handdator

Visa fullständig version : Flyttdax!!


Yanna
2011-03-13, 22:17
Jepp! Första veckan i april flyttar jag till det som ska bli mitt definitiva boende här på Kreta! Jag kan just nu bara säga att jag verkligen är supernöjd!
Fortsättning följer!

Yanna _B-anana

Lissi
2011-03-13, 22:41
Det låter spännande! Vi kanske får nån bild framöver;)
Så härligt att få ett boende som blir permanent. Lycka till med flytten!

Lissi

Yanna
2011-03-13, 22:56
Det låter spännande! Vi kanske får nån bild framöver;)
Så härligt att få ett boende som blir permanent. Lycka till med flytten!
Lissi

Tack Lissi! Självklart kommer det bilder! Är man på Facebook har man redan sett bilderna...imorgon (tror jag) kommer mer info iaf..;)

Masse
2011-03-13, 23:50
Grattis Yanna!

Att leva drömmen fortsätter således. Det börjar ju närma sig ett helt år sedan du började göra det. Dina sköna rapporter och bilder från det nuvarande boendet har gjort att jag i tankarna känt det som ditt permanenta boende och alls icke temporärt. Jag har nästan känt mig "hemmastadd" trots att jag aldrig varit där. Mysigt Ang_elx har det verkat.

Eftersom du nu med entusiasm byter det mot något nytt som då verkligen ska bli ditt definitiva boende så är jag, och säkert många andra som följt dig på resan, mycket nyfikna. Förväntningarna är stora och det ska bli spännande att få veta mera i text och bild.

Trevlig flytt, och lycka till!
:) Mats

sjöborren
2011-03-14, 10:39
Lycka till med flytten Yanna! Ser fram emot att få se bilder från nya hemmet - på Kalimera! bye_bye

litentuva
2011-03-14, 17:56
Lycka till, hopps du kommer trivas i nya boendet! Det är inte så att det nuvarande huset behöver tillfälliga gäster en månad i sommar ;)??

Bo Andersson
2011-03-14, 21:15
Lycka till med din nya lägenhet, kom med adressen sen så matjessillen hittar rätt

Yanna
2011-03-20, 20:49
Ja, inte blir det mycket skrivet här just nu! Jag har städat o städat o städat...usch för flyttstädning! Känner mig lite sliten just nu, men snart kommer det roliga! _B-anana
Jag ser fram mot att intreda det hem som jag ska bo i resten av mitt liv och jag är fullständigt nöjd med lägenheten även om det inte är havsutsikt, jag är säker på att jag kommer att trivas i denna fräscha lägenhet! Den första veckan i april ska jag flytta in, jag har inte en endaste möbel än så länge, jag måste också köpa vitvaror, men så himla kul det ska bli att skapa mitt nya hem! Lägenheten är helt nyrenoverad och jag ska nu forma den helt efter hur jag vill ha den, är det spännande eller spännande?:D
Nu kommer bilderna på hur den ser ut innan jag lagt min hand på inredningen, senare kommer bilder hur det blev!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5478

Balkongen, smal, men lång...ca 7 meter

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5479

Hallen mellan sovrum och badrum

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5480

Köksdelen med förberedd plats för tvättmaskin (bakom Git)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5481

Rumsdelen, ljus o fin

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5482

Sovrummet har egen utgång till balkongen

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5483

Garderobsväggen i sovrummet, till höger ska jag ha min hobbyhörna.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5484

Toa och dusch, litet men mycket fräscht!

Lissi
2011-03-20, 20:59
Det är bara att gratulera!! Så fint det ser ut och det ser väldigt LÄTTSTÄDAT ut också, vilket ju är viktigt. Det blir spännande att följa ditt vidare liv i Rethymno!

Lissi

yannis
2011-03-20, 21:14
Härligt Yvonne, att du är så nöjd. Så nytt det ser ut.

Men visst är det inte så längt från hamnen/havet och inte så långt från gamla stan heller, där du bott tidigare?

Vi ser fram emot att se hur mycket du "kommit igång med" när vi träffs i juni. Kanske skaffat det viktigaste; kylskåp, säng, katt och krukväxter. Ett bord och fyra stolar är också bra att ha.

