handdator

Visa fullständig version : Aprilresan 2011 färdigplanerad


Arne
2011-02-20, 13:53
Aprilresan 2011.

Vi bokade mycket tidigt en tur med Norwegian till Athen. 10-28 April 2011. Genomgående bokning.

Väldigt bra pris. 6200 Sek tor för två personer. Då att taga i beaktande att resan startar i Umeå och landar i Umeå tre veckor senare utan dyr övernattning på Arlanda eller i Athen.

Vid ankomsten till Athen taga vi buss X-96 till Pireus där hotellet hämtar vid ändhållplatsen. Hotellet heter Phidias Pireus Hotel, och de hade ett suveränt bra pris att bjuda. 40€ för en natt. Hotellet är beläget just 800 meter från färjeläget. De bjuda såväl hämtning vid ankomst som avlämning morgonen därefter. Passa oss precis perfekt.

Morgonen den 11 April taga vi så färjan 07.30 från Pireus till Tinos med ankomst 12.30. Madame på Nikoleta hämtar oss i hamnen för färden till pensionatet. Vi har bokat in oss för fem nätter hos Nikoleta. Särskilt önskemål om rum en trappa upp accepterades.

Den 16 April ska vi så fara vidare med färjan till Syros. Det må bliva en eller två dagars övernattning på Syros innan vi på söndag eller måndag kan taga färjan till Naxos vid pass 12.00 med ankomst 14.00 cirka.

Vännen Vaggelis på Hotel Prokopios har fixat vårt favoritrum, nr 13.
Nu finnes emellertid varken städpersonal eller vatten i Poolen vid denna tid, men detta accepterar vi naturligtvis. Vi räknar dock med att hotellets wlan kan startas vid vår ankomst.

Lördagen den 23 April ska vi så fara vidare från Naxos till Folegandros direkt. Vi har en bokningsförfrågan på Chora Folegandros , Hotel Aegeo och vi ska erhålla besked om ledigt rum nu inom en vecka. Omsider erhöll vi svar att vi inbokats 23-27 April för 45€ natten.

Så stannar vi på Folegandros över påskhelgen för att därefter taga oss tillbaka till Athen i tid för hemresan till Umeå den 28 April. Kantänka vi får ta en natt på Naxos innan vi tar morgonfärjan till Pireus från Naxos den 28 April. Flyget hem går sent, vid pass 23.15.

Ankomst Arlanda 02.30. Okristlig tid förvisso. Vi överväger övernattning på Arlanda Hilton, dvs sofforna i inrikeshallen. Eventuellt Rest and Fly för 750 Sek. Hemresan till Umeå morgonen den 29 April 08.30.

Ja, så här ser vår planering för Aprilresan ut. Vi gläder oss särskilt för att ha bokningen klar på Folegandros eftersom påsken infaller just då. Vi vet sedan tidigare att det stundtals kunna vara svårt med härbärge på öarna i påskveckan.
Nu visar nedräknaren på 49 dagar kvar till avresa.

Arne och Birgitta

Lissi
2011-02-20, 14:05
Låter härligt!! Vi ligger er i hasorna för avfärd två dagar senare.

En fråga bara: Varför till Tinos via Pireus? Går inga färjor från Rafina som passar er?? Vi kommer ju den 13 april och landar kl 13.10 och räknar givietvis med båt ut samma eftermiddag till Tinos....

Det ska bli himla kul att ses i alla fall...ett krus vitt kan vi väl klyva ihop...;)och så ska jag visa er den restaurang bakom lekplatsen vi åt på Nikoleta och jag i höstas om ni då inte redan ätit där..

Lissi

Netwolf
2011-02-20, 16:53
Det ska bli kul att följa med er på resan, som alltid. Denna gg räknar vi med att ni är längre än två dar :D

/Netwolf

Alala
2011-02-20, 16:58
Tycker allt låter så väldigt bra. Tinos, Naxos och Folegandros. Skulle passa också mig. Njut!
/ Anne bye_bye

Peter
2011-02-20, 17:01
En fråga bara: Varför till Tinos via Pireus?

Min tanke precis! Arne. Det går en liten Cat varje dag från Rafina till Tinos kl 15 eller 16. Lite beroende på årstid. Den tar knappt två timmar ut och kostar ca 35 € per pers.

Sedan brukar det gå en stor färja vid 17- 18-tiden som är framme på Tinos mellan 21 - 22. Men jag är osäker på om den går när ni åker? Du kan ju kolla GTP. Jag ser det som en fördel att kunna ta mig till öarna redan första dagen. Annars blir ju dag två också resedag där man inte hinner göra så mycket på slutmålet.

