handdator

Visa fullständig version : Snabbdagbok Aprilresan 2011


Arne
2011-04-10, 21:27
Söndag kväll 10 April.

Ja, nu sitta vi balkong på Hotel Phidias att avnjuta varsitt glas vin i den ljumma försommarkvällen. Ett utmärkt och prydligt hotell. AC, Tv, fritt wlan på alla rum. Vad mera att begära för 40€?

Resan från Umeå via Arlanda med Norwegian fungerade precis perfekt.
Den starka medvinden Arlanda- Athen gjorde att resan avverkades på två timmar och 45 minuter.

Buss X96 äntrades genast efter biljettköpet. Man har höjt priset till 5€ pp.
Chaffisen körde som en Grek, dvs fullkomligt hänsynslöst, och avverkade sträckan på 1 timme och 10 minuter. Vi ringde från ändhållplatsen till Hotellet, och en kille kom strax att hämta upp oss. Transfern till och från hotellet ingår i priset.

I morgon 07.00 far vi ner till färjeläget att inhandla biljetter för färden med Blue Star Ittakha 07.35 och ankomst Tinos vid tid halv tolv.

Arne och Birgitta

litentuva
2011-04-10, 22:39
Jiho, härligt att ni är ute och far igen, nu vet man att det är vår och sommar i luften! Tack för rapporten, ser fram emot fler :)

Masse
2011-04-10, 23:15
Söndag kväll 10 April.

Ja, nu sitta vi balkong på Hotel Phidias att avnjuta varsitt glas vin i den ljumma försommarkvällen. Ett utmärkt och prydligt hotell. AC, Tv, fritt wlan på alla rum. Vad mera att begära för 40€?



Låter ju verkligen som att ni får mycket för pengarna.

Trevlig fortsättning!
:) Mats

Lissi
2011-04-11, 08:09
Härligt att allt gått så bra hittills!

Åh lyckliga ni som får stiga i land på Tinos idag redan! Ge Nikoleta en extra kram från oss....Vi kan tyvärr inte, som det ser ut nu, komma förrän 21.30 på onsdag kväll..den snabba Flying cat jag brukar ta kl 15 från Rafina går inte än..

Ikväll går vi på premiärmatch på nya arenan i Kalmar. KFF-Djurgården. 2 årskort är inköpta för härliga fotbollskvällar framöver.
I morgon kl 15 avfärd från Kalmar för 2 härliga veckor på Tinos:D:D_B-anana

Vi får väl ta en nattfösare ihop på onsdag kväll!;)

Lissi o Claes

nekjam
2011-04-11, 08:47
Tack för att ni berättar! Lycka Till och ha det Jätte Jätte Skönt!!!klapp_klap

Arne
2011-04-11, 09:29
Måndag förmiddag 11 April.

Vi sitta nu soldäck på Blue Star Ithaka att skriva denna rapport.
Vi hade väckning vid pass 06.00 på hotellet. Det fanns en utmärkt vattenkokare samt koppar, fat och nescafé och därtill thepåsar prydligt placerade på en liten bricka. Alltså blev det en kopp kaffe ute på den stora balkongen i arla morgonstund. Den tidiga timmen till trots var det ändå dryga femton grader varmt.

Ska vi så summera hotellvistelsen kunna följande konstateras. Rent och snyggt, vänlig personal samt utmärkta sängar för vederkvickande sömn.
Till och med maskinskrivet kvitta erhöllo vi när vi checkade ut. Vad vi saknade var ett litet kylskåp. Dörren ut till hotellkorridoren var tunn och det fanns en glipa nedtill. Kan eventuellt generera oljud i högsäsong.

Fri transfer ner till Hamnen där biljetter inhandlades till färjan Blue Star Ithaka. 33€ pp enkel resa. Avfärd 07.35 och beräknad ankomst Tinos vid pass halv tolv efter ett stopp på Syros.

Livet leka. Vi förvånades en smula över att det var så pass många resenärer ombord på färjan.

Arne och Birgitta

I 22 grader och strålande sol. Nästan vindstilla.

sjöborren
2011-04-11, 10:47
Lycka till... och må sol- havs- och vinguden vara med er på resan. bye_bye

nickelena
2011-04-11, 11:21
Fantastiskt trevligt att få följa med på er resa igen!!!

Lena

Netwolf
2011-04-11, 12:37
Kul att ni är på g igen! Som vanligt så följer vi er med spänning. Vad månde bliva av denna resa?

/Netwolf

Masse
2011-04-11, 14:21
Tack för hotellrapporten. Nyttig info som nu lagrats för framtida bruk.

Ska bli intressant att få ta del av hur ni upplever Tinos.

:) Mats

Arne
2011-04-11, 15:49
Måndag eftermiddag 11 April.

Vi anlände som planerat var till Tinos vid lunchtid. Nikoleta fanns på kajen att hälsa oss välkommen till ön. Vi bjöds skjuts samt erhöllo en snabb guidning längs vägen till pensionatet. Nikoleta är en i alla avseenden genomtrevlig person.

Vi erhöll ett trivsamt rum tvenne trappor upp. Arne noterade att det alls icke klängde några råttor i altangardinen..
En fin balkong med bord och tvenne stolar vann genast vårt gillande.
Termometern visade nu 22,5 grader och solen flödade.

Nikoleta förärades en liten gåva vi medbringat hemifrån. Fem konservburkar med Lucullus skivsill i tomatsås. Gåvan gjorde succé.
Nikoleta har ju levt och verkat i Sverige under hela sexton år, och under den tiden lärt sig tycka om inlagd sill.

Arne snabbt ut till det närbelägna super market att förnödenheter inhandla. Vi ska ju stanna här fram till fredag morgon.

Så dags för siestavilan. När vi vaknade upp hade det dykt upp molniga skyar och temperaturen gått ned till 18 grader. Aprilväder i övärlden.
Så ut att bekanta oss med hamnbyn innan det var dags att spisa en tidig middag.

Vi vandrade ut vid halvfemtiden att finna den lilla serveringen ”Takis” med wlan. Promenaden från pensionatet tog under fem minuter. Vi handlade varsitt glas vitt av märket ”Mostra” vinet i de små säregna flaskorna med bred mynning och kapsylöppning. Ett friskt och läskande vin.

Servitrisen tillhandahöll internetkoderna. Herr Takis själv satt och myste i en soffa i lokalen. Hit ska vi vandra varje dag för att koppla upp mot nätet samt att skicka snabbdagboken.

Vi är nu alldeles intill inre hamnen. Värmen har nu kommit åter och alla molnen skingrats.

Så återstår att i afton finna oss en trivsam taverna där god mat serveras.

Arne och Birgitta

Eva L
2011-04-11, 16:32
Det låter som resan börjat mycket bra. Måste vara kul för er med ett nytt ställe att upptäcka. Det lär ju också vara väldigt fint på Tinos. Ska bli spännande att läsa om era äventyr och se lite fina bilder. Ha det gott.

Eva

Kalimera
2011-04-11, 16:37
Så återstår att i afton finna oss en trivsam taverna där god mat serveras.Om ni går till Malamatenia eller Aithrio lär ni inte bli besvikna. Det är bara jag som blir besviken - för att jag inte är där. snyft_drop

Stort tack för att ni delar med er. Det är underbar läsning! klapp_klap

Athanasia
2011-04-11, 21:00
Låter så himla skönt!!!

Abi
2011-04-11, 22:28
Härligt att era rapporter är i gång igen ;).

Hälsa Nikoletta, och även Lissi och Claes, när de anländer. Jag har varit bortrest några dagar, och här har det kommit igång ordentligt under tiden Ang_elx.

bye_byeAbi

Masse
2011-04-11, 22:31
Om ni går till Malamatenia eller Aithrio lär ni inte bli besvikna. Det är bara jag som blir besviken - för att jag inte är där. snyft_drop

Stort tack för att ni delar med er. Det är underbar läsning! klapp_klap

Instämmer helt! klapp_klap

Önskar jag var där och kunde klyva ett krus vitt (helst retsina) i ert sällskap på Malamatenia eller Aithrio. Sistnämnda har jag ännu ej besökt, men så har man något kvar till nästa gång. Men Malamatenia kan rekommenderas.

:) Mats

Arne
2011-04-12, 10:13
Tisdag förmiddag 12 April

En vacker ehuru en smula kylslagen morgon.

Alltnog, efter att vi i går kväll lämnat Internetcaféet togo vi sålunda vägen längs strandpromenaden att en taverna finna för att kvällsmat erhålla. Vi passerade Hotel Oceanis och strax därefter fanns tvenne tavernor. Prydliga dukar på borden, men igenbommat på båda. Kantänka vi var ute alltför tidigt?

Vi vandrade vidare fram till busshållplatsen i hamnen att kolla upp när bussen till Pirgos skulle avgå. Detta med tanke på vår planerade resa till den lilla byn, endera tisdag eller onsdag. Nja, tidtabellen var överklistrad med vitt papper och kunde oss icke vägledning giva. Vi spatserade vidare och fram till den beryktade runda fontänen, den som det aldrig lär ska finnas vatten i.

Just mittemot fontänen och 20 meter upp längs gatan fann vi dock till vår förvåning en taverna som var öppen. Alla skyltar var på grekiska och kyparen talade ej engelska. Så heller ej kocken. Dock lyckades vi erhålla en middag ur det högst begränsade utbudet, efter viss palaver.

Middagen landade på förvånande billig penning. 10,2€ inklusive ett helkrus vitt. Den kulinariska standarden var dock inget att skriva hem till vännerna om.

Vid niotiden tog vi så vägen hemåt och det lyckades oss (Arne) att gå vilse.
Vi fann dock snabbt rätt väg. Väl hemma kunde vi konstatera att termometern ute på balkongen visade 13 grader. Burr. Det fick bli till att sitta inomhus för intagande av kvällens obligatoriska Pina Colada.

Efter mycket skön och vederkvickande sömn vaknade vi (Arne) vid pass halv sju. Ut på balkongen, men snabbt in igen. Termometern visade på plus åtta grader…

Vid halvåttatiden kom dock solen med sin sköna värme. Vi kunde konstera att det var vindstilla och ej ett moln att skymta. Det är ett mycket tyst och lugnt område runt Nikoletas pensionat. Man kunna nästan höra retsinakapsylens klang när den når balkonggolvet.

Nu när detta skrives har vi ordentligt varmt på balkongen i solgasset. Termometern visar på 22 grader allredan. Klockan är nu tio lokal tid.

Vid elvatiden ska vi ta promenaden ner till internetfiket att skicka denna snabbrapport. Sedan ska vi gå till bussterminalen att kolla upp busstider till Pirgos. Om resan ska ske idag eller i morgon stå ännu skrivet i stjärnorna.

Vi noterar att det är mycket få turister på ön vid denna årstid.

Lite bilder från resan kommer att läggas in i bildgalleriet under ”April2011 galleri ett” Förhoppningsvis nu vid elvatiden om Gud och Internetaccessen vill.

Några tröjor äro icke behövliga nu. Vi promenerade ner till Takis café i shorts och linne/skjorta. 23 grader nu.

Arne och Birgitta

Masse
2011-04-12, 10:42
Ha, ha..... Arnes irrfärder emellanåt tycks mig från tidigare rapporter vara ett lika stående (och trevligt?) inslag som krusklyvning i reseprogrammet.

Av egen erfarenhet har jag dock funnit att det ofta är både trevligt och givande att gå lite vilse då och då när man är ute och reser. Ofta är det då man får de alldeles speciella upplevelserna.

Hoppas att det tar sig vad gäller nivån på såväl gastronomiska upplevelser som temperaturen. Dock noteras från dagens bilder att det är betydligt mindre vitt på Tinos än i Umeå. Alltid något!

Ha det gott!
:) Mats

Eva L
2011-04-12, 10:46
Idag har vi gråmulet här hemma i Umeå men igår var det 15 grader även så långt upp som i Boden. Några snödrivor kommer nog inte att vara kvar när ni kommer hem igen med den takt som snön smälter undan just nu.

Hoppas ni kan ordna lite bilder och att ni hittar en bättre taverna idag. På Folegandos kommer ni defintivt att få god mat och där är det enkelt att hitta mellan ställena.

Eva

Aase
2011-04-12, 10:52
Åh vad härligt det låter. Jag önskar er en fortsatt trevlig resa.
Åse

Lissi
2011-04-12, 14:10
Hej Hej!
Väderrapporten gillar vi!!!
Nu lämnar vi Kalmar och ger oss mot Lund för övernattning innan flyget går i morgon!

Tinos -Here we come!:D

Lissi

Marianne
2011-04-12, 14:36
Trevlig resa - och Glad Påsk till er, Lisa & Claes, Birgitta & Arne plus alla andra som åker iväg de kommande dagarna för att fira våren och påsken i Grekland!bye_bye

Riitta
2011-04-12, 14:43
Jag önskar också er och alla som skall till Grekland till påsk en härlig vistelse:)

Riittabye_bye

Arne
2011-04-12, 15:51
Fauna från Nikoletas trädgård.

Idag var jag ute och fotade i Nikoletas tädgård. Att få se Greklands blomprakt i april är bara så UNDERBART. Med tanke på att vi lämnade Umeå för två dagar sedan med berg av snö.
Bilderna kommer stax i albumet.

