Visa fullständig version : Vart ska jag åka?
Hej!
Jag och två kompisar planerar att åka till Grekland i sensommar, ungefär slutet på augusti, början på september.
Vi är 19 och vi är ute efter bra sol och bad, fina stränder, mysiga restauranger, lagom avstånd runt i kring osv. Vi kan även tänka oss lite aktiviteter som snorkling eller rida osv, vi vill alltså ha möjlighet att hitta på saker. Kanske även gå ut och dansa någon kväll. Det får inte vara dött men vi är inte ute efter att bo mitt i festen, men alternativet får gärna finnas!
Vart i Grekland rekommenderar ni? Och vilka ska man i så fall åka med? Vi har tänkt oss charter.
Mvh
Ida
Naxos skulle säkert passa er bra! Allt ni vill ha finns där. (Ridning VET jag inte säkert)
Då flyger ni till Santorini och åker båttransfer till Naxos. Med vilket bolag är en smaksak. Det beror nog på vilket hotell ni fastnar för.
Vi fixade vår Naxosresa själv så jag har ingen koll på charter.
Men lugn...ni kommer att få massor av andra förslag här också så det blir riktigt svårt att välja;)
Lissi
Naxos som Lissi nämner är ett bra alternativ och det är bara apollo som har charter dit. Men jag tycker att Skiathos är ett bra alternativ:) det finns många jättefina stränder, antingen kan man bo inne i stan eller så kan man bo i en liten by strax utanför stan! Inne i stan finns nattklubbarna och massor av restauranger/tavernor och krogar. Bara till att välja;) Till Skiathos kan man åka antingen med ving, apollo och airtours (beroende på var ni bor). Men håller med Lissi om att ni kommer att få många fler förslag så det kommer bli svårt att välja. Lycka till med valet!bye_bye
Jag bara VISSTE att Du skulle nämna Skiathos så jag skrev aldrig det. :D Det är ju ett väldigt bra resmål eftersom flyg går direkt dit dessutom!
Lissi
Tack för svaren! Det är bara bra med många så hoppas på flera;)
Om vi nu skulle välja Skiathos eller Naxos, var ska man då bo på ön?:) Och vilken ö är bäst ur 3 19-åriga tjejers perspektiv tror ni?
Naxos stad på Naxos respektive Skiathos stad på Skiathos är givna ställen att bo på. Om ni är 2 veckor så finns ju mer att göra på Naxos då ön är större och Naxos stad större. Naxos har många jättefina byar och mycket se på. Är ni bara en vecka så "räcker" Skiathos gott. Själv har jag bara varit på dagsbesök på Skiathos från Skopelos. Skopelos kan ni ju besöka en av dagarna från Skiathos.
Paros, grannö till Naxos, kan säkert också passa och i Parikia finns mycket av det ni söker.
Som sagt.....många öar finns det och glöm ej att titta på Kreta också!!
Lissi
Låter jättebra, men oj vad svårt att välja! Vi hade väl tänkt en vecka, men vill som sagt ha lite saker att göra, alternativen ska finnas så att säga:)
Är det någon som har några mer kloka förslag får ni mer än gärna höra av er!:)
Peter å Stina
2011-03-23, 17:49
Jag rekommenderar Rhodos. Där finns allt och lite till. :)
Det finns bra shopping, cafèer, restauranger, uteställen - från dunka, dunka till lounge barer och 2 stora stränder i Rhodos Stad. Det finns lite finare stränder utanför Rhodos Stad.
Om ni är sugna på att rida så kan jag rekommendera Club Kadmos.
En trevlig "hästgubbe" som har anläggningen. Jag hann inte rida där själv men vid nästa Rhodos besök ska jag göra det. Dom tar bra hand om hästarna och det stora stallet är fräscht och även resten av gården.
// Stina
...sen finns Kos också!
