Visa fullständig version : Et Luksus "problem"
Det e r et l u k s u s "problem" det jeg har nå :D
Etter nesten 45 år i jobb n æ r me r den s t o r e dagen seg, dagen jeg har tellet ned til, og sett fram til:
http://www.kalimera.se/grekland/till/kari.html
I dag, 19.februar er det 70 dager til jeg blir pensjon/pasjonist :Dklapp_klap:D
Og, enda bedre, med god planlegging kan jeg slutte enda litt tidligere :)
"kun" 4 0 arbeidsdager igjen _B-anana
Og selvsagt er mulighetene til flere og gjerne lengre opphold i Hellas noe jeg virkelig ser fram til :D
Så var det luksusproblemet da ;) :)
H v a skal vi prioritere til sensommer/ høsten (- eller kanskje vinteren ?)
- gjensyn med øyer vi gjerne vil tilbake til ?
- eller for første gang å være "fastboende" et sted for 6 - 8 uker ?
Eller, kanskje be g g e deler - deilige tanker å sysle med :D
Men, faktisk er denne nye friheten så "dyrebar" at jeg f t har bookingsvegring flabb_flab
Vi skal til Kreta 2 1/2 uke nå i apr/mai og gleder oss til d e t i første omgang :)
bye_byeKari
Kari!
Det gläder mig att du också kommer in i vår "församling" som före detta postarbetare.
Luxus "problem" får du inte, det lovar jag dig. Citerar Yanna: Du blir passionär!
Birgitta klapp_klap
Kari!
Det gläder mig att du också kommer in i vår "församling" som före detta postarbetare.
Luxus "problem" får du inte, det lovar jag dig. Citerar Yanna: Du blir passionär!
Birgitta klapp_klap
T u s e n takk, Birgitta :D
..och jag ska bli passionär UTAN luxus vid 62 har jag bestämt, men alla år av deltidsarbete och år hemma med barnen gör att det nog är mest "passionen" jag får leva på.....och gubben:D
Lissi - lika glad ändå!
..och jag ska bli passionär UTAN luxus vid 62 har jag bestämt, men alla år av deltidsarbete och år hemma med barnen gör att det nog är mest "passionen" jag får leva på.....och gubben:D
Lissi - lika glad ändå!
Men, Lissi ? - jeg får ingen l u k s u s pensjon, var jeg mest opptatt av
p e n g e r så hadde jeg jo fortsatt å jobbe i mange år til :eek:
Nå fyller j e g snart 62 og kan da velge avtalefestet pensjon :)
- det er ingen topplønnet jobb jeg slutter i.
Det jeg mente med l u k s u s problem var å velge h v o r i Hellas jeg/vi skulle reise først/tilbringe t i d , nå når vi begge ( Arne og jeg ) har mulighet til å være der lenger enn 2 -3 uker :)
Jeg er fyllt av glede over at denne friheten nærmer seg, derfor skrev jeg innlegget mitt.
Man må vel regne med å bli misforstått bye_bye
Nej, jag menade inget illa!!!!!!! Vi sitter i samma båt antar jag...vi väljer ett liv med tidigare pension utan att tänka i första hand på pengarna.... Jag lekte på ett obetänksamt vis med dina ord..Förlåt Kari...
Nu pratas det i Sverige om att man inte ska FÅ ta ut pension så tidigt som nu så det gäller att passa på!! DU ÄR SÅ KLOK!! Precis som Riitta mfl och jag ser fram emot att kunna göra andra saker än att bara jobba när jag fyllt 62....
Lissi
Men, Lissi ? - jeg får ingen l u k s u s pensjon, var jeg mest opptatt av
p e n g e r så hadde jeg jo fortsatt å jobbe i mange år til :eek:
Nå fyller j e g snart 62 og kan da velge avtalefestet pensjon :)
- det er ingen topplønnet jobb jeg slutter i.
Det jeg mente med l u k s u s problem var å velge h v o r i Hellas jeg/vi skulle reise først/tilbringe t i d , nå når vi begge ( Arne og jeg ) har mulighet til å være der lenger enn 2 -3 uker :)
Jeg er fyllt av glede over at denne friheten nærmer seg, derfor skrev jeg innlegget mitt.
