handdator

Visa fullständig version : Hotel Avra


Ruggero
2011-03-26, 15:58
Sommaren 2006 kom jag för första gången till Kalymnos närmare bestämt Myrties/Massouri. När vi kom promenerande från bussen erfor vi att det hotel vi fått tips om via Kalimera var under renovering. Jag tittade mig hastigt omkring och såg namnet Avra och erinrade mig att jag läst om det som ett gammalt Vingresor-hotel. I vart fall hamnade vi där och trivdes väldigt bra. Lite slitet men två balkonger åt olika väderstreck varav den ena mot Telendos var väldigt trevligt. I samma hus låg en suverän restaurang. Den drevs av far och son. Jag tror sonen hette Alexis men jag kan minnas fel. Det var genom honom man bokade rummet men hotellet ägdes av en gammal dam som oftast satt i skuggan under ett träd och övervakade det hela. Vi såg en del matcher från fotbolls-VM på restaurangens TV, bland annat Sverige-Trinidad/Tobago. När Brasilien spelade blev det fullt i baren av fotbollsfantaster. Väldigt trevligt. Jag börjar längta tillbaka varför jag undrar om nån kan tala om för mig om jag minns rätt och hur det står till idag med såväl restaurangen och hotellet. Det vore dessutom skoj att veta namnet på det rekommenderade hotellet som renoverades denna sommar.

Sevasti & Eleni
2011-03-26, 17:51
Sommaren 2006 kom jag för första gången till Kalymnos närmare bestämt Myrties/Massouri. När vi kom promenerande från bussen erfor vi att det hotel vi fått tips om via Kalimera var under renovering. Jag tittade mig hastigt omkring och såg namnet Avra och erinrade mig att jag läst om det som ett gammalt Vingresor-hotel. I vart fall hamnade vi där och trivdes väldigt bra. Lite slitet men två balkonger åt olika väderstreck varav den ena mot Telendos var väldigt trevligt. I samma hus låg en suverän restaurang. Den drevs av far och son. Jag tror sonen hette Alexis men jag kan minnas fel. Det var genom honom man bokade rummet men hotellet ägdes av en gammal dam som oftast satt i skuggan under ett träd och övervakade det hela. Vi såg en del matcher från fotbolls-VM på restaurangens TV, bland annat Sverige-Trinidad/Tobago. När Brasilien spelade blev det fullt i baren av fotbollsfantaster. Väldigt trevligt. Jag börjar längta tillbaka varför jag undrar om nån kan tala om för mig om jag minns rätt och hur det står till idag med såväl restaurangen och hotellet. Det vore dessutom skoj att veta namnet på det rekommenderade hotellet som renoverades denna sommar.


Jodå, Avra finns kvar och är lika trevligt som vanligt med sitt perfekta läge alldeles vid havet med fantastisk havsutsikt. Den gamla damen finns också kvar men hennes dotter, som är den som äger hotellet, kommer varje dag för att städa m.m. Dom bjuder då och då på hembakade kakor eller frukt, mycket trevligt.

Restaurangen finns också kvar och är lika suverän som vanligt och drivs fortfarande av Alexis och hans svärfar Manolis med hjälp då och då av Dimitra, som är Alexis fru och alltså Manolis dotter.


Vad roligt att Du tycker om detta stället. Det gör vi också och vi bor alltid på Avra när vi två gånger om året tillbringar några veckor på Kalymnos. I år har vi bokat två veckor i maj och två veckor i september på Avra. Följden blir att vi äter väldigt ofta i restaurangen hos Alexis, maten är suverän och stämningen toppen.

Avra bokas fortfarande genom Alexis då ägarna endast talar grekiska. Tel nr till restaurangen är 0030 22430 48508. Ev håller dom bara öppet på helgerna nu när det är lågsäsong, men framöver är öppettiderna som vanligt igen, dvs alla dagar från tidigt till sent.

Vilket hotell som var under renovering 2006 kan vi inte erinra oss, vi borde veta eftersom vi åkt hit flera gånger pr år sedan 1990. Ska fundera och kommer vi på det så skriver vi.

Lycka till med bokningen.

Siw o Lena

bluesky
2011-03-26, 18:58
Kan det være Zephyros som var stengt p.g.a. renovering? Det er fortsatt stengt, men arbeidet er igang.
Ryktene sier at det skal bli luksus studios der. Og noen sier spa-hotell. Blir spennende å se når de en gang blir ferdige. Maybe next year?