Bilderna finner den vetgirige i galleriet under "Blomsterbilder"

Birgitta

zakka
2011-04-12, 20:10
Fauna från Nikoletas trädgård.

Idag var jag ute och fotade i Nikoletas tädgård. Att få se Greklands blomprakt i april är bara så UNDERBART. Med tanke på att vi lämnade Umeå för två dagar sedan med berg av snö.
Bilderna kommer stax i albumet.

Bilderna finner den vetgirige i galleriet under "Blomsterbilder"

Birgitta

Tusen tack för härliga bilder!!! Tänk vilken otrolig skillnad på klimat bara på några timmars förflyttning... :) Det är riktigt kul att få följa er på resa igen! Ha det fortsatt riktigt gott!!! bye_bye

MVH zakka

Lissi
2011-04-12, 20:23
ÅH, vi längtar! Nikoletas blommor har jag aldrig sett på våren, bara sommar och höst....
Vi befinner oss nu på förnämliga Scandic Star i Lund, där vi avnjutit kvällsmat. Bilen får stå här 14 dagar under bevakning gratis så det blir taxi kl 6 i morgon till Hyllie fvb till Kastrup!

Nu lämnar vi datorer därhän så från oss blir bara ett par internetrapporter från Tinos ....
GLAD PÅSK ALLA!!!

Lissi och Claes

Charlotte
2011-04-12, 21:03
Önskar detsamma, en glad påsk!
Om jag inte haft två resor bokade till Grekland hade
jag varit grön av avund :D
Lotta

Eva L
2011-04-12, 21:17
[QUOTE=zakka;23709 Tänk vilken otrolig skillnad på klimat bara på några timmars förflyttning... :) Det är riktigt kul att få följa er på resa igen! Ha det fortsatt riktigt gott!!! bye_bye

MVH zakka[/QUOTE]

Arne behagar skoja lite. Han har bra humor. flabb_flab Snöbilden är det nog ett tag sen han tog så ser det inte ut här nu. Visst finns det snö men i söderläge är det inte mycket kvar men drivor efter snöhögar finns lite överallt. Gator och gångvägar är helt bara. Krokusar blommar och jag såg min första tussilago i helgen.

Eva

Masse
2011-04-12, 23:56
Dock noteras från dagens bilder att det är betydligt mindre vitt på Tinos än i Umeå. Alltid något!

Ha det gott!
:) Mats

Arne behagar skoja lite. Han har bra humor. flabb_flab Snöbilden är det nog ett tag sen han tog så ser det inte ut här nu. Visst finns det snö men i söderläge är det inte mycket kvar men drivor efter snöhögar finns lite överallt. Gator och gångvägar är helt bara. Krokusar blommar och jag såg min första tussilago i helgen.

Eva

Hmmm........ Arne, Arne! Du får allt ha bättre koll på kalendern. Det är inte 1:a april idag. Och jag gick på en blåsning. Inte första gången! flabb_flab Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen. :D

:) Mats

Arne
2011-04-13, 09:53
Onsdag förmiddag 13 April.

Denna morgon bjöd på betydligt varmare väder. Redan vid pass sju på morgonen var det dryga 18 grader. Lite molntussar förvisso, men de skingrades redan vid niotiden. Frukosten kunde intagas på balkongen.

I går afton fann vi en i alla avseenden trivsam taverna, just nära stora hamnen, intill Delfinfontänen. Arne noterade namnet som stod skrivet på menyns försättsblad. Det var anglosaxiska bokstäver men med grekiskt namn
. Timokatalago nånting. Arne sms-ade hem till mycket god vän på västkusten om den fina tavernan med den goda maten. Svar kom tämligen omgående; Detta är ej ett tavernanamn, det betyder i stället matsedel… Tablå.

Emellertid hade tavernan mycket god och vällagad mat till rimligt pris. Vi förärades därtill ett extra bjudkrus vitt i samband med notan. Dock var vi de enda matgästerna på denna stora taverna. Tydligt att det alltfort är försäsong.

Vi strosade en stund i de vackra gränderna. Många hantverkare och konstnärer visade sina utbud i skyltfönstren. Att notera; så här års kunde intet turistbjäfs skådas. Icke många turister heller för den delen.

Visa av gårdagskvällens erfarenhet valde vi att slaska taxi hem vid pass halv tio. Fem € kan det vara värt att slippa hirra och virra för att hitta hem.

I afton ska så Lissi och Claes anlända till Tinos. De har bokat rummet just intill vårt. Dock anländer de mera troligt relativt sent,
runt halvtiotiden.

Nu när detta skrives har klockan blivit tio och termometern utvisa 22 grader. Molntussarna skingras alltmer, och det ser ut att ånyo bli en dag med vackert väder. Om någon halvtimme eller så ska vi enligt god sed och vänja taga promenaden ned till internetfiket att skicka denna snabbrapport.
Arne och Birgitta

Arne
2011-04-13, 17:03
Onsdag eftermiddag 13 April.

Efter sittningen på internetfiket vandrade vi vidare mot city i det vackra och varma vädret. Hustru Birgitta fann längs vägen en konsthantverkarbutik. Naturligtvis, hon styrs likt en målsökande missil till dylika affärer. Detta av outgrundlig anledning. Svarta bromsspår av damsandaler i asfalten vittnade om att det var en konsthantverkarbutik av rang.

En halvitmme senare kom nöjd Hustru ut med en ”Gipskatt” Ja, det är Arnes samlingsnamn för bråten i dessa butiker. En liten statyett som såg ut att likna statyerna på Påskön. 12€ var priset.

Så ner till hamnouzerian att se när Blue Star Itakha anlände. Skutan kommer alltid prick 12.15.

Vid pass kvart i två vandrade vi hemåt att siesta taga. Nu har vi funnit oss den ultimata vägen och gå ej mera vilse.

I city fejas det inför säsongen. Det vitmålas över lag samt är man nu i full gång med att etablera uteserveringarna längs strandstråket.

Vid huvudgatan, den som går upp till den vackra kyrkan, har man lagt gummiasfalt på ”Krypfilen” det smala stråket på gatans högra sida där religiösa personer stundtals brukar krypa ända upp till kyrkan.

I dag stiftade vi för första gången bekantskap med byns pelikan. Det var en vresig fågel.

Över gummiasfalten(tartan) hade idag anbringas ett slags grå filtmatta att knän skona. Annars hade det sett mot underlagets beskaffenhet varit mera lämpligt att de religiösa snört på sig spikskor för turen upp till kyrkan.

I afton ska ju Lissi och Claes anlända med sen färja, 21.30. Om vår herre vill kanske Arne orkar hålla sig vaken till denna sena timme, men prognosen bedöms vara svag.

Dagens bilder ligga inne i bildgalleriet under ”Onsd em 13 april”
Flera bilder är från interiören på gårdagskvällens taverna, den vi ännu ej vet namnet på. Sällsamt stilfull lokal med vackra utsmyckningar i natursten parat med fina väggmålningar.

Nu vid sextiden på aftonen har vinden sannerligen friskat i, och vågorna slår över hamnpiren. Vi Hoppas Lissi och Claes får en angenäm båtresa ändå.


Arne och Birgitta

inkfish
2011-04-13, 18:06
Taverna Prislista heter Palaia Pallada och ligger granne med Metaxi mas, enligt en just framgooglad recension:). Som vi trodde, alltså;)

Enligt samma recension är den inte lika snofsig som Metaxi mas men har ändå mycket god mat. Låter som ett gott val:)

Tack för rapporter och bilderbye_bye

zakka
2011-04-13, 19:07
... Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen. :D
:) Mats

Det vore inte mer än rätt när han "luras" på detta vis...flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Och tack snälla Eva L för ditt tillrättaläggande i väderfrågan! Jag unnar dig alla vårblommor i världen där uppe i norr... ;)

MVH zakka

Peter
2011-04-13, 19:42
Hustru Birgitta fann längs vägen en konsthantverkarbutik. / En liten statyett som såg ut att likna statyerna på Påskön.

Det var väl butiken vid den lilla "Parken" i början av hamnpromenaden? :D Sedan måste Birgitta hitta Konstnären också! Hoppas bara han har öppet så här års...

I dag stiftade vi för första gången bekantskap med byns pelikan. Det var en vresig fågel.

Om man mutar Marco med en fisk kan man få klappa honom... ;) Ang_elx På egen risk! :D

Synd att ni inte kom utanför Tinos stad idag. Utanför Chora blommar hela Tinos den här tiden! Birgitta hade verkligen kunnat frossa i alla vackra blommor. Och ni hade blivit förundrade över utsikten från vägen som går högt genom ön.

Hör med Lissi och Claes om ni inte kan hyra en bil tillsammans och göra någon utflykt innan ni åker vidare! Det vore synd att lämna Tinos utan att ha sett något lite av naturen och byarna utanför Chora. Volax ligger hyfsat nära och är tämligen platt. Nog har Chora sin något kantiga charm, men byarna och naturen utanför ger absolut ytterligare en dimension av ön.


Enligt samma recension är den inte lika snofsig som Metaxi mas men har ändå mycket god mat. Låter som ett gott val:)

Det ligger tre eller fyra Tavernor i den som jag kallar "fina Gränden". Och de har alla bra mat efter vad jag förstår. Jag bara ätit på Metaxi Mas av förståeliga (politiska...) skäl, men de har lagt ribban högt och de andra där måste vara bra annars får de inga kunder. Så oavsett vilken man väljer är det nog bra mat.


Peter

Peter
2011-04-13, 20:16
Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen.

Helt riktigt! Och han heter Aelos och är vindarnas Gud! Han lär nog inte låta det snöa men han kan med vindens hjälp se till att man inte kan lämna ön förrän man har tittat på den ordentligt... Han hade tydligen härsknat till lite enligt Arnes rapport förut. Aelos tycker nog att de ska stanna lite till och titta runt... Ang_elx :D

Nu är klockan 21.13 i Grekland. Om 15 min ska Lissi och Claes vara framme... snyft_drop

Grymta månde grisarna om de visste vad den gamle Galten led...

Netwolf
2011-04-13, 21:24
Arne noterade namnet som stod skrivet på menyns försättsblad. Det var anglosaxiska bokstäver men med grekiskt namn. Timokatalago nånting. Arne sms-ade hem till mycket god vän på västkusten om den fina tavernan med den goda maten. Svar kom tämligen omgående; Detta är ej ett tavernanamn, det betyder i stället matsedel… Tablå.

Hehe, ja det påminner mig om när jag gick på restaurang i Torneå i min ungdom. En bekant med rötter i Torneå, undrade sedan vilken restaurang vi varit på, varvid jag svarade "Stället hette Ravintola", vilket är restaurang på finska!

/Netwolf

Arne
2011-04-14, 10:09
Torsdag morgon 14 April.

Vi gingo i aftonen iväg till favorittavernan att spisa middag. Vinden tilltog alltmer, och sjön gick grov med höga vågor. Vi bedömde att kvällsfärjan mera troligt skulle bliva försenad på grund av vädret.

Lissi och Claes skulle ju anlända med kvällsfärjan och ankomst runt 21.30 ordinarie tid. Efter att vi inhämtat expertråd (Tavernakyparen) konstaterades att färjan under rådande väderförhållanden mera troligt skulle bli cirka timmen sen. Ja, då var det icke att tänka på för oss att invänta vännernas ankomst för en sen kvällsträff. Det fick ånyo bliva taxi hem att natta oss. Termometern utvisade vid hemkomsten 17 grader på balkongen.

Vi somnade tämligen omgående, men hade under eftermidddagen ordnat så att Nikoleta ställt in tvenne kapsylretsinor i Lissis kylskåp. Vi hade även ritat en liten välkomsthälsning.
Icke hörde vi när Lissi och Claes anlände, men nu ser vi dem sitta under olivträdet i trädgården att spisa frukost.

Morgonen började dystert. Mörka moln och ynka 17 grader på balkongen, men det börjar bli bättre väder och solen tittar fram stundtals. Nu vid pass 10.00 har termometern segat sig upp till dryga 20 grader.

Birgitta fick en snabb pratstund med Lissy nyss. Det framkom att färjan mycket riktigt var en timme sen till Tinos samt att den ordinarie förtöjningsplatsen ej kunde brukas. Man fick i stället angöra vid en reservplats beläggen mitt i hamnområdet.

Vi fick därtill ett varmt tack för omtanken att fixa kall retsina till deras kylskåp.

När vi vid pass helv elva vandrade ner till internetfiket då visade termometern 21,3 grader.

Här nere vid internetfiket just vid hamnbassängen blåser det något så rent okristligt nu. Trenne fiskebåtar har sökt nödhamn i gamla hamnen och ligga att guppa i de grova vågorna.

Vågorna slå oavbrutet upp över vågbrytarna. Undras kan om lunchfärjan verkligen anländer idag?
Och så, helt plötsligt kommer nu ett ösregn. Lissi och Claes verkar ha tagit med sig det svenska regnet hit. Turligt nog sitta vi inne på internetcaféet i den goda stugvärmen.

Vi hoppas på uppehållsväder framöver. Alltså uppehåll i den normala nederbörden som Sven Kumlin så bra formulerade sig när han skulle förklara för italienarna vad som menades med uppehållsväder.

Arne och Birgitta

Eva L
2011-04-14, 10:49
Tack för trevliga rapporter. Hoppas ni tar er runt lite och fotar från fler ställen på ön. Hör att ni hittat en bra taverna det lär finnas en del god mat på Tinos har jag hört.

