Monica P
2011-03-12, 12:51
Det är fler än jag som har huttrat och krupit ihop den senaste tiden...folk och katter och krukväxter, alla har vi känt oss lätt resignerade och bara velat låta den kalla tiden gå. Kylan här är så konstig, jag menar, man tittar ut genom fönstret och ser massor av blommor på mark och träd, rena sommarbilden, och så öppnar man dörren och det är som att kliva in i ett sånt där kylrum där affärer förvarar frysta varor.
Hård nordlig vind, nejtack.
I går morse tog jag moppen tilll stan och trots vantar och mössa och täckjacka och långkalsonger och tjocka jeansen var jag som en fryst fiskpinne innan jag nådde stan.
På kvällen åkte jag åter till stan (musik) och det hade lugnat ner sig .
På natten när jag for hem var det en helt annan luft, åtskilliga grader varmare, ingen vind.
Och så i morse: strålande sol, flera grader varmare, havsytan som ett parkettgolv.
Och denna förändring har lockat ut folk, en märklig förändring!
Åter till stan. Jag noterar:
-Filtar och mattor till vädring på varenda balkong.
-Matlukt från öppna fönster.
-Lördagslediga barn sparkar fotboll i gränden.
-Byggarbetare jobbar i skjortärmarna och sjunger. Jo, det är sant.
-Kaféerna nere på stan ovanligt fulla med folk (fast här är det folk i alla väder, bara med mer ytterkläder).
-Massor av trafik men bara glada miner.
Själv fick jag lust att köpa en väska. Err klart vårtecken.
Musiken? På AMONI, den lilla clublokalen spelade tre unga musiker från Aten rebetika, och så bra! Fullpackat med folk, lite stillsamt i början, men sen alla börjat komma i stämning togs ytterkläderna av, vinglasen fylldes om och om igen, applåderna var bedövande, och så började folk att dansa...en och en eller fler ihop, en del jättebra, andra entusiastiska i alla fall.
Ingen ville gå hem! Musikerna ville inte sluta spela!
I halvtvåtiden kunde vi börja plocka tomma glas och ställa ihop stolar och vinka av folk, men det var nästan med våld...
Så ska en kväll användas. I kväll är det samma gäng som spelar i Kantouni, rebetika och laika.
Nån som vill vara med?
Hård nordlig vind, nejtack.
I går morse tog jag moppen tilll stan och trots vantar och mössa och täckjacka och långkalsonger och tjocka jeansen var jag som en fryst fiskpinne innan jag nådde stan.
På kvällen åkte jag åter till stan (musik) och det hade lugnat ner sig .
På natten när jag for hem var det en helt annan luft, åtskilliga grader varmare, ingen vind.
Och så i morse: strålande sol, flera grader varmare, havsytan som ett parkettgolv.
Och denna förändring har lockat ut folk, en märklig förändring!
Åter till stan. Jag noterar:
-Filtar och mattor till vädring på varenda balkong.
-Matlukt från öppna fönster.
-Lördagslediga barn sparkar fotboll i gränden.
-Byggarbetare jobbar i skjortärmarna och sjunger. Jo, det är sant.
-Kaféerna nere på stan ovanligt fulla med folk (fast här är det folk i alla väder, bara med mer ytterkläder).
-Massor av trafik men bara glada miner.
Själv fick jag lust att köpa en väska. Err klart vårtecken.
Musiken? På AMONI, den lilla clublokalen spelade tre unga musiker från Aten rebetika, och så bra! Fullpackat med folk, lite stillsamt i början, men sen alla börjat komma i stämning togs ytterkläderna av, vinglasen fylldes om och om igen, applåderna var bedövande, och så började folk att dansa...en och en eller fler ihop, en del jättebra, andra entusiastiska i alla fall.
Ingen ville gå hem! Musikerna ville inte sluta spela!
I halvtvåtiden kunde vi börja plocka tomma glas och ställa ihop stolar och vinka av folk, men det var nästan med våld...
Så ska en kväll användas. I kväll är det samma gäng som spelar i Kantouni, rebetika och laika.
Nån som vill vara med?