Landar ni bara i Athen vid 13-tiden kan ni utan problem vara ute på Tinos redan vid 18! Går den stora färjan i April så räcker det med att ni landar vid 15 för att ni ska komma ut första dagen!

Personligen skulle jag tycka det var roligare att redan första natten sova hos Nicoleta. Men ni kan ju ha andra motiv att sova en natt i Pireus? Det vet jag ju inget om...

Peter

Arne
2011-02-20, 18:52
Nja, vi landar först vid halvniotiden på kvällen den 15 April. Därav ha vi förbokat hotellet i Pireus samma kväll.(40€) Hotellet kunna dock kostnadsfritt avbokas.
När jag letade Hotell i Rafina fann jag endast dyra alternativ, därav föll valet på Pireus. Färjan Pireus- Tinos avgår vid halvåttatiden morgonen den 16 April och anländer Tinos 12.10. Bilfärja.

Nog om detta.
Men, Peter och Lissi, tänker ni bringa mig i fördärv och ekonomisk ruin?
Era tips om keramik och juvelerarbutiker i Nikoletas grannskap giva mig onda vibrationer. Vi skola alltså i ränseln härbärgera tunga keramikalster med mera under vår resa ända fram till den 28 April... Hustrun är omåttligt förtjust i keramik mm.

Men så hemskt.

Arne

Lissi
2011-02-20, 19:12
Men, Peter och Lissi, tänker ni bringa mig i fördärv och ekonomisk ruin?
Era tips om keramik och juvelerarbutiker i Nikoletas grannskap giva mig onda vibrationer. Vi skola alltså i ränseln härbärgera tunga keramikalster med mera under vår resa ända fram till den 28 April... Hustrun är omåttligt förtjust i keramik mm.
Men så hemskt.

Arne

Nikoleta kan härbärgera lite större prylar till nästa gång ni kommer...för ni kommer säkert att komma flera gånger och då tar ni Tinosstoppet som sista anhalt att hämta upp div konstverk:D Annars får Du uppmana Birgitta att bara handla lite smycken som hon enkelt kan bära på sig under resan.....
Du och Claes kan ju sitta i trädgården och ta det lugnt ett par timmar så kan Birgitta och jag gå till affären själva.....Verkar lugnast;)

Lissi

Peter
2011-02-20, 19:21
Nja, vi landar först vid halvniotiden på kvällen den 15 April. Därav ha vi förbokat hotellet i Pireus samma kväll.(40€)

Då förstår jag. I det läget hade även jag valt den vägen. Det går inga båtar till Tinos så sent och det finns inget vettigt boende i Rafina till vettiga luffarpriser... Både Peris och Corali kostar en del numera.

Färjan Pireus- Tinos avgår vid halvåttatiden morgonen den 16 April och anländer Tinos 12.10. Bilfärja.

En av de gamle misstänker jag. Går väl inom Andros eller Syros på vägen ut? Jag har inte åkt den vägen på många år.

Men, Peter och Lissi, tänker ni bringa mig i fördärv och ekonomisk ruin? Era tips om keramik och juvelerarbutiker i Nikoletas grannskap giva mig onda vibrationer.

Inte alls Arne! Men med min vetskap om Birgittas förtjusning i just keramik tyckte jag att det var lämpligt att tipsa om en butik där sådan finns i övermåtta. :D Jag hade enbart de bästa intentioner och absolut inga sluga baktankar... Ang_elx flabb_flab

Peter

Eva L
2011-02-21, 08:52
Aj då kanske Arne raderat mitt sms till Birgitta med keramiktips på Folegandros.flabb_flab

Eva

Kalimera
2011-02-21, 12:50
Det låter som en underbar rutt! Ser fram emot era rapporter! klapp_klap

nekjam
2011-04-07, 08:30
Vill bara passa på att önska Er en trevlig semester ännu en gång. Ser fram emot Er reseberättelse och fina bilder.

Trevlig Resa!
Majkenbye_bye

Wardakis
2011-04-07, 09:12
Kaló taxídi!

Athanasia
2011-04-07, 09:15
Önskar Er en trevlig resa,,vi ses på Arlanda den 28 majbye_bye

Masse
2011-04-07, 15:52
Vid ankomsten till Athen taga vi buss X-96 till Pireus där hotellet hämtar vid ändhållplatsen. Hotellet heter Phidias Pireus Hotel, och de hade ett suveränt bra pris att bjuda. 40€ för en natt. Hotellet är beläget just 800 meter från färjeläget. De bjuda såväl hämtning vid ankomst som avlämning morgonen därefter. Passa oss precis perfekt.