Lite aktuellt hemifrån. Igår var det världens röra på Tegsbron då 100 liter av huvudingrediensen i taramosalata rann ut på vägbanan. Eftersom ingen person skadades tillåter jag mig att skämta om det. En av de drabbade bilisterna lämnade en bra redogörelse för reportern på TV 4 på den bredaste västerbottensbondska jag någonsin hört. Vad han sa har jag inte mycket aning om.

Annars har vi härligt väder, vindstilla, molnfri himmel och runt tio plusgrader nu på fm.

Eva

Masse
2011-04-14, 12:09
Här nere vid internetfiket just vid hamnbassängen blåser det något så rent okristligt nu.

Och så, helt plötsligt kommer nu ett ösregn. Lissi och Claes verkar ha tagit med sig det svenska regnet hit.

Förstår att du försöker skylla på Lissi o Claes. Vi vet ju, både du och jag, att regnet och den ogudaktiga blåsten snarare är straffet för en rejäl blåsning som dina Kalimera-vänner utsattes för.

Hoppas att gudarna nu finna att bot hava gjorts och att mycket sol och värme under resten av resan skall bliva er förunnat. :D

:) Mats

Maria/Micke
2011-04-14, 12:42
Kul att följa era dagliga rapporter igen. Speciellt intressant att läsa om Tinos. Vi ska dit i sommar för första gången. Väntar nu med spänning på kvällens rapport.:) Ha en fortsatt trevlig semester och Glad Påsk till alla på Kalimerabye_bye

Arne
2011-04-14, 16:47
Torsdag eftermiddag 14 April.

Vi inväntade ösregnets avtagande sittandes på internetfiket. Vid tid strax efter 12 kunde vi så ånyo vandra ut i solskenet. Visst, det blåste alltfort attan ute, men solen sken och molnen hade skingrats.

Längs hamnpromenaden råkade vi på Lissi och Claes som satt på en parkbänk att beskåda Blue Star Ithakas ankomst. Vågorna gingo alltfort höga och fartyget ankrade upp på reservplatsen i den inre hamnen. Båda förliga ankarkättingarna rasslade ut och i aktern spändes tvenne tjocka trossar att hålla fartyget på plats.

Så vandrade vi vidare och strax in på travel agency att inhandla tvenne biljetter inför fredagens resa vidare till Syros, med just Ithaka. 5,5€ pp var priset och avresan ska ske 15.00.

Ja, så var det dags för Arne att försöka få en bättre bild på den vresiga pelikanen Marco. Fort in i närbelägen taverna att spörja om de händelsevis hade en fisk att avvara. Rå fisk?? Yepp, den är till för att muta pelikanen Marco med. Javisst, det fixar vi. Madame öppnade kylen och plockade ut ”Tråkiga lådan” där man förvarade fisk som sett bättre dagar.

En firre halades fram. Såg dyster ut med röda ögon. Enligt madame var dock Marco ej särskilt sparsmakad.

Så fram till Marco. Fågeln sniffade på fisken och uttalade sitt gillande. Reste på sig och slök firren i ett drag. Putsade lite på fjädrarna samt lät sig villigt fotograferas i all sin längd.

Så vidare till vårt favoritställe, den lilla ouzerian just nedanför tavernagränden. Här kunna man sitta att iakttaga vad som sig på byn tilldrager. Ouzon må dock inmundigas med vatten, men utan is. Detta baserat på att ismaskinen lär ska vara trasig, och reservdelar väntas från Athen.

Ouzerian ägs av en egyptier som driven densamma tillsammans med sin broder. Broderns son, tio år gammal , fungerar som kypare. En liten trevlig kille som ännu ej kan ett ord engelska och är blott dryga metern lång.

Just nu vandrar Hustrun tillsammans med Lissi ut på shoppingtur i byn. Arne bävar. Var månde detta sluta? Vi har överenskommit att sammanträffa vid internetfiket strax före klockan sju.
Vi ska i afton dinera tillsammans med Lissi och Claes. De har för övrigt hyrt en bil för fem dagar. De får ju besök hemifrån och ska fara runt på ön att visa diverse sevärdheter.

Dagens bilder återfinnes i bildgalleriet under ”torsdem14April”

Vinden och vågorna ha nu avtagit och det verkar bli kav lugnt i afton. Det tackar vi för.

Arne och Birgitta

Peter
2011-04-14, 19:02
Vågorna gingo alltfort höga och fartyget ankrade upp på reservplatsen i den inre hamnen. Båda förliga ankarkättingarna rasslade ut och i aktern spändes tvenne tjocka trossar att hålla fartyget på plats.

Förr lade alla båtar till vid den kajen. Det var ett skådespel varje gång en färja kom in. De kom in i god fart, slog full back, svängde på en femöring och backade in till kajen... Jag fattar fortfarande inte hur de fixade det! Dessa jättefärjor i den lilla hamnen.

Ja, så var det dags för Arne att försöka få en bättre bild på den vresiga pelikanen Marco. / Fågeln sniffade på fisken och uttalade sitt gillande. Reste på sig och slök firren i ett drag. Putsade lite på fjädrarna samt lät sig villigt fotograferas i all sin längd.

Heder till er att ni mutade Marco. Han är inte så vresig när han får fisk! :D

Så vidare till vårt favoritställe, den lilla ouzerian just nedanför tavernagränden. Här kunna man sitta att iakttaga vad som sig på byn tilldrager.

Den som ligger precis nere vid gatan? Då är det gamla "Kala kathoumina" som var dansställe förr i tiden. Där har jag lagt mången sula på parketten... Spåren finns nog kvar fortfarande! :D Det var dock de som tog 8 € för två små Amstel i höstas... Så jag är lite sur på dem... Men jag orkade inte bråka med dem då.

Dagens bilder återfinnes i bildgalleriet under ”torsdem14April”

Skall nagelfaras om en stund. Noterade med glädje att butiken där Birgitta köpte Påsköfiguren var just den jag pratat om. Såg Birgitta den vita katten? Men det är en bitterljuv plåga att titta på bilderna... Speciellt den som är tagen utanför Takis in mot promenaden. I det gula huset till vänster om Jasons bil- och bikeuthyrning ligger hotell Argo. Där bodde jag i höstas med balkong som överblickade hela inre hamnen... snyft_drop

Ha en fortsatt god resa! ;)


Peter

Arne
2011-04-15, 10:08
Fredag förmiddag 15 April.

Färden går vidare. Vi ska idag få skjuts av Nikoleta ner till hamnen att äntra Blue Star Itakha vid pass 15.00 för den blott halvtimmeslånga färden till Syros/Ermaupoli.

Gårdagens shoppingpromenad med Lissi och Hustrun slutade lyckligt sett ur Arnes synvinkel. Flertalet hantverkarbutiker hade ännu ej öppnat för säsongen eller det kanske var under siestatiden. Här håller man noga på siestan. Besviken Hustru anlände åter hem tomhänt.

Om vi så ska sammanfatta våra fyra dygn här på Tinos, så blir det bara positivt. Vi gillar denna levande ö. Vi tycker om det stoiska lugnet, vi gillar den behagligt låga prisbilden på såväl boende som mat och dryck.

Till denna ö komma vi med till visshet gränsande sannolikhet att återvända flera gånger. Enda haken för oss vid detta besök i försäsong, det var de erbarmerligt usla tidtabellerna för öns bussar. Det handlar om en tidig tur ut från hamnbyn till byarna på det inre av ön, och sedan hemresa framåt fyratiden på eftermiddagen.

Oss passar detta sällsamt illa eftersom vi gillar siestavilan på eftermiddagen. Att förhyra motorfordon ligga heller ej för oss enär vi sett alltför många trafikolyckor med turister inblandade här i övärlden.

Så några ord om Nikoleta Rooms där vi tagit oss härbärge. Ett utmärkt boende till lågpris. Vi får ge 35€ natten för ett dubbelrum med balkong. Kyl finnes därtill samt Tv och AC. Fin balkong därtill med utsikt över den vackra trädgården.
Det finns ett litet kollektivkök i anslutning till trädgården. Man kunna därstädes brygga kaffe etc. Fina trädgårdsgrupper i grönskan där den som vill kunna intaga sin frukost.

Som extra plus tillkommer att Nikoleta alltid hämtar och lämnar sina gäster vid färjeläget.
Det enda vi egentligen saknar är trådlöst Internet i huset, men där finnes ju internetfiket på fem minuters promenadavstånd.

Ja, nu ska vi strax taga promenaden ner till internetfiket. Det är varmt och skönt ute nu. Kärvare var det i morse vid sjutiden. Då utvisade termometern på balkongen ynka tio grader. Men, så snart solen orkar sig upp över hustaken vid halvåttatiden, då blir det genast dryga 20 grader.

Nu har vi även förbokat härbärge på Syros, i Ermaupoli för tvenne nätter.
Om allt fungerar som det ska blir vi upphämtade på kajen när Itakha anländer.

Arne och Birgitta

Arne
2011-04-15, 15:41
Resan med jättefärjan Itakha från Tinos till Syros/Ermaupoli gick på en halvtimme. Mycket behagligt väder medförde att vi kunde sitta på soldäck hela färden att njuta de vackra vyerna.

Väl framme tog vi genast en taxi till vårt förbokade hotell. Hotellet ligger bara cirka 100 meter från hamnområdet, men det finns trappor i mängd.
Hotellet heter Ethrion och är en pärla. Birgitta hittade stället på internet och bokade genast. 40€. Vårt rum är väldigt stort. Cirka 30 kvadratmeter och med tvenne balkonger. Snyggt och prydligt och med fri internetaccess.

Utsikten över hamnområdet är formidabel från vår fina balkong.
Här kommer vi verkligen att trivas de två dagar vi bokat in oss.

Vi har tagit några bilder på hotellutsikten och de återfinnes i bildgalleriet under "fredag eftermiddag 15 April"

Arne och Birgitta

Kalimera
2011-04-15, 16:04
Hotellet heter Ethrion och är en pärla. Bästa stället i Ermoupolis! Hälsa Georgios från mig och Camilla!

nekjam
2011-04-15, 17:12
Färden går vidare. Vi ska idag få skjuts av Nikoleta ner till hamnen att äntra Blue Star Itakha vid pass 15.00 för den blott halvtimmeslånga färden till Syros/Ermaupoli.

Men ursäkta mig Arne! Jag fick uppfattningen att ni skulle stanna till den 16 april på Tinos???
Var inte ön till belåtenhet eller har jag missuppfattat Dej?

Tack för Eran berättelse och fina bilder. Dagens höjdpunkt är att läsa om Er resa. Trevlig Helg från ett soligt och vårlikt Sikeå med krokus som blommar.

Majkenbye_bye

Arne
2011-04-15, 19:47
Nja, i vår första planering skulle vi stanna på Tinos till den 16 April, men så när vi kollade färjetiderna till Naxos från Syros, då tidigarelade vi med en dag,

Arne

nekjam
2011-04-15, 19:54
Nja, i vår första planering skulle vi stanna på Tinos till den 16 April, men så när vi kollade färjetiderna till Naxos från Syros, då tidigarelade vi med en dag,

Arne

Ok. Då hänger jag med i er resa.klapp_klap

Arne
2011-04-16, 08:46
Lördag förmiddag 16 April.

Morgonen började blåsigt och lite molnigt. På vår fina balkong är det ännu ej läge att sitta frukost. Det fick bli inomhus i stället. Det var endast 18 grader ute vid pass klockan åtta.
Gårdagskvällen tog vi promenaden ner till gränderna just nedanför senatstorget. Vi har en favorittaverna därstädes där det alltid serveras utsökta maträtter till hyggligt pris. Nu så här i försäsong är dock matutbudet begränsat.

Till vår förvåning hade alla serveringarna redan ställt ut bord och stolar i gränderna, borden prydligt försedda med tjusiga dukar. På flertalet ställen hade man kompletterat uteborden med gasolvärmare av den typ som leder tanken till gaslyktor från anno 1890.

Vårt hotell ligger mycket nära hamnpromenaden, men det är ett större antal trappsteg att avverka när man ska ta sig ner dit. Hustru Birgitta klarade med bravur nedfärden, men när vi skulle hem i aftonens sena timme, då fick det bli taxi. Fyra € kan vi både ha och mista.

Nu sitta vi att lyssna på Ring så spelar vi med Anne Lundberg i väntan på solen och lite varmare utetemperatur.

I morgon Söndag är det så dags att fara vidare till Naxos. Det blir ett highspeedvidunder som tar oss till Naxos på två timmar trettio minuter.
Vännen Vaggelis från Hotel Prokopios har lovat möta upp vid kajen och köra oss till hotellet. Vi lär ska bli helt ensamma eftersom man ännu ej kört igång för säsongen, men vårt favoritrum nr 13 har iordningsställts. Wlan ska också köras igång.

Vi har planerat in sex nätter på Naxos innan det blir dags att ställa kosan till Folegandros, en ö vi aldrig bevistat. Däremot ha vi passerat förbi denna ö ett oräkneligt antal gånger.

Nu vid halvtiotiden börjar molnen skingras och temperaturen ligga strax runt 20 grader.

Strax ner till byn att inhandla färjebiljetter för morgondagen samt kolla upp om vi kan hitta en bra bussförbindelse till någon liten by.

