handdator

Visa fullständig version : Påsk på Kreta

Ullis & Nonis
2011-02-22, 07:54
Vi funderar att åka till Kreta (Chania eller Rethymnon) i påsk och extra roligt är ju att den grekiska påsken sammanfaller med den svenska i år.

Vi har aldrig varit i Grekland vid påsk förut, men våra grekiska släktingar har berättat om påskfirandet så vi vill ju gärna uppleva det. I Sverige har vi mest kört grejen med röda ägg men inte så mycket mer.

Hur är påskfirandet på Kreta? Vart ska man ta sig för att få uppleva bra firandet, typ kyrkomässor och allt annat som hör till?

Ullis & Nonis
2011-02-22, 21:10
Det blir antingen hotell Lefkoniko Beach i Rethymnon med Ving eller nåt hotell utanför Chania med Airtours.

Så antingen Rethymnon eller Chania till påsk - vad tror ni?

Kalimera
2011-02-24, 08:56
Så antingen Rethymnon eller Chania till påsk - vad tror ni?Jag har inte firat påsk i vare sig Chania eller Rethymnon så jag vet inte vad som är bäst. Jag gillar Chania mer än Rethymnon, men denna tiden på året skulle jag ändå valt Rethymnon eftersom där finns ett universitet, och det gör att där finns ett rikare folkliv i de centrala delarna. Hoppas någon annan vet något om påskfirandet.

Arne
2011-02-24, 09:28
I början på detta sekel fick vi beskåda påskfirandet på Ag Nikolaus, Kreta.
Påsken är alldeles uppenbart en mycket stor högtid i Grekland.

Det hade snickrats upp en scen på torget. Olika sång- och dansgrupper uppträdde om lott hela tiden. Raketer och smällare avfyrades, och detta accelererade ju senare kvällen led.

Till kyrkorna vallfärdade finklädda greker att tända ljus. Ljusen fanns till avsalu utanför kyrkporten.. Präster gick runt med rökelse och myrr. Nja, det kanske var myrra trots allt. Böner mumlades och högre makter åkallades.

Framåt aftonen dukades långbord på stora torget där kommunen eller kyrkan bjöd gratis delikata små maträtter samt vin i massor. Turisterna var lika varmt välkomna som ortsbefolkningen, men de mera välsituerade förväntades lägga en slant eller två i kollektskrinet vid ingången.

Arne

ouzakia
2011-02-24, 10:27
Varade påskfirandet från skjærtorsdagen, Arne?

Frappe
2011-02-24, 11:29
Hos oss gör man så här: Skärtorsdag bakar man Tsoureki (påskbröd sött) och färgar äggen röda. På kvällen går man till kyrkan och en del sitter kvar nästan hela natten under mässan! Fredagen är en sorgens dag och man smyckar kyrkan med blommor vid altaret. Man går även en procession och bär på kors eller Ikoner av Jesus och tända ljus. Lördagen lagar man soppa Majeritsa (urk) som skall ätas efter mässan på natten. Det är då man bryter fastan. Många har fastat i 40 dagar i år startar den 7 mars. Man äter då inget som kommer från djur. Sent på kvällen går man till kyrkan och mässan pågår ett par timmar. Runt midnatt släcks alla lampor och det enda som lyser är det heliga ljuset vid altaret sedan går ljuset runt så alla får tända sitt, Detta ljus bör bäras hem sedan utan att det slocknar. Man utropar Christos Anesti = Kristus är uppstånden och alla svarar sen Alithos Anesti = verkligen han är uppstånden, kyrklockorna ljuder för fullt och fyverkerier fyras av. Söndagen börjas tidigt med att man grillar lamm och kokoretsi man äter och har fest hela dagen o kvällen. Måndagen äter man oxå men dagen är en aning lugnare...