Birgitta

Yanna
2011-03-20, 21:25
Jag kommer inte att skaffa mycket möbler, bara det jag behöver, men inget onödigt tjafs. Jag vill behålla det ljusa rena intrycket, med lite tyg i mina favvofärger kommer det att bli jättemysigt.

Jag kommer säkert att ha det jag vill ha i juni. Är ju så kul med inredning, men jag ska ju ha pengar över att ha kul för också, att resa, att kunna unna mig det ena o det andra. Det blir helt klart ingen lyx, man kan få trevligt ändå! ;)

Lägenheten ligger på nästa parallellgata till strandpromenaden, mellan hotell Bio och Lefkoniko Beach/Bay...en "spottloska" till stranden mao, så läget är perfekt! :D Gatan heter Machis Potamon...kolla "Google Map"

Lissi
2011-03-20, 21:26
Enligt en österländsk filosof som jag glömt namnet på så ska man inte ha mer än 85 ägodelar totalt. Tänk på det;)

Lissi - som ligger hästlängder därifrån:o:o

Yanna
2011-03-20, 21:27
Lissi, lite magert med 85 ägodelar...om man ska räkna in kläderna alltså! flabb_flab

Annars är jag helt inne på den sparsmakade linjen...

yannis
2011-03-20, 21:38
Om man har 44 tavlor och 46 krukväxter, hur gör man då? Skippar sängar, bord,stolar, mattor, lampor m.m?
Ursäkta utvikelsen.
Birgitta

Yanna
2011-03-20, 21:42
Om man har 44 tavlor och 46 krukväxter, hur gör man då? Skippar sängar, bord,stolar, mattor, lampor m.m?
Ursäkta utvikelsen.
Birgitta

Birgitta, man gör väl tvärtom?! Skippar tavlor o krukväxter o behåller det andra? Eller...klart vi vill ha lite av varje, det ena utesluter inte det andra, bara mängden av varje! ;)

Masse
2011-03-20, 23:27
Jag ser fram mot att intreda det hem som jag ska bo i resten av mitt liv ..........


Grattis Yanna! Det känns ju riktigt högtidligt. Vilket härligt sätt att fira det första "Passionerade" året på. Ser ju ut att vara en toppenlägenhet.

Önskar dig varmt lycka till och hoppas att du ska trivas.

:) Mats

Lissi
2011-03-21, 07:02
Lissi, lite magert med 85 ägodelar...om man ska räkna in kläderna alltså! flabb_flab


Ja bara där är det kört:o Jag har gjort min egen tolkning och tänker att 85 saker av varje kanskeAng_elx Fast det stämmer ju inte heller...inte på böcker, CD-skivor , kläder, bestick etc.
Men det ger oss lite att tänka på i detta överflödssamhälle:eek:

Lissi

yannis
2011-03-21, 13:35
Jo, men det är ju så Yvonne, att fägring för ögonen förhöjer livet. Så LITE tavlor, krukväxter m.m. behöver man.
Birgitta.

Yanna
2011-03-29, 09:04
Nu är det snart dax för flytten! På fredag går flyttlasset och samma dag levereras vitvaror och en bäddsoffa. Jag kommer inte att ha alla möbler från första dagen, men vad gör det. Jag har nånstans att sova, nånstans att förvara maten och nånstans att tillaga maten på, resten kommer pö om pö och det är så himla kul att inreda sitt nya hem!

Från fredag har jag ingen egen internetanslutning på ca en månad, men självklart kommer jag att koppla upp mig från andra platser eller om jag har tur kan jag tjyvsurfa från nya lyan.

Yanna

Masse
2011-03-29, 10:12
Från fredag har jag ingen egen internetanslutning på ca en månad, men självklart kommer jag att koppla upp mig från andra platser eller om jag har tur kan jag tjyvsurfa från nya lyan.

Yanna

Hoppas du (vi) har tur med tjyvsurfandet, för vi vill ju så gärna höra från dig även i fortsättningen. Lycka till med flytten. Hade gärna varit där och hjälpt dig att bära.

