Visa fullständig version : Hur hade ni gjort? Dyrare och dyrare!
Smarta jag har lyckats med att resan blir dyrare och dyrare än jag tänkt!
Nu är i alla fall flygbiljetterna bokade (två veckor i mitten på juni), två olika hotell också ett i Kalithea och ett i Ixia. Men jag hade ju inte räknat med att man fick betala två avgifter för resväskorna när man åker med mellanlandning!!!! Jag hade inte heller räknat med att det togs ut avgifter på alla bokningar man gör med VISA GOLD! 300 kr extra enbart för flygbiljetterna. Sen var jag så smart att jag inte ens räknade med att vi ska vara kvar två nätter längre (räknade med det när det gällde hotellet men inte hyrbilen)! Och inte hade jag räknat med att det redan från kl 22:00 tillkommer en avgift för att hämta hyrbilen på flygplatsen och vi landar 21:00 och hinner nog inte hämta förräns strax efter 22:00 och sen åker vi ju hem mitt i natten och kommer lämna hyrbilen vid 23:30 och då blir det ett dygns extra hyra PLUS en avgift för att vi lämnar utanför kontorstiderna (totalt 500 kr och antagligen kommer det väl till en massa avgifter för att vi betalar med VISA GOLD)! Ja ni förstår nog att denna resan redan blivit flera tusenlappar dyrare än jag räknat med! Surt! Men det är ju fortfarande betydligt billigare än med charter!
Hur som helst, är det någon som kan rekommendera någon bra och billig biluthyrare där det inkluderar alla försäkringar som behövs?! Har tittat lite på en firma som heter Car Del Mar. Någon som känner till dem? Vi har förut hyrt via en agentur när vi varit på Mallorca som heter Autoeurope.
Ett alternativ vi funderat på är om man ska köra till flygplatsen på tisdagskvällen och lämna tillbaka den innan stängningsdags. På onsdagen tillbringar vi ändå bara tiden vid poolen och i närområdet för sen ska vi åka hem på natten till torsdagen. Men det känns lite väl mycket jobb för att tjäna in två dygns hyra samt en avgift på 250 kr för att vi lämnar senare än 22! Samtidigt känns det rätt smidigt att vi kan ta en taxi så sent som möjligt till flygplatsen och kanske hinner sova en stund innan. Ska man lämna bilen så behöver man ju lite mer tid på sig på flygplatsen än annars. Finns det storbilar? Vad kan en taxi från Ixia/Ialyssos kosta?
Är det svårt att ta sig tillbaka från flygplatsen till Ixia om tex sambon kör dit och lämnar bilen? Går det buss direkt till Ixia eller måste han i så fall åka inom stan?
Hade inte haft dessa funderingarna om det inte varit för att man först räknar med ett pris och det sen plötsligt är 3000 kr dyrare!!! Pengar som man kunde haft till roligare saker känns det som då det ju bara är en massa avgifter!
Smarta jag har lyckats med att resan blir dyrare och dyrare än jag tänkt!
Nu är i alla fall flygbiljetterna bokade (två veckor i mitten på juni), två olika hotell också ett i Kalithea och ett i Ixia. Men jag hade ju inte räknat med att man fick betala två avgifter för resväskorna när man åker med mellanlandning!!!! Jag hade inte heller räknat med att det togs ut avgifter på alla bokningar man gör med VISA GOLD! 300 kr extra enbart för flygbiljetterna. Sen var jag så smart att jag inte ens räknade med att vi ska vara kvar två nätter längre (räknade med det när det gällde hotellet men inte hyrbilen)! Och inte hade jag räknat med att det redan från kl 22:00 tillkommer en avgift för att hämta hyrbilen på flygplatsen och vi landar 21:00 och hinner nog inte hämta förräns strax efter 22:00 och sen åker vi ju hem mitt i natten och kommer lämna hyrbilen vid 23:30 och då blir det ett dygns extra hyra PLUS en avgift för att vi lämnar utanför kontorstiderna (totalt 500 kr och antagligen kommer det väl till en massa avgifter för att vi betalar med VISA GOLD)! Ja ni förstår nog att denna resan redan blivit flera tusenlappar dyrare än jag räknat med! Surt! Men det är ju fortfarande betydligt billigare än med charter!
Hur som helst, är det någon som kan rekommendera någon bra och billig biluthyrare där det inkluderar alla försäkringar som behövs?! Har tittat lite på en firma som heter Car Del Mar. Någon som känner till dem? Vi har förut hyrt via en agentur när vi varit på Mallorca som heter Autoeurope.
Ett alternativ vi funderat på är om man ska köra till flygplatsen på tisdagskvällen och lämna tillbaka den innan stängningsdags. På onsdagen tillbringar vi ändå bara tiden vid poolen och i närområdet för sen ska vi åka hem på natten till torsdagen. Men det känns lite väl mycket jobb för att tjäna in två dygns hyra samt en avgift på 250 kr för att vi lämnar senare än 22! Samtidigt känns det rätt smidigt att vi kan ta en taxi så sent som möjligt till flygplatsen och kanske hinner sova en stund innan. Ska man lämna bilen så behöver man ju lite mer tid på sig på flygplatsen än annars. Finns det storbilar? Vad kan en taxi från Ixia/Ialyssos kosta?
Är det svårt att ta sig tillbaka från flygplatsen till Ixia om tex sambon kör dit och lämnar bilen? Går det buss direkt till Ixia eller måste han i så fall åka inom stan?
Hade inte haft dessa funderingarna om det inte varit för att man först räknar med ett pris och det sen plötsligt är 3000 kr dyrare!!! Pengar som man kunde haft till roligare saker känns det som då det ju bara är en massa avgifter!