Arne och Birgitta

Alala
2011-04-16, 10:10
Tack för rapporterna hittills, Arne och Birgitta. Men hur är det med "klyva ett krus vitt"? :confused: Tycker mig inte ha läst om det, ni har väl inte glömt bort att göra det, hoppas jag.

Trevlig fortsatt resa, väntar med iver på Naxos och i synnerhet Folegandros som jag själv också väldigt gärna skulle vilja besöka.
/ Anne bye_bye

Arne
2011-04-16, 15:15
Lördag eftermiddag 16 April.

Vid pass tolvtiden tog vi så promenaden ned till centrum. Nu hade solen och värmen tacknämligt nog återvänt, och det tackar vi för.
Först in till travel agency att inhandla färjebiljetter inför morgondagens tidiga avresa till Naxos 07.00 med Fb Artemis. 10€ pp kostade biljetterna.

Så raskt vidare in i gränderna att botanisera i de vackra fräscha grönsakerna samt vid fiskhandlarna. Ett antal viktualieaffärer finnes därtill. In till vänster i den smala gränden nästan uppe vid senatstorget och så fram till vårt stamlokus, den lilla cafenion strax innan slaktarbutiken. Vi sutto oss genast ned att beställa ett krus vitt samt mezetallrik. Priset för hela alltet var 5,5€.

På förfrågan kunna vi meddela att vårt rum här på hotellet har nummer 12, och lär enligt hotellägaren ska vara det allra bästa. Hotellet har inalles åtta rum samt fyra studios. Hotell Ethrion har fast reklamplats på kalimerahemsidan.

Vi ska strax vandra ner på byn att äta middag, men innan dess ska vi knacka på vid Georgios lilla kontor att betala för våra två nätter här.

Lite bilder från förmiddagens promenad publiceras strax i bildgalleriet under "em16april"

Vi har en fråga dock! Slaktarbild nr två. Dessa stora klotsar av ett par decimeters längd och en dm tjocka som hänger på tork. Vad är det?

Arne och Birgitta

Alala
2011-04-16, 17:42
Där kom det. Ett krus vitt! Jag tackar. klapp_klap
Slaktarbilden? Skulle det kunna vara "gyroskött"? :confused:
/ Anne

Lissi
2011-04-16, 18:23
Hej Arne och Birgitta!
An en gang tack for retsinan och aven det ni lamnade vid avfard! Idag har varit jattefint vader och vi njuter!

Jag ska halsa fran Nikoleta!

HA det fortsatt bra!
Lissi

Paittas
2011-04-16, 20:39
"Vi har en fråga dock! Slaktarbild nr två. Dessa stora klotsar av ett par decimeters längd och en dm tjocka som hänger på tork. Vad är det?"

Förra hösten när jag var på Syros så frågade jag slaktaren och han sa att det var lufttorkad skinka.
//Paittas

Millie
2011-04-16, 22:26
Värst vad ni verkar ha bråttom på öarna! Tyckte mer om era resedagböcker när ni var på Kreta och tog det lugnt! Hasta långsamt!bye_bye

/Kerstin

Arne
2011-04-17, 16:58
Söndag eftermiddag 17 April.

Gårdagskvällen spisade vi middag på Taverna Azchontaziki. Vi bleb tipsade av hotellägaren. Vi stegade dit, och se, det var samma taverna vi åt middag på förra kvällen. Men nu vet vi vad stället heter.

Vi lämnade Ermaupoli prick klockan sju på morgonen med färjan Artemis. Det var sällsamt gott om plats ombord. Vi hade hela aktersalongen för oss själva. Det var lite kyligt ute med ynka 15 grader.
Färjan anlöpte först Paros för att sedan anlända Naxos tio minuter i tio.

Vår vän Vaggelis väntade på kajen för att köra oss till hotellet. Under färden kom en regnskur. (Grekisk biltvätt) Framme vid hotellet kunde vi konstatera att det rådde febril verksamhet. Fyra hantverkare voro sysselsatta med att fixa till hotellet inför den formella säsongsstarten nu på fredag, påskhelgen.

Vi informerades om att området Ag Prokopios – Agia Anna är tämligen igenbommat fram till på fredag. Taverna Gorgona i Agia Anna har åretruntöppet. En livsmedelsbutik där likaså. Här vid Ag Prokopios är det en taverna som har öppet, den längst bort till höger i hörnet nära stranden.

Det blir till att i afton vandra bort till Ag Anna att förnödenheter inhandla samt spisa middag på Gorgona.
Det är alls ej kallt ute, och molnen draga vidare mot de höga bergen.
Vi planerar att ta bussen in till Naxos stad i morgon förmiddag. Arne ska klippas. Så ska vi rycka några busstidtabeller för eventuella färder till öns inre delar nu i veckan. Vi har ju bokat in oss för sex nätter här.

Här på hotellet har Vaggelis införskaffat lite djur inför säsongen. Ett antal ankor och gäss kackla nere vid planen nedanför. En ståtlig åsna har även inhandlats. Vaggelis oborstade hund finns också här nu, men han ska tas hem till ägarens hus när turisterna börjar anlända. Hunden skäller så rent okristligt på allt och alla i närheten.

Hotellets wlan har rostat till sig under vintern och fungerar just nu illa.
Man kopplas upp och ned oavbrutet. Expert jobbar dock på att få fart på nätverket. Därav denna något försenade dagboksrapport.

Så här mellan skål och vägg kunna meddelas att uppkopplingen på Taverna Gorgona fungerar!! Denna snabbdagbok skickas härifrån.
Så det kan bli.
Det småduggar alltfort ute, men det är hanterbart

Arne och Birgitta

Arne
2011-04-18, 09:31
Måndag förmiddag 18 April. Naxos.

Lycka! Arne fick nu på morgonen igång hotellets wlan ,med benäget bistånd av Vaggelis som översatte från grekiskspråkig manual.
Nu har vi kunnat lyssna på morgonekot samt Radio Västerbotten sedan 07.00.

Gårdagskvällen på Gorgona resulterade i väldigt god mat till bra pris.
Notan landade på 17€ inklusive ett krus vitt.

Gorgona har ännu all verksamhet inomhus innanför de stora glasdörrarna. Icke ett bord att skymta ute på den stora altanen utanför. Man planerar dock att rigga borden nu till fredag inför påsken.

Den nya tekniken har nu även nått Gorgona. Madame och de andra i personalen tar upp beställningarna direkt i sina handdatorer, för direkt vidarebefordran till kökspersonalen. Prydliga maskinskrivna kvitton ingår i systemet.

Regnet ökade i intensitet och vi bävade för promenaden hem till hotellet.
Nu löste det hela sig på ett rent förträffligt sätt. Madame på Gorgona beordrade fram en minibuss med en av sönerna som förare. Vi två samt en brittisk familj erhöllo skjuts på tavernans bekostnad. Så skönt.

Vid pass 02.00 i morse vaknade vi av ett våldsamt regnoväder. Vattnet flöt i strida strömmar.

Nu vid halv tio på förmiddagen är det dryga 15 grader ute och tämligen igenmulet. Dock inget mera regn sedan vi steg upp. Den omvända AC-n ser till att det i rummet är varmt och torrt, så det gå alls ingen nöd på oss.
Vaggelis har förvarnat om bättre väder nu vid lunchtid. Det hoppas vi på.

Strax avser vi fara in till Naxos Stad. Dels ska Arne klippas, dels ska vi handla förnödenheter. Vi ska därtill kolla upp fredagens färjetider för resan till Folegandros. Busstider för eventuella resor till byarna uppe i bergen ska undersökas.

Lite bilder finner man i bildgalleriet under ”Fredag 18april”
Ett par kvarvarande bilder från vår favorittaverna i Ermaupoli får slinka med tillsammans med Hustruns bilder härifrån hotellet.

Arne och Birgitta

Arne
2011-04-18, 17:05
Måndag eftermiddag 18 April.

Vaggelis hustru hämtade upp oss vid halvettiden. Syrran med i bilen. Vi kördes upp till torget. Arne genast in till favoritfrisören medan Hustru Birgitta parkerade sig på cafenian mittemot.

Utmärkt klippning betingade pris av 10€. Facilt pris. Frisören visade stolt den nya skylt han låtit beställa samt montera i det övre skyltfönstret.
”Haircut” kunde läsas på den nya skylten. Arne hade förra året påtalat för frisören att han nog skulle fixa en skylt på engelska eftersom det eljest var svårt för turisterna att hitta rätt.

Efter friseringen gingo vi vidare att i torgmarket inhandla förnödenheter.
Så till bankomaten att lyfta en bunt eurosedlar. In till travel agency att handla färjebiljetter för vår återstående tid i övärlden denna resa. Biljetter tur och retur Naxos- Folegandros med Aeolos Kenteris 23- 27 April, och så resan Naxos- Pireus med Blue Star den 28 dito. Biljetterna betingade totalpris av 116€.

Vi vandrade därefter längs hamnpromenaden och kunde skåda Express Skopelitis, detta rysansvärda flytetyg enligt Arne, som gjorde sig redo för avgång mot Amorgos. (Protest från mig Birgitta, vid korrekturläsning. ES är inte alls rysansvärd)

Så avslutade vi stadsbesöket med en promenad till den italienska tavernan, Relax, belägen just där hamnpiren börjar. Ett förnämligt ställe att invänta färjor på. Bra mat och facila priser. Vi rastade där inför hemfärden med taxi med att klyva ett krus vitt och en tallrik mezes.

Väl komna hem noterade vi att taxipriset nu ökat från åtta till nio€.
Vaggelis pappa hade varit på besök vid vårt rum och avlämnat en jätteflaska med hans hembryggda vin. Snällt, visst, men detta vin brukar ha en förskräcklig smak. Med lagring kunna detsamma säkerligen bliva en utsökt vinäger…
Ok, vi har ännu ej avsmakat årets årgång.

I afton avser vi spisa middag på ”Öhrns Hörn”, tavernan här i Ag Prokopios, belägen längst bort till höger om man kommer ner via huvudgatan

Öhrns Hörn var under sextio- sjuttiotalet Arnes favoritrestaurang, belägen uppe på söder i Stockholm, Stället bommade dock igen redan runt 1985.
Vi noterade att många tavernor inne i Chora ännu ej öppnat, men att det pågick febril aktivitet att få näringsställena i trim inför påskhelgen.

Vädret denna dag okay. Visst, molnigt, men lite sol till och från. Dock icke en regndroppe än så länge.

Arne och Birgitta

Lissi
2011-04-18, 19:13
Samma vader har vi haft pa Tinos idag. Detta bekommer oss inte ett dugg da vi med bil utforskar on dessa dagar....Det ska bli battre vader sags det..men vadda...Jag hade ju regn alla dagar vid hostresan 2009 sa jag tycker vi har stralande vader.Dock har jag annu inte badat! Det ska det bli andring pa....;)

Ha det fortsatt gott..

...halsar Lisa fran Takis internetcafe

lenapg
2011-04-18, 20:13
Kalispera! Sitter på Olgas's Pension i Rethymniom och regnet vräker ner. Faktiskt riktigt mysigt. I morgon far vi söderut mot Sfakia och hoppas på att få se solen någon dag. R var verkligen en positiv upplevelse. Vansinnigt god mat och dryck. Hit återvänder vi gärna!
Lena PG och Nisse

Arne
2011-04-19, 09:36
Tisdag förmiddag 19 April.

Dyster morgon. Plus tio ute och pinande vind. Tunga moln hänga alltfort över Naxos. Vaggelis anlände vid åttatiden tillsammans med ett antal hantverkare. Vaggelis utlovade väderförbättring framöver. Vi tvivlar...

Vid sjutiden i går afton tog vi så promenaden bort till Öhrns Hörn här i Ag Prokopios för att äta middag. Vi noterade till vår förvåning att granntavernan strax innan Öhrn hade öppet och därtill ett par gäster.

Väl framme vid Öhrns Hörn upptäckte vi att tavernan i själva verket var en byggarbetsplats. Cementsäckar, byggställningar samt målarfärgsburkar i mängder. Inga bord, ingen personal, men väl en massa bråte. Vi hade uppenbarligen delgivits felinformation.

Kvickt tillbaka till den öppna tavernan som hette Coloseeo. Arne döpte genast om tavernan till ”Öhrns Grannhörna”
Fyra personal, tvenne greker, tvenne tyskar och så vi två, det var hela antalet.

Nu visade det sig emellertid att menyn var komplett. Vi beställde och erhöllo mycket god mat samt ett krus vitt. Vi läto oss väl smaka. Servicen var mer än perfekt.
I samband med notan, 13€, erhöll vi därtill ett bjudkrus vitt ”on the house”

Därest vädret fortsätter vara trist avser vi att kura lugn i vår ombonade studio mest hela dagen. Skulle det emellertid klarna upp, då tar vi en promenad i området att fotografera öde gator och igenbommade tavernor, butiker med mera att lägga in i bildgalleriet.

Vi har nu fått bekräftat att det vid denna tid på året ej finns några som helst bussförbindelser från Ag Prokopios/ Ag Anna till Naxos Stad. Vi får helt förlita oss till taxi eller vännen Vaggelis för att komma in till Staden.


Arne och Birgitta

Arne
2011-04-19, 16:32
Tisdag eftermiddag 19 April.

Väderförbättring. Vi tog nyss en promenad i området att fotografera Ag Prokopios i off season. Bilderna lägges strax in i bildgalleriet.

