handdator

Visa fullständig version : Guldkorn-"måsten"


eva_bbe
2005-12-16, 10:43
En av mina favoriter som skriver/pratar om Grekland är Susanne Ljung.Hon har bl a skrivit boken "Susanne Ljungs guide till det goda Grekland. Guldkorn&tips från Rhodos, Kos,Samos och andra grekiska öar".Utgiven år 2002.
Kanske är den för dagen slut i bokhandeln,men finns på bibliotek.

I boken skriver hon bl a om Farmakio (apotek), en källa till fynd.Hon tipsar om Lysopaine-mintpastiller som effektivt drämmer ihjäl halsontpastiller.Hon köper alltid med sig sådana från Grekland.
Jag har tagit henne på orden och köper med mig sådana inför förkylningstider i Sverige.Har just tagit fram dessa för att kurera mig (det var då jag kom på att skriva dessa rader).
Vilka "måsten" tar du med dig hem från Grekland-d v s vad måste du köpa med dig hem när du åker från Grekland? Är nyfiken -och hoppas få tips!
Eva

Masouraki
2005-12-16, 10:53
Jag kan inte va utan grekisk vin och metaxa.Och så klart måste jag ha med mig massor med oliver och olivolja.Och så ost så klart.

Bara godsaker här;) flabb_flab

anoula
2005-12-16, 10:57
I boken skriver hon bl a om Farmakio (apotek), en källa till fynd.
Jag älskar att botanisera på apoteken i Grekland. Utbudet är så mycket större än i Sverige. Jag brukar köpa med mig en massa krämer o.dyl som inte finns eller som är mycket billigare än hemma i Sverige.

En nackdel är när man är förkyld och bara vill ha hostmedicin. Då brukar de plocka fram 5 olika produkter och försöka övertyga en om att man bara måste köpa allt för att bli frisk... :rolleyes: Det märks att apoteken är privatägda i Grekland och att konkurrensen är stor. Men det är ganska charmigt tycker jag.:p

Gita
2005-12-16, 11:25
I boken skriver hon bl a om Farmakio (apotek), en källa till fynd.Hon tipsar om Lysopaine-mintpastiller som effektivt drämmer ihjäl halsontpastiller.Hon köper alltid med sig sådana från Grekland.


Är dessa pastiller verksamma, tycker du? Är det halstabletter eller medicin?

Undrar
Gita

eva_bbe
2005-12-16, 11:37
-såg att jag skrev fel-"drämmer ihjäl halsontbaciller"ska det vara.
Ja, det är halspastiller och de säljs bakom disk hos Farmakio.
Jag tycker att de är bra, men ingen dunderkur -för någon sådan har jag aldrig funnit.
Eftersom jag inte kan grekiska så vet jag inte vad som står skrivet på förpackningen.
Eva

inkfish
2005-12-16, 11:50
Jag gissar att det inte är medicin. Under åren har jag också fått tips om diverse receptfria dunderkurer mot förkylning, halsont, insektsbett, vad det nu kan vara.

Men det mesta av det har varit på nivån läkerol eller nivea och inte hjälpt särskilt.

Däremot FINNS det helt klart dunderkurer på grekiska apotek. Nån gång när jag hade ont i halsen fick jag frågan på apoteket "Vill du antibiotika eller halstabletter?" Jag kunde alltså lätt ha fått en pc-kur mot nåt som förmodligen var en virusinfektion.

Athanasia
2005-12-16, 12:29
Blåsor på läpparna ...det finns ju olika salvor i Sverige..svindyra små tuber...Finns en på apoteket i Grekland,halva priset och supereffektiv..Abduce..inhandlas alltid.

Nora
2005-12-16, 12:59
Jeg må ha med meg ouzo, metaxa, mythos (i bøtter og spann ;)) og rør-pasta. Pluss en spesiell oregano. Neste gang skal jeg imidlertid stikke innom et apotek, det høres jo utrolig spennende ut å kikke der! Kanskje jeg får noen nye må-ha-med-hjem!