:) Mats

Yanna
2011-03-29, 10:16
Hoppas du (vi) har tur med tjyvsurfandet, för vi vill ju så gärna höra från dig även i fortsättningen. Lycka till med flytten. Hade gärna varit där och hjälpt dig att bära.

:) Mats

Tack för din hjälpsamhet! bye_bye
Om jag inte kan tjyvsurfa blir det hotspot eller internetcafé...det ordnar sig, men kanske jag väntar med att lägga in bilder, beroende på hur och var jag är o vilken dator jag använder.

Maggan1
2011-03-29, 11:28
Ljuvligt Yanna <3

Grattis och LYCKA TILL med ditt nya permanenta boende - perfekt :)


//Maggan

yannis
2011-03-29, 13:16
Yvonne;
om du bara har en studerande boende nära dig kan du tjuvsurfa. Och det finns ju en hel del studerande i "byn".
Det har vi erfarenhet het av från Ret.
Birgitta.

Marianne
2011-03-29, 15:25
Lycka till, Yanna!klapp_klap
Jag tycker du har varit modig och är full av beundran för alla er som realiserar era drömmar, du Yanna, lugnagatan, Kikh, Git och Calle, jan c (även om det bara är halva året) och alla andra också, bocina delar av året osv. osv.!

Modigt och roligt för er när det lyckas så bra!klapp_klap

Athanasia
2011-03-29, 16:13
Lycka till med flytten!!!klapp_klap

ovett
2011-03-29, 19:38
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5478

Balkongen, smal, men lång...ca 7 meter

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5479

Hallen mellan sovrum och badrum

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5480

Köksdelen med förberedd plats för tvättmaskin (bakom Git)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5481

Rumsdelen, ljus o fin

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5482

Sovrummet har egen utgång till balkongen

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5483

Garderobsväggen i sovrummet, till höger ska jag ha min hobbyhörna.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=566&pictureid=5484

Toa och dusch, litet men mycket fräscht![/quote]
Ja det ska bli kul att se det IRL. Ser verkligen fräscht ut. Och man behöver inte knäcka allt över "en rygg" utan man skaffar vartefter. Säng och vitvaror är ju prio ett...:p Sedan nåt att ställa datorn på. flabb_flab

Yanna
2011-04-01, 07:28
Sådär! Sista timmarna innan flytten som påbörjas kl 13 idag. Jag trodde inte jag skulle ha nån internetuppkoppling idag, men jag är ju i Grekland o här är inte allt så himla petigt.

Mystiskt vad mycket mer grejer jag har än när jag flyttade hit, jag som inte köpt nåt.. ;):D

Spännande dag!

Lissi
2011-04-01, 07:47
Sådär!
Mystiskt vad mycket mer grejer jag har än när jag flyttade hit, jag som inte köpt nåt.. ;):D
Spännande dag!
Nä tänk så man handlar fast man inte märker det:D

LYCKA TILL med allt och flytta lugnt!
Lissi;)

Yanna
2011-04-01, 08:14
Nä tänk så man handlar fast man inte märker det:D

LYCKA TILL med allt och flytta lugnt!
Lissi;)

Ja, jag fattar inte var alla grejer kommer ifrån flabb_flab

Tack Lissi, siga siga! :)

Yanna
2011-04-02, 19:12
Nu ar jag pa plats i min nya fina lagenhet o jag bara alskar den!! Var inte flyttat klart forran midnatt o jag var trottare an trott, det ar inte helt latt att flytta inom gamla stan, eftersom bilar inte far aka in...visst far man men storre bilar gar inte, det ar for smalt i granderna, sa det blev ett valdigt slit med flyttkartonger o TV...det rorde sig val om 200 m. Nu sitter jag pa ett internetcafe 100 m fr min lght.
Jag fick mina vitvaror...jattefina...o min baddsoffa, ocksa jattefin. Idag fick jag lana bord o stolar av hyrestanten, fast 2 grekstolar fick jag. Nasta vecka ska jag kopa egna bord o stolar.

Blir inga bilder forran jag har min egen uppkoppling igen...om ca 1 manad..fast jag ar nog inte klar med inredningen forran om en manad.

