Visa fullständig version : Sänkt kreditbetyg
Nu har Grekland fått sitt kreditbetyg sänkt trots alla åtstramningspaket. Skatteintäkterna verkar inte komma in som beräknat.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=425357
Eva
Charleston
2011-03-07, 12:51
Tyvärr har ju de s.k. kreditvärderingsinstituten (Moody's, Standard & Poor) alldeles för stort inflytande i ekonomin över hela världen. Samtidigt som dom "värderar" ekonomierna med ena handen, så är de själva med i spekulationsracet med den andra. Dvs de är knappast några oberoende observatörer direkt.
Därmed givetvis inte sagt att Grekland inte har ekonomiska problem. För det har dom ju verkligen. Och skattemoralen kunde ju helt klart vara bättre. Men "kreditvärderingsinstituten" kan ju knappast beskyllas för att underlätta för grekerna att komma på fötter.
Hörde på ekonominyheter i tv att man sänker Greklands kreditbetyg med tre (3) hela steg. Jag har lite svårt att förstå att det intressanta i tråden blir att misstänkliggöra kreditvärderingsinstituten för att ha en annan agenda än att just värdera länders och företags kreditvärdighet.
Lars
Men "kreditvärderingsinstituten" kan ju knappast beskyllas för att underlätta för grekerna att komma på fötter.
Det är ju näppeligen deras uppgift, utan den är att bedömma låntagarens kreditvärdighet. Sedan kan man ju ifrågasätta deras obereonde, då alla dessa är privata institut.
Tobbe
Charleston
2011-03-08, 09:17
Det är klart att det viktigaste är att Grekland kommer på fötter, men nog kan man ifrågasätta de här institutens agenda allt. Dom är alla privata företag som har som högsta prioritet att dra in så mycket vinst som möjligt. Vilket ju kan ske på olika sätt. T.ex. genom att vara j-t duktiga på att bedöma länders och företags ekonomi. Eller genom att spekulera på sina egna bedömningar.
Se t.ex. följande artikel i vänsterblaskan Veckans Affärer:
http://www.va.se/nyheter/2010/06/01/riskabla-riskhanterare/ (http://www.va.se/nyheter/2010/06/01/riskabla-riskhanterare/)
Intressant artikel Thomas.
Men jag kan inte läsa mig till att kreditinstituten kritiseras för att spekulera och göra vinster genom felaktiga (dåliga/låga) kreditbedömningar.
Snarare handlar kritiken om att man varit för generös med höga betyg och därmed bidragit till att bubblor blåsts upp.
Mao tror jag inte den sänkning med 3 steg som görs nu är "felaktig" eller gripen ur luften.
Intressantare diskussion på Kalimera borde ju därför vara exempelvis:
Kan Grekland reda ut detta ?
Kan man behålla euron som valuta ?
Om svaret är nej på dessa två frågor, vad händer då med Grekland ?
Lars
Charleston
2011-03-08, 12:34
Jag vill inte heller påstå att alla värderingar är helt "gripna ur luften". Artikeln var bara ett exempel på att/hur det kan leda helt fel att se deras värderingar som sanningen (VA är väl inte direkt kända för att vilja avskaffa spekulationsekonomin). Men med olika typer av derivat finns det faktiskt möjlighet att tjäna pengar både genom att snacka upp och snacka ner utsikterna.
Vad gäller dina frågor, Lars, så får man ju hoppas på ja som svar på båda (jag är visserligen en inbiten euroskeptiker, men det skulle få för stora negativa effekter om Grekland slängdes ur nu, eller, ännu värre, om hela europrojektet havererar okontrollerat), men det finns ju helt klart anledning att tvivla. Om det blir nej på båda får man kanske "göra en Argentina", dvs ställa in betalningar och börja på ny kula. Funkade ju hyfsat där, men behöver ju förstås inte göra det här (Grekland).
Jag vill inte heller påstå att alla värderingar är helt "gripna ur luften". Artikeln var bara ett exempel på att/hur det kan leda helt fel att se deras värderingar som sanningen (VA är väl inte direkt kända för att vilja avskaffa spekulationsekonomin).
