Visa fullständig version : Halsning fran Tinos!
Hej alla!
Nu har vi haft nagra harliga dagar pa Tinos, en o jag mer och mer gillar!
efter en BLASIG och GUNGANDE fard med bat anlande vi vid 22.30tiden i onsdags kvall! Nikoleta vantade forstas och tog vara vaskor samt ett par andra gaster i sin bil och vi ville ga genom byn for att riktigt njuta!
Val pa rummet fann vi godsaker fran Nikoleta och Arne och Birgitta i kylen och vackra lijor i vas fran Nikoleta med familj. sa blev vi bjudna pa vickning och vin i hennes kok dar vi avhandlade allt som hant sen i hostas....
Vi somnade gott efter detta.
Vadret har bara blivit battre och battre och efter forsta dagens stortskur kom solen for gott verkar det som. Kyliga kvallar dock...Vi har vandrat mycket i och runt Tinos stad dessa 2 dagar och sett hur alla fejar infor sasongen. Vi hade tankt spisa pa Malamatenia, men de oppnar forst ikvall....Efter denna datorrapport sa ska vi dit och ata. Pavlos , agaren, har vi pratat med flera ganger och nu langtar vi att sitta och njuta maten dar.
Vi har hyrt bil fr o m i morgon och ska ha den i 5 dagar for att kunna se oss runt i varblommningen pa on. I morgon kor vi till Exomburgho dar vi ska ga en vandringsled som tar 2-3 timmar och sen slutar pa samma plats den borjar. Den ar sakert gudomligt vacker da hela on ar en explosion i roda, vita, gula och lila blommor... Det ar makalost vackert har nu...
Nikoletas tradgard ar sa fin och hon har fraschat upp och byggt om och gjort nya platser att sitta pa. Denna tid pa aret med vind som ar kylig sa ar det underbart med denna laiga tradgard full av blommor.
Pa tisdag kvall kommer en av mina soner med familj hit..De ska ha lilla huset pa gareden med egen fin uteplats...Harligt ska det bli att visa dem mitt paradis...Vi har forbokat biljett pa baten fran Rafina sa de sakert kommer med ut bland alla tusentals greker som ska fira pask har pa on..
Ha det gott alla!
Lissi och Claes
Ska jag skjuta mig nu eller ska jag vänta tills i morgon.........? ;) Ha dé.
Peter
sjöborren
2011-04-17, 10:20
Åååååå... vad det låter härligt Lissi! Din berättelse får mig att längta till Tinos - en ö jag aldrig besökt. Fortsätt njut... och ha det gott på era vandringar!
Kaló Páska! bye_bye
Tinos ar en nyckfull skonhet minsann! Hon visar precis den sida som passar henne och i gar var det heldagsregn med bara nagra enstaka halvtimmars uppehall. Men vad gor det nar man har bil och far fardas i ett makalost vackert landskap med alla sluttningar och vagrenar blommande i gult, vitt, rott och lila. Vi hade sa himla harligt och det ar sa mysigt att sitta inomhs pa sma kafenion dar man ar absolut enda turister. Pirgos , Kardamili, och 7-8 byar till avverkades med mat och fikastopp. Marmormuseet i Pirgos besokte vi igen det ar sa himla fint.
I gar kvall blev vi utbjudna av Nikoleta och Marcos till ett stalle vi aldrig varit pa och de bestallde ett fat med allehanda godsaker som rackte hela kvallen. Vin i riklig mangd och harliga samtal gjorde kvallen mycket trevlig!!
De panerade soltorkade tomaterna, och stekta auberginerna, spenatpajerna och allt annat gott far oss att ikvall atervanda till samma stalle efter denna rapport.
Idag har det varit valdigt blasigt med vaxlande molnighet och mer mulet i bergen dar vi aven idag akt i byarna. Dio Chorio, Arnados, Smardatiko, Falatados, Krokos, Agapi m fl byar har vi besokt. Precis nar vi kom till Agapi, min favoritby sa la kameran av for gott...Men i morgon kommer ju sonen med kamera.... Inte ens kameraforsaljaren i Tinos stad kan hjalpa oss....snyft_drop Claes bara skrattar at mitt eviga fotograferande, han sager att jag SLITIT ut kameran.....Men med 60 byar , den ena vackrare an den andra sa blir det mycket fotograferande....
Eftermiddgen tillbringade jag i Nikoletas tradgard dar hon och jag drack grekiskt kaffe och pratade Tinos. Pa paskdagen grillas helstekt lamm i hennes tradgard av ett proffs som hon alltid anlitar..Hela dagen ar det fest och vi ar inbjudna att fira med deras vanner....Nikoleta ar en god kock sa nar hon berattade allt hon skulle bjuda pa sa vattnades det i munnen. En mysigare, generosare, gladare manniska an Nikoleta har jag sallan mott och hela hennes familj gor en sa varm! Det ar valdigt gott att ha en grekisk o att alska och dessutom en grekisk familj som man trivs med....
