handdator

Visa fullständig version : Hej alla Kretaälskare!


nla465x
2011-02-19, 14:20
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av södra Kreta på vintern?
Jag och min flickvän ska försöka komma bort från Svensk vinter några månader nästa år och funderade då på Kreta. Har hört att temperaturen kan skilja ganska mycket på norr och söder den tiden på året.
Är oxå tacksam för tips på några fina platser där man kan bo.

Ola

Kalimera
2011-02-21, 12:25
Jag har ingen erfarenhet av södra Kreta på vintern. Tyvärr, jag skulle väldigt gärna vara där på vintern. Om jag skulle resa dit på vintern hade jag valt att bo i Paleochora eller Chora Sfakion. Mycket är ju stängt på vintern. men tillräckligt mycket är öppet så man kan bo och äta.

JohnS
2011-02-21, 13:36
Jeg tror at også Ierapetra kan være et godt alternativ, og vet at den er populær for kortere og lengre vinteropphold.

Arne
2011-02-21, 13:38
Du kan ju med fördel kontakta kalimeravännerna bocina. De har ett hus på Kretas sydkust, närmare bestämt i Plakias.
Mail
bocina9@gmail.com

Arne

pollebosse
2011-02-21, 16:19
Hej.
Vi firade jul/nyår i Paleochora denna vintern.
Bodde ihop med ett fantastiskt gäng från många länder, de flesta var långliggare.

Vi åt frukost utomhus i princip varje dag, tempraturen var så där 14-16 grader på morgonen. Vinden var elak. De dagar då det var lite mindre blåst var underbara. Samtidigt kunde man göra utflykter lite norrut och där kunde det vara kolugnt och varmt. Vi var framförallt på hela västsidan upp till Kolimbari i norr. Fantastiska vägar med apelsinträd och annan citrus, vildväxande lite då och då, vildjordgubbar och annat läckert. I Vouves finns enligt sägen världens äldsta olivträd, 3000 år gammalt. Den dagen där var oförglömlig varmt, soligt och så trevligt.
Härligt var Elafonissi i vår ensamhet.
Egentligen kan man så här efteråt tycka att detta är en kanontid att åka.
Under vår tid därnere fanns det vissa som badade mer eller mindre dagligen. Inte vi, då vi tycker att sommar/höst känns angenämare.
Jag har veckoligen kontakt med en Österikisk dam som har varit där från dec och skall snart lämna. Sammanfattningsvis har det varit tre riktigt blåsiga veckor under denna tid. Resten har varit behagliga stunder med vandringar eller annat.
Vi skall fira påsken i Myrtos och jag kan bara tro att wintertime på södra Kreta är bingovinst!
Mvh Paul

Netwolf
2011-02-21, 16:52
Intressant om Pale. Hur är det med Gavdos-båten på vintern? Hur många turer i veckan går den och hur är vädret? Stormar det så mkt att den ofta blir inställd på vintern?

/Netwolf

jan c
2011-02-21, 17:36
Här kommer lite info om Gavdos båthttp://livingincrete-carolina.blogspot.com/search/label/boats%20to%20gavdos

Fysimera
2011-02-23, 16:55
Paleochora är helt rätt vintertid.
Vi var där ett par dagar under början februari och hade sommarväder. Vandrade och njöt. Många fina taverner öppna.
Vi reste även till Sougia men där var det mesta stängt.
vi hade sen 5 dagat i Horas Sfakia det var sol o varmt MEN nästa allt var stängt så det blir lite tråkigt men vi har vänner i Anopolis så vi var där flera kvällar och där var det två taverner öppna både Nikos o Poppis.

Så min rekomendation är helt klart Paleochora vi har rest runt på Kreta även vintertid nu i över 8 år så min rekomendation baserar sig på egna erfarenheter.

Olle

nla465x
2011-02-24, 09:38
Tack allihopa för Era svar! Är det någon mer än JohnS som har erfarenhet av sydöstra delen av Kreta den tiden på året,( Fysimera?) har hört att det ska vara fint där. Att Paleochora är ett populärt mål på vintern har jag förstått. Har det med vandringslederna att gör, eller är vädret bättre ( t.ex. mindre blåsigt ) på den delen av ön på vintern? Ola

lars
2011-02-24, 13:42
Jag håller med John S beträffande Ierapetra vintertid. Har varit där till och från under vinterhalvåret och det var riktigt bra.
Sydöstra delen av Kreta är ju inte så "utforskat" av turister än, vilket i sig ger många fina upplevelser. Här finns mängder av fina små byar båda uppe i bergen och nere vid havet.
Nya flygplatsen i Sitia kommer väl snart att öppnas för charter och då kommer det nog att bli annorlunda med turisterna.
Ierapetra har också pga att det är en större ort och stad mycket att bjuda på, dessutom kan man väl inