handdator

Visa fullständig version : extra reseväska

bernelind
2011-03-22, 11:09
Hej allihopa!
Jag undrar om det är någon som vet eller har erfarenhet av extra bagage?
Vi flyger med SAS till Athen och där har vi en lång väntan till planet till Kos med Aeigan airlines (heter de så?) går.
Vi ska vara borta ett tag så vi (ja och min vän) funderar på att dela på en extra reseväska för att få plats med allt. Pratade med SAS och det skulle gå på ca 300 kr att checka in på Arlanda men sen kunde de inte svara på om det kostar igen i Athen eller hur det funkar?
Om det kostar, någon som vet hur mycket? Kan tänka mig att det kanske kommer väga kring 15-16 kg..

Man kan ju hoppas att vi bara behöver checka in det på arlanda och sen hämta ut det på Kos ?

Tack på förhand!
/ Sofie

SteffTee
2011-03-22, 18:47
Det ska stå på din bokningsbekräftelse hur mycket bagage du får ha med dig.
Vanlig ekonomiklassbiljett på SAS berättigar till 1 väska a 23kg och vissa specifika mått.
Varje extra väska kostar 300kr.
All info finns på följande länk;

http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/?WT.ac=start_footer_bagage

Men.... så är det då det här med kombinationen med Aegean.... Det krånglar till det lite!

Mitt råd är att du tar kontakt med din resebyrå, om det finns någon sådan, alternativt SAS bokningssupport om bokningen är gjord via SAS hemsida. De svar du då får, ber du dem vänligt men bestämt att de skriver in i din bokning.

För att komplicera det hela än mer kommer hela IATA:s bagagekoncept (vad gäller avgifter för extrabags/övervikt) att göras om, mer eller mindre worldwide, fr o m 1:a april, vilket INTE är ngt skämt:D
Detta gäller bokningar gjorda efter just 1 april så det verkar ju inte beröra dig.
För er oroliga så kan jag meddela att det inte ska bli dyrare men däremot enklare för alla berörda att förstå regelverket. Det kan ju då kanske innebära att incheckningspersonalen oftare tar ut avgiften, så man får ha mer koll på antal väskor och kilon framöver.