Förresten så upptäckte jag nu att det finns en försäkring i Visa Gold kortet som ska täcka självrisken på hyrbil. Behöver man inte ta någon extra försäkring då för detta ändamålet?
Här hittar du taxipriser och busstidtabeller; http://www.ando.gr/eot/eng/info.htm De flesta taxibilar på Rhodos är av sedanmodell, dvs man kan ha en begränsad mängd bagage med sig. Kan inte minnas att jag sett en enda kombi när jag tänker efter. Vi brukar hyra bil från holiday autos, hur de är rent prismässigt vet jag inte men det har alltid funkat bra! Vad gäller försäkringen så är det nog bäst att dubbelkolla med kortutgivaren.
Tack för ditt svar! Jag är jättetacksam för att du är så snäll och försöker hjälpa till!
Vi skaffade ju detta VISA Gold kortet för att det ingår en massa extra försäkringar och om man vid internethandel blir lurad osv...
Har en släkting som jobbar på bank som använder detta kortet när han är utomlands då det ska vara säkrare på många sätt och vis. Fråga mig inte hur. Även när man köper tex vitvaror och betalar med kortet så ingår det att de står för självrisken. Vi hade tyvärr inte kortet när vi köpte våra vitvaror sen har jag lyckats slå sönder spisen två gånger vilket kostat mig 3000 kr!!! Men min systers spis gick också sönder och hon slapp självrisken för att hon hade betalat med kortet! Då skaffade vi ett sådant kort fort som bara den!
Försäkring har man alltså på bilen som man själv betalar för men på hyrbilar är det ofta väldigt dyr självrisk och det är den man slipper om man betalar med VISA Gold alltså!
Margaretha
2011-03-17, 17:29
Economy car rentals har fullförsäkring utan självrisk och bra priser också.
Sen kan du ju också kontakta Triton holidays som svenske Kim Sjögren äger.
Dom kan säkert hjälpa till.
Margaretha
litentuva
2011-03-17, 17:41
Economy car rentals har fullförsäkring utan självrisk och bra priser också.
Margaretha
Vi hyrde med economycarrentals ett år på Kreta och det funkade bra och vi fick ett bra pris MEN det tillkom en underredesförsäkring som inte fanns med i priset vi fick när vi gjorde bokningen på nätet. Den fick vi betala till utlämnaren av bilen på flygplatsen, något vi inte alls var beredda på då det ju stod "fullförsäkring" på hemsidan. Denna var visserligen frivillig men vem kör runt med en hyrbil på en ö som Kreta utan underredesförsäkring? När jag kom hem lusläste jag hemsidan för att kolla om detta verkligen stämde eller om vi blivit lurade och då fann jag mycket mycket finstilt att kostnad för underrede kan tillkomma på vissa orter och att man fick gå in på varje land för att se vad som gäller.
Jag hade inte heller räknat med att det togs ut avgifter på alla bokningar man gör med VISA GOLD! 300 kr extra enbart för flygbiljetterna. Sen var jag så smart att jag inte ens räknade med att vi ska vara kvar två nätter längre (räknade med det när det gällde hotellet men inte hyrbilen)! Och inte hade jag räknat med att det redan från kl 22:00 tillkommer en avgift för att hämta hyrbilen på flygplatsen och vi landar 21:00 och hinner nog inte hämta förräns strax efter 22:00 och sen åker vi ju hem mitt i natten och kommer lämna hyrbilen vid 23:30 och då blir det ett dygns extra hyra PLUS en avgift för att vi lämnar utanför kontorstiderna (totalt 500 kr och antagligen kommer det väl till en massa avgifter för att vi betalar med VISA GOLD)! Ja ni förstår nog att denna resan redan blivit flera tusenlappar dyrare än jag räknat med!
Kan du inte byta ut ditt Visa Gold mot ett vanligt Visa?
litentuva
2011-03-18, 07:05
landar ni kl 21 och planet är på tid borde ni kunna få ut bilen innan kl 22, om inte annat kanske en av er kan vänta vid bagagebandet och en gå ut och fixa bilen. De står ju oftast och väntar precis utanför.
Kan du inte byta ut ditt Visa Gold mot ett vanligt Visa?
Alltså jag har ett vanligt visa. Visa gold används ju av den anledningen om man blir lurad vid näthandel osv så finns det extra försäkringar. Att det blev 300 kr dyrare med visa gold på flygbiljetterna är inte hela världen det ska ingå bättre försäkringar, kan inte förklara vad bara min sambo vet mer.....
landar ni kl 21 och planet är på tid borde ni kunna få ut bilen innan kl 22, om inte annat kanske en av er kan vänta vid bagagebandet och en gå ut och fixa bilen. De står ju oftast och väntar precis utanför.
Det var så vi tänkte göra. Förra året på Mallorca gjorde vi så (inte pga att vi skulle hämta inom en viss tid utan mer för att det tog sån tid innan vi fick baggaget)!
Ingen som hyrt från Car del mar? Hittade 10% rabatt där. Undrar hur stor bil man behöver?! Tänk om man inte får in packningen!
Peter å Stina
2011-03-19, 18:23
Hur många personer är ni och hur stor är packningen som ni ska ha med.
Vi är bara 2 personer och vi fick med oss 2 stora resväskor i en liten Peugot 207 när vi var på Kreta.
En gång på Santorini åkte vi med en grek till hans hotell. Han hade en Skoda av sedan modell. Vette sjuttsingen hur han fick ner våra resväskor i bagageluckan utan problem. :eek:
Peter å Stina
2011-03-19, 19:29
förresten underredesförsäkring? alltså, det är ju inte kostigar och åkrar man använder, vi har åkt massor av mil på dom öar vi besökt och aldrig varit i närheten av att köra sönder nånting under bilen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.