter" med visst inslag av nöjesställen för ungdomar, men de var då inga utpräglade party-orter. Blanes var en lite större ort (stad) och hade mera av bådadera och mera bofast befolkning. Men det var som sagt för c:a 20 år sedan så det har säkert hänt en hel del sedan dess. Men ortsnamnen kan ju vara ett tips att googla vidare på för att läsa mera om hur det är idag. Ibland kan man ju hitta lite ortsinfo även hos charterbolagen och Sembo etc.

Hoppas att ni hittar det ni söker. Det var genom sju sommarsemestrar på Costa Brava som jag förlorade en del av mitt hjärta till Spanien (som väl var blev det en bit över till Grekland också).

:) Mats

MM-K
2011-04-30, 18:54
Tack för hjälpen, Mats!

Som det ser ut nu så blir det först några dagar i Barcelona och sedan fortsätter vi norr ut, sannolikt Tossa de mar. :)