Visa fullständig version : Reguljärflyg och boende?
Hej hallå!
Sommaren är inte riktigt här ännu, men bra nära. Från en familj som tänkte stanna hemma i Sverige i sommar börjar det nu krypa i skinnet när jag inser att sommaren kan (som vanligt) regna bort. Inte helt till min förtjusning alltså.
Tänkte därför titta mig omkring lite och se om det går att hitta några roliga resor de första två veckorna av augusti. Charter är ju ett alternativ, men jag vill gärna se vad reguljärvägen har att erbjuda!
Vilka flygbolag flyger till Grekland från Sverige? Vilka är de "billigaste" destinationerna och vart hittar man info om vilka öar som är närmast vilken flygplats?
Tips och råd för att hitta vettigt boende (gärna barnvänligt) tas gärna emot också!
Dina frågor äro förvisso tämligen omfattande, men ett extra spörsmål inställer sig genast. Är det absolut nödvändigt att resa i allra värsta högsäsongen? De två första veckorna i Augusti är det ju som allra dyrast med boendet och resandet. Lägg därtill den svåra trängseln överallt.
De svenska charteroperatörernas priser brukar varje år dyka markant så fort skolorna dragit igång här hemma. Charterpriserna brukar oftast nästintill halveras efter mitten av Augusti.
Arne
De två bästa sökmaskinerna för närvarande enligt min mening är momondo.com och bokasmart.se. Där får du snabbt fram vilka reguljärflyg som går till tex Athen. De är enkla att använda och täcker i stort sätt alla flygbolag.
Dina frågor äro förvisso tämligen omfattande, men ett extra spörsmål inställer sig genast. Är det absolut nödvändigt att resa i allra värsta högsäsongen? De två första veckorna i Augusti är det ju som allra dyrast med boendet och resandet. Lägg därtill den svåra trängseln överallt.
De svenska charteroperatörernas priser brukar varje år dyka markant så fort skolorna dragit igång här hemma. Charterpriserna brukar oftast nästintill halveras efter mitten av Augusti.
Arne
Tyvärr det är vårt enda alternativ (bortsett från mitten på juli som är ännu dyrare) eftersom semesterveckorna redan är bokade. Annars hade jag gärna åkt i slutet på augusti/början på september istället.
De två bästa sökmaskinerna för närvarande enligt min mening är momondo.com och bokasmart.se. Där får du snabbt fram vilka reguljärflyg som går till tex Athen. De är enkla att använda och täcker i stort sätt alla flygbolag.
Tack tack, jag hade inte hört talas om någon av dem!
Tyvärr det är vårt enda alternativ (bortsett från mitten på juli som är ännu dyrare) eftersom semesterveckorna redan är bokade. .
I Grekland är början av augusti mer högsäsong än mitten av juli.
Om du ska flyga reguljärt och fixa boende själv på plats är alltså mitten av juli något bättre och kanske billigare.
Lars
Trots högsäsong lyckades vi hitta mycket billiga flygresor på Norwegian ner 6 aug till Kreta och med Apollo hem 27 aug.
Boendet bokade vi direkt genom att maila till några hotell och därigenom fick vi ner priset jämfört med bokningssajter.
Många hotellägare har inte helt fullbokat för sommaren, speciellt inte de fristående (utan researrangör i ryggen) Allt är förhandlingsbart.
Vi sparade på detta sätt 8000:- då vi jämförde likvärdig resa med ett känt resebolag.
Pengar vi mer än gärna lägger på god mat och dryck :)
Man kan nog spara mer om man väljer enklare boende men denna gång valde vi hotell med 2 pooler, bar, rymliga lägenheter mm. I hjärtat av Platanias.
Faktiskt så fick vi välja rumsnummer också ;)
Hoppas ni hittar vad ni söker.
Myssa
I Grekland är början av augusti mer högsäsong än mitten av juli.
Om du ska flyga reguljärt och fixa boende själv på plats är alltså mitten av juli något bättre och kanske billigare.
Lars
Ska kolla upp det ordentligt då, jag tittade som hastigast och upplevde då juli som dyrare!
Trots högsäsong lyckades vi hitta mycket billiga flygresor på Norwegian ner 6 aug till Kreta och med Apollo hem 27 aug.
Boendet bokade vi direkt genom att maila till några hotell och därigenom fick vi ner priset jämfört med bokningssajter.
Många hotellägare har inte helt fullbokat för sommaren, speciellt inte de fristående (utan researrangör i ryggen) Allt är förhandlingsbart.
Vi sparade på detta sätt 8000:- då vi jämförde likvärdig resa med ett känt resebolag.
Pengar vi mer än gärna lägger på god mat och dryck :)
Man kan nog spara mer om man väljer enklare boende men denna gång valde vi hotell med 2 pooler, bar, rymliga lägenheter mm. I hjärtat av Platanias.
Faktiskt så fick vi välja rumsnummer också ;)
Hoppas ni hittar vad ni söker.
Myssa
Härligt, vi gillar när man kan tjäna pengar! Får jag fråga ungefär vad man kan tänkas behöva lägga på ett rum per natt?
Känns som att det trots allt är lättare att ta en charterlösning (vi har trots allt en 2-åring med oss) för att slippa sitta och leta information högt och lågt.
Har kollat lite på flygbiljetter, med Norwegian går det att få vettiga priser, men sen är det ju med hur mycket man ska lägga på hotell. Och de där 8000:- finns inte att spela på jämfört med ens vad det kostar med charter (billigaste varianten).. ;) Men lite vore ju kul att spara!
Håller med Peter om att Momondo är en av de bästa sökmotorerna för reguljärflyg.
Men om ni trots allt vill ha en bra översikt också på vad charterbolagen kan erbjuda så rekommenderar jag sökmotorn "destination.se" vad gäller just charter. När du fått upp deras startsida så klickar du på fliken charter och där fyller du sedan i aktuella parametrar och söker. Den visar då vad en hel radda av charterbolag har att erbjuda inom de parametrar som du angivit. Ta gärna också en titt på fliken "sista minuten" på samma sökmotor. Där begänsar du din sökning genom att klicka i parametrarna i vänsterkanten.
Själv tycker jag att reguljärresor med eget boendesök är roligast, men vilket som är billigast varierar från gång till gång.
:) Mats
Och vill du kolla hotell så kan jag rekommendera booking.com. Jag bokade via dem i höstas i Grekland och det var billigt och fungerade klockrent.
Hej Alfva.
Vi har bokat genom flygresor.se och dom går igenom all flygbolag som reser till grekland.
Vi reser till athen och sedan tar båten från pireus ut i övälden. Har inget bokat utan tar allt som det kommer. I år tänker vi åka först till Sifnos sedan vet vi inte.
Vi bokade resan i sep och åker 13 juni. När man kommer till en ö så står det hotel ägare och raggar turister, och då kan man pruta ner priserna för boende.
Här kommer en annan länk. http://www.travelpartner.se/
MVH Kent@
Förra sommaren åkte vi samma tid + - en dag. Vi betalade 40 € för en 2 rums lägenhet och 5 € per barn vi hade en 2 åring och en 4 åring med oss. Inklusive AC.
Denna sommar betalar vi 57 € per dygn och har då ett bättre hotell.
Vi fick ett fantastiskt pris på ett annat hotell men då i Gerani, 35€ per dygn. som vi tackade nej till.
Billigare än så kanske det går att hitta men vi nöjde oss med detta val i Platanias.
Sen är det ju beroende på vilken ö och standaren såklart.
Priset blir ju lite billigare också om man stannar en längre tid.
Myssa :) med man som längtar varje dag nu .....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.