...... dessa rader är numera noterade i min "Bra att ha - lista". Förstår valet av resväg via Piraeus pga den lite senare flygtiden. Det förde dessutom det goda med sig att jag fick ovanstående fina hotell-tips. Tack så mycket! Verkar ju vara ett hovsamt pris och bra service. Tag gärna med en liten hotell-recension i rapporten som jag hoppas kommer framöver.

Det låter som en trevlig vår-tur. Inte minst att få uppleva påsken i Grekland. Se nu noga upp för de hemska djuren i gardinerna bara när ni kommer till Tinos ;). Det ska bli trevligt att följa era rapporter.

Hälsa gärna till Nikoleta från Mats och Birgit som bodde hos henne i maj i fjol (men förmodligen har hon vid det här laget blivit så nedlusad med Kalimerianer så att hon inte kan komma ihåg alla).

Trevlig resa!
:) Mats

Lissi
2011-04-07, 16:11
Hälsa gärna till Nikoleta från Mats och Birgit som bodde hos henne i maj i fjol (men förmodligen har hon vid det här laget blivit så nedlusad med Kalimerianer så att hon inte kan komma ihåg alla).

Trevlig resa!
:) Mats
Jo hon har ju fått en del Kalimerakunder och hon är sanslöst duktig på att minnas dem också! Nikoleta är så glad över alla svenskar som kommer och eftersom vi sprider oss bra över året så har hon fortfarande massor av plats till alla andra stammisar från hela världen. I september när jag var där så fanns där en salig blandning som fick trevliga pratstunder i trädgården där Nikoleta ofta slår sig ner och pratar och ofta med ett fat godsaker från makens odling eller från det egna köket.
Nu har jag just slagit in några små snapsflaskor i bubbelplast, ska även lägga ner av Nikoleta beställda sillburkar (även de väl inplastade)och Kalles kaviar i ena resväskan samt senare härbärgera ett stort runt paket Leksandsknäcke i handbagaget. Vad gör man inte för sina vänner:D

På tisdag från Kalmar och onsdag från Kastrup startar vår 14- dagarsresa till Tinos där vi ser fram emot att de första 2 nätterna bli grannar med Arne och Birgitta. Birgitta ska jag ta med till den fina konsthantverksbutiken i närheten.
Så Arne, lita på att vi kvinnor kommer att göra mycket lyckade inköp!;)

Lissi

Arne
2011-04-07, 18:59
"Ve eder i skrymtare och fariséer" Du kommer att bringa min Hustru och familjens resekassa i ruiner...

Men det får man taga. Jag när dock en förhoppning att den bråte Hustrun inhandlar icke är av det mera skrymmande slaget.

Vi ser fram emot att få träffa er, med eller utan råttor klängande i gardinen.

Arne

Lissi
2011-04-07, 19:04
Vi ser fram emot att få träffa er, med eller utan råttor klängande i gardinen.

Arne

Den enda Nikoleta ev kommer att få se klängande i gardinen är 17 månader gamla Elise som anländer 19 april, men då är NI säkra på en annan ö;)

Lissi

Mette
2011-04-07, 20:27
På tisdag från Kalmar och onsdag från Kastrup startar vår 14- dagarsresa till Tinos...

Hej Lissi

Hvis du flyver med SAS på onsdag kl. 8:55, så er vi med samme fly bye_bye

Lissi
2011-04-07, 20:56
Hej Lissi
Hvis du flyver med SAS på onsdag kl. 8:55, så er vi med samme fly bye_bye

Men så trevligt! Vi var så inställda på att hinna med Flying Cat kl 15 från Rafina ut till Tinos, men det verkar inte som om det går båt alls förrän 17.30snyft_drop

Vart ska Du sedan? Jag har nog missat det...Kreta?

Lissi

Mette
2011-04-07, 21:09
Jeg skal til Poros, og skal for første gang fejre græsk påske ... Jeg forsøger at hinna Flying Cat kl. 16:00 - det skulle være muligt.

Arne
2011-04-09, 17:30
Lördag 9 April. Nu är ränslarna packade och rokokosoffan tömd. Taxi från bstaden till Umeå Airport beställd till 10.30 i morgon söndag. Direktincheckning av bagaget Umeå- Athen, genomgående bokning via Norwegian.

Vi beräknas anlända Athen vid åttatiden i morgon kväll efter några timmars stopp på Arlanda.

Nu har vi 18 dagars öluff i Cykladerna att se fram emot. Vi räknar med att skriva snabbdagbok varje dag att publicera i ord och bild här på forumet i vår hörna under resans gång.

Bild på ränslarna finner den vetgirige i bildgalleriet under "Ränslar"

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=569&pictureid=5569

Arne och Birgitta

Peter
2011-04-09, 18:03
Glöm inte sillen i morgon bara, Arne! Ha en god resa.

Peter

P.S. Är det en Levin som hänger där längst till höger?