Nu har taverna- och butiksägarna bråda tider. Det fejas och målas så det står härliga till. Helt uppenbart ska flertalet näringsställen öppna nu till påskhelgen.
Tro det eller ej, vi har idag skymtat solen!

Bilder från vår fotosafari lägges strax in i bildgalleriet under ”tisdem19april”
Nu vid halvfemtiden skingras molnen alltmer och den livgivande solen har kommit åter efter två dagars avsaknad.

Arne och Birgitta

Arne
2011-04-20, 11:04
Onsdag morgon 20 April.

Ånyo en morgon med regntunga skyar. Regnskurarna avlösa varandra.
Hotellets hantverkare får syssla med inomhusarbeten på grund av det elaka vädret.

Nu framåt tiotiden verkar det dock vara på väg att klarna upp. De mörka molnen försvinna bort mot öns höga berg.
Hotellets wlan har ånyo fått slaganfall. Massor av utropstecken och varningar i felloggen. Ska försöka bringa rätsida på detta under förmiddagen.

Annars vi får lov att taga promenaden till Gorgona för att uppkoppling erhålla.

Lycka, efter en timmes arbete har jag ånyo fått fart på hotellets wlan, men det var mycket trassel med inställningarna. Ska kanske tilläggas att grekiska datorinstallationer alltid dras till låga mörka skåp där sladdar och kopplingar mera leder tanken till ett skatbo!

Klockan är nu lokal tid runt halv tolv, och en viss förbättring av vädret kunna försiktigt skönjas.

Pappas hemkörda vin visade sig vid avsmakning vara av överraskande god styrka och smak. Det var nog i grunden en djup orättvis beskrivning vi tidigare lagt in här i snabbdagboken. Klart drickbart vin.

Arne och Birgitta

zakka
2011-04-20, 20:48
Onsdag morgon 20 April.

Pappas hemkörda vin visade sig vid avsmakning vara av överraskande god styrka och smak. Det var nog i grunden en djup orättvis beskrivning vi tidigare lagt in här i snabbdagboken. Klart drickbart vin.

Arne och Birgitta

:) Vilken himla tur! :) Ibland ska man ha det! Skönt också att du lyckades bringa reda i "skatboet" så att vi kan få fortsatt info om hur ni har det! Håller tummarna att vädret "ordnar till sig"!

MVH zakka

Arne
2011-04-21, 08:03
Torsdag morgon 21 April.

Den livgivande solen har nu kommit åter till Naxos. Vi kunde redan i går kväll skåda fullmånen, och då förstod vi att morgondagen skulle bjuda väderomslag. Nu är det ånyo varmt och vackert väder. Redan vid sjutiden på morgonen var det 15 grader ute på altanen vår.

Till hotellet anlände i morse ett antal hantverkare för att utföra de utomhusarbeten som tidigare omöjliggjorts på grund av regn och rusk.
Balkongräcken ska renoveras liksom dörrfoder med mera. Vaggelis fungerar som byggarbetsledare och fördelar arbetsuppgifterna med pondus och bravur.

Enligt vädersajten Yr.No ska det i alla fall vara fint väder ända fram till måndag. Det tackar vi för.

I morse hade Arne och Vaggelis en diskussion rörande accesspunkter för wlan inom hotellområdet. I nuläget finnes endast en accesspunkt, nämligen den vid receptionen. Arne föreslog Vaggelis att fixa ytterligare fyra punkter i hotellområdet där det var lämpligt för att uppnå bra kontakt. Detta till hotellgästernas fromma. Vaggelis nappade på förslaget och sade sig strax skola beställa nya accesser att installera innan säsongen startar i början av Maj.

Vid lunchtid idag ska vi ta promenaden längs kustvägen till Ag Anna och Gorgona. Därest Fotis taverna har öppet avser vi att mellanlanda därstädes att ett krus vitt klyva vid det blå bordet ute. Senast vi passerade Fotis hade man etablerat detta enda bord ute. I säsong finnes det trenne bord därstädes, men tillhörande stolar.

Nu sitta vi utealtan här på hotellet att lapa sol i 20 graders värme.

Arne och Birgitta

Arne
2011-04-21, 16:59
Torsdag eftermiddag 21 April.

Strax vid lunchtid tog vi promenaden längs strandvägen till Agia Anna. Vi stannade naturligtvis till vid Fotis taverna att kolla om de hade öppet.

Jodå, det var öppet, men att sitta vid det blå utebordet var ej att tänka på. Det blåste attan längs hela kustvägen. Vi fick ta kruset inomhus att klyva. Tre€ , samma pris som förra året.

Så vandrade vi vidare. Ett par hundra meter från Fotis var det kaos på vägen. En jättelik grävskopa blockerade vägen tillsammans med stora klippblock. Bilar kunde ej passera. Det visade sig vara ett stort jobb att reparera en vägskada sedan vinterns stormar. De stora vågorna hade underminerat vägbanken.

Väl framme vid Taverna Gorgona kunde vi genast konstatera att sommaren nu var på väg. Åtta prydliga bord hade ställts ut på altanen utanför de tunga glasdörrarna. Vi valde ändock att sitta inne enär vindarna voro enerverande starka. Mycket folk i lokalen.

Vi avnjöt en god lunch att sköljas ner med ett litet krus vitt. Till notan, på 12€ erhöllo vi varsin Ouzo med is on the house.

Så promenaden hem till hotellet. Vi gladdes särskilt över att solen och en molnfri himmel var permanent. Halvvägs hem blevo vi oväntat enleverade av Vaggelis hustru Effie. Hon kom med sin lilla bil att erbjuda oss fri skjuts hem. Men så snällt.

Torsdagens bilder återfinnes i bildgalleriet under ”torsdagen 21April”

Arne och Birgitta

Pela
2011-04-21, 23:11
Fotot på ''Fotis enda utebord'' gör att man vill dit omedelbart...

:) :)

Millie
2011-04-21, 23:42
Håller med om att det bordet är ju helt underbart! F.ö. jättefina bilder och det gör ju att man längtar ännu mer ner till Grekland. 23 dagar kvar och just nu är det helt underbart här hemma, men... Längtan ner till Grekland blir inte mindre för det! Ha en härlig Påsk båda två och njut av det underbara som bara Grekland kan ge!:)

/Kram från bye_byeKerstin

Eva L
2011-04-22, 08:42
Härligt att ni nu vekar ha fått bättre väder och att de börjar öppna upp vinterstängda tavernor. Hoppas vinden mojnar innan ni anländer till Folegandros imorgon. För på den lilla smala höga ön kan det blåsa rejält. Husen runt de små vackra torgen i Chora lär väl ge lite lä för uteserveringarna där. Hoppas trädgården på insidan av tavernan där jag tog kattbilden i mitt gamla resebrev är öppen och att frun i huset visar sin keramik. Här kan Birgitta säkert hitta några favoriter. Hon är danska och gift och bosatt på Folegandos sen många år. Deras mat är otroligt bra och välsmakande.

Eva från ett solvarmt Umeå skidsäsongen känns långt borta just nu

Arne
2011-04-22, 08:59
Fredag morgon 22 April.

Ånyo en morgon med mycket vackert väder, ehuru lite kyligt.

På byn pågick i går afton en febril verksamhet. Det fejades och målades överallt. Market bredvid Gorgona fyllde på i hyllorna och putsade skyltfönstren. Även ”Gubben i gropen” supermarket närmast vårt hotell jobbade frenetiskt med att fylla på varor i butiken.

Divecenter hade plockat fram dykutrustning att damma av efter vinterns förrådsplacering. Byns bankomat är nu nyladdad med sedlar och redo att träda i tjänst för turisternas pekunniära behov.

Ett gäng fransoser far runt på Naxos med mountainbikes. De är på skolresa tillsammans med en lärare. Läraren har stålskodd blick och styr gruppen med järnhand. I går vid lunchtid skulle gruppen bada i havet vid Ag Prokopisstranden. Kanske ej så särskilt välbetänkt enär det rådde pålandsvind. Kvickt i, men lika kvickt upp ur det kylslagna vattnet.

Nu ska vi strax promenera längs kustvägen fram till Ag Anna. Mera troligt blir det ånyo ett stopp vid Fotis taverna för att klyva ett krus vitt. Kanske kunna vi denna dag sitta vid det blå utebordet, eftersom vädret är vackert och vinden svag.

Arne och Birgitta

Marianne
2011-04-22, 10:22
Ja, vi får verkligen hoppas att ni får varmare dagar på Folegandros! Det kan blåsa rejält på Folegandros, så hoppas att ni får sol och vindstilla.

När vi besökte ön för tolv år sedan hade vi tur och fick den danska kvinnan att öppna upp i sin keramikverkstad. Jag tror att hon heter Lone, om inte jag minns helt fel. Familjens taverna ligger visst på hörnan där bussen stannade uppe i Chora (då i alla fall).

Så här fina små skålar köpe jag hos Lone, enkla men mycket användbara:

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1030338.jpg

GLAD PÅSK och fortsatt trevlig resa! bye_bye

Eva L
2011-04-22, 13:15
Tavernan ligger vid busstorget och det är litet utomhus men trädgården har många små rum där hon hänger sin keramik i träden.

En annan sak ni inte får missa på Folgandros är den färska pastan som är fantastisk och den mjuka fetan.

Eva

Arne
2011-04-23, 08:24
Lördag morgon 23 April.

Avresedag. Vi ska nu vid halvtretiden i eftermiddag äntra färjemonstret Aeolos Kenteris för färden till Folegandros. Resan ska ta en timme 30 minuter.

Under gårdagen fick vi förmånen att medfölja vännen Vaggelis på en biltur till det inre av Naxos. Färden gick via ett antal små prydliga byar.
Birgitta noterade alla bynamn. Chalki, Filoti, Apherantos, Moutsona, Stavros, Kindaros, Milli samt Konrouniochori.

Vi stannade till ett tag nere vid Moutsouna, där Vaggelis skulle plocka ett antal ”Blackstones” svarta stenar med glimrande mineraler. Ett numera övergivet jätteförråd av svartstenar. Vaggelis ska ha stenarna till det nya hotellet för att mura in i fasaden.

Vi fick under bilturen även ett mycket fint erbjudande om att stanna kvar på Naxos under påskhelgen att fira påsk i Vaggelis och Effies hus. Ett antal grekvänner var inbjudna till festen samt därtill en proffskock som skulle hålla ställningarna vid grillen att festmåltider ordna.
Vi tackade emellertid nej till detta erbjudande enär vi då hade kommit iväg till Folegandros först måndag eftermiddag.

Vi fick dock en inbjudan till nästa års påskfirande här på Naxos. Vi lovade överväga detta erbjudande. Skulle vara kul att fira påsk på Naxos i goda vänners lag.

Vaggelis avslöjade ännu en av sina planer. Han hade inhandlat en äggkläckningsmaskin samt beställt fyra stycken strutsägg. Det ska alltså även bli en strutsfarm nedanför hotellet.

Vi meddelades även att den nyinköpta åsnan hade föl i magen. Det ska alltså finnas ett åsnebarn lagom till turistsäsongen startar.

Vädret nu allt bättre. Tjugo grader på altanen och sol med växlande molnighet.

Vi har nu laddat in ett stort antal bilder från gårdagens resa till det inre av Naxos. Ligga i bildgalleriet under ”Fredag 22 April”

Arne och Birgitta

Eva L
2011-04-23, 11:53
Jag har en liten fråga från några som undrar. Vad heter grannhotellet som drivs av Vaggelis syster?

Eva

Margaretha
2011-04-23, 14:11
Hotellet som Eva undrar över heter Ioanna Studios & Apartments. Ett jättefint boende som jag verkligen kan rekommendera.

Margaretha

kize
2011-04-23, 17:27
Vaggelis har två systrar som har hotell bredvid varandra, på andra sidan gatan från Hotel Agios Prokopios sett. Det ena heter Ioanna och det andra heter Dimitra. Lekplats och pool vid båda hotellen, precis som hos Vaggelis.

Kicki

Arne
2011-04-24, 10:17
Söndag morgon 24 April.

På lördagen just vid lunchtid erhöllo vi skjuts ner till Naxos Town av Vaggelis. Vi gick in på den fina italienska tavernan just där hamnpiren börjar. En god lunch avåts tillsammans med ett krus vitt.
Tavernaägaren lät förmäla att vår färja, Aeolos Kenteris, nog skulle bli lite sen på grund av rådande vindförhållanden.

Vid halvtretiden tog vi vår packning och gingo ut till kajcaféet längst ute på piren. Ett mycket trivsamt ställe att invänta färjornas ankomst och avgång. Icke voro vi många som skulle fare med Aeolos Kenteris. Vi räknade in ett tiotal turister och lika många greker.

Färjan anlände en dryg timme försenad, och vi kom iväg fem minuter över tre. Genast efter avgång informerades vi om att färjan skulle taga en annorlunda rutt, detta på grund av den grova sjön samt elaka vindar.
Denna rutt skulle försena ankomsten till Folegandros med ytterligare 45 minuter, men skulle skona passagerarna från harm i form av sjösjuka.

Vi anlände till Folegandros strax före halv sex och vår värd från hotellet hämtade vid kajen med minibuss för färd direkt till hotellet. Ett mycket fint hotell uppe i Chora och med havsutsikt. Vi rikta ett varmt tack till Eva.L för tipset om detta eminenta boende. Aegeo Hotel är namnet. Prisläge runt 35€. Frukost finns att få i receptionen för 6€ pp.

