handdator

Visa fullständig version : Årets Thailandsresa.


seaside
2011-03-17, 19:47
I år började vi med att åka till Koh Mook en vecka. Det var bra att börja där för man gick verkligen ner i varv. Vi fick en bungalow nästan vi strandkanten. Det finns ett bra matställe mitt emot "Rubber tree" som har mycket god mat. Sola, bada, äta och dyka det är melodin. Passar oss bra.
Sedan bar det iväg till Kho Lanta. Där är det lite mer att göra men inte för mycket där heller. Ungefär samma "körschema" under dagen där också...
Men jag måste verkligen rekommendera ett matställe södra delen av Hat Klong Dao Beach som heter "Krua Nidnoy". Mycket god fisk, hot pan allt smakar gott. Sedan ligger man i en däckstol nere vid vattnet, tittar på stjärnor och lapar Chang.
Nästa år blir det Long Beach några fler veckor men först tror jag Koh Mook. Må solen lysa över oss alla.
Seaside (om tid finns skall jag fixa några bilder framöver)

Eva L
2011-03-17, 22:24
Jag har också bestämt mig för att åka till Koh Lanta igen var där i feb 2010 det året jag gjorde två Thailandsresor. I början av januari bär det iväg igen. Skulle faktiskt kunna avstå ett par Greklandsresor för att kunna få semesterdagar och pengar över till mina Thailandsresor. Vet att det är som att svära i kyrkan att säga det här.

Eva

Celbe
2011-04-10, 22:26
Vet att det är som att svära i kyrkan att säga det här.


Inte då, Eva;)!

Men för att återvända till Seasides tråd, du får gärna berätta lite om hur er resa blev. Hoppas ni inte hamnade i det allra värsta regnovädret. Vi hade betydligt sämre väder vid vår resa i december än vad det varit de senaste åren, mycket mulet men inget heldagsregn som tur var. Men allt var helt underbart ändå och vi fick den avkoppling som vi var ute efter.

Och precis som det är i Grekland kan man konstatera att smaken är som baken när det gäller öar. Vi var på Koh Mook för två år sedan och tyckte det var sådär (kom då från Koh Bulon). I december var vi däremot på grannön Koh Ngai för första gången och det gillade vi direkt. Men i Thailand finns det något för alla, precis som i Grekland:)!

Celbe

Eva L
2011-04-11, 08:47
Jag var också där i december och vädret var inte perfekt så mycket regn har jag inte upplevt i Thailand förr. Tror det regenade mer än när jag var i Amazonas men som för er inget heldags regn och barnbarnen fick många härliga stranddagar på sin första Thailandsresa..

Eva

seaside
2011-04-27, 16:39
Resan var för oss förträfflig. På Koh Mook bodde vi på Charlie´s Bungalows på Farang Beach. Bara lite moln. Oftast på förmiddagen. Inget regn. Annars var det att slappa värre. Frukost förts och sedan ner till däckstolarna på stranden, läsa, slappa och bada. Till lunch gick vi oftast till vänster från hotellet sett. Det finns ett matställe som ligger en bit upp med utsikt över stranden. Hyfsat god mat. På kvällarna gick vi runt bland de fåtal matställen som där fanns och fastnade på Mayolu Thaikitchen som ligger bakom hotellet i närheten av lilla supermarketen. Mycket bra mat och billigt.
Vi blev besvikna på Rubber trees restaurang som ligger mittemot. Ingen märkvärdig mat och i förhållande dyrt. Men alla har vi olika smak. Koh Mook var vad vi hade förväntat oss. Helt lagom att varva ner på och en vecka var precis lagom.
Koh Lanta var bara så bra igen. Atmosfären är verkligen avkopplande. Man märker inte av turismen speciellt mycket. Och vad som är skönt att det inte finns några solstolar på stranden och ingen försäljning.
Nästa år blir det en vecka Koh Mook och två veckor på Koh Lanta. Denna gången skall vi längre ner, söderut. Kanske Long Beach. Vi har vänner som var på Klong Nin Beach och de tyckte att det var som förr innan det blev alltför exploaterat.
Nu ser vi framemot Karpathos i slutet av augusti in i september och 2012 i slutet an januari in i februari Thailand. :)

Eva L
2011-04-27, 21:43
Jag bodde i början av Long Beach om man kommer från Saladan och ska bo vid den stranden igen i januari 2012. Passade mig perfekt och det tog bara några minuter att gå till den andra stranden som hade fler matställen och var mer långgrund när jag ville ha omväxling.

Atmosfären är härligt avslappnande och männskorna underbara. Det enda jobbiga är möjligen den långa flygresan och transfern som tar ett par timmar från Krabi flygplats.

Eva

seaside
2011-04-28, 12:47
Vi hittade ett tror jag bra hotell mitt på Long Beach, Lanta Casuarina Beach Resort :)via Fritidsresor. I slutet av januari efter veckan på Koh Mook. Vi kanske ses där då? :)

Eva L
2011-11-30, 10:35
Vi hittade ett tror jag bra hotell mitt på Long Beach, Lanta Casuarina Beach Resort :)via Fritidsresor. I slutet av januari efter veckan på Koh Mook. Vi kanske ses där då? :)

Tyvärr missar vi varandra med ett par veckor. Annars hade det varit trevligt att ses. Den kommande resan lockar verkligen.

Förra årets vykortsjulsvinter känns som ett avlägset minne nu när vi har regn och plusgarder. Grannen plockade massor av kantareller så sent som förra helgen.

Eva