Yanna

Riitta
2011-04-02, 19:13
Lycka till i ditt nya vackra hem:)

Riittabye_bye

Yanna
2011-04-02, 19:42
Tack Riitta! bye_bye

Marianne
2011-04-02, 20:00
Härlig läsning, Yanna!
Man känner din glädje.:)

Ta det lugnt, du har massor av tid.

yannis
2011-04-02, 20:01
Oj, vad att jag är glad att du tycker om din lägenhet, Yanna. Och att du har fixat en bäddsoffa. Nu mäste du fixa dom mest nödvändigaste "grejorna" för en pensionär;

- En katt att gosa med utanför huset
- Internetuppkoppling
- (Krukväxter och tavlor)
Vi kommer i juni och inspekterar

Birgitta och Arne

IngegerdN
2011-04-02, 23:28
Lycka till med ditt nya boende! Jag vet ju hur mycket du har sett fram emot att få flytta in! Det ska bli spännande att få komma och se hur du har det.

IngegerdN

Masse
2011-04-02, 23:41
Nu ar jag pa plats i min nya fina lagenhet o jag bara alskar den!!

Yanna

Härligt Yanna! Kan tänka mig att det är en jätteskön känsla att på morgonen vakna upp i "sin egen" lägenhet.

Ha det gott i din nya lya!
:) Mats

Monica P
2011-04-03, 08:25
Lycka till, du kommer att må hur bra som helst. Jag håller med Yannis: en myskatt och blommor förgyller livet. (Internet kommer lite längre ner på min lista, egendomligt)

Yanna
2011-04-03, 16:18
Det jag prioriterar i mitt passionärsliv är först o främst internet...blommor vill jag ha, jag vill sy o jag vill måla, jag vill träffa mina vänner, gå ut på mysiga ställen, uppleva grekiskt liv, göra spännande turer på Kreta o i övriga övärlden....katt kommer faktiskt ganska långt ner på min lista...jag har kommit underfund med att jag blir alldeles för låst, jaq vill vara fri.... ;) När jag blir äldre o kanske får svårt att röra mig eller så....först då kan en kisse bli aktuell.

Ja Ingegerd, det ska bli jättekul när du kommer ner...och Kristina...nu på lördag, jag ser mycket fram mot det och allt kul som väntar oss. Jag ser också fram mot alla jag vet att jag kommer att få träffa i vår o sommar! _B-anana

Monica C
2011-04-03, 17:10
Jag resonerar oxå på liknande sätt,när jag inte kan resa längre då vill jag ha katt igen.Kommer att bli en visa på gatan,ni vet hon gumman med alla katterna kommer de då att säga.Nu får jag hålla till godo med en grannkatt som hälsar på ibland.Men Yanna blev inte du adopterad av en katt där du bodde tidigare?
Monica:)

Kalimera
2011-04-03, 20:10
blommor vill jag ha, jag vill sy o jag vill måla, jag vill träffa mina vänner, gå ut på mysiga ställen, uppleva grekiskt liv, göra spännande turer på Kreta o i övriga övärlden.... Härligt! klapp_klap

Yanna
2011-04-04, 19:54
Det har varit pysseldagar nu, packa upp, ordna i skap o lador, allt pa sin tankta plats och dar utover inhandling av en del smasaker. Jag har inget balkongbord an sa jag tog en flyttkartong o stallde den pa hogkant o sa en duk draperad over det hela...duger en stund! Ang_elx

Nar jag var ute o handlade idag sprang jag pa filipposfolket som satt pa det jag kallar "skrikiga dottern" i gamla stan, sa jag slog mig ner o snackade en stund med dem...trevligt!

Pa eftermiddagen var jag nere vid stranden...oh vad jag alskar att det ar 1 minut dit....o plockade stenar, som jag har lagt pa var sida om balkongdorren, det blev snyggt o med stark medelhavskansla. Gillar! :p
Grannarna ar nyfikna...pa ett mysigt satt...de vill saga hej o sakert veta vem jag ar, men an sa lange ar det bara Kalimera, jassas och kalispera. ;) I morse kom hyrestantens man o gav mig 2 bamsestora citroner over balkongracket, sa jattegulligt o sa typiskt grekiskt! :)

Katten som adopterde mig fick ungar, jag vet inte var de ar sa jag kan inte ta med henne o ar glad for det. Hon kom mer o mer sallan sa jag antar att hon far mat av nagon i narheten.