Efter installation på rummet kunde vi ånyo konstera att hotellets wlan var ur funktion. Ett söndagsarbete för Arne att skrämma igång Internetaccessen kanske?

Så promenaden ner till centrum i Chora. Mycket nära. Det var bara tvåhundra meter att gå. Viktualier inhandlades i market och så hittade vi in till en liten fin Ouzeria just vid torget. Varsitt glas isad Ouzo med meze satt fint. Denna Ouzeria var rikt utrustad med olika Ouzosorter, närmare bestämt 29 stycken.

Vi erhöll information om att under söndagens afton skulle det serveras helstekt från grillen och vi önskades varmt välkomna att deltaga i byns påskfirande.

Det lär nog bli mycket smällande i Chora. Tavernaägarens son satt i går afton att förfärdiga ”fyrverkerier, bestående av 40 grams dynamitgubbar, sprängpatron samt en sju centimeters krutstubin. Rent livsfarligt!

Nu sitta vi utealtan att hamra denna snabbdagbok. Strålande sol men stundtals hård vind.
Vi ska strax gå ner till torget i Chora att leta rätt på Internetcafé samt Hustruns keramikbutik

Nu visade det sig emellertid att byn har ett alldeles eget Hotspot, fritt för alla och envar. Täckningen begränsas dock till torgområdet.

Arne och Birgitta

Alala
2011-04-24, 11:00
Väntar så ivrigt på Folegandrosrapporterna och bilder förstås! Hoppas ni kommer att trivas.
/ Anne bye_bye

Eva L
2011-04-24, 12:01
Vilken tur ni har som har fått ett av rummen med havsutsikt. Jag bodde där nere ganska nära där man kommer in med det fina olivträdet på uteplatsen.
Ska bli spännande att följa era rapporter från Folegandros. Jag tror ni komer att trivas bra och ni får njuta av utelivet på de små torgen. Enkelt att gå runt där även för den som är lite rörelsehindrad. Kastro är ju också fantastiskt fint.

Eva

Arne
2011-04-24, 16:42
Söndag kväll 24 April.

Nere i Chora grillades det under lunchtid helstekta lamm så det stod härliga till. Alla i byn laddade inför aftonen. Barn och vuxna voro redan klädda i helgkläder. Förväntan i luften ligga allredan.

Smällare och dynamitladdningar kreverade hela tiden. Huru mycket oväsen skola det i kvällens sena timmar bliva? Vi bävar.

Nu vid pass klockan fem i afton ska vi stega ned till centrum att oss koppla upp samt rapport skicka. Lite bilder från idag lägges in i bildgalleriet under ”söndem24April” Dock går bildnedladdningen segt så det lär taga viss tid innan alla dagens bilder kommer på plats i galleriet...

Så ska vi helstekt lamm avnjuta tillsqammans med ett krus vitt eller två.
Mera troligt på den trivsmma Ouzerian vi besökte i går kväll.

Vädret alltfort vackert, men vinden håller i sig och giva viss harm.

Hotellchefen sade sig sakna nycklar till skåpet där wlan hanterades. Detta irriterade Arne enär han saknade wlan o Internetuppkoppling på rummet. Enligt uppgift skulle det på måndagen anlända en expert som skulle få igång hotelllets trådlösa nätverk. Fan Tro´t….

Blomsterprakten här på ön är formidabel. Men det är nu i April. Framåt sommaren är det säkerligen lika brunbränt som på alla andra öar.

Men, vi kunna konstatera att vi tagit Folegandros till vårt hjärta. Här trivs vi sannerligen. Choras charm kunna ej emotstås. Den vänliga befolkningen är därtill ett stort plus.

Arne och Birgitta

Marianne
2011-04-24, 18:23
Förstår att ni trivs! Choran på Folegandros är en av de finaste byarna i övärlden. Många mysiga små barer/ouzerier, hantverksbutiker, gränder osv.

Eva L
2011-04-25, 08:41
Känner verkligen att jag gjort en felprioritering som inte åker till den grekiska ö som jag gillar allra mest i år. Tack vare dess fantastiska Chora, de underbara människorna, den goda maten och det härliga lugnet, utsikten uppfrån kyrkan där havet kan ses från tre håll, den välskötta miljön, de fina boendena.

Vilken härlig känsla att få sitta på ett av de vackra torgen eller i en fin trädgård med en bra bok, en tallrik grekisk mat när den är som bäst och bara koppla av och njuta av livet. Ta en liten kvällspromenad och se solen gå ner uppfrån kyrkan eller från baren på ex Fata Morgana där stolar är placerade lämpligt vid kanten.

På Folegandros har de styrande och befolkningen verkligen lycktas göra det bästa av det de har som de bjuder sina besökare på.

Nu Arne och Birgitta hoppas vi få se många fina nytagna bilder från ön. Förstår att grönskan är fin på denna karga ö nu. Även i början av juni månad när jag besökte ön ett år fanns det en del grönska kvar och i ravinerna blommande det en del. Vallmon lyste upp fälten och det var stor skillnad det år vi var där i augusti för rätt många år sen.

Eva

Arne
2011-04-25, 12:02
Måndag förmiddag 25 April.

Oj så fint väder denna morgon. 17 grader ute allredan vid halvåttatiden och flödande sol.

Gårdagskvällen utmynnade i att vi åt grillat lamm, en maträtt som alla ortsbor mumsade på. Vid varje servering hade man inrättat ett litet bord just vid ingången. Det var ett bjudbord där alla kunde taga för sig av rätterna. Det var mezes, bakverk och småkakor. Därtill fanns alltid en flaska flygfotogen (raki) för den behövande. Läsk till barnen likaså.

Vi vandrade hemåt vid tiotiden och kunde förvånat konstatera att smällandet av raketer och dynamitladdningar upphört nästan helt. Vi fingo förklaringen i morse via hotellägaren. Kommunen hade, vis av tidigare års erfarenheter, beslutat förbjuda pyrotekniska attiraljer från och med klockan 22.00. Detta för att skona öns äldre samt husdjur och ströturister under påskhelgen.

Mannen med den förlösande nyckeln till hotellets dataskåp har vi ej sett skymten av denna förmiddag. Vi tror numera att hotellägaren ej har abonnerat på Internetaccess förrän säsongen kommer igång framåt mitten av Maj.

Nåja, vi har ju vårt lilla internetfik där access kunna erhållas. Dit ska vi strax vandra. Vi hoppas även kunna lägga in bilderna från gårdagens festligheter i galleriet.

Så ska Hustru Birgitta ånyo söka efter den fina keramikbutiken i närheten av busstorget. Vi missade butiken under gårdagens vandringar. Det är för övrigt väldigt givande att strosa runt i Choras vindlande gränder.

Vi sitta nu internetfiket att läppja varsin isad Ouzo. Fikets lina är idag dock svagare än vinden, så det tar tid. För kännedim meddelas att det nu är vindstilla på ön…
Bilderna finner ni i gårdagens galleri under 24April

Tid 13.05.
Arne och Birgitta

Eva L
2011-04-25, 12:07
Det är ingen butik utan keramiken säljs inne i tavernan. Den som ligger direkt vid busstorget. Trädgård med ett vackert litet gammalt hus som syns när ni går förbi. Finns bilder i mitt resbrev på den låga vta bygganden tror jag ananrs har jag skickat bilder till Birgitta via mail tidigare. Om ni kommer från ert håll och ställer er med näsan mot havet när ni kommit till torget där bussen vänder ligger tavernan till höger.

Eva

Eva L
2011-04-25, 12:20
Stället med keramiken heter Pounta Garden restaurant. Deras killing var inte av den här världen smakade mycket bra.

Eva

Arne
2011-04-25, 17:21
Måndag afton 25 April.

Efter att med viss möda ha fått iväg förmiddagens rapport samt en del bilder från gårdagen, vandrade vi ut i solen och de vackra gränderna.
Nu skulle Hustru Birgitta finna sin hantverkarbutik uppe i krokarna av busstorget.

Lycka, hon fann sin butik (oturligt nog) och stegade genast in glad i hågen. Efter tio minuter kom Birgitta tillbaka med nöjd uppsyn. En vacker akvarell samt en tjusig keramisk kaffekopp hade inhandlats. Totalsumman landade strax under 20€ och det var i sammanhanget måttfullt.

Längs hemvägen stannade vi till här och där att fotografera den bedövande blomsterprakten.

Vi ska försöka lägga in dagens bilder tillsammans med de kvarvarande från gårdagen i bildgalleriet under ”25april” därest it-fikets lina är på bra humör. Det är linan ej. Bilderna får nog vänta ett tag.

Nu strax att spisa middag på ny spännande taverna.
Hustru Birgitta lyckades finna ännu en hantverkarbutik längs vägen hit till it-fiket. 15€ kostade det besöket och medför ytterligare barlast i ränslarna.

Arne och Birgitta

Eva L
2011-04-25, 20:26
Tack för fina bilder. Känns väldigt välbekant och hemtrevligt. Vilket föredömligt beslut av de styrande att bara tillåta smällare fram till kl 22.00 med omtanke om djur och gamla människor. En av de saker jag gillar med ön här råder ingen laglöshet och de styrande vet hur de vill ha det.

Eva

Kalimera
2011-04-26, 10:39
Vi vandrade hemåt vid tiotiden och kunde förvånat konstatera att smällandet av raketer och dynamitladdningar upphört nästan helt. Vi fingo förklaringen i morse via hotellägaren. Kommunen hade, vis av tidigare års erfarenheter, beslutat förbjuda pyrotekniska attiraljer från och med klockan 22.00. Detta för att skona öns äldre samt husdjur och ströturister under påskhelgen.Fast det smällde ganska rejält innan. :D

Kolla en bit in i denna film (http://www.youtube.com/watch?v=zAuvqjJS8LU).

Arne
2011-04-26, 11:22
Tisdag förmiddag 26 April.

Gårdagskvällen dinerade vi på Taverna Zic, ja, vi tror den heter så. Belägen strax innan bytorget och man får gå en halvtrappa upp. Inne- och utedel med inalles ett femtiotal gästplatser. Tavernan serverade utsökt god mat dock med begränsat utbud. Birgitta kunde få en god soppa. Bra priser var det också.

Längs promenaden hemåt mötte vi en religiös procession. Först gick en liten kille och pinglade med en klocka. Strax efteråt kom så en jättelik präst med en rondör icke av denna världen. Så följde fyra armstarka män bärandes på tvenne stora ikoner.

I finalen kom så församlingsmedlemmarna, cirka 200 till antalet. Vi kunde se att det var påfallande många yngre personer i tåget.
Hela ekipaget var på väg mot kyrkan invid bytorget att mera troligt därstädes mumla böner och tända ljus.

Vi noterade därtill att i afton var även kyrkan uppe på berget fasadbelyst i vacker gultonat ljus. Att taga sig ditupp förmenas dock kräva sin man. Serpentintrapporna äro oräkneliga.

Det här med Tavli nu. (Backgammon) Vi noterar avundsjukt att till och med femåringarna behärska detta spel till fulländning. Och vi två som aldrig lyckas lära oss spelet.
Vi inhandlade för snart femton år sedan ett mycket vackert handgjort tavlispel på Antiparos. Det var en pensionerad snickare som förfärdigade dessa mästerverk. Inläggningar i ädeltrå, fint värre. Dyrt var det därtill.

Vi har vid flertal tillfällen inhämtat skriftliga spelinstruktioner på diverse svenska hemsidor, men aldrig lyckats förstå hur spelet ska gå till. Vi finner spelreglerna oerhört komplicerade…

Nu på förmiddagen är det ånyo vackert väder efter morgonens inledande kylighet. Vi ska vid pass halv elva promenera ned till byn att försöka finna Internetcaféet med den vassa uppkopplingen. Därtill ska vi ((Arne) försöka att i all mån undvika nya hantverkarbutiker.

It-fikets nätuppkoppling visade sig emellertid vara ”out of order” så vi fick gå upp till byns Travel Agency att fixa uppkoppling. Så det kan bli!!
Klockan nu halv ett och det flödar sol och är varmt och nästintill vindstilla.


Vi borde nu kunna lägga in blomsterbilderna under 25April i galleriet..

Arne och Birgitta

Eva L
2011-04-26, 11:37
Nog klarar du promenaden upp till kyrkan Arne. Birgtta får vänta på dig där nere på något av de små fina torgen. Utsikten är otroligt bra där uppifrån.

Eva

Masse
2011-04-26, 11:41
Fast det smällde ganska rejält innan. :D

Kolla en bit in i denna film (http://www.youtube.com/watch?v=zAuvqjJS8LU).

Oj oj oj .... är det något som medelhavsfolken gör helhjärtat så är det fyrverkeri.

Ibland tycks det räcka att någon mosters fasters kusin har namnsdag, så tar man det som anledning till att bränna av en salva. Och såklart, är det då påsk då måste det ju till rejäla doningar. Inte så svårt att förstå att det är stopp klockan 22.00.

