handdator

Visa fullständig version : Kunde ha bott i Libyen...

Monica P
2011-02-21, 15:54
Jag har säkert berättat detta tidigare. Ibland (ofta) berättar jag samma sak för samma människor. Är det då artiga bekanta tiger de stilla. (och lider antagligen) Är det min man säger han bara att han hört det förut. Barnen är lite mittemellanartiga....

I alla fall, eftersom Libyen är så aktuellt för närvarande, kommer jag ihåg att vi höll på att bli bosatta i Bengazi 1969. Jag hade jobb i Aten på en sjukgymnastikklinik och det fanns en hel del libyska patienter. Det fanns också ett hotell nånstans norr om Omonia där det bodde libyska affärsmän. Många greker var etablerade i Libyen, mest med handel ( liksom för övrigt i Egypten).
Kalymniska svampdykare hade av tradition dykt på hela nordafrikakusten. Det fanns alltså en hel del kontaktytor sedan länge.

En av mina ryggpatienter kom i omgångar för behandling. Han sade sig tillhöra regeringen under kung Idris, och åkte utomlands för inköp av olika maskiner och sånt. Libyen som oljeland hade inte blomstrat ännu.

Han pratade bra engelska och var mycket artig. -Så sa han att jag var välkommen till Bengazi för att sätta upp en sjukgymnastikklinik och han skulle skaffa fram all utrustning från Tyskland, visade mig en katalog där jag fick pricka av vad jag behövde. Om kostnader inte ett ord. Jag skulle få disponera en våning i hans fyravåningshus, jag skulle lära upp egna assistenter... Jobb till min man skulle inte vara något problem, grekisk skola fanns redan...
Sen kom Kadaffi och tog över, städade ut italienare och greker och andra utlänningar...

Det blev ingen Libyentid för oss, och nu i perspektiv är jag lika glad för det. Men man funderar ibland på vad som hade hänt OM...

Riitta
2011-02-21, 16:02
Ojdå:eek: Det var då väl att det inte blev något av den flytten!
Stackars folk där i Libyen. Kadaffi är nog inget och leka med!!

Riittabye_bye

Lissi
2011-02-21, 16:32
JA tänk...vilket perspektiv och man undrar ju ibland vad som hänt OM man gjort si eller så vid olika vägval i livet...I DETTA fallet är väl ingen tvekan om att det blev bäst som det blev för Din del....;)

Lissi

Netwolf
2011-02-21, 19:48
Ja, var glad att ödet ville annorlunda. Jag lider med det Libyska folket. Det är fruktansvärt att höra om det som sker där. Oskyldiga människor mördas på öppen gata. Hopppas det går snabbt att avsätta Gadaffi och att armén tar folkets parti.

/Netwolf

Masse
2011-02-21, 22:05
Det blev ingen Libyentid för oss, och nu i perspektiv är jag lika glad för det. Men man funderar ibland på vad som hade hänt OM...

Vi andra här på Kalimera är också glada för det, åtminstone som det kunde funnits risk att du hade stannat länge där. Det är inte trevligt för någon att vara där nu. Och vi på Kalimera hade gått miste om en kär Greklands-kontakt.

:) Mats

Kalimera
2011-02-22, 08:24
Det blev ingen Libyentid för oss, och nu i perspektiv är jag lika glad för det. Det är jag också. :)