Yanna - som njuter av sin fina lagenhet!!! bye_bye

sjöborren
2011-04-04, 22:59
Fortsätt njut av livet ... och lycka till med nya hemmet! bye_bye

yannis
2011-04-05, 12:42
Yanna, jag riktigt kan "se" hur din nya lägenhet ser ut!
Birgitta

Yanna
2011-04-05, 21:23
Yanna, jag riktigt kan "se" hur din nya lägenhet ser ut!
Birgitta


Jattekul om du kan se hur jag vill/ska ha det...ar ju turkos, blatt o lime som ar min fargskala. Lite i taget far jag det som jag viill ha det. Idag har jag tracklat en vaggbonad som forestaller trad, maste bara sy sommarna ocksa pa maskin o skaffa pinnar att hanga den i, ska ha den ovanfor soffan...passar perfekt till fargerna i soffan..darefter ska det bli turkosa kuddar i soffan.

Idag fick jag ocksa hjalp att koppla in min TV...kanns annu mer hemlikt nu! Det ar massor kvar att gora men jag har allt redan som far mitt hem att fungera sa jag har inte brattom. Narmast ligger att kunna stalla TV:n pa TV-banken som ar lite vinglig, men jag kommer att fa hjalp med det med snart. Jag har inte satt upp gardinerna an men det gor inget, ar himla mysigt utan ocksa!

Kan tala om att de forsta solstolarna o parasollerna finns pa plats pa beachen, inte manga men de finns dar iaf, fast jag gillar beachen battre utan en massa turistgrejer! Har varit toppenvader idag! Jag vaknar okristligt tidigt...ca halv 7...men vad gor man at det...bara att acceptera tillsvidare! Jag ser nu fram mot att Ingegerd o Kristina kommer ner pa lordag...ska bli riktigt himla skitkul! :D

lugnagatan
2011-04-05, 23:05
Ja, lycka till nu Ingegerd och Kristina och Yvonne, ni kommer att ha skitkul !!!!

nekjam
2011-04-07, 08:26
Låter som om Du har det helt underbart!!! Hoppas att vi får se lite bilder snart också. Jag har ju som sagt Rethymnos web camera från stranden som min startsida så jag kollar ju flera gånger per dag hur ditt väder ser ut.bye_bye

Yanna
2011-04-08, 19:25
Nekjam, jag har det underbart i min nya lya...bilder kommer, som jag sagt tidigare, nar jag har eget internet...i slutet pa april-borjan pa maj.

Lugnagatan, klart att vi kommer att ha skitkul...och det blir skitkul aven nar du kommer tillbaka hit...vi hade ju kul sist iaf!!

Jag har tur jag...har fatt en (mjuk o skon) sang, ett sangbord, ett skrivbord o en spegel av min hyrestant...plus att jag fatt alla de tidigare moblerna. Dom ar verkligen supersnalla o hjalpsamma, mina hyresvardar (man o hustru). Nu har jag snart de mobler jag behover...det fattas bara ett balkongbord, ett soffbord o en fotpall! :D

yannis
2011-04-09, 13:18
Vad kul du måste ha det nu! Bara finliret kvar med lägenheten. Känns skönt att allt gått så bra med flytten. Nu får du snart ta det lugnt och börja vandra runt i Rethymno. Vill gärna se bilder hur stan ser ut nu när säsongen börjar komma igång.

Birgitta, som imorgon lämnar snön i Umeå tillsammans med Arne. Imorgon kväll anländer vi till Aten och morgonen därpå åker vi vidare till Tinos.

Yanna
2011-04-09, 18:48
Ja Birgitta, jag har det verkligen kul nu! Ikvall kommer 2 vanner fran Sverige, Ingegerd o Kristina...dom har med min hjalp bekantat sig med varandra o checkade in tillsammans for att fa sitta tillsammans. Dom har nyss landat pa Chania flygplats o kommer val till R om en timme ungefar...sa snacka om att det ar kul nu!!! :D

Jag tjatar val, men jag ar sa nojd med min lagenhet..till o med hyrestanten ar lite avis pa mitt fina kok! :D

Jag har lite svart med att fa in bilder utan eget internet...ar ju fullstandigt korkad nar det galler teknik, sa det ar bara att ha talamod o vanta till borjan pa maj med bilder fran mig.. Ang_elx

Jag vill passa pa att onska bade dig o Arne o Lissi med man en trevlig paskresa till grekiska ovarlden! Aven alla andra som jag vet reser ivag i dagarna! Jag vet att ni kommer att fa en underbar resa allihop!