Camilla

lars
2011-02-24, 12:08
http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/KopiaavKreta2010april024.jpg
Påsk i en landsbykyrka 2010

Påsk är ju DEN STORA HÖGTIDEN och den missar vi inte frivilligt Resan är redan bokad och säkrad.
Egentligen börjar den ju redan 40 dagar innan då man skall starta fastan.
Under själva påskveckan sker det nånting varje dag i kyrkorna och gamla och unga besöker sin kyrka så ofta de kan. Man smyckar kyrkan och "draperar" den i svart, rött och vitt (torsdagen), man stämmer om kyrkklockorna i moll m m. Det finns mycket att läsa om påskfirandet på nätet så därför blir detta inte så detaljerat.
Det är mycket folk i rörelse, mycket skall inhandlas, marknaden är trängre än vanligt, får och grisar slaktas och säljes. Stämningen stiger för varje dag som går.
Även ute i byarna märks att något stort är på gång, förberedelserna tar all tid i anspråk.
I Chania med omnejd firas naturligvis påsk i varje kyrka och det är alltid mycket människor. Fredag kväll och lördag kväll är naturligtvis då det händer mest.
På fredag, som ju är den stora sorgedagen går församligen på kvällen med tända ljus i en procession runt i kvarteren kring kyrkan den sk Epitafios.
På lördag ca kl 23 samlas man åter i och utanför kyrkan för mässa. Alla är uppklädda och stiliga och väntar på att prästen skall träda ut ur kyrkan med det enda tända ljuset som därefter ger liv åt alla ljus som församlingsmedlemmarna tagit med. Prästen uttalar de så viktiga orden Christos Anesti (Kristus är uppstånden), Kyrkklockorna bör ringa, skottsalvor hörs och Judas bränns.
Därefter går man hem och äter sin magiritsa, en inälvssoppa som oftast är riktig god.
På söndag fortsätter det naturligtvis i kyrkorna men också den stora måltiden med bl a helstekt lamm på spett och med annan mat i mängder och naturligtvis vin. Oftast blir det dans, musik om speleman är närvarande och sång.
Vi har firat påsk i Chania men söndagen oftast i en av våra vänners by och det är samma upplevlse varje år, dessutom är ju Kreta som vackrast vid den här årstiden.
En kul grej är ju de där rödmålade äggen som man bl a använder till att tävla mot varandra med. Man knackar helt enkelt äggen mot varandra och den som har helt ägg därefter är vinnare. Samma tradition finns även i Sverigie bl a i Simrishamn.
På Kreta bakar man t o m in dem i bröd.
På måndag vilar man och spelar ofta ett parti kort.
Många tavernor har riggat upp så att även de bjuder på helstekt lamm, som sagt det är en alldeles speciell atmosfär.
Man skall vara observant på affärstiderna som ju är annorlunda till påsk.
Det är heller inte alltid lätt att få tag i en taxi vid flygplatserna om man kommer med ett sent flyg, priset är dessutom lite högre än normalt.

Chania eller Rethymnon? Jag tror inte det spelar någon roll, det är lika mycket människor och aktiviteter i båda städerna, själv föredrar vi Chania.

Lycka till och kalo paska!
lars
Kriti stin kardia mou

Marianne
2011-02-24, 13:24
Det var fina beskrivningar, Lars och Frappe.
Känns nästan som att man är där.

Kalo pasha!

Ullis & Nonis
2011-02-24, 20:28
Tack så mycket för alla svar!

Eva L
2011-02-25, 08:01
Jag har inte firat påsk i vare sig Chania eller Rethymnon så jag vet inte vad som är bäst. Jag gillar Chania mer än Rethymnon, men denna tiden på året skulle jag ändå valt Rethymnon eftersom där finns ett universitet, och det gör att där finns ett rikare folkliv i de centrala delarna. Hoppas någon annan vet något om påskfirandet.

En bekant till mig är där nere just nu och arbetar på sjukhuset i Heraklion. Hon säger att det bor ca 50 000 i Chania och då är omgivningarna inte inräknade så någon brist på folkliv lär det inte vara.

Om jag minns rätt så bodde det under 90-talet drygt 70.000 i Chania kommun så det är som en mellanstor svensk stad.

Eva

lars
2011-02-25, 08:52
Den kanske viktigaste förberedelsen inför påsken är att slakta påsklammet.
Här är det Nikita uppe i Kalikratis som med stor skicklighet utför hantverket snabbt och effektivt.