Lissi
Några mer tips, tankar eller ord om Skiathos eller Naxos? :)
Paros, Lesbos, Ios och Karpathos är också trevliga öar med charter.:)
Eva
Athanasia
2011-03-23, 20:09
Rethymnon,Kreta,,närhet till allt,,:)
katerina
2011-03-23, 21:22
Jag rekommenderar Skiathos som är en underbar ö med otroligt vackra stränder. Jag har även varit på Naxos men Skiathos tycker jag är bättre. Vi valde att bo i Skiathos och ta oss runt med buss, båt och även taxi och undersöka en hel del stränder. Ska ni boka i staden Skiathos se till att välja ett hotell på en tvärgata för bor man på huvudgatan Alexandrou Papadiamanti så kan man inte sova p g a mopeder som hörs hela natten samt folk som går där i tid och otid. Stränder man måste besöka är Koukounaries (framröstad till en av Europas finaste stränder), Tsougkria och Megali Banana.
Alternativ nr 2 är Kreta som jag inte har besökt själv men ska besöka i år i slutet av augusti i början av september. På Kreta kan man nog få allt.
Vilket ö ni än väljer är jag säker på att det blir bra :).
/ Katerina
Jag tror Ios är den bästa ön i er ålder. Mycket uteliv och ungdomar från många länder. I slutet av augusti har det lugnat ner sig men finns ändå party när ni vill. Mysig Chora med fina gränder och fina stränder på ön. Många tavernor med hyggligt prisläge.
Jag som är äldre har bara varit där i början av juni och då tycker jag att man slapp den där trista massturism mentaliteten som finns på väldigt exploaterade platser. Såg ingen inkastarmentalitet heller. Skönt och befriande.
Läs på om Ios så tror jag att ni hittar det ni söker. Apollo har resor dit.
Eva
Det går att hyra hästar och rida på Naxos.
Det har Kalimerajanne berättat om i sin halvårslånga resa till Grekland. Men det var bara Camilla som red, Janne drog sig ur i sista stund,,,
Birgitta, ridfantast, men tyvärr före detta.
Tack för alla bra svar!
Vi är intresserade av Skiathos och Naxos. Nu är bara det svåra att välja. Så, ja, övertyga oss!
Ta Skiathos! Jag var där med min tjejkompis för två år sedan och var då i ungefär samma ålder som er.
Den ön har ALLT! Ni får underbara stränder, mysiga restauranger, trevliga barer och om ni vill har ni även ett par diskotek på gångavstånd från staden:D
Underbar ö, sedan är fördelen att det är direktflyg utan båttransfer till Skiathos. Ni kommer inte ångra er;)
JA, direktflyget ger fördel Skiathos mot Naxos!
Lissi
Men det var bara Camilla som red, Janne drog sig ur i sista stund,,,
Det fodras stort mod att säga nej, att inte motsvara andras förvänntningar och föreställningar. Jepp!
Kul med så många svar!
Skiathos låter jättebra! HAr ni några tips om bra hotell, restauranger, kul grejer att göra?:)
Kalimera
2011-03-24, 19:34
Det har Kalimerajanne berättat om i sin halvårslånga resa till Grekland. Men det var bara Camilla som red, Janne drog sig ur i sista stund,,,Det såg ut så här (http://www.bloggamera.se/2007/11/06/rida-naxos/).
Ser jättehärligt ut! Finns det liknande saker på Skiathos?:) Vi är nämligen hästtokiga hela bunten.
Eller annat spännande/kul att hitta på? :)
Ser jättehärligt ut! Finns det liknande saker på Skiathos?:) Vi är nämligen hästtokiga hela bunten.
Eller annat spännande/kul att hitta på? :)
Restauranger, resebolag och hotell? Priser? Mysiga barer? :)
Jag och mina kompisar är ju inte lika hästtokiga precis;) så det här med ridning vet jag faktiskt inte om det finns. Andra saker man kan göra på Skiathos är ju att besöka grannöarna Skopelos och Alonissos, ta buss/vespa till någon av öns alla underbara stränder, eller ta en båttur runt ön så kommer ni till stränder som bara kan nås med båt:D Lalaria beach "måste" ju nästan ses, även "paradisön" Tsougria.
