handdator

Visa fullständig version : många frågor om Tilos


turkos
2011-03-04, 10:35
Här kommer många frågor om Tilos som jag hoppas få svar på.
Vi är ett par som ska åka till Tilos med Apollo i juni. Vi skall bo på hotell Eleni.
Vi undrar lite om hur man hittar till de olika stränderna. Finns aktuella kartor att köpa på plats? Är det lätt att hitta? Är någon av stränderna långgrunda?

Kan man höra cikador någonstans på ön? Så underbart höra dem när de sätter igång.

Har Mike bagaren fortfarande en glassbottom boat som man kan följa med?

Finns någon på ön som ordnar utflykter? Vilka dagar i veckan?

Hur är det med kattsituationen på ön? Vi är djurvänner och lite oroliga för det.

Vi undrar också om det finns mjölk att tillgå i någon livsmedelsaffär.

Är det mycket trafik så man riskerar livet om man åker ut med hyrd moppe?

/Ja det var många olika frågor från två som nästan bokat resa till juni 2011.:)

Bluesea
2011-03-04, 11:02
Vad många härliga frågor. Kan svara på några i alla fall.

Ja, det finns bra kartor att köpa på Tilos (fråga i någon supermarket).

Det är lätt att hitta eftersom det i princip finns en väg på ön. Den mest långgrunda stranden är förmodligen Eristos på västsidan. Det går bussar dit till och från Livadia.

Cikador ska det finnas, men de är svåra att få syn på. Sitter på stammar och har samma färg som barken.

Tror att glassbottom-båten fortfarande är i drift.

Stelios ordnar båtutflykter med mat och dryck. Vanligen på fredagar, men varje dag brukar han sitta under sitt träd alldeles i början av strandpromenaden i Livadia.

Det kommer en veterinär med jämna mellanrum för att sterilisera och undersöka katterna. Vi turister kan också hjälpa till genom att lämna pengar och/eller köpa en speciell sorts kattmat som de kan äta under vintermånaderna då de flesta tavernor har stängt.

Mjölk är jag osäker på, faktiskt, Kanske nån annan som vet. Jag vet att det i alla fall finns sådana där små mjölkförpackningar att köpa som man kan ha i sin frappé.

Trafiken är försumbar på Tilos. Tycker ni definitivt ni ska hyra moppe några dagar och åka runt ön. Ni kommer att få se fantastiska vyer och känna underbara dofter från bland annat timjan.

Lyckliga ni som får åka till Tilos.

Annki
2011-03-04, 16:56
Det var många frågor och ni har ju redan fått svar på flera, så jag ska försöka komplettera så gott jag kan.

Det finns två bra kartor som ni kan köpa i minimarketen, en som är ganska ny och mycket bra:
http://www.terrainmaps.gr/map-3-28-0-en.html
Även den här finns att köpa: http://www.tilostravel.co.uk/images/tilosmap1.jpg (http://www.tilostravel.co.uk/images/tilosmap1.jpg) Här är den inzoomningsbar så ni lätt kan se tex. vandringsleder.
Stranden i Livadia sträcker sig utmed hela bukten och är av klappersten, den är fin med klart vatten och när ni bor på Eleni är det inte många steg till vattenbrynet. Den närmaste stranden att gå till är Lethra, tar en knapp timma och vandringen dit följer kusten och är mycket vacker. Tycker ni om att vandra finns det flera fina stränder att gå till som är utmärkta på kartan.

Cikador kommer ni att höra i stort sett överallt där det finns växtlighet, speciellt på kvällarna eller om ni är ute på vandring.

Mikes glassbottom boat finns inte längre, den körde sista turen 2007 tror jag.
Däremot så har Stelios flera fina turer i veckan med sin båt. På fredagarna brukar det vara BBQ till Agios Sergiosstranden, andra dagar även bl.a. badtur till Red beach Lethra och Skafi m. lunch, tur runt ön med stopp vid Limenari och Agios Sergios m. lunch samt en tur till Nisyros. Han kör även taxibåt till Red beach och Lethra. Information och anmälan till turerna finns vid hans bord på strandpromenaden mellan kyrkan och Sofias taverna.

Mjölk finns att köpa i alla affärer, dock inte färsk. Men den som säljs är god även att dricka.

Jag har skrivit resebrev från Tilos 2007, 2008, 2009 och 2010, där kan ni kanske hitta lite tips.