Att använda begreppet spekulationsekonomi här är väl inte helt relevant. I grund och botten handlar det ju om något helt annat, nämligen ett land som genom lån ska finansiera sin offentliga ekonomi (välfärden). I den artikel du hänvisar till framgår att det inte kan ske utan någon form av kreditbedömning, och idag finns ingen bättre leverantör av den bedömningen än dessa företag.
Men "kreditvärderingsinstituten" kan ju knappast beskyllas för att underlätta för grekerna att komma på fötter.
Håller helt med dig.
Eva
Här förstår jag inte hur ni menar, ?
Skulle Grekland vara hjälpt av att kv-instituteten gav bättre betyg än vad landet är värt ?
Tvärtom framgår det av "Charlstones artikel" att roten till det onda delvis är att instituten tidigare och för länge gav Grekland för höga betyg.
Lars
Charleston
2011-03-09, 16:39
och idag finns ingen bättre leverantör av den bedömningen än dessa företag.
Precis! Och det är ju det som är det stora problemet. Dessa privata institut har alldeles för stort inflytande.
Skulle Grekland vara hjälpt av att kv-instituteten gav bättre betyg än vad landet är värt ?
Knappast. Men heller inte av ett sämre betyg än det är värt.
Min poäng är att samma (eller åtminstone delar av) institut som värderar är på andra håll med och spekulerar i olika finansiella derivat vars lönsamhet påverkas av hur (i det här fallet) Grekland värderas.
Nu vaknade jag... :D Har inte varit här på ett tag...
Men är ni inte ute och sneseglar när ni ifrågasätter kv-instituten? Det skulle ju vara vansinnigt om de tilläts spekulera ekonomiskt när de ger sina kreditbedömningar. Det tror jag inte ett ögonblick på.
Den amerikanska finansinspektionen SEC har inlett en undersökning om inte investmentbankerna vilseledde kreditvärderingsinstituten när betygen för de så kallade subprimelånen sattes.
Precis. Kv-företagen måste göra sina bedömningar efter den info de har. Och Grekland, m fl, lyckades ju lura, eller undanhålla info, från EU under ett antal år.... Eller hur? Och då undanhölls den infon även kv-företagen.
Grekland har genom sitt vanstyre de senaste 20 åren sjunkit ner till hakan i skulder.
Den enkla formen för en kreditbedömning är egentligen väldigt enkel: Inkomster (+ vissa fasta värden) minus utgifter! Det är precis som hushållsbudgeten fast lite mer omfattande och väldigt mycket mer pengar... Och Grekland har en alltför stor summa efter ett minustecken där! Och när man tittar på framtiden så ser den inte alls ljus ut. Det är ju det Medel & Fattig (Standard & Poor) tex tittar på.
Ni vet väl att Grekiska staten tex måste ge alla intäkter från det statliga lotteriet till en Amerikansk bank för att de fick låna pengar... De har gjort sådana dragningar och konstruktioner med ekonomin så det är sanslöst!!!!
Kan Grekland reda ut detta?
Det är ytterst tveksamt skulle jag säga. Jag tror Grekland balanserar på en knivsegg just nu. Staten MÅSTE öka sina inkomster, och sänka sina utgifter, för att kunna betala av på Greklands skulder. Lyckas man inte med det... Tja. Då går det nog åt ett ännu varmare ställe.
Och som jag förstod det av de Greker jag pratade med i höstas så bryr de sig inte ett dugg om statens problem... De är själva så förbannade över vanstyret så staten får svårt att finna någon solidaritet hos befolkningen.
[/QUOTE]Kan man behålla euron som valuta?[/QUOTE]
Tja... Svaret på det får vi nog på 2 - 3 års sikt. För Grekland hade det nog varit det bästa att kliva av så fort som möjligt... På grund av den situation man satt sig i. Då hade man kunnat devalvera och rädda det som räddas kan...
MEN! Jag tror inte EU låter det hända av politiska, och kalla det solidariska, skäl. Då skriver man nog hellre ner Greklands skulder så att de ska kunna behålla Euron. Tyvärr. (Försök göra det med banken här hemma... :eek:)
Grekland har visat en vilja och försöker ändra sig. Och de har kommit en bit på vägen. Fast jag tror inte de lyckas fullt ut. Men de ser nog också att EU ogärna ser att Grekland överger Euron. Vilket helt plötsligt ger dem ett tumfkort!