Kram alla!! bye_bye

Lissi
2011-04-09, 19:28
Jag vill passa pa att onska bade dig o Arne o Lissi med man en trevlig paskresa till grekiska ovarlden! Aven alla andra som jag vet reser ivag i dagarna! Jag vet att ni kommer att fa en underbar resa allihop!

Kram alla!! bye_bye

Tack Yanna!!

Lissi - som är avis på maken som ska till Rethymno i augusti....

Yanna
2011-04-15, 16:12
Så trist att inte ha internet hemma, orkar inte skriva så mycket när jag sitter på hotspot- o wifi-ställen, så hav tålamod. Blir typ ketchupflaskan sen istället. flabb_flab

Yanna

nekjam
2011-04-15, 17:03
Så trist att inte ha internet hemma, orkar inte skriva så mycket när jag sitter på hotspot- o wifi-ställen, så hav tålamod. Blir typ ketchupflaskan sen istället. flabb_flab

Yanna

Men Yvonne!

Du vet ju att den som väntar på något gott väntar aldrig FÖR länge.
Då har vi något att se fram emot här.
Jag vill önska Dej, Ingegerd och alla andra här på Kalimera En Trevlig Helg.

Majkenbye_bye

Lissi
2011-04-16, 18:54
Vi vantar sa garna pa bilder! Njut nu av pasken istallet....

Lissi - som njuter av Tinos i fulla muggar! (naja glas kanske;))

NilsHåkan
2011-04-17, 13:46
Hej Yanna!

Fantastiskt roligt att följa flytten, vi är som Du sålda på Kreta och livet där. Vi ser också Kreta som platsen att pensionera oss på och speciellt Rethymnon där vi varit några gånger som favoriten.

Som typisk Svensk har vi några praktiska frågor som vi är nyfikna på om det är ok att fråga?

Hur fick Du tag på Din nya lägenhet?

Vad betalar Du i hyra?

Vad kostar El? Internet? Vatten?.....och om Du har några fler fasta månadskostnader.

Är räkningarna på Grekiska?.....Hur fixar Du det?

Vi är fulla av beundran för Din bedrift att flytta till Kreta och känner att Du inspirerar oss.

Hälsningar,

Håkan och Carina

Yanna
2011-05-05, 21:18
Hej NilsHåkan!

Lite svar på dina frågor....

Hur fick Du tag på Din nya lägenhet?
Jag fotade uthyreslappar på stan (gula avlånga, finns massor) skickade bilderna till en kompis i Sverige som kan flytande grekiska. Hon ringde, ställde frågor o bokade visning åt mig! :D

Vad betalar Du i hyra?
Hyran är ungefär som i Sverige...alltså runt 300 euro för en mindre lägenhet på 30-50 kvm, beroende på läge mm.

Vad kostar El? Internet? Vatten?.....och om Du har några fler fasta månadskostnader.
El o vatten kan skilja ganska mycket, men mellan 50-100 euro för el o va. Internet kan såklart också skilja sig en del beroende på var du köpt tjänsten, men jag betalar ett paketpris för Nova (Parabol), fast telefon och internet, ca 50 euro. Jag får också betala 10-20 euro i månaden beroende på årstid för trappstädning o eldningsolja (Har centralvärme)... sen har jag mobil också, så det blir några euro på den me.

Är räkningarna på Grekiska?.....Hur fixar Du det?
Ja räkningarna är på grekiska. Jag förstår summan, resten är onödigt vetande...oftast. ;) Men om man vill veta så kan man kan ju fråga på engelska när man ska betala. Betalar gör man på vattenkontoret, elkontoret och i mitt fall Forthnet när det gäller tlf, internet o nova.