Lycka till med planeringen!
Ann-Kristin bye_bye

Peter
2011-03-05, 07:28
Egentligen har du väl fått svar på dina frågor så här långt, men jag kan inte låta bli att lägga mig i eftersom jag tycker så mycket om Tilos. :D

Finns aktuella kartor att köpa på plats? Är det lätt att hitta? Är någon av stränderna långgrunda?

Det finns rätt bra kartor finns att köpa. Tilos är en väldigt liten ö så det är lätt att hitta runt där. Det finns inte så många vägar att köra så att säga... :D

Stranden på Eristos är kanske inte långgrund men det tar några meter ut i vattnet innan det blir djupt. Där är det sandstrand.

Om du går rakt fram från entrén på Elenis, ca 20 meter rakt fram, så är du i vattenbrynet. Det är dock en klapperstensstrand. Den blir inte bråddjup direkt. Du kan gå ca 5 - 7 meter ut i vattnet innan botten försvinner. På vissa ställen ännu längre.

Förr fanns det en väldigt trevlig Bar/enkel Taverna till höger när man gick ut från Elenis. Hoppas den finns kvar fortfarande. Där har jag tillbringat många goa timmar... :D I Juni kan ni säkert sitta där och äta frukost! :D Och så har de lite omelett och Toast och sandwich till lunch...

Kan man höra cikador någonstans på ön? Så underbart höra dem när de sätter igång.

Jag håller med dig. Cikadornas ljud är något speciellt. Och i Juni tror jag nog du har en hyfsad chans att höra lite av dem. Fast det är lite tidigt på säsongen. De hörs mer lite senare framåt Juli, Augusti när de söker en partner.

Hur är det med kattsituationen på ön? Vi är djurvänner och lite oroliga för det.

Jag är själv kattbetjänt här hemma och stor djurvän. Mina pojkar tillåter faktiskt att jag får bo här med dem. Så länge de får tillräckligt med rökt skinka ett par gånger om dagen...! Fnyk... :o

Som jag såg det verkade katterna på Tilos ha det rätt bra. Visst kunde de bli bortschasade ibland om de var för närgångna, men inga elakheter som jag såg. Då har jag tyvärr sett och upplevt mycket värre på andra ställen. Tilos är en väldigt civiliserad ö på alla plan! Min mycket privata gissning är att det beror på att ön har besökts av Engelsmän under väldigt lång tid. Men det är bara en teori.

Vi undrar också om det finns mjölk att tillgå i någon livsmedelsaffär.

Jag skulle tro att ni kan hitta mjölk hos Marina. Hennes Super Market ligger på vänstersidan när ni går in mot Torget. Jag förutsätter, och hoppas, att den finns kvar.

Ut från Elenis mot vänster. Efter 3 - 400 meter kommer ni till en skarp böj till vänster. Följ den. (Ner till höger ligger en av Tilos bättre Tavernor. Jag har för mig att den heter Erinis.) När ni svängt till vänster ser ni kyrkan på vänstersidan. Sedan efter 50 - 75 meter svänger vägen till höger. Följ den och efter ca 100 - 150 meter ligger Marinas på vänstersidan. Hon pratar hyfsad Engelska.

Och! Förr körde de hem det man köpte oavsett var man bodde!!! Man slapp släpa på det själv. Jag vet dock inte om det är så idag. Jag har tyvärr inte varit där på några år.

Är det mycket trafik så man riskerar livet om man åker ut med hyrd moppe?

Trafik? På Tilos? Du behagar skämta! Det går en fin bred väg från Livadia till Megalo Chorio där Eristos och lite annat ligger i närheten. Vägen är byggd med hjälp av EU-pengar. Där möter man kanske 4 - 5 bilar på vägen dit. Och blir omkörd av två... Bensinmacken ligger på den vägen, på vänstersidan, någon dryg kilometer ut från Livadia.

Tyvärr var förr Tilos den dyraste ön i Grekland att hyra moppe på......... Jag vet inte hur prisbilden ser ut idag.

... som nästan bokat resa till juni 2011.

Boka! Vad väntar du på? Tilos är en av de härligaste, mest underbara öar du kan hitta i Grekland!

turkos
2011-03-20, 15:27
Tusen Tusen Tusen Tack för svaren!!!!:)