handdator

Visa fullständig version : Greklands kris


laero
2011-03-23, 13:08
Jag läste igår en intressant artikel i SVD om Greklands ekonomiska problem, och försöken att komma tillrätta med situationen.
http://www.svd.se/naringsliv/greklands-tyngsta-ekonom-sjalvmord-att-lamna-euron_6029433.svd

Lars

Charleston
2011-03-23, 13:30
Klart intressant!
Just det här med skattesmitningen måste väl vara den allra största anledningen till krisen? Förra året hade man ju i alla fall börjat med kvitton på alla caféer/tavernor jag var på (vilket ju inte är nån garanti för att det blir vita pengar, men ändå ett steg på vägen). Däremot vad gäller boenden var det samma gamla vanliga visa. Dvs inga kvitton och pengar i handen. Inför varje resa brukar jag säja till mej själv att den här gången ska jag tamejf-n kräva kvitto, men eftersom man ofta blir lite tjenis med värdarna så lyckades jag inte förmå mej till det dom här gångerna heller. Även om jag vet att det är hel feltänkt. Vill vi ha Grekland på fötter igen så kan vi ju inte hjälpa dom smita från skatterna hela tiden. Kommer väl antagligen att läggas på rumspriserna, men hellre det. Tycker jag.

Fysimera
2011-03-23, 17:02
Visst är detta med skatter ett problem utan inkomster så blir det svårt.
Om man säger till en Grek att han "smiter" från skatten så blir han/hon upprörd. Det är bara det att dom ej vill betala skatt till någon som stoppar pengarna i egen ficka.
Tror att Grekland är så koruppt/mutat att det kan vara svårt att få en solidaritet mellan folket och staten.
Dagens exempel att borgmästaren i Arkadi som nu skall lämna har svårt att redivisa 3 miljoner EURO, kanske inte allt i egen ficka men vart tog pengarna vägen. Då vill ej "Maria på hörnet" betala skatt när hon ser vart en del pengar tar vägen.
Ett antal pampar bör in i fängelse för att visa folket att detta går ej.

Olle

laero
2011-03-24, 09:36
Olle,
den infallsvinkeln tror jag är bra att vi tar del av.
Vi vill se det här med svenska ögon; "det är fint att betala skatt" och "det vi betalar i skatt går i princip helt och hållet till vår gemensamma välfärd".
Det du skriver ger en annan förståelse för den enskilda grekens agerande.

Vilken iofs inte ändrar på det faktum att Grekland och grekerna måste få ordning på svart sektor, för små skatteintäkter OCH dessutom korruption som eroderar systemet.

Lars

Kikh
2011-03-24, 12:49
Jag kan ju tillägga att de som betalar mest skatter är låginkomsttagarna. Vi har få, eller obefintliga, möjligheter att lägga högar av kontanter under/på bordet och kan därför inte tillgodogöra oss kvittofria "rabatter". Vi betalar snällt skatt på allt och får som tack för det försämrad service...

//Kikh

june
2011-03-24, 14:18
Låter lite som sverige oxå;).