Restauranger som är kanon: Dionysos (jättemycket mat om ni beställer menyn, men oj så gott!), Thessaloniki (supermysig taverna vid Megali Ammos-stranden med fin utsit över havet), charmiga Restaurang 1901 inne i gränderna, sedan måste ni testa de äldsta tavernorna som har kanonutsikt över hamnen! De ligger ovanför bargatan kan man säga. Den gatan går inte att missa. Man sitter på små puffar och kuddar ute på stentrappan och tar en drink. Gå dit tidigt, senare på kvällen blir den ett typiskt "turist-tillhåll", men smaken är som bakenflabb_flab För att få en mysigare känsla bör ni välja tavernor/barer inne i gränderna istället för i hamnen. Priserna varierar, men räkna med att det är som hemma, lite billigare kanske.
Hotell:
Poseidon (apollo)
Roula (apollo)
Roula Beach (airtours)
Rea (airtours tror jag?):)
Låter kanon! :)
Vilken ort ska man välja att bo i om man vill ha nära till saker men ändå bo fint med nära till fin strand osv?
Jag tycker ni ska bo i Megali Ammos, då har ni nära stranden där, gångavstånd till Skiathos stad, dessutom har ni en bra utgångspunkt för att ta bussen till de andra stränderna:)
Jag tycker ni ska bo i Megali Ammos, då har ni nära stranden där, gångavstånd till Skiathos stad, dessutom har ni en bra utgångspunkt för att ta bussen till de andra stränderna:)
Nu är jag kanske väldigt nogrann, men hur lång tid tar det att gå in till staden därifrån? Hur långt bort är det? :)
Det beror ju lite på var i Megali Ammos ni bor. För oss tog det ca en kvart att gå längs stora vägen har jag för mig. Vi hade tre barn med oss så ni orkar nog bye_bye
Anna
Precis som anna73 säger beror det ju på var man bor, men när jag bodde på Roula Beach tog det max 10 minuter att gå till staden. Antingen går man stora vägen eller längs stranden:)
Jag bara VISSTE att Du skulle nämna Skiathos så jag skrev aldrig det. :D Det är ju ett väldigt bra resmål eftersom flyg går direkt dit dessutom!
Lissi
Är jag så förutsägbarflabb_flabflabb_flab Skiathos är MIN ö!!!!
Kul med så många svar!
Skiathos låter jättebra! HAr ni några tips om bra hotell, restauranger, kul grejer att göra?:)
Apollo har flera stycken. Jag håller med de andra som skrivit att megali ammos är en bra ort att bo i. Närhet till stan på kvällarna är en stor fördel och det är lätt och behändigt att ta bussen till andra stränder... Jag har själv bott på Galini (med apollo) som är ett bra hotell... Jag har också bott ett par ggr på Ekaterini lägenheter (också med apollo).
Inne i megali ammos finns tavernor - längs huvudvägen finns grilltavernan Edem som har god och grillad mat och har levande musik på kvällarna. Tavernan är mycket välbesökt. Vid strandpromenaden finns några stycken. De västa där tycker jag är Thessaloniki, Twilight och Lenio... Inne i stan finns hur många som helst att välja på. Asprolithos och Dionysos är mina favoriter.
Kolla gärna i mina album om Skiathos!
K
Är jag så förutsägbarflabb_flabflabb_flab Skiathos är MIN ö!!!!
K
Vi är ju några här som gärna marknadsför sina favoriter och det är väl inte fel!;)
I detta fallet dock så tyckte jag inte Tinos var rätt ö för idah med vänner...
Lissi - som just kört ett av två pass för dagen i Spin of Hope för barncancerfonden
Vi är ju några här som gärna marknadsför sina favoriter och det är väl inte fel!;)
I detta fallet dock så tyckte jag inte Tinos var rätt ö för idah med vänner...
Lissi - som just kört ett av två pass för dagen i Spin of Hope för barncancerfonden
Klart man ska slå ett slag för sina favoriter men inte alltid. Håller helt med dig ibland skulle det kunna bli fel. Inte rekommenderar jag Folegandros till ungdomar som vill ha party och Ios till gamlingar som bara vill ha lugn och ro.
Låter härlig med fm spinning och för ett så bra ändamål.
Eva
Låter härlig med fm spinning och för ett så bra ändamål.
Eva
Instämmer helt!!!
Otroligt gulligt att vi får så många tips! :)
Jag tror ärligt talat att Skiathos är den perfekta ön för er, även om ni kanske inte får rida;) Många härliga stränder, fin stad med många tavernor, möjlighet att besöka Skopelos en dag och en alldeles lagom ö för en vecka.