:) Mats

Siri A
2011-04-26, 12:03
Nog klarar du promenaden upp till kyrkan Arne. Birgtta får vänta på dig där nere på något av de små fina torgen. Utsikten är otroligt bra där uppifrån.Ja, det går lättare - och fortare än man tror när man väl har börjat. Vips så är man uppe :) Roligt att ni trivs på Folegandros!

theresa
2011-04-26, 16:15
Mycket trevlig läsning, jag följer er dagligen. Men jag har ett litet problem :confused: jag vet inte hur man hittar galleriet där era bilder är publicerade...:(:rolleyes: jag har letat och letat förstår inte vad jag gör för fel:eek:

Finns det någon här som kan hjälpa en trög enflabb_flabbye_bye

Arne
2011-04-26, 16:18
Tisdag afton 26 April.

Det börja bli dags att ånyo packa ränslarna inför onsdagens avfärd från Folegandros. Vi har genast kommit att trivas på denna ö. Fint boende och så det vackra Chora på fem minuters avstånd. Choras vackra och vindlande gränder har oss förtjusat.

Lägg så därtill den vänliga och gästfria lokalbefolkningen. De fina tavernorna och hantverkarbutikerna förstärka helhetsintrycket. Blomsterprakten så här i försäsong är mer än bedövande.

Det är förvisso ej helt enkelt att ta sig till och från Folegandros, men med lite pysslande löser det sig till slut.

I morgon förmiddag ska vi så taga färjan Aeolos Kenteris tillbaka till Naxos. Avgång vid pass 11.00 på förmiddagen. Hotellägaren kör oss ner till hamnen vid halv elva.

Väl på Naxos ska enligt vår färdplan madame från Pension Sofi möta upp att köra oss till vårt härbärge. Vi har aldrig tidigare tagit oss boende på Sofies pension, men hört av många kalimeror att det ska vara ett trivsamt och prisvärt boende. Det blir bara en natt på Sofies innan vi på torsdagen äntrar Blue Star 09.30 för resan tillbaka till Pireus och Athen.

Ankomst vid halvtretiden på torsdagen, och så har vi lite reservtid innan vi ska fara ut till flygplatsen att checka in på Norwegians sena flight till Stockholm med avgång runt 23.00 och ankomst Stockholm i okristlig tid runt tvåtiden på natten.

Vi har bokat hemfärden till Umeå med flyget 08.30 fredag morgon, och har ännu ej bestämt oss för om vi ska kinesa på ”Arlanda Hilton” (Sittbänkarna på inrikes) eller ta in på Rest and fly de fåtaliga nattliga timmarna.

En sak är emellertid säker, vi kommer att återvända hit till Folegandros flera gånger, och då stanna minst en vecka. För i år är det dock redan planerat och beställt till andra grekiska destinationer.
Vi far ju till Kreta hela Juni samt till Dodekaneserna från mitten av September till i början av Oktober.

Vi noterar nu i afton att det ånyo är ett våldsamt väsen från kyrkklockorna i byn samt att det bäres runt ikoner och mumlas böner. När ska påskfirandet sluta?

Arne och Birgitta

Arne
2011-04-26, 16:22
Oj, glömde svara Theresa. Du går upp i gardinmenyn högst upp. Klickar på "nätverk "och sedan album. Sedan bara att klicka på det album du vill titta på.

Arne

Zappa
2011-04-26, 18:09
Oj, glömde svara Theresa. Du går upp i gardinmenyn högst upp. Klickar på "nätverk "och sedan album. Sedan bara att klicka på det album du vill titta på.

Arne

Eller ännu enklare, klicka på Arnes nuna så kommer du direkt till Arne och Birgittas sida där alla deras album finns.

bye_bye
Sven

Abi
2011-04-26, 23:23
Tisdag afton 26 April.

Det börja bli dags att ånyo packa ränslarna inför onsdagens avfärd från Folegandros. Vi har genast kommit att trivas på denna ö. Fint boende och så det vackra Chora på fem minuters avstånd. Choras vackra och vindlande gränder har oss förtjusat.

En sak är emellertid säker, vi kommer att återvända hit till Folegandros flera gånger, och då stanna minst en vecka. För i år är det dock redan planerat och beställt till andra grekiska destinationer.
Vi far ju till Kreta hela Juni samt till Dodekaneserna från mitten av September till i början av Oktober.

Arne och Birgitta

Det låter som underbara planer Ang_elx
Hur kommer ni bara på alla rutter ni ska göra :confused:

bye_byeAbi

Alala
2011-04-27, 04:49
Tack igen för fina rapporter. Tiden gick så snabbt (i alla fall för mig) så tur att ni har flera resor på kommande! Folegandros låter lika lockande som förut tack vare er, lyckligtvis! :p

Hemresan låter lite jobbig så spara på lite ork.
/ Anne bye_bye

theresa
2011-04-27, 06:05
Oj, glömde svara Theresa. Du går upp i gardinmenyn högst upp. Klickar på "nätverk "och sedan album. Sedan bara att klicka på det album du vill titta på.

Arne

tack för hjälpen arneflabb_flab

Kalimera
2011-04-27, 08:31
Det börja bli dags att ånyo packa ränslarna inför onsdagens avfärd från Folegandros.Redan. :eek:

Tack för era rapporter. De har förgyllt vardagen här hemma. Ser redan fram emot er nästa resa!

Eva L
2011-04-27, 09:05
Ni får glädja er åt att komma hem till riktigt fint vårväder och jag lovar snödrivorna ni hade på tomten är borta.:)

Eva

lemon
2011-04-27, 09:08
Aj tusan! Ska ni redan hemåt?

Det är så roligt att läsa era dagliga rapporter och ni fungerar så väl som allas våra ställföreträdande resenärer.

Lycklig hemresa - och må ni snart återvända till den grekiska arkipelagen.

/Magnus

Arne
2011-04-27, 16:06
Onsdag eftermiddag 27 April.

Ja, nu har vi kommit tillbaka till Naxos igen. Färjan från Folegandros var en halvtimme sen på grund av den grova sjön och hårda vindar. Vi anlände hit strax före 14.00. Dottern från Pension Sofi mötte upp i hamnen och körde oss till Pensionatet.

Det är första gången vi tager oss härbärge på Sofi. En mycket påsitiv överraskning. Rent och prydligt ochnbalkong med utsikt över borgen.
Därtill fanns det som extra bonus Internetaccess. Det hade vi alls icke räknat med. Soligt väder därtill.

I morse gick vi till Hotellägaren på Folegandros att betala för vårt härbärge. Fyra nätter ggr 40€ är ett bra pris i vårt tycke. Ägaren drog därtill av en tia för den uteblivna Internetaccessen.

Vi erhöll skjuts ner till hamnbyn där vi på en taverna inväntade den försenade färjan.

Nu får det bli en tidig middag samt vederkvickande sömn därpå inför morgondagens färjetur från Naxos till Pireus. Avgång 09.30 med Blue Starfärjan. Ankomst Pireus runt tretiden på eftermiddgen.

Så har vi ett antal reservtimmar innan vi tar buss X-96 ut till flygplatsen att checka in för flygresan hem med Norwegian. Planet ska avgå 23.00 och ankomma till Stockholm dryga tre timmar därefter. Okristlig ankomsttid. Vi börjar alltmer luta åt att boka hotellrum vid ankomsten.

Vi vill avslutningsvis delgiva vår uppskattning över att så många kalimeravänner varit inne och läst vår snabbdagbok, att följa våra öden och äventyr på denna treveckorsresa.

Arne och Birgitta

UllaC
2011-04-27, 16:22
Tack Arne och Birgitta för alla dessa härliga stunder vid datorn läsande er underbara dagbok. Såå stimulerande och lockande till framtida resor i den grekiska övärlden. Har själv en 2-veckorsresa till Ikaria och Fourni att se fram emot nu i maj.
Välkomna tillbaka med dagboken under er nästa resa!
Ullabye_byebye_bye

Aase
2011-04-27, 17:25
Även jag vill tacka er för alla underbara rapporter. För oss som fick stanna hemma i påsk har det ändå känts som vi fått "vara med" lite. Nu ser jag fram emot nästa resa för er och sedan förhoppningsvis även för mig själv.

Åse

litentuva
2011-04-27, 19:01
Tack för alltid lika trevlig läsning, hoppas ni får en bra hemresa trots lite obekväma tider!

nekjam
2011-04-27, 19:54
Tack Arne och Birgitta för en mycket intressant läsning precis som vanligt.
Och Välkomna hem till Västerbotten som grönskar alltmer. Skulle inte bli förvånad om björkarna har börjat slå ut i Björkarnas stad på Fredag och välkomnar Er hem.bye_bye

Majken

Eva L
2011-04-27, 21:47
Vad skönt att regnet uphörde och ni fick se Naxos i sol. Måste vara väldigt grönt och vackert även där efter all nederbörd.

Eva

kize
2011-04-27, 22:04
Ett varmt TACK för mycket trevlig läsning! Har blivit lite sugen på Folegandros, ska nu kika närmare på den till nästa års resa!

Kicki

Netwolf
2011-04-27, 23:17
Ja, tack för att vi fick följa med på färden. Har själv Folegandros i färskt minne och det är inte utan att man längtar åter!

/Wolfen

Masse
2011-04-27, 23:43
Tack för att ni gör er möda och bränner tid i Grekland till att låta oss andra få följa med på färden. Mycket trevlig läsning. Hoppas att ni får en fin hemresa och att ni glädjer er över att snöskyffeln sannolikt nu inte behöver brukas på ett bra tag. Ser fram emot att få följa med er snart igen.

:) Mats

Arne
2011-04-28, 09:07
Torsdag morgon 28 April.

Vi lämnade nyss ett duggregnigt och blygrått Naxos för färden tillbaka till Athen//Pireus. Färjan tar cirka fem timmar och beräknas anlända Pireus vid halvtretiden i eftermiddag.
Vi sitta inomhus i den ombonade cafeterian. Att sitta akterdäck är ej att tänka på baserat på vind och regn.

Internetuppkopplingen här ombord på Blue Star Naxos fungerar helt perfekt, och betinga pris av tre€ för tvenne timmars uppkoppling. Nu säga oss emellertid vår erfarenhet att uppkopplingen fungerar hela resan.

Låt oss ännu en gång lovorda Pension Sofi som boendealternativ. Maken till gästvänlig personal kunna svårligen stå att finna. Lägg därtill de fina rummen, tolv till antalet, samt närheten till centrum. Vi gav 35€ för en natt, hade vi stannat längre var priset 30€ natten.

I går kväll bestämde vi oss ändå för att ringa Rest and Fly på Arlanda att boka härbärge från klockan 02.00 till 08.00 natten till fredag. Har man tillbringar dryga tre nattliga timmar i Norwegians erkänt trånga flygstolar, då kan det ändå vara värt att få sova i säng i väntan på flyget hem till Umeå 08.30 fredag morgon.

Visst, det kostar 735 Sek, men det kan det vara värt för att slippa ”Arlanda Hilton” dvs sittbänkarna på inrikes med lysrör och spring.

Väl hemma i morgon förmiddag hoppas vi att all snö försvunnit samt att björkarna erhållit sina musöron. Nu har vi Maj månad på oss att fixa allt ute vid sommarhuset på Norrbyskär. Blommor ska planteras, frön ska sås och en massa andra grejor som ska ordnas.
Nästa grekresa sker ju redan den 28 Maj, med en månadslång tur till Kreta.

Nu är vi strax på ingång till Paros. Klockan är strax efter nio lokal tid.

När vi så vid tretiden anländer till Pireus går vi genast upp i gränden till vår favorittaverna där vi kan få god mat samt att klyva ett krus eller två innan det är dags att äntra buss X96 för färden till flygplatsen.

Arne och Birgitta

Lissi
2011-04-28, 09:23
Ha en fin resa hem! Vi kom igår från Tinos och landade i Danmark fvb till Malmö i sommarvärme, sol 20 grader och helt vindstilla!!:) Varmaste kvällen på resan!!:D:D

Men vilken resa även vi haft..Skulle gladeligen packa om och åka tillbaks idag även om prognos för vädret sa ösregn hela veckan!!;) 14 dagar späckade med upplevelser inte minst mat-och blomsterupplevelser för att inte tala om umgänget med vännerna dagligen..

Jag får dock vänta till september...snyft_drop

Hoppas att Birgittas små prydnadsinköp passar hemma....Mina två, en skulptur från galleri Anna Maria i Chora och ett ägg i granit från Pyrgos passar bra här!

Kaló taxidi!

Lissi

Eva L
2011-04-28, 12:52
Jag lovar Arne björkarna har musöron. Några unga oerfarna håller på att slå ut. Solen lyser för vilken dag i ordningen vet jag inte men imorgon väntas regn vilket är välbehövligt.

Eva

Arne
2011-04-28, 16:19
Torsdag afton 28 April.

Vi anlände till Pireus vid pass klockan 15.00 på tidtabell. Vi inväntade massornas trängsel innan vi klevo av. Så gick vi med packningen in på ett litet café just ett tjugofemtal meter från gångbron, i riktning Athen.

Ett halvliterskrus beordrade vi in att klyva. Fem € må anses acceptabelt pris i Pireus. Caféet är beläget just mitt emot busshållplatsen där X-96 tager resenärerna till Flygplatsen. Något fungerande wlan kunde vi dock oss ej finna, men en trevlig Indier hade ett Internetcafé just bara 30 meter bort. Ej wlan, men väl kabelanslutning. Precis perfekt för att skicka denna rapport

Indiern tillhandahålla även bagageförvaring mot en billig penning. Internetaccessen via fast kabel betingar pris av en € per timme och är hypersnabb.