Eirini
2005-12-16, 12:59
Jag haller med om att det finns mycket att hitta pa grekiska apotek eftersom de inte bara saljer medicin. Vissa apotek saljer ocksa naturliga kramer.
Det ar verkligen stor skillnad pa priserna i Grekland och Sverige! Forpackningarna ar inte sa stora , men det ar bra att man kan kopa medicin aven om man inte tjanar sa mycket pengar.
Tandborstar ar daremot jattedyra sa det brukar jag ta med fran Sverige.

yvonne
2005-12-16, 13:30
Och jag köper alltid med mig Voltaren Gel och Erythro Forte som är alldeles utmärkta att massera på "onda" ställen. Ex vid muskelsmärta eller ryggont.

Yvonne

ford prefect
2005-12-16, 13:46
Vin, olivolja, ouzo, retsina, metaxa (eller hellre Sans Rival), keps (lite av samlare) och någon gång har vi släpat med oss hem tomater...

//Åke

Eva L
2005-12-16, 13:51
Grekiska kryddor, honung köper jag alltid med mig hem. Kum Quat eller hur det nu stavas likör samt gärna en almanacka med bilder av George Meis eller en mer lokal variant från det ställe jag besöker blir det också ibland. Hittade en jättefin på Paxos med flera bilder som jag inte har sen tidigare. Köper gärna lokalt producerad likör om den ö jag besöker har det typ "Amorgos röda guld". Något nytt smycke som är designat och tillverkat i Grekland är alltid kul att köpa samt ex handgjorda ljuslykor eller fin keramik. Den lagrade hårda Sifnososten av parmesantyp börjar också bli ett måste om den finns att inhandla där jag är.

Eva

Lissi
2005-12-16, 14:08
Oj, här blev det visst två trådar av en...

Vad måste jag ha med hem från Grekland? Jo, MUSIK....CD-skivor i massor, samt några flaskor retsina av den sorten med kapsyl..Bara för nostalgin, för den smakar ändå inte som i Grekland när man kommer hem:) Finns det sedan något lokalt vin vi tyckt om så tar vi några flaskor av det med, samt ouzo förstås! 2 liter minst.... Olivtvålar så det räcker till nästa resa , samt lite kryddor...
Olivolja och dyl har jag däremot aldrig med hem, det köper jag grekisk här hemma....

Till sist håller jag med m att man kan göra de mest fantastiska fynd på Farmakeío... Jag glömmer aldrig på Paros sommaren -95, när min fd man fick ett ordentligt ryggskott .Värken hade tilltagit flera dagar och vi var på biltur.Vi hade pausat i en by högt upp i bergen.. Där såg vi ett apotek och stegade in. Det var en liten böjd gumma som fanns där och när hon såg min man dök hon direkt ner bakom disken utan att han hann säga sitt ärende. Så visade hon en ask med små rosa piller och pekade på sin rygg och nickade glatt! Min man fick ett piller direkt och ett glas vatten... Han köpte pillren och pekade på bilen och frågade på engelska "Can I drive?" Då gjorde hon korstecken och tittade mot himlen och ryckte på axlarna....
Ang_elx Ang_elx Jo han körde hem...Pillren var KANONBRA och dessa vårdade han ömt och tog vid verklig kris åren efter..Vi skrattade ofta åt detta när ryggskott kom på tal!flabb_flab

Lissi- som snart ska göra fynd igen!

sakis
2005-12-16, 15:29
dricka, oliver,krydor,olivtvol,olivolja,komboloi,begleri,honung,cigg

Ivi
2005-12-16, 17:40
dricka, oliver,krydor,olivtvol,olivolja,komboloi,begleri,honung,cigg

Hänger med här med allt utom "begleri" :D, vad är det?