Man må vel regne med å bli misforstått bye_bye
Nej, jag menade inget illa!!!!!!! Vi sitter i samma båt antar jag...vi väljer ett liv med tidigare pension utan att tänka i första hand på pengarna.... Jag lekte på ett obetänksamt vis med dina ord..Förlåt Kari...
Nu pratas det i Sverige om att man inte ska FÅ ta ut pension så tidigt som nu så det gäller att passa på!! DU ÄR SÅ KLOK!! Precis som Riitta mfl och jag ser fram emot att kunna göra andra saker än att bara jobba när jag fyllt 62....
Lissi
Bra det var slik du mente det , Lissi - alt i orden :D
62 är ju året som gäller:D Välkommen till gänget snart Kariklapp_klap
Jag började ju med att ta några nya öar förra sommare på våran första öluff och sedan blev det ju olivplockning på gammal bekant ö, Karpathos:rolleyes::) Just nu har jag inget bokat,men räknar med att det blir någon restresa till Kalymnos i maj:) Det är skönt att man inte är bunden till några bestämda veckor längre:)
Att åka utanför säsongen var så trevlig upplevelse att det kommer säkert och upprepas, bara man får ha livet och hälsan i behåll ett tag till:rolleyes:
Mannen går i pension i höst, så jag hoppas att det blir någon senhöstresa också i år:)
Riittabye_bye
Åh, vad många KLOKA PASSIONÄRER vi är/blir! klapp_klap
Perfekt att bli passionär när man är så ung som 62 år...livet leker! _B-anana
Yanna - Passionär i snart 9 månader! :D
H Ä R L I G T ! ! !
Många år har jag kvar.... :( ..och så härligt med alla passionärer som verkligen lever livet passionerat :)
//Maggan
62 är ju året som gäller:D Välkommen till gänget snart Kariklapp_klap
Jag började ju med att ta några nya öar förra sommare på våran första öluff och sedan blev det ju olivplockning på gammal bekant ö, Karpathos:rolleyes::) Just nu har jag inget bokat,men räknar med att det blir någon restresa till Kalymnos i maj:) Det är skönt att man inte är bunden till några bestämda veckor längre:)
Att åka utanför säsongen var så trevlig upplevelse att det kommer säkert och upprepas, bara man får ha livet och hälsan i behåll ett tag till:rolleyes:
Mannen går i pension i höst, så jag hoppas att det blir någon senhöstresa också i år:)
Riittabye_bye
Takk, Riitta :D
- det skal bli så deilig, som du sier, vi kan reise når som helst, hoppe på en billig restplass feks, eller finne rimelig rutefly og bli lenge om vi vil klapp_klap
Det blir sikkert det blir reise(r?) på deg og Leif i høst også :D
Åh, vad många KLOKA PASSIONÄRER vi är/blir! klapp_klap
Perfekt att bli passionär när man är så ung som 62 år...livet leker! _B-anana
Yanna - Passionär i snart 9 månader! :D
:D :D :D
H Ä R L I G T ! ! !
Många år har jag kvar.... :( ..och så härligt med alla passionärer som verkligen lever livet passionerat :)
//Maggan
:D
Jag tror inte att ändringarna i pensionsmöjligeheterna blir så svåra Lissi. Den som vill kommer nog nu som tidigare att kunna pensionera sig vid 62 års ålder.
Det är väl först om inte tillräckligt många arbetar längre som problemen uppstår och det lär nog inte ske. När vi svenskar som är födda i mitten och slutet av 50-talet väl räknat ut hur stor pensionen blir lär vi nog jobba på.
Eva
Kalimera
2011-02-21, 11:48
- gjensyn med øyer vi gjerne vil tilbake til ?
- eller for første gang å være "fastboende" et sted for 6 - 8 uker ?
Jag skulle åkt till Kreta. Hyrt en bil och tagit dagen som den kommer, bott några nätter här, några där.
Marianne
2011-02-21, 12:26
Precis så kommer vår nästa semester att bli! Med bil, utan hotellreservationer, kommer vi att ta dagen som den kommer.