Så en avskrivning på ca 25 - 30% av skulderna på 2 - 3 års sikt är min gissning. Procenttalet baserar sig på den överbelåning de flesta bedömmare anser vara det Grekland har lånat över sin återbetalningsförmåga.
Och när vi ändå håller på så vill jag passa på att ta upp en annan sak som snuddats vid här och sagts i andra trådar. Just detta att PIIGS-ländernas problem är Eurons fel...
Då vill jag gärna veta hur det kan vara en valutas fel att ett land sätter sig i sådana skulder att det blir problem. Jag trodde att det är ett lands Regering eller Parlament, med underliggande myndigheter, som styr landets ekonomi och inte namnet på valutan landet använder. Valutans namn spelar väl knappast någon roll?
Nu ska vi se. PIIGS-länderna ligger riktigt dåligt till. Men tex Finland och Tyskland har en stark ekonomi. Men alla dessa länder har Euro. Är det inte lite motsägelsefullt?
Vissa säger att länder utan Euro klarar sig bättre. Tja. Här i Sverige går ju vår ekonomi bra just nu. Men hur ser det ut i England med deras Pund? Deras ekonomi är ju i total kris! Det är ju också motsägelsefullt!
Kan det vara så att det är den politiska och ekonomiska styrningen som avgör landets ekonomiska situation??? Och inte om valutan heter Kronor, Pund eller Euro?
Kan någon förklara detta för mig? För jag får inte ihop det. Jag får inte ihop att det är Eurons fel... Det stämmer liksom inte!
Vad jag däremot får ihop är att om PIIGS-ländernas politiska och ekonomiska ledning hade skött sina uppdrag på ett ansvarfullt sätt så hade vi inom EU drabbats betydlig mindre av den ekonomiska krisen som var. Krisen startade ju inte här men jag tror den hade påverkat oss mindre om alla Euro-länder hade haft en stabil ekonomi. Men vissa visade sig ha fuskat med de krav som fanns...
Genom krisen framkom det att vissa länder inom EU hade misskött sin ekonomi å det grövsta. Och det var ju bra att det kom fram. Fast det hände vid fel tillfälle...
Fysimera
2011-03-12, 08:02
Peter jag håller med dig vill bara tillägga:
Många Greker speciellt äldre tänker i Drachmer fortfarande.
Vi kan fortfarande möta folk i byar som igentligen ej vet vad en € är värd.
Vi var uppe i en liten bergsby i Sfakia och en dam sålde oss 2st. Sfakiapajer hon ville ha 10€/st tyckte att tio ej var mycket.
Det kostade ju mer än 10 när vi hade Drachmer.
Ibland kan man känna att detta tankesätt kanske finns även inom större delar av Grekland.
De smygprishöjningar som skedde vid införandet av € drabbar också folket.
Det finns mycket att säga om detta men ett generellt problem är ju som du säger, saknader av solidaritet hos befolkningen. Man känner att vi har ju ej spenderat pengarna det gjorde ju "andra" så varför skall vi betala.
Nu har jag endast erfarenhet av befolkningens tankar på Kreta och här har man det bättre än på många andra ställen eftersom jordbruket på Kreta fortfarande är en stor inkomstkälla och ger mat till familjer, Man kan se att det kommer ner farmare till färjorna och sänder matlådor till familjer i Athen.
/Olle
När man pratar med Greker så är det många som tycker att politikerna är korrupta och man saknar förteoende ,och tycker att många av dessa skall betala tillbaka pengar .man säger att den.o. den politikern har tretton hus inköpta under mandatperioden eller stor lyxbåtar reg. utomlands o på andra pers.Solidaritetskänslan har man därför inte. Jag läste någonstans att om alla Greker bet. skatt som de skulle , kunde man bet igen lånen på ett år.Här har också pågått många rättegångar mot korr. pol. o. tjänstemän .men få av dem har slutat med att de skyldiga har dömts.Och det bidrar också till att konservera misstron .Naturligtvis är det svårt för mig att skapa en rättvis bild av vad som är vad .men ovstående är oftast vad man får höra fr.Greker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.