handdator

Visa fullständig version : Pserimos?


Suz
2011-03-17, 16:34
Vi är lite nyfikna på lilla, lilla Pserimos. Är det någon här på forumet som varit där? Hur är det med boende, har någon stannat över? Hur är tavernorna?

Sen undrar jag om det går att ta sig till Kos från Pserimos?:)

Monica P
2011-03-17, 18:08
Det är en pytteliten by vid en jättefin sandstrand. Man kan hitta boende men det är givetvis begränsat.
Sommartid kommer det en massa turistbåtar från Kos och gör strandhugg. Folk badar, äter på någon taverna och åker tillbaka. Från Kalymnos går en båt regelbundet till Pserimos, stannar några timmar och återvänder.

Suz
2011-03-18, 09:25
Tack för ditt svar Monika. Det låter inte helt fel - vi gillar pytteöar. Är det någon som har bott på ön och kan rekommendera ett boende?

Marianne
2011-03-18, 11:04
Vi bodde en natt på Pserimos 1987. Redan då fanns flera boenden och tavernor, inte många men flera stycken. Vi bodde strax till höger när vi kom i land men jag minns naturligtvis inte något namn alls, inte heller något speciellt om tavernorna. Det jag minns är den mysiga stämningen om kvällen när dottern satt och myste framför TV:n tillsammans med grekiska familjer, kanske var det byns enda TV då. Och ett fint litet kapell där en gumma låste upp när hon såg oss.

Vi hade planerat en övernattning och hade tandborste osv. med oss, men de som inte hade planerat övernattning blev också tvungna att hyra ett rum, det blåste upp och båten återvände först till Kalymnos, varifrån vi kom, nästa dag.

Stranden var jättefin! Hoppas ni får ett par mysiga dagar på Pserimos.:)

ragnhild
2011-03-18, 12:12
Tack för ditt svar Monika. Det låter inte helt fel - vi gillar pytteöar. Är det någon som har bott på ön och kan rekommendera ett boende?
Vi har bodd på Pserimos flere ganger. Der legger man seg tidlig og står opp tidlig.
Vi bor alltid hos Sevasti som har tavernaen nærmest kirka. Hvis hun ikke har plass så ordner hun det hos noen i familien.
Hvis man først har fått en forhold til den øya så må man bare tilbake.
Hvis dere reiser dit via Kos så er den enkleste måten dagseilerne. De som tar turister ut på en "3 øyer tur". De drar ut ved 10 tiden på morgenen og turen ut tar ca 1 time. Det er også greit når man skal derfra.
God tur og lykke til