Att se Tinos denna tid pa aret ar otroligt fint, men det ar inte tal om att sitta ute pa kvallarna eller ha balkongfrukost ute utan langbyxor och jacka...Tur att vi inte akt hit for solen!!
Visst alskar man val en o nar man borjar langta tillbaks redan innan man akt hemAng_elx
Kram alla fran Lissi
Att se Tinos denna tid pa aret ar otroligt fint, men det ar inte tal om att sitta ute pa kvallarna eller ha balkongfrukost ute utan langbyxor och jacka...Tur att vi inte akt hit for solen!!
Er våren sen i år..?
Jeg har været i Grækenland i april med masser af sol og varme. :confused:
Val pa rummet fann vi godsaker fran Nikoleta och Arne och Birgitta i kylen
Vad gjorde Arne och Birgitta i kylen :confused:;)
Visste redan innan att du är svårt smittad av Tinos-sjukan Lissi, och din rapport bekräftar verkligen det. Kul att ni har det fint på er tur. Jag vet ju från dina tidigare rapporter från höstresan att det är högst tveksamt om det finns något väder som kan rå på dig. Hoppas trots det att ni får lite sol och värme framöver.
För oss är minst halva reseupplevelsen att få njuta av maten på våra resmål. Stället som Nikoleta tog er till låter ju spännande. Kan du avslöja namnet på detsamma så man kan notera det tillsammans med Malamatenia för framtida behov?
Ha en fortsatt trevlig resa!
:) Mats
Vad gjorde Arne och Birgitta i kylen :confused:;)
:D:D
Kul att läsa om er vårresa, så roligt att du lyckats "lura med" sonen också
// Helén
Ska bli spännande att se dina fotoresebrev det ser jag verkligen fram emot. Hoppas ni får det lika härligt reseten av resan och att solen kommer att lysa speciellt när barn och barnbarn kommer ner.
Eva
Monica P
2011-04-19, 12:37
Vad beträffar vädret har jag snabbkollat mina anteckningar från 2009 och 2010.
2009: 1/4 Jättefint väder, ganska varmt. 2/4 Jättefint , varmt på dan 3/4 Jättefint 4/4 Jättefint sommarväder 5/4 regn nästan hela dan 6/4 regn, grått 7/4 regning dag, halvkallt (skinnjacka, scarf) 8/4 Sol, inte särskilt varmt 9/4 jättefint 10/4 jättefint ,tunt täcke 11/4 jättefint 12/4 jättefint 13/4 Fint och soligt, blåsigt mot kvällen 14/4 sol, inte så varmt 15/4 regn, blåst,sol 16/4 rätt fint väder, golven inte så kalla längre 17/4 lugnt 18/4 jättefint, till stan utan jacka 19/4 18 grader i skuggan 20/4 mulet, vindstilla 21/4 mulet,kyligare 22/4 blåst mot kvällen, fick ta in tvätten 23/4 lugnt, soligt 25/4 fint 26/4 fint 27/4 kyligare
2010 : 4/4 jättefint, lagom varmt 5/4 21 grader 6/4 jättefint>20 grader 8/4 kyligare, nordlig vind 9/4 sol,blåst,lite kyligare 10/4 kyligt 111/4 regn mest hela natten 15/4 varmt, vår 16/4 jättevarmt 17/4 jättefint, 23 grader 18/4 varmt och fint 19/4 disigt, kyligare 20/4 Kyligt, nordliga vindar 21/4 skönt sommarväder 22/4 jättefint, lagom varmt 23/4 riktigt varmt, kortärmar 24/4 första riktigt varma dagen 25/4 varmt 26/4 jättefint27/4 lite blåsigt 28/4 kyligare, blåsigt 29/4 blåsigt, kyligare 30/4 halvkallt, soligt
...jag ser inte att man kan dra någta slutsatser av detta. Men i år har vi förstås haft mer regn än annars vilket grönskan vittnar om.
Vad beträffar vädret har jag snabbkollat mina anteckningar från 2009 och 2010...
... 1/4 Jättefint väder, ganska varmt. 2/4 Jättefint , varmt på dan 3/4 Jättefint 4/4 Jättefint sommarväder 30/4 halvkallt, soligt...
...jag ser inte att man kan dra någta slutsatser av detta. Men i år har vi förstås haft mer regn än annars vilket grönskan vittnar om.
Det er hermed videnskabeligt bevist at våren i år er uvanlig regnfuld og kølig. :D
Tak for klimatabel/april. :)
Hej igen!Sedan i torsdags skiner solen ater over Tinos efter 4 dagars mer eller mindre heldagsregn. Knallbla himmel men blast sa in i norden sa det ar varma klader som gallr om man inte sitter i sol och la pa Nikoletas gard. Sonen med familj kom fran sommarvader i Sverige men var forvarnade om varma klader. Vi har det gott och lilltosen ar verkligen pa stralande humor och charmar alla med sitt soliga leende och ljusa har. Hon far presenter vart hon kommer och gratis kakor i det nyoppnade bageriet alldeles granne med Nikoleta.
Vi har visat sonen med familj Tinos med bil i 2 dagar, den forsta dagen i heldagsregn och den andra i stralande sol. De tyckte det var vackert vilket som....