Sevasti & Eleni
2011-03-26, 22:20
Kan det være Zephyros som var stengt p.g.a. renovering? Det er fortsatt stengt, men arbeidet er igang.
Ryktene sier at det skal bli luksus studios der. Og noen sier spa-hotell. Blir spennende å se når de en gang blir ferdige. Maybe next year?





Ja Du har rätt. Efter att ha tittat i dagböcker och foton från 2005 och 2006 så måste det vara Zephyros, ett hotell som vi har bott på ett antal gånger. Ska bli spännande att se vad det blir av dessa lyxuösa studios när det blir färdigt......om det blir färdigt.....det drar nog ut på tiden.


Siw o Lenabye_byebye_bye

kirtor
2011-03-27, 13:11
Det er jo så mange små hoteller i Massouri/Myrties. Hvor ligger Avra? Tror kanskje jeg vet det, men er ikke sikker.

Sevasti & Eleni
2011-03-27, 14:52
Det er jo så mange små hoteller i Massouri/Myrties. Hvor ligger Avra? Tror kanskje jeg vet det, men er ikke sikker.




Avra ligger mellan hotel Katina och havet, i backen där vägen går mot Melitsaha, precis i den skarpa kurvan bredvid restaurang Themis. Det ligger några meter från vägen, i samma hus som restaurang Smugglers:):)

bluesky
2011-03-27, 16:19
Avra ligger mellan hotel Katina och havet, i backen där vägen går mot Melitsaha, precis i den skarpa kurvan bredvid restaurang Themis. Det ligger några meter från vägen, i samma hus som restaurang Smugglers:):)

....i samme bakke eller vei som kirken og NEFELI. Sistnevnte et naturlig sted å gå etter en god middag på Themis eller Smugglers. Fantastiske drinker, nydelig hage og veldig hyggelige brødre som driver stedet._B-anana

kirtor
2011-03-28, 10:06
Da fikk jeg det på kartet. Vet jo selvfølgelig om Nefeli.

Astri
2011-03-31, 08:06
Vi har også bodd noen ganger på Avra. Det er et suverent sted å bo. Når man kom fra stranden sto det ofte hjemmelagede kaker på kjøkkenbenken. Gamlemor har oversikt over hvem som kommer og går fra rommene, så ingen fare hvis man har glemt å låse!_B-anana
Når i mai skal dere Siw og Lena?
Astribye_bye

bluesky
2011-03-31, 09:38
Hei Astri:)
Hvor skal dere bo i mai? Regner med at vi ses i Myrties? Nefeli kanskje:)

Jorunn_B-anana

Sevasti & Eleni
2011-03-31, 14:25
Vi har også bodd noen ganger på Avra. Det er et suverent sted å bo. Når man kom fra stranden sto det ofte hjemmelagede kaker på kjøkkenbenken. Gamlemor har oversikt over hvem som kommer og går fra rommene, så ingen fare hvis man har glemt å låse!_B-anana
Når i mai skal dere Siw og Lena?
Astribye_bye


Vi åker ner den 27 maj och stannar två veckor, vi bor på Avra :)
Ska bli härligt. Är ni där då så ses vi _B-ananaSka ni bo på Telendos?



























ska

Sevasti & Eleni
2011-03-31, 14:40
[quote=Sevasti & Eleni;235848]Vi åker ner den 27 maj och stannar två veckor, vi bor på Avra :)
Ska bli härligt. Är ni där då så ses vi _B-ananaSka ni bo på Telendos?


Astri, har just nu kollat på nedräknaren, förmodligen har ni åkt hem när vi kommer.Så tråkigt! Men vi ses kanske i september, om vi är där samtidigt.

Ha en fantastisk semester på underbara Kalymnosflabb_flab

Kramar från Siw o Lenabye_byebye_bye

Astri
2011-04-02, 20:40
Jorunn, vi skal bo i Dimitris sitt hus i Pothia, men vi sees, kanskje den
16.maiflabb_flab.
Vi kommer 8. mai og selvom vi skal bo i Pothia kommer vi nok med bussen daglig utover til Myrties og over til Telendos_B-anana
Astri

bluesky
2011-04-02, 22:52
Jorunn, vi skal bo i Dimitris sitt hus i Pothia, men vi sees, kanskje den
16.maiflabb_flab.
Vi kommer 8. mai og selvom vi skal bo i Pothia kommer vi nok med bussen daglig utover til Myrties og over til Telendos_B-anana
Astri

16. mai ja....hyggelig...stor sjans for at jeg tar en tur på Themis og Nefeli den kvelden:)flabb_flab_B-anana