Sen går ju flyget direkt, så ni lägger ingen tid på båttransfer.
Lissi - 17 dagar från sin favoritö Tinos.
ps Du har väl läst alla resebrev från Skiathos?? Där hittar ni massor av tips och framför allt bilder!
Marianne
2011-03-26, 15:59
Finns det liknande saker på Skiathos?:) Vi är nämligen hästtokiga hela bunten.
Minns att jag sett att det finns möjlighet att rida på Skiathos. Googla på Horse Riding Skiathos.
Vi kommer förmodligen välja Skiathos, ni har övertalat mig ;)
Nu är bara det svåra kvar; välja hotell!
Vi kommer förmodligen välja Skiathos, ni har övertalat mig ;)
Nu är bara det svåra kvar; välja hotell!
Grattis till ett bra val! Ni kommer inte att ångra er... Jag antar att ni ska åka charter... Det finns tre arrangörer som flyger dit; Ving, apollo och airtours. Vill ni ha hotell eller lägenhet? Jag har bott på Galini (med apollo) och jag trivdes där. Gillar ni lägenhet så kan jag rekommendera Ekaterini... Men det finns ju massor hotell / lägenhetshotell så det är bara ut och leta på respektive hemsidor!bye_bye
Grattis till ett bra val! Ni kommer inte att ångra er... Jag antar att ni ska åka charter... Det finns tre arrangörer som flyger dit; Ving, apollo och airtours. Vill ni ha hotell eller lägenhet? Jag har bott på Galini (med apollo) och jag trivdes där. Gillar ni lägenhet så kan jag rekommendera Ekaterini... Men det finns ju massor hotell / lägenhetshotell så det är bara ut och leta på respektive hemsidor!bye_bye
Lägenhet eller hotell spelar absolut ingen roll, bara det är bra läge till en fin strand och nära in till stan. Några tips? :)
Hur tar man sig till andra mysiga stränder än megali ammos? :)
katerina
2011-03-29, 18:11
Hej.
Man kan ta båten från Skiathos stad och åka till t ex Lalaria (ett måste), Tsougkria och Kastro men man kan även åka till Skopelos och Alonissos över dagen. Ska man besöka Megali Banana eller Koukounaries (också ett måste även om det är fullknökat med folk) så kan man ta bussen :).
/ Katerina
Ta bussen o hoppa av vid valfritt stopp. Från varje hållplats är det gångavstånd till minst en strand:):) Ön har över 60 stränder, så ni lär ha fullt upp om ni vill besöka flera stycken;)
Inne i stan i gamla hamnen (till höger sida om Bourtzi) finns massvis av små båtar som arrangerar utflykter - en del åker till Skopelos och Alonissos men flera av dem åker till utvalda stränder som ligger på andra sidan av ön och flera av dem är inte helt tillgängliga;) När man tidigare nämnt Koukounaries och Banana så vill jag också passa på att nämna Abelakia som ligger mellan dessa båda...:)
tyvärr så var både Skiathos och Naxos väldigt uppbokade, så nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra :( Har ni tips på andra bra öar?
Är det enbart charter som gäller?
Eva
Kreta finns ju alltid kvar.. klapp_klap
tyvärr så var både Skiathos och Naxos väldigt uppbokade, så nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra :( Har ni tips på andra bra öar?
Måste ni åka charter?
Ta flygstol till Aten, sen buss till Ag.Konstantinos och vidare med båt till Skiathos där ni lätt finner rum via roomsare som står vid kajen och väntar..
Kan om ni har tur bli mycket billigare än charter.
Lissi
Hur är Kreta? Jag var där när jag var liten, har ett minne av att det var väldigt stort och "opersonligt", men det kanske är ett snedvridet minne jag har? Och ska man i så fall åka till Chania eller Rethymnon?:)
Är det någon som varit på Parga eller Halkidiki? :)
Jag har varit på båda platserna, Halkidiki,(Sithoniahalvön), 1997 och Parga 1999,2001 och 2010. Båda platserna är jättefina, men åker ni charter nu så hamnar ni nog inte på Sithoniahalvön.