Vid sjutiden tager vi så bussen ut till flygplatsen för att checka in på Norwegians flight hem till Stockholm och det väntande rummet (garderoben) på Rest and Fly.

Skulle någon kalimeravän i sommar taga sig härbärge hos Sofi på rum nummer två, då återfinner vederbörande en senapsburk i köksskåpet. Ej senap som innehåll dock, den har varit vår strösockerburk vi använt under resan. Halva innehållet är kvar.

Nu synes det ljusna upp här i Pireus. Fint väder är förvarnat för de kommande veckorna. Kantänka en glädjeinformation för kalimeror på väg ner till övärlden.

Arne och Birgitta

Lissi
2011-04-28, 17:49
En snabbfråga bara så här efter 2 veckor på Tinos....då jag riktigt tagit sats för
att gå ner på internetcaféet och passa på att skriva lite medan maken suttit och följt fotbollsmatcher via nätet (Kalmar FF förstås)

Hur många procent av er resa tidsmässigt tar ni till dessa rapporter??? Jag menar det är ju flera gånger om dagen? Härligt för oss men hinner ni ha semester??

Nu hoppas vi att resten av resan går bra.

Själv har jag ägnat dagen åt att klippa mig, redigera bilder dvs slänga många i papperskorgen...Jag har njutit en fin eftermiddag i solen på balkongen, den läigaste och soligaste denna semester;) Vi har avnjutit en sallad bestående av tomater, gurka, lök, paprika, soltorkade tinostomater, kapris från Nikoletas och Marcos odling, mozarellaost(ja förlåt:o) samt hemtagen retsina.....Väldigt gott!!

Hoppas att den mesta av snön är borta när ni kommer hem och att ni kommer att stå ut tills ni åker tillbaks igen i slutet av maj...
Tack för denna resa....

Lissi

Eva L
2011-04-29, 07:01
Hoppas att den mesta av snön är borta när ni kommer hem och att ni kommer att stå ut tills ni åker tillbaks igen i slutet av maj...
Tack för denna resa....

Lissi

Vadå snö vi har haft strålande sol:) i flera veckor nu även om det är lite svalare nu än under påsken så går temperaturen i skuggan upp till 14-15 på dagarna. Snö finns det i fjällen och dit är det 40 mil. Folk solar och sitter på balkongen även i norrland. Grekisk vän kom hem från Aten häromdagen och han kunde konstatera att det var lika varmt i Umeå som Aten. Inte samma härliga grönska men den är inte långt borta.

Eva

Lissi
2011-04-29, 08:10
Vadå snö vi har haft strålande sol:) i flera veckor nu även om det är lite svalare nu än under påsken så går temperaturen i skuggan upp till 14-15 på dagarna. Snö finns det i fjällen och dit är det 40 mil. Folk solar och sitter på balkongen även i norrland. Grekisk vän kom hem från Aten häromdagen och han kunde konstatera att det var lika varmt i Umeå som Aten. Inte samma härliga grönska men den är inte långt borta.

Eva

Självklart vet jag att vädret varit jättefint hos er också Eva;), men den bild som Arne la in 11/4 över sitt hus med alla den snö som jag fattade låg där då så var jag inte säker på att ALLT tinat bort. Men bilden var kanske inte tagen vid avresan...
I går njöt jag av vårvärme här på balkongen och idag är det strålande sol här...Piloten på flyget hem i onsdags skojade med oss som kom från ett regnigt och 16 gradigt Aten och sa att nu landade vi till ett vindstilla och soligt väder med 21 grader vid Kastrup..Det kändes lite "bakvänt":D

Visst är våra årstidsväxlingar fantastiska och visst är det härligt att få njuta alla slags väder även i Grekland där vi både vid jultid och i februari haft varmare än vi hade på denna resa!!

Lissi

Eva L
2011-04-29, 09:11
Skojaren Arne hade tagit snöbilden i januari.

Eva

Marianne
2011-04-29, 10:12
Ja, Arne är en riktig skojare!flabb_flab:D

Men piloten skojade inte om temperaturen (men jag förstår att han har "roat" sig), temperaturen har varit uppe över 20 grader hela påsken här hemma, ja rekorden var 23,5 en av dagarna – och den ”grekiska” BLÅA himlen, solen och värmen har gjort oss riktigt gott efter den ovanligt tuffa vintern vi har haft.

Jag tycker många har haft otur med sin påskresa till Grekland i år. Kallt, blåsigt, regn och hagel är inte det som vi önskar oss när vi reser på semester. Men man gör ju det bästa av situationen och jag gläder mig över att de flesta är nöjda och glada ändå! Det är ju alltid härligt att kunna koppla av från vardagens många plikter.:)

Vi skulle ha landat i Chania igår, men jag är lycklig över att vi valde som vi gjorde – vi avbeställde resan! Det var inte bara vädret, det är många andra faktorer som spelar in i vårt liv. När jag ser LIVE bilder från Chania igår och idag, så vet jag att vi valde rätt! Kikh’s ”väderrapport” bekräftar också det. Det kan inte ha varit roligt att landa i Chania igår.__D

Men vi är alla olika, några väljer som Arne och Birgitta att använda många timmar vid datorn på semestern, kolla upp tider och liknande. Jag tyckte det var väldigt synd att ni inte kom ut och såg själva ön Tinos, men bara var i staden som inte är det bästa med Tinos enligt mig. På Tinos bör man ha tillgång till ett fordon, vägarna är bra och trafiken nästan obefintlig. Om det gick en buss till Pirgos var det synd att ni inte tog den utflykten, men bussförbindelserna på Tinos är inte imponerande. Kanske värt att överväga en taxi för att se något av ön...

Vi vill helst ha det varmt, soligt, lagom temperatur, härliga bad in emellan att vi ser nya omgivningar och äter god mat på våran semester.

Visst hade vi sett fram emot vårgrönskan på Kreta, men vi har det också SÅ vackert här hemma. Bokskogen är så där fantastiskt ljusgrön som den bara är här i april/maj, vitsipporna lyser upp i skogsbotten, fruktträden blommar för fullt, påskliljorna sjunger på sista vers men tulpanerna tar över, rododendronen har också börjat blomma – och mina rosor ser ut att bli fina i år.klapp_klap

Jag känner inte längtan till Grekland just nu, jag vill kunna njuta av sköna bad på semestern, inte frysa.:eek:

Men Grekland finns kvar så vi får se när vi känner oss mogna för en resa igen....:confused:

Välkomna hem till en underbar vår!bye_bye

Lissi
2011-04-29, 10:50
Ja, Arne är en riktig skojare!flabb_flab:D


Jag tycker många har haft otur med sin påskresa till Grekland i år. Kallt, blåsigt, regn och hagel är inte det som vi önskar oss när vi reser på semester. Men man gör ju det bästa av situationen och jag gläder mig över att de flesta är nöjda och glada ändå! Det är ju alltid härligt att kunna koppla av från vardagens många plikter.:)

Jag tyckte det var väldigt synd att ni inte kom ut och såg själva ön Tinos, men bara var i staden som inte är det bästa med Tinos enligt mig. På Tinos bör man ha tillgång till ett fordon, vägarna är bra och trafiken nästan obefintlig. Om det gick en buss till Pirgos var det synd att ni inte tog den utflykten, men bussförbindelserna på Tinos är inte imponerande. Kanske värt att överväga en taxi för att se något av ön...
Välkomna hem till en underbar vår!bye_bye

Jo Arne är en skojare, men förlåten då han och Birgitta lämnade en liter retsina i vår kyl vid ankomsten;)

Jo vad gäller vädret ÄR vi olika.....Jag upplever MER av Tinos vid dåligt väder än vid fint då jag tar mig för mycket mer saker att göra. Annars blir det mest att bara vara vid stranden om än i skugga. Nu efteråt ångrar Claes och jag att vi inte redan första dagen tog fotvandringen runt Exomburgho....DÅ var det perfekt vandringsväder....sen blev det regn och blåst...
Vi hade bil i 5 dagar för 100 euro totalt+ bensin då förstås 17,69€ (!!!) per liter, det ni!:mad:
Att vara på Tinos utan att ha åkt runt i byarna är synd....Då HAR man inte sett denna fantastiska ö. Vi åkte runt alla dagar varav 4 var regniga och vi har nu varit i alla byar vi har namn på på vår karta utom EN (Vi måste ju ha något kvar!) Vilka mysiga ställen/Kafenéion man ser inifrån när man inte kan sitta ute....Så mycket trevligt prat det blir med alla möjliga människor som också kurar undan väder och vind.
Själv blir jag mer och mer övertygad om att det är mysigast i Grekland verkligt off-season, men vi är alla så olika vad gäller detta. Sol och bad har vi så fint hemma på sommaren, vi som bor vid kusten.

Visst finns det ett Grekland för alla!

Lissi

ciakoohler
2011-04-29, 11:22
Nu blev det väl ändå lite väl dyr bensin snyft_drop

Lissi
2011-04-29, 14:47
1,69-1,79€ naturligtvis!!:o

Arne
2011-04-30, 11:57
Valborgsmässoafton 30 April.

Den nattliga resan med Norwegian klockan 23.00 från Athen fungerade perfekt. Planet var ej alls fullt och därav kunde vi ockupera varsin trestolsrad för bekvämt sittande.

Ankomst Arlanda 01.55. Eftersom vi fick checka in bagaget direkt från Athen till Umeå kunde vi genast promenera ned till Rest and Fly att intaga vårt förbokade rum (Garderob). Men så skönt att få sträcka ut sig i en god bädd att genast somna och sova fram till 07.15, då ilsken signal från mobilens väckare dånade igång.

En liten frukost på inrikesserveringen just utanför R&F innan vi gick upp en trappa att invänta flighten med Norwegian till Umeå 08.35. Förbeställd Taxi tog oss från flyget och hem till huset. Vi kom innanför dörren just vid tiotiden på fredagens morgon.

Hela planeringen för denna treveckorsresa har fungerat precis perfekt.

Ja, så var det Lissis fråga om hur mycket tid vi lägger ner på snabbdagboken under grekresorna. Låt oss inledningsvis konstatera att vi alls ej ser tidsåtgången som någon belastning. Tvärtom, det är för oss ett nöje att dela med oss av våra öden och äventyr i snabbdagboken. Att därtill så många dagligen går in och läser dagboken styrker oss i uppfattningen att det är uppskattat med dagsrapporter från övärlden.

Arne är kobrasnabb vid tangentbordet och använder aldrig manus. En god tumregel är att det per dag åtgår två ggr 15 minuter till skrivandet. Lägg sedan därtill tiden för att dra in bilderna i galleriet, kanske lika lång tid. Säg en timme per dag i snitt.

Så finnes det ytterligare ett starkt skäl till att vi skriver snabbdagboken. Eftersom vi är väldigt varma anhängare av Kalimerawebben och densamma använt och använder för informationsutbyte inför grekresorna, anser vi det som en förmån , att som en liten erkänsla till webbredaktören få medverka till att hemsidan och forumet hålls levande.

Arne och Birgitta

Lissi
2011-04-30, 12:16
Så härligt att ni är välbehållna hemma igen!
Missuppfatta mig inte, det är jättekul att läsa er dagbok och jag har följt alla och kommer att följa alla kommande också! Jag var bara lite nyfiken jämfört med hur lång tid jag tar på mig vid datorn.
Ni tillför jättemycket till Kalimera och ger massor av bra info! Att det sen inte tar för mycket av er semestertid känns bra!;)
Bara en en knapp månad till nästa äventyr!! Det ser vi fram emotklapp_klap

Lissi

Maria/Micke
2011-04-30, 15:26
Vill bara Tacka för trevlig läsning. Följer er varje dag på er resa och vi ser fram emot nästa tur. Framförallt längtar vi till vår egen luff i Juli med ett premiär besök på Tinos.

Nektaria
2011-04-30, 15:43
Valborgsmässoafton 30 April.
Ja, så var det Lissis fråga om hur mycket tid vi lägger ner på snabbdagboken under grekresorna. Låt oss inledningsvis konstatera att vi alls ej ser tidsåtgången som någon belastning. Tvärtom, det är för oss ett nöje att dela med oss av våra öden och äventyr i snabbdagboken. Att därtill så många dagligen går in och läser dagboken styrker oss i uppfattningen att det är uppskattat med dagsrapporter från övärlden.


Snälla rara sluta aldrig - det är så härligt att läsa om era resor!

Glad Valborg! flabb_flab

Lena

Aase
2011-04-30, 16:24
Även jag går in varje dag och läser era rapporter. För mig känns det som jag får "följa med" på ännu en resa (som dessutom är gratis hahaha).
Tack för trevlig läsning och hoppas ni får en underbar maj hemma innan ni ånyo drar ut på era irrfärder

Åse

Abi
2011-05-01, 11:26
Hjärtligt tack för denna gången klapp_klap!

Även jag lovordar er snabbdagbok, och ser verkligen fram emot nästa, som påbörjas endast två dagar efter jag kommit hem från Kreta flabb_flab.
Tänk det blir ju 6 veckor tillsammans på ön Ang_elx.

bye_byeAbi, som tackar än en gång!

RAN
2011-05-02, 09:09
Måndag morgon och VAD jag saknar er snabbdagbok snyft_drop. Men som tur är så ska ni ju snart ut på en ny resa klapp_klap.

RAN bye_bye