handdator

Visa fullständig version : Grekiskt julbord?


Krukan
2005-12-15, 11:16
Vad finns på ett typiskt Grekiskt julbord?
Misstänker att ett och annat lamm är inblandat.... :)

Själv slopar jag det typiska svenska eftersom vi är så många allergiker i familjen.
Vi skall ha en trerätters middag med julsmaker.

//Gunilla

Inga-Karin
2005-12-15, 21:52
Tack Krukan........

Jag slapp ställa frågan och nu vill även jag kunna få ta del av det grekiska Julbordets "alla måsten"
Så här långt har jag alltid haft En_ typisk grekisk rätt på familjens julbord, men aldrig en komplett julmåltid. Inte heller har vi varit på plats någon jul, men jag hoppas verkligen att den dagen kommer.

Snälla....

Hälsningar Inga-Karin

Eva L
2005-12-15, 22:08
Grekernas stora mathelg är ju påsken och inte julen men några specialare verkar finnas. Vissa kakor bakas alltid till jul som melomakárona(honungskakor) och ett julbröd som heter vasilópita. Jag tror att många också lagar galopoúla yemisti som är fylld kalkon eller soppa på kalkon som jag inte minns det grekiska namnet på.

Själv har jag alltid grekisk sallad på julbordet samt ibland även färska ungsbakade rödbetor som penslats med grekisk honung, olivolja, spiskummin och flingsalt. På slutet strör jag över en lagrad getost. I år blir det också en grekisksmakande röra på röda små linser.

Eva

Eirini
2005-12-15, 22:10
Grekerna firar inte jul som vi gor i Sverige. Att fira jul i Grekland ar ganska nytt eftersom deras stora hogtid pa aret ar Pasken. Julgranen och jultomten har funnits i ungefar 30 ar. Pa julen ater man kalkon och dricker vin till. Det ar iallafall vad jag har upplevt har.

Inga-Karin
2005-12-15, 22:20
Tack !

Nu är vi ändå en bit på väg.....// I-K

dimitris
2005-12-15, 22:59
Grekernas stora mathelg är ju påsken och inte julen men några specialare verkar finnas. Vissa kakor bakas alltid till jul som melomakárona(honungskakor) och ett julbröd som heter vasilópita. Jag tror att många också lagar galopoúla yemisti som är fylld kalkon eller soppa på kalkon som jag inte minns det grekiska namnet på.

Själv har jag alltid grekisk sallad på julbordet samt ibland även färska ungsbakade rödbetor som penslats med grekisk honung, olivolja, spiskummin och flingsalt. På slutet strör jag över en lagrad getost. I år blir det också en grekisksmakande röra på röda små linser.

Eva

galopoúla yemisti som är fylld kalkon.

Ja, galopoula är den vanligaste mat på julbordet, MEN.... Vi greker föredrar påsken, det är sant!

dimitris

Agda
2005-12-16, 10:29
Inte heller i "våran" by äter de något speciellt annat än kalkonen.De tittar med stora ögon på all den mat och godsaker jag gör till Jul.Tyvärr kan jag aldrig bjuda dem på ett svenskt Julbord på Julafton eftersom de fastar och inte äter förrän på Juldagen.Kakor bakar vi i massor och byter med varandra.
För fem år sedan fanns här inte mycket till Julfirande och pyntande utom vid kyrkan.Nu blinkar det i mängder och Julgranarna blir större och större.Klapparna smyger sig också in.

Inge
2005-12-16, 10:40
Inte heller i "våran" by äter de något speciellt annat än kalkonen.De tittar med stora ögon på all den mat och godsaker jag gör till Jul.Tyvärr kan jag aldrig bjuda dem på ett svenskt Julbord på Julafton eftersom de fastar och inte äter förrän på Juldagen.Kakor bakar vi i massor och byter med varandra.
För fem år sedan fanns här inte mycket till Julfirande och pyntande utom vid kyrkan.Nu blinkar det i mängder och Julgranarna blir större och större.Klapparna smyger sig också in.
Slik smyger handelsnæringens ukultur inn over vårt elskede Hellas også med kjøpepress og stress. Hvorfor må alle kulturer og tradisjoner bukke under for denne utviklingen? Stopp verden jeg vil av!

Krukan
2005-12-16, 16:13
Det är jätteintressant att höra om den grekiska julen. Så berätta jättegärna mer!

Tidigare när vi har haft traditonellt julbord så har jag alltid haft med några av mina grekiska favoriter. Men det är nästan bara jag och min man som ätit av dem. Men i år när vi inte skall julbord utan 3-rätters, ja då tycker alla att det är jättebra "för dom har redan hunnit med att äta julbord flera gånger". :-)

//Gunilla

Krukan
2005-12-16, 16:14
galopoúla yemisti som är fylld kalkon.

Ja, galopoula är den vanligaste mat på julbordet, MEN.... Vi greker föredrar påsken, det är sant!

dimitris
mmmm kalkon är smarrigt klapp_klap
//gunilla