Kreta är så fint....jag har varit 4 ggr där och jag tror att är ni ett tjejgäng så är Rethymno perfekt!
Parga skulle också passa er perfekt..där finns fina stränder, barliv mm
Ni ser, flera ställen är jättebra!!! Grekland har allt.
Lissi
Det beror ju lite på var i Megali Ammos ni bor. För oss tog det ca en kvart att gå längs stora vägen har jag för mig. Vi hade tre barn med oss så ni orkar nog bye_bye
Anna
Hej!
Får jag fråga vilket hotell ni bodde på och vilket resebolag ni åkte med? I år åker vi till Rhodos men nästa gång det blir Grekland igen så tror jag att jag vill till Skiathos men det känns svårt att hitta prisvärda resor dit när man har tre barn. De resor vi kollat på har blivit väldigt dyra även om det varit ganska enkla hotell!
Väljer ni bort chartern och flyger reguljärt öppnar sig en ny värld av oändliga möjligheter. Även om Apollo har charter till många mindre öar är det ett väldigt begränsat utbud. Jag har själv köpt biljetter med SAS till slutet av augusti och hela sträckan Umeå - Samos kostar under tre 3000 kr t.o.r men då måste jag övernatta på Arlanda och tillbringa några timmar på Atens flygplats innan inrikesflyget går vidare till Samos.
Boende ordnar jag själv på både Samos och Fourni.
Vill ni ö-luffa är cykladerna perfekt där är man van vid ö-luffare och turismen är uppbyggd kring att många reser på egen hand. Köp Jannes ö-luffarskola så får ni många bra tips inför en eventuell resa. För en familj tror jag att det nsätan alltid blir billigare att resa på egen hand eftersom boendet betalas per rum eller lägenhet och inte per person.
Parga har jag besökt två gånger en gång i början av 90-talet och en gång för ca fem år sen. Visst är det rätt exploaterat men mycket mindre och charmigare än de värsta turistorterna på Kreta som faktiskt kan bli rätt opersonliga. Det äkta Grekland och fin kontakt med lokalbefolkningen tycker jag är lättare att hitta på mindre ställen men andra tycker annorlunda. Bäst är väl att läsa på och bilda sig en egen uppfattning.
Eva
Väljer ni bort chartern och flyger reguljärt öppnar sig en ny värld av oändliga möjligheter.
Jag håller helt klart med Eva!
Vi är en barnfamilj med tre barn och vi åker aldrig "charter". Oftast sparar vi MÅNGA sköna tusenlappar på detta vis, som man kan ha mycket roligare med. Man betalar ju som sagt per rum/lägenhet och inte per person. Att knö in en extrasäng eller två har vi aldrig upplevt som något som helst problem - tvärtom!
Till skillnad ifrån resebolagen där det inte finns någon större flexibilitet.
Man kan ju köpa flygstol via charterbolagen också, fast på senare år har det blivit rätt dyrt.
Här kommer några andra förslag på öar som kan passa tre tjejer: Karpathos, Samos, Kefalonia, Kos, Zakynthos, Korfu. Charter finns till alla. Ska själv till Parga i sommar!:D
Lycka till med planeringen!
Katitzi:)
Ja zakynthos och Kefalonia har jag redan sett, så något nytt vore roligt!
jag kollade lite på Korfu, men vart är det egentligen bäst att bo där? :)
Skiathos är en underbar ö med fantastiska stränder. Bra val!
Var där för snart tio år sedan men då var vi på en bar/klubb som hette "Slip In", som låg nere mot hamnen. Vet inte om den finns kvar, men om den gör det så gå dit. Supertrevligt ställe där (i alla fall då) många unga greker (både från ön och från Aten) hängde om kvällarna.
Ha en trevlig resa!
//Alexander
Ja zakynthos och Kefalonia har jag redan sett, så något nytt vore roligt!
jag kollade lite på Korfu, men vart är det egentligen bäst att bo där? :)
Stränderna och byarna är finare på västkusten, men det är nog mer hålligång på östra och norra kusten skulle jag tro. Så det beror väl på vad man är ute efter i första hand.;)
Katitzi:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.