Vi är fulla av beundran för Din bedrift att flytta till Kreta och känner att Du inspirerar oss.
Jag har haft mycken hjälp med allt möjligt, så det känns inte som en bedrift för mig att jag flyttat hit, men jättekul att jag kan inspirera någon och ännu roligare om fler tar steget att göra samma sak. Det finns faktiskt ganska många på Kreta nu som är svenska passionärer o tagit samma steg som jag gjort o bosatt sig här....som tom köpt hus! ;) Så det är bara att bestämma sig! :D

Yanna
2011-05-06, 16:23
så hav tålamod. Blir typ ketchupflaskan sen istället. flabb_flab

Yanna

Jag gjorde ett tappert försök idag att börja skriva och så tänkte jag ta lite bilder på lägenheten...när jag skulle ta bilder gick det inte...byt batterier...stod det på displayen. Så jag var tvungen att gå och köpa batterier.
När jag kom tillbaka träffade jag hyrestanten och bjöd in henne på fika och för att betala hyran.
Ikväll ska jag träffa Ingegerd för en middag på Larenzo eftersom det är hennes sista kväll här för den här gången.
Som det kan bli!! Ang_elx
Fast jag kanske hinner ta bilder o skriva nåt imorgon istället...:D

Lissi
2011-05-06, 16:33
Jag säger igen: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...(..fast egentligen borde det vara ALLTID för länge;))

Njut av kvällen!

Lissi

Yanna
2011-05-06, 17:02
Så skönt med förstående människor! bye_bye

Masse
2011-05-06, 22:51
Fast jag kanske hinner ta bilder o skriva nåt imorgon istället...:D

Det är ju det som är grejen med att vara passionär! Det jag inte hinner idag gör jag imorgon istället, eller nästa dag, eller nästa, eller ............. Man är ju ändå ledig alla dagar så det hastar ju inte.

Dock finns en grej som måste göras idag och imorgon och varje dag, NJUT ....!_B-anana Det får aldrig skjutas upp!

:) Mats

maji
2011-05-06, 22:59
[Dock finns en grej som måste göras idag och imorgon och varje dag, NJUT ....!_B-anana Det får aldrig skjutas upp!

:) Mats[/quote]

Så sant så sant!
//majibye_bye

Lissi
2011-05-06, 23:02
Så sant så sant!
//majibye_bye

Jo visst är det så! Jag är gift med en glad passionär och om 1 1/2 år så är jag det oxå!!!

Lissi

Yanna
2011-05-07, 00:34
Ni har så rätt allihop, man ska NJUTA när man är passionär o det gör jag verkligen! Jag har haft en mycket trevlig kväll med god mat...fisk...o trevligt sällskap! Lite kyligt med grekiska mått mätt, men vi kunde iaf sitta ute och äta. Var dock lite tomt på stan, vilket jag tycker är konstigt eftersom det är så mycket turister på stan...men kanske dom åt tidigare än oss....

Kikh
2011-05-07, 00:38
Ni har så rätt allihop, man ska NJUTA när man är passionär o det gör jag verkligen! Jag har haft en mycket trevlig kväll med god mat...fisk...o trevligt sällskap! Lite kyligt med grekiska mått mätt, men vi kunde iaf sitta ute och äta. Var dock lite tomt på stan, vilket jag tycker är konstigt eftersom det är så mycket turister på stan...men kanske dom åt tidigare än oss....

Turisterna äter vid 6-snåret, men idag är det även "bytesdag" på turisterna, då brukar det vara glest på byn.

//Kikh

Yanna
2011-05-07, 00:42
idag är det även "bytesdag" på turisterna, då brukar det vara glest på byn.

//Kikh

Ja så sa Ingegerd också! Fast var höll grekerna hus?

Kikh
2011-05-07, 01:11
Ja så sa Ingegerd också! Fast var höll grekerna hus?