Masse: Zeuki heter tavernan vi nu atit valdigt gott pa tre ganger. Den ligger pa den andra gata n t h Du kan svanga in pa pa shoppinggatan raknat fran rondellen nere ihamnen. Den och Malamatenia ar supertrevlig och har god mat. En annan vi var pa ligger granne har med internetcafeet ut mot monumentet runt udden och dar var Nikoleta, henner dotter Clery, min svardotter Jessica och jag och at jattegott och rikligt haromkvallen. Jag ser nya restauranger som kommit och det byggs for fullt lagenheter nara Ag. Fokias....Det hander mycket pa Tinos...
Paskfirandet fortgar samtidigt som allt ar oppet. Alla kyrkor hade massor i gar och det ar draperat med svarta skynken vid ingangarna till kyrkorna. I hogtalarna hors allt for de som inte ar i kyrkan. Alla flaggstanger har flaggan pa halv stang.... Pasksmallare hors hela tiden och ikvall maste man vara i byn vid midnatt.... I morgon grillas helstekt lamm p[ Nikoletas gard och grillmastare med fru har redan installerat sig i en lya pa garden...Vi blir manga ....
Vi njuter fulla drag, det enda vi oroas lite for ar om blasten satter P for resan hem....men det ar nog anda lite mindre blast nu an igar da mobler for runt i vinden, motorcyklar som var parkerade valte och gatuskyltar utanfor tavernor valte...m m
Pelikanen mar bra och allt ar lika mysigt som alltid har! Badat har jag dock inte, vinden har varit alltfor kall....men sista dagen blir det oavsett vader...
Kalo Paska alla!!!
Lissi
Tack Lissi! Trevlig fortsättning på Påsken och på resan.
:) Mats
Den ligger pa den andra gata n t h Du kan svanga in pa pa shoppinggatan raknat fran rondellen nere ihamnen.
Ta det en gång till... :D Menar du Tingel-Tangelgatan upp och sedan andra gatan till höger? En smal gränd där Tavernan till vänster har en rad bord utanför. Röda dukar? Jag tror att jag kanske vet vilken det är. Mysig men när jag åt där senast blev servitrisen sur för att jag bara åt en Saganaki och en sallad... :D Den Tavernan ligger en bit in i gränden och det kommer en liten uppförsbacke efter. Och en vinkel i gränden... Men det finns många roliga Tavernor där inne i gränderna. Så det kan mycket väl vara någon annan... Det är inte så ofta jag lämnar mina "stamhak" så jag har långt ifrån testat alla där inne i labyrinten...
Lissi. Kan du göra mig en tjänst? Kan du gå förbi Vaggellis Restaurang och fråga honom om Alonia kommer att öppna i år? Du vet var den är? Du ser ju Jasons uthyrning i början på hamnpromenaden. Till vänter ligger Hotel Argo. Precis bredvid ligger Vaggellis ställe. Fråga Nicoleta annars... Jag tror inte hon misstycker. Hon vet precis min situation. Säg att du frågar för min skull! Och ser du en man närmare 70 år med den största mage du sett och som saknar en bit av pekfingret på högerhanden så har du sett Mr S... Säg att jag ringer om Alonia öppnar i år. ;)
En annan vi var pa ligger granne har med internetcafeet ut mot monumentet runt udden
Hm. Menar du den precis nedanför Takis? Den är hyfsad. Eller menar du den som ligger i det ensamma huset en bit bort mot monumentet? Det är den gamla bouzoukiklubben Vintzi. Den Tavernan var riktigt bra förr. Vaggellis var kock där innan han öppnade eget.
Jag ser nya restauranger som kommit och det byggs for fullt lagenheter nara Ag. Fokias....
Det har jag inte gett tillåtelse till... Mutter... :D Fast en liten lägenhet på Ag Fokas låter ju inte helt fel... Ang_elx :D
Peter
Marianne
2011-04-24, 17:27
Badat har jag dock inte, vinden har varit alltfor kall....men sista dagen blir det oavsett vader...
Det är rätta toner, Lissi!;):)
Men jag undrar vilken temperatur det är i vattnet?:confused:
bye_bye
Peter, jag ska kolla om Aloniai morgon! Jag har bara nagra minuter har av min internet tid ...Hinner inte skriva mycket nu.
Marianne, jag har ingen aning om vattentemp, men mycket mer an 15 -16 grader ar det nog inte..
For ovrigt har det varit ett sanslost mysigt paskfirande med kyrkligt firande i natt och med stort kalas i Nikoletas tradgard hela dagen...Vilken god mat vi atit!!! Jag overdriver inte nar jag sager att grilloset for lammen legat tungt over Tinos sista dygnet...:D
Vadret har varit stralande och nasten vindstilla idag och vi ar sa himla nojda med resan! I morgon sista hela dagen har. Tisdag eftermiddag resa kl 14.30 till Rafina for overnattning pa Peris som vanligt.
Sen blir det bara att rakna ner till september;)
Polla Xronia!!!
Lissi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.