handdator

Visa fullständig version : Bästa ön?


Stefulainen
2006-01-04, 11:51
Tänkte inleda året med att ställa den lite naiva frågan: vilken är den "bästa" Grekiska ön? :-)

Ok, ångrar redan formuleringen :) Jag och min fru besökte Karpathos i somras och vi blev mycket förtjusta i ön. Det som vi gillade var att det var a) varmt, b) inte ännu såå turistinfekterat, c) fanns bra stränder, d) spännadne vägar att köra jeep längs, e) prydligt & städat hotell, f) vind som blåste bort mygg, g) lugnt (inget partyställe).

Funderar nu på om vi ska åka tillbaka dit eller testa någon annan ö. Har funderat på bla Naxos, Kalymnos och Rethymnon på Kreta. Hur lik-olik är t.ex. naxos i jämförelse med Karpathos? Har förstått att de är ungefär lika stora.

Ia
2006-01-04, 12:36
Hei.
Jeg og barna reiser til Karpathos i augusat 2006... leter rundt på nettet etter et ok hotel/studio nær stranden i Pigadia. Hvor bodde dere? Et sted dere vil anbefale?
Er det noen steder/områder i Pigadia hvor dere fraråder å bo pga. støy e.l.?
Helst skulle jeg ha ønsket å reise dit og finne bosted når jeg først er der, men siden vi reiser tidlig i August regner jeg med at mye er fullbooket så jeg tør ikke å sjanse på det :o

Vi har vært på Naxos, hvor vi trivdes veldig godt! Koselig, passe stor by og flotte strender! Har også inntrykk av at det er lettere å finne billigt bosted bo der enn det er på flere andre øyer...
Skulle på mange måter ha ønsket å reise tilbake, men samtidig har jeg ønske om å oppleve nye øyer og steder :)

I Retymnon på Kreta var vi nå i høstferien, men bare på en dagsvisitt. Store shoppingmuligheter om man intreserer seg for det, koselig "gamleby",men ellers litt for stort og bråkete etter min smak. Ungene elsket å være der da det var så my butikker ;) .Det var store bølger da vi var der og det var bare lov til å bade på et lite område på stranden, men ellers var stranden ren og fin når vi var der med badevakter som patruljerte...
Personlig liker jeg heller litt mindre steder..., kanskje heller medmuligheten til å reise inn til større steder om man skulle føle behov for det en kveld eller to.
Eller så er Kreta så stort med så mange flotte plasser at jeg tror jeg kunne ha reist dit både 10 og 20 ganger og alikevel opplevd nye plasser.
Vi hadde 10 dager med "loffing" der i høst, men skulle gjerne hatt 3-4 uker!

Men nå skal jeg til Karpathos!! Og det blir vel bra, bare jeg finner et fint sted å bo som ikke er for dyrt...Noen som vet??
Har fått tips om Seevas rooms (som jeg ikke finner på nett), men skjønner at det ligger midt i sentrum.. skulle gjerne ha funnet noe litt nærmere stranden.
Noen som kjenner til f.eks.Oasis, Romatica, Parasol, Meltemi, Miramare og kalimera eller andre steder som ligger i området Zepyros beach??
Zepyros beach tar ikke i mot andre gjester enn fra Appollo.

Ia

Stefulainen
2006-01-04, 14:06
Bodde själv på ElPida som låg lite utanför centrum i Pigadia. Väldigt snyggt / nytt, men ingen pool (dock ganska nära stranden). Petra låg ganska nära och såg även ganska snyggt ut utifrån (även det saknade dock pool). Bägge sk studios(?) med spis & kylskåp. Obemannad reception.

Skulle vi resa dit igen skulle vi gärna testa på att bo i någon annan by än Pigadia bara för omväxlingens skull - t.ex. Kyra Panagia (lite norr om Pigadia) skulle det vara mysigt att bo i tror jag, någon som testat? :)

Reser man med barn till Karpathos är det väl beachen/"beacharna" i Amoopi man ska fara till. Långgrunt & små/inga vågor. Kostade 8 € / väg med taxi somras.

stenake
2006-01-04, 15:24
Eftersom jag inte varit på varken Karpathos eller Kalymnos (har varit på väg till Karpathos 2 ggr men fått inställa) så är det ju egentligen lite svårt att råda.
Om vi talar om öar man kan åka charter till är mina kommentarer:
Naxos är en ö som man alltid kan återvända till och som jag brukar rekommendera. Dock är den säkert mera turistifierad än Karpathos, speciellt i och kring Naxos stad. Men med moped eller bil söderöver finner man massor av fina stränder och mysiga byar.
Rethymnon på Kreta är inte vår favorit. Där är det ännu mera turister, men gamla stan i Rethymnon är rätt trevlig om än full med turistshopar. Fast Kreta har ju hur mycket som helst att bjuda på om man vill röra sig lite runt med t.ex. hyrbil.
Om man vill undvika allt för mycket turister så finns det ju flera mysiga öar som som t.ex. Skopelos, men den är lite mindre.
En lite större ö som jag gärna rekomenderar där det inte heller är så packat med tuister är Lesbos/Mytilini. Finns mycket att se med bil. Många bra stränder.
Sten-Åke

Kalimera
2006-01-04, 19:26
Kan bara hålla med Sten-Åke: Naxos skulle passa er om ni kan bortse från all turism. Där finns allt ni hittade på Karpathos. Men, som sagt, Naxos är väldigt turistiskt i jämförelse med Karpathos. Främst i Naxos stad och kring stränderna på sydvästkusten.