Jag glömde tidigare nämna att Georgos har namnsdag vid påsktid och då infaller en av de årliga traditionella händelserna uppe i bergsbyn Asi Gonia nämligen välsignelsen av byns boskap dvs getter och folk. Detta är en folkfest man inte skall missa. Beroende på om namnsdagen infaller under själva påsken kan den här "happeningen" flyttas ett par dagar så kolla upp det innan eventuellt far iväg.
lars
Kriti stin kardia mou

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/Nikita.jpg

Kalimera
2011-02-25, 09:39
En bekant till mig är där nere just nu och arbetar på sjukhuset i Heraklion. Hon säger att det bor ca 50 000 i Chania och då är omgivningarna inte inräknade så någon brist på folkliv lär det inte vara.Jag vet att Chania är en stor stad, och att den är större än Rethymnon. Det jag menar är att det är ett större grekiskt folkliv i centrala Rethymnon (tack vare universitet) i april än vad det är i centrala Chania, som är mer turistiskt än Rethymnon, och det är inte så många turister i Chania den tiden på året.

lars
2011-02-25, 10:06
Det låter logiskt janne men jag upplever det inte riktigt så. Alla skall in till städerna och handla, man äter, man fikar, man pratar, man skall till marknaden,in till kyrkan, trafikkaos etc etc. Man undrar varifrån alla människor kommer men som sagt byarna runt städerna ligger tätt.
Jag trodde också att det skulle vara lugnare till påsk och till jul men aj vad jag bedrog mej.
Det är väl de gånger på året, då det känns som om inte de där orden siga siga gäller.

Fredag kväll i Nea Chora; Epitafios

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/KopiaavKreta2010april037.jpg
lars
Kriti stin kardia mou

lars
2011-02-25, 10:33
[QUOTE=lars;232957]
Jag glömde tidigare nämna att Georgos har namnsdag vid påsktid och då infaller en av de årliga traditionella händelserna uppe i bergsbyn Asi Gonia nämligen välsignelsen av byns boskap dvs getter och folk.

Signomi! Jag upptäckte felet idag. Det skall naturligtvis vara getter och får.
Människorna blir väl i och för sig välsignade de också. Mjölken från de välsignade djuren delas ut till allmänheten, men det gäller att ha vassa armbågar.
lars
Kriti stin kardia mou

Monica P
2011-02-25, 19:22
Kul Lars. Den gode herden vallar ju sina får i bibeln...
Frappe och Lars har beskrivit påskfirandet alldeles utmärkt. Det ser säkert ut lite olika på andra håll, på Chios har man till exempel ett enormt "raketkrig" - två stadsdelar tävlar om värsta lysraketerna. På Kalymnos spränger man med dynamit, otroliga smällar, som egentligen ingen gillar mer än de sprängglada grabbarna själva, men det har inte gått att minska på detta, ens under juntatiden.

lars
2011-02-26, 09:04
Kul Lars. Den gode herden vallar ju sina får i bibeln...
Frappe och Lars har beskrivit påskfirandet alldeles utmärkt. Det ser säkert ut lite olika på andra håll, på Chios har man till exempel ett enormt "raketkrig" - två stadsdelar tävlar om värsta lysraketerna. På Kalymnos spränger man med dynamit, otroliga smällar, som egentligen ingen gillar mer än de sprängglada grabbarna själva, men det har inte gått att minska på detta, ens under juntatiden.

Raketer och smällare förekommer även på Kreta särskilt i samband med att man bränner en docka föreställande Judas på lördagsnatten. Det där med raketkrig låter ganska riskfullt men å andra sidan så används ju både kpistar gevär och pistoler på Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou

Lissi
2011-02-26, 10:03
Det är så härligt att läsa om påskfirandet. Man inser verkligen att det är STORT!
Vi ser fram emot att få fira påsken på Tinos och vara där även veckan innan för se alla förberedelser. Hoppas bara att det inte blir skjutande där, då vi har lilla barnbarnet på 17 mån med oss. Man vill ju inte att hon ska bli rädd för Grekland;)