Det undrar vi med. Vi såg inga greker vare sig i Platanias eller Vamvakopolou ikväll. Spelar Olympiakos mot Panathanakios tro :confused:Ang_elx

//Kikh

Yanna
2011-05-07, 01:14
Spelar Olympiakos mot Panathanakios tro :confused:Ang_elx

//Kikh

Där går gränsen för vad jag vill veta om Grekland! :mad:

Yanna - som INTE gillar sport - som rent av är allergisk mot sport! :cool:

IngegerdN
2011-05-07, 01:25
Tack för en trevlig kväll! Trist att gå hem och förbereda sig för återresa till Sverige (jag skriver inte "hemresa" märk väl :p, R är ju också delvis hemma för mig)! Visserligen har jag en ny resa inbokad till den 12 juli, men om jag hittar någon billig flygstol innan dess för en vecka eller två (helst) så kommer jag tillbaka så fort det bara går!flabb_flab

Ingegerd

Kikh
2011-05-07, 01:50
Där går gränsen för vad jag vill veta om Grekland! :mad:

Yanna - som INTE gillar sport - som rent av är allergisk mot sport! :cool:

Jag har nysit min näsa blodig sen jag skrev inlägget. Jag är också svårt allergisk mot sport, men jag känner mina greker :o
Ingegerd, jag tycker du ska sluta pendla och bilda koloni med Yvonne och Git!

//Kikh

Masse
2011-05-08, 01:12
Dock finns en grej som måste göras idag och imorgon och varje dag, NJUT ....!_B-anana Det får aldrig skjutas upp!

:) Mats

Det undrar vi med. Vi såg inga greker vare sig i Platanias eller Vamvakopolou ikväll. Spelar Olympiakos mot Panathanakios tro :confused:Ang_elx

//Kikh

Just det, ...... att njuta kan ju vara väldigt olika för oss. För mig kan det t ex vara att beskåda en härlig fotbollsmatch som vinns av

Olympiakos... klapp_klap
eller
Chelsea klapp_klap
eller
Barcelona klapp_klap

men ............, smaken är ju olika, och väl är väl det.

:) Mats

Kikh
2011-05-08, 02:24
Just det, ...... att njuta kan ju vara väldigt olika för oss. För mig kan det t ex vara att beskåda en härlig fotbollsmatch som vinns av

Olympiakos... klapp_klap :) Mats


Nej vet du vad!!! Nu skriver jag inte fler poetiska väderrapporter!

//Kikh, fullkomligt ointresserad av sport :D

Lissi
2011-05-08, 10:28
Nej vet du vad!!! Nu skriver jag inte fler poetiska väderrapporter!

//Kikh, fullkomligt ointresserad av sport :D

Det som är så kul! Jag och maken älskar fotboll och har årskort på hemmaarenan för att kunna se favoriterna Kalmar FF:D
De matcher som spelas borta ses på PUB med sändning på storskärm. I fredags värmde vi upp med ett glas vin på uteservering, sen åt vi middag och drack vin samtidigt som vi såg våra gossar vinna:p Vinsten var inte rättvis, men livet är inte alltid rättvist:eek:
Möjligen då man är i Grekland, för då känns livet VÄLDIGT rättvist;)

Lissi

Yanna
2011-05-08, 12:38
Nu vart det väl lite för mycket sport på min sida iaf! :eek:

Låter dock härligt att kunna sitta ute med ett glas vin, Lissi! :p

Lissi
2011-05-08, 14:00
Nu vart det väl lite för mycket sport på min sida iaf! :eek:



Förlåt:o:o Usch vad det är lätt att spåra ur när nån annan redan gjort det...

Lissi

Yanna
2011-05-08, 14:26
Det är lugnt, Lissi...jag vet att jag också spårar ur ibland! Ang_elx

IngegerdN
2011-05-16, 01:54
Visserligen har jag en ny resa inbokad till den 12 juli, men om jag hittar någon billig flygstol innan dess för en vecka eller två (helst) så kommer jag tillbaka så fort det bara går!flabb_flab

Ingegerd

Nu kommer jag tillbaka!_B-anana Har bevakat så gott som varenda bokningssajt och nu har jag bokat biljett till Chania den 21 maj med Norwegian och en returbiljett med Fritidsresor den 13 juni; allt till det facila priset av 1.497 kr totalt.klapp_klap

Ingegerd, jag tycker du ska sluta pendla och bilda koloni med Yvonne och Git!

//Kikh

Funderar allvarligt på det, Kikh!

//Ingegerd