Till min lista då:
Cd-skivor
Ouzo+andra (gärna lokala) drycker, som är drickbara :D
Kryddor och honung
VÄLDIGT gärna hudvårdsprodukter med märket "Afrodite" (vad annars ;))
Tyvärr så har jag inte fått klart för mig i fall de säljs någon annanstans än på Rhodos och Kreta, där jag har hittat dem. Vet ni andra kalimeror?
Gärna ett smycke (om reskassan tillåter det) och alltid en liten souvenirbåt till sambon, som samlar sådana, och minst ett bokmärke (gärna broderad) till mig, som samlar sådana.

Skulle väldigt gärna ta med mig även ett och annat från bagerierna, men hållbarheten är ju inte alltid den bästa :(, men det ska jag kanske vara tacksam för egentligen...

Ivi

epiros
2005-12-16, 18:01
Ouzo, brandy helst Brettos:p O grovt havssalt, honing, ost, oliver, korv, nötter m.m.

bye_bye Tommy

Inge
2005-12-16, 18:34
komboloi,begleri??????

karinafp
2005-12-16, 18:53
??????

http://www.efosjewelry.com/

Titta här, så ser du vad det är. Du har sett dem flera gånger, jag lovar! flabb_flab

Ivi
2005-12-16, 19:08
http://www.efosjewelry.com/

Titta här, så ser du vad det är. Du har sett dem flera gånger, jag lovar! flabb_flab

Aha! Hade ingen aning om att "begleri" var ett slags "komboloi", men NU vet jag det! Tack, Karin! :)

Ivi

xristina
2005-12-16, 19:15
Eftersom jag inte kan grekiska så vet jag inte vad som står skrivet på förpackningen.
Nei, dette er noe som forundrer meg... Når man er med i EU, burde man i alle fall blitt pålagt å ha pakningsvedlegg på engelsk. Jeg mener, når det finnes reglement på hvor stor åpningen på postkassene skal være, og hvor mye bøyning det kan være på en banan - _B-anana - ja da bør det også finnes regler for dette. Det er jo litt viktigere... :rolleyes:

Eva L
2005-12-16, 19:20
??????
Har du inte sett grekens lilla radband? Finns i var mans hand.

Eva

eva_bbe
2005-12-17, 16:04
En undran -vart är denna "tråd" flyttad?

Elisabet
2005-12-17, 16:33
En undran -vart är denna "tråd" flyttad?Hmm.. i min dator är den då inte flyttad. Och alla inlägg finns kvar.

sakis
2005-12-17, 16:38
heheh ja nu vet ni vad begleri e oxo_B-anana


det e som en drog har man vant sig so kan man inte vara utan

Stina
2005-12-17, 19:54
Jag köper alltid olivtvål, honung, kryddor och andra lokala produkter.
Tycker att det är roligast om honungen är gjord av lokala biodlare. Inte så kul att köpa honung från Kreta när man är på Paros exempelvis.
Hittade ljuvlig honung på Kea nu senast, men den är så gott som slut...
På Kea fanns också en sorts godsak som hette Pastelli som var riktigt gott(men sött!)
Några flaskor retsina brukar det också bli.
Sedan köper jag alltid fästinghalsband till mina hundar(kostar i Sverige ca 300 kr och i Grekland endast 11 euro!)
Brukar också hitta bra och billiga vanliga halsband till hundarna i zooaffärer.
Fanns i Paroikia(Paros) bland annat ett brett läder halsband för 12 euro, för ett liknande hemma skulle priset vara minst det dubbla.

//Stina

andgu
2006-01-08, 14:09
Hej

Jo, det blir ju alltid lite Ouzo och liknande, läderbälten, kryddor, honung, olivolja - även om det finns bra att köpa hemma är det kul att ha lokalt odlad med sig hem.

\Anders

Krukan
2006-01-09, 09:57
Ouzo, brandy helst Brettos:p
bye_bye Tommy

_B-anana _B-anana _B-anana _B-anana Den bästa ouzon som någonsin bränts!

//Gunilla

Riitta
2006-01-09, 10:05
På Brettos avslutade vi våran Atenresa och skålade för er alla. Karin och Bosse med ouzo och jag med mandarinlikör:p Ouzon var stark,märkte jag på någon;)

Riitta