Lissi

Fysimera
2011-02-26, 13:05
Vilka härliga beskrivningar av påsken vi som känner lokala personer får ju möjlighet att uppleva allt detta MEN bli ej besviken om du kommer hit utan att känna någon, det är ej så lätt att komma med i allt firande eftersom det är en familjehögttid. Vi hade tur att komma på en del "öppna" fester men många kan känna sig lite utanför och mest ta del av den goda doften av grillandet mm.
Så bygg ej upp förväntningarna för högt men det är en fantastisk högttid där vi har våra rutiner samman med folket som bor i vår lilla bergsby. Förra påsken kom en fåraherde från en grannby med ett helt ej levande får och gav mig till påsk som tack för att jag hade hjälpt honom lite med en gammal bil, så det blev helstekt får samman med vänner o bekanta.
Det känns för mig lite ovant att behandla fäskt kött hur som helst på detta sätt. Man ser folk åka omkring med får i bagageluckan på bilar de flesta slaktade men inta alltid.
http://i1189.photobucket.com/albums/z436/fysimera/IMGP1229.jpg
Olle

lars
2011-02-26, 14:48
Asi Gonia då traktens provata välsignas
lars
Kriti stin kardia mou

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/AsiGonia10.jpg

lars
2011-03-06, 16:21
I morgon startar påsken i den ortodoxa kyrkan med början på den stora fastan med Kathari Deftera dvs Rena måndagen, vilket innebär att menyn begränsas till grönsaker och fisk.
lars
Kriti stin kardia mou

Kikh
2011-03-06, 20:58
I morgon startar påsken i den ortodoxa kyrkan med början på den stora fastan med Kathari Deftera dvs Rena måndagen, vilket innebär att menyn begränsas till grönsaker och fisk.
lars Kriti stin kardia mou

Sorry Lars, seafood och grönsaker är det. Det vi äter imorgon får inte innehålla blod eller ägg. Jag har de senaste dagarna lagat; Soupies (cuttlefish) i tomatsås med fänkål och oliver - Gita har provat det;) - kokt bläckfisk marinerad i olivolja, vinäger och vitlök, Inkokta rödbetor i vinäger och det traditionella brödet Lagána bakat utan ägg. Till dessert blir det Zuccinikaka och en rejäl rackare raki. Svärmor får stå för räkorna i år, hon blir så ledsen när jag kokar "svenska" räkor och ingen äter av hennes. Till svärfar, och övriga, har jag plockat ett halvt kilo vildsparris som vi ska festa på.

Om min sambo håller på traditionen (som många andra greker gör) blir det grillade fläskotletter senare på kvällen. Det finns nog ingen levande grek som klarar en fest utan kött och många är de slaktare som tvingas "nödöppna" :D

//Kikh

lars
2011-03-07, 08:14
Så klart Kikh, jag skrev fisk på ett alltför omfattande sätt. :o Fisk skulle varit bläckfisk, naturligtvis, då den precis som du skriver inte bedöms innehålla blod och så klart skaldjur.
Men kött idag det låter ju inte så ........??
Fastan är ju inte vad den en gång varit inte ens i Grekland, det är väl mest de gamla som håller på traditionen åtminstone i de familjer jag känner.
lars
Kriti stin kardia mou

Kikh
2011-03-07, 09:33
Fastan är ju inte vad den en gång varit inte ens i Grekland, det är väl mest de gamla som håller på traditionen åtminstone i de familjer jag känner. lars Kriti stin kardia mou

Du har rätt Lars, det fuskas med fastan här precis som i många andra kulturer. De som har "krävande" arbeten behöver inte fasta, men kan välja att undvika vissa födoämnen. Att det sen grillas kött på sina håll beror nog på att man inte blir riktigt proppmätt på seafood, och när spriten går in går försåndet ut ;) I vår familj håller man inte så hårt på traditionerna, helgdagar är mer en orsak att träffas och umgås. Jag kan ju avslöja att min zuccinikaka innehåller hela 3 ägg, men alla vill att jag tar med den.

//Kikh

lars
2011-03-07, 15:06
Kalo orexi Kikh, zuccinikaka har jag fått ett par gånger och det är riktigt riktigt gott så jag förstår att alla vill du ska ta med den.
Jag hoppas det är blåsigt så att ni flyga med lite drakar, fast vädret ser ju inte så kul ut.
Kalh Sarakosth
lars
Kriti stin kardia mou

lars
2011-03-08, 09:13
Är det någon som känner den lilla kirian?
lars
Kriti stinkardia mou

http://0.tqn.com/d/greekfood/1/0/m/X/ladysarakosti.jpg