Kalymnos faller bort helt om det är viktigt med fina stränder.

Rethymnon är värre än Naxos när det gäller turism. Men det är en stor ö och det går naturligtvis att hitta orörda platser.

Samos skulle säkert passa er finfint, enda aber är stränderna som inte kommer i närheten av de på Naxos och Karpathos.

Enda ö jag känner till som går att jämföra med Karpathos är Amorgos, framför allt när det gäller natur och ”köra runt i en jeep”, men även när det gäller lugn och ro (det är attans lugnt), bra boende, ”vind som blåser bort mygg” och bra bad. Med betoning på bad, det finns inte så många stränder på Amorgos, men klippbaden är härliga och vattnet fantastiskt. Bästa strand är Egiali, en väl så bra strand.

Om Amorgos eller Naxos inte passar så finns det bara en ö kvar, och det är Skopelos. En ö som har allt. Och lite till...:)

NewAnn
2006-01-05, 20:17
Hejsan! Bästa ön är svårt att säga jag tycker ju om Kalymnos, tycker att det är en lagom ö. Visst det finns inga milslånga stränder men stranden i Massouri räcker bra för mig. I Massouri/Myrtes är det ganska lugnt mest turister och så...men trevligt ändå. Vill man ha lite liv och rörelse kan man ju åka in till Pothia. Den blandningen gillar jag att det både är lugnt och fart. Människorna är väldigt trevliga på Kalymnos fast det har de ju varit på andra öar jag besökt med. Men ja Kalymnos gillar ju jag då:) /Ann

martinifk
2006-01-26, 17:36
Kreta tycker jag är den bästa ön eftersom storleken ger upphov till alla olika saker att hitta på och det är inte svårt att hitta oupptäckta stränder lite här och där. Rethymnon åker jag till för 4:e gången i sommar och har aldrig blivit störd av alla turister.(Platanes är nu detta och ligger strax öster om själva staden) Platanes kan jag helt klart rek.
Karpathos låter också som en jättefin ö.

Martin

Calle
2006-01-26, 18:58
Rethymnon åker jag till för 4:e gången i sommar och har aldrig blivit störd av alla turister.(Platanes är nu detta och ligger strax öster om själva staden)
Martin

Hej! Vi blir "störda" av turister här i Rethymno, fast på ett positivt sätt!! Vi har redan en lång lista uppsatt på kylskåpsdörren med namn och datum för när goda vänner kommer ner och hälsar på! Först ut är Nathalie från Normandie som dimper ner den 20 februari! Några dagar senare kommer våra väldigt goda vänner från Hudiksvall! En av våra svenska kunder dimper ner den 1 mars och i mitten av mars kommer vår vän ex-advokaten David från San Fransisco för sex veckors besök. Och i maj får vi äntligen tillfälle att träffa Kalimerorna Arne och Birgitta! Ska bli jätteroligt!!

Calle (på väg till biljarden!)

Admirala
2006-01-27, 08:47
Må du til en øy, da?

Peloponnes har det du etterlyser. Pluss mye mer. Og den er jo nesten en øy, da, med Korinthkanalen som skiller den fra fastlandet...
a) Det er varmt, men blir det for varmt kan dere bare dra opp til en av fjellandsbyene i fylket Arkadia.
b) Turistene har egentlig ikke oppdaget Peloponnes, utenom høydepunkt som Olympia og Epidaurus.
c) Bra strender, javisst, de er mange, lange og bra, på vestkysten aller best, mil på mil med nesten forlketomme sandstrender.
d) Jada, masse fjellveier å ta fatt på, og hvilken utsikt! Og duften av solvarm mold og pinjetrær...
e) Hoteller fins i alle klasser og varianter, det er bare å velge.
f) Kan ikke love vind... Iallfall ikke hver dag :)
g) Tacky, bråkete partysteder vet jeg ikke om på Peloponnes. Bare livlige barer og bra bouzoukiaklubber, om du vil ha det. Men fredelige byer kryr det av.

Hvis det SKAL være en øy: Lesvos skulle også passe kjempebra, bortsett fra at jeg vet ikke så mye om jeep-kjøring. Men kjøre får du, for øya er stor i gresk målestokk.

Grek_ságapo
2006-02-14, 22:13
Levkas e finast