D.S.

RAN
2011-04-09, 18:05
Låter helt underbart med 18 dgr i Grekland och jag ser framemot att läsa er resdagbok :)
Trevlig resa

RAN bye_bye

kari
2011-04-09, 18:16
Hei Birgitta og Arne:)

Jeg ønsker dere en h e r l i g øyloff :D

- av øyene dere besøker nå er det spesielt Tinos og Folegandros som lokker meg, må s n a r t besøke dem igjen :)

Men først venter Kreta :D - vi skal "loffe" der 20 apr - 7.mai bye_bye

Lissi
2011-04-09, 18:19
...och vi har också packat det allra mesta då både söndag och måndag är fullbokade och vi drar iväg direkt efter jobbet tisdag eftermiddag...
I en av resväskorna ligger 4 burkar sill, 2 stora tuber Kalles kaviar, samt flers småflaskor med snaps. I ryggan som är handbagage ligger ett stort runt paket Leksandsknäcke. Allt till Nikoletas stora glädje.
Jag talade alldeles nyss med Nikoleta som satt på balkongen och njöt av sol och 20- gradig värme.....och då var klockan 18.30 grekisk tid...Det bådar gott!!:cool:

Nikoleta berättade att hela Tinos står i vårblom nu!

Ha en fin resa så syns vi på Tinos på onsdag kväll!:D


Lissi-som veckan som gått haft både maginfluensa samt varbildning ovanför en tand som fick rensas akut igår:mad:.

Lissi
2011-04-09, 18:20
Men først venter Kreta :D - vi skal "loffe" der 20 apr - 7.mai bye_bye

Ni får också ha en fantastisk vårresa!

Lissi

Kalimera
2011-04-09, 18:27
Nu har vi 18 dagars öluff i Cykladerna att se fram emot. Vi räknar med att skriva snabbdagbok varje dag att publicera i ord och bild här på forumet i vår hörna under resans gång.Lyckliga ni! :)

Ha en trevlig resa och hälsa alla jag känner! Ser fram emot era rapporter. klapp_klap

Arne
2011-04-09, 18:36
Till Peter, Ja det är en handbyggd Levingitarr. Jag hade i slutet av 60-talet förmånen att träffa en kille som jobbade på Levinfabriken i skåne. Killen fixade en handbyggd gitarr med lock i 300 år gammal alpgran samt vederbörligen signerad av gitarrbyggaren, Detta till fabrikspris som då i sent 60-tal betingade pris av 1200 Sek. Väldigt dyrt på den tiden, men prisvärt.

Ljudet är suveränt!

Arne

Yanna
2011-04-09, 19:04
Hej Arne o Birgitta! bye_bye

Jag onskar er en underbar paskresa, vilket ni val far anda, men njut av er resa iaf!!! Ska forsoka folja er sa gott det gar utan eget internet!

Yanna

Aase
2011-04-09, 19:10
Även jag får önska er en underbar tur.

Åse
inte alls avundsjuk.........

Peter
2011-04-09, 19:46
Ja det är en handbyggd Levingitarr.

:D Tyckte jag kände igen modellen! ;) Har kliat strängar på en sådan för länge sedan... Min gamle Martin-kopia står i sitt fodral här. Tar fram den en gång om året för att kolla stämmningen bara. Det värsta är att katterna flyr så fort jag tar ett ackord... :mad: snyft_drop :D Jag vet dock inte om det beror på att de är ovana vid ljudet eller om det är en recension... :o

...som då i sent 60-tal betingade pris av 1200 Sek.

Den är i det närmaste ovärderlig idag. Nåja... Den är värd rätt mycket om den är i bra skick! Var försiktig med den! Håll den stämd och den får inte hänga på en yttervägg så den blir kall!!! Så att inte halsen slår sig.

Ljudet är suveränt!

Det vet jag. Levinare är ett instrument som är lite extra...

Peter

Maria/Micke
2011-04-09, 20:13
klapp_klapVi önskar er en trevlig resa och ser fram emot att följa er på resan genom Kalimera.bye_bye

nekjam
2011-04-09, 20:31
Får än en gång önska Er en riktigt härlig resa till Grekland. Tänker på Er och ska försöka följa Er på flygresan imorgon till Athen. bye_bye

Majken

Masse
2011-04-09, 23:37
Ha en go resa Arne o Birgitta! bye_bye
Ser fram emot era rapporter.

:) Mats

kari
2011-04-10, 00:21
Ni får också ha en fantastisk vårresa!Lissi

Tusen takk :)- og det samme ønsker vi dere :)
Så trivelig at dere møtes hos Nikoleta, Birgitta & Arne,Lissi & Claes :D
Hils Nikoleta bye_bye