Tyvärr kommer vi aldrig att bli så fria att vi kan ta 6-8 veckor, men kortare kan också göra det.:)
Har du, Janne (eller någon annan), någon idé om man kan "snacka lite om priset" när man hyr bil i längre tid t.ex. genom Avis - eller är det bara fasta priser som gäller?
Och till Kari vill jag säga grattis! Så skönt att inte behöva boka lång tid i förväg, ta hänsyn till många andras önskemål ang. semesterdagar osv., men att ni nu kan vänta med att trycka på bokningsknappen till en dag när ni vill vara impulsiva. Under tiden är det ju också härligt att drömma om alla möjligheterna som finns.bye_bye
Kalimera
2011-02-21, 15:20
Har du, Janne (eller någon annan), någon idé om man kan "snacka lite om priset" när man hyr bil i längre tid t.ex. genom Avis - eller är det bara fasta priser som gäller?När vi hyrt bil på Kreta har vi gjort det på Avis. Att vi valt Avis är för att de finns på många platser på ön, och att de är väldigt seriösa, och det har känts tryggt när vi hyr på lång tid, och ska köra runt i princip hela ön. Vi har fått rabatt varje gång vi har hyrt en månad. Man behöver en bil med stort bagageutrymme eftersom man har allt bagage med sig, och då kostar det lite mer.
När vi svenskar som är födda i mitten och slutet av 50-talet väl räknat ut hur stor pensionen blir lär vi nog jobba på.
Eva
Jag är ju född precis i början av 50-talet och borde också jobba på till 65 men JAG VILL INTE!!
Min pension efter skatt vid 62 kommer att räcka till halva bokostnaden och frukosten ungefär;)...så får maken stå för resten.......:D
..men jag har varit hemma många år med barnen = 2 års ATP samt jobbat halv-och deltid massor med år......samt arbetar nu som timvik så pensionen ÄR ett skämt minst sagt...MEN ÅNGRAR MIG??????? Aldrig!
Lissi
Marianne
2011-02-21, 17:55
Vi har fått rabatt varje gång vi har hyrt en månad.
Det låter helt rimligt när det är så lång hyra. :)
Jag är ju född precis i början av 50-talet och borde också jobba på till 65 men JAG VILL INTE!!
Min pension efter skatt vid 62 kommer att räcka till halva bokostnaden och frukosten ungefär;)...så får maken stå för resten.......:D
..men jag har varit hemma många år med barnen = 2 års ATP samt jobbat halv-och deltid massor med år......samt arbetar nu som timvik så pensionen ÄR ett skämt minst sagt...MEN ÅNGRAR MIG??????? Aldrig!
Lissi
;)
Om man bara tänker i kronor så blir livet aldrig en Passion! ;)
Yanna - som värderar mer än antalet kronor!
Fast det är svårt att vara passionerad om pensionen blir så låg att den bara räcker till en halv hyra och frukost. Då behövs det defintivt en partner med större plånbok. Många akademiker födda på 50- och 60-talet som utbildat sig länge, varit hemma med barnen några år och inte haft så hög inkomst får tyvärr en mycket låg pension. Drabbar speciellt kvinnorna.
Eva
Jag skulle åkt till Kreta. Hyrt en bil och tagit dagen som den kommer, bott några nätter här, några där.
- d e t har jeg virkelig lyst å gjøre, Janne :D
Och till Kari vill jag säga grattis! Så skönt att inte behöva boka lång tid i förväg, ta hänsyn till många andras önskemål ang. semesterdagar osv., men att ni nu kan vänta med att trycka på bokningsknappen till en dag när ni vill vara impulsiva. Under tiden är det ju också härligt att drömma om alla möjligheterna som finns.bye_bye
Takk, Marianne :) - D R ØM M E R er halve fornøyelsen, minst :D
Eva, det är faktiskt inte så svårt att klara sig på 8500 kronor om man har vanan inne! ;) Som jag sa kan tid värderas i annat än kronor. Men de flesta är tyvärr "fånge" i kronor o ören eller har aldrig utmanats av vad man kan få ut av olika levnadsnivåer! Alla har vi olika ögon för hur mycket som behövs för att man ska ha det bra, att det man har faktiskt räcker. Men om det inte är så viktigt att gå i passion och man vill jobba så länge det går,så faller ju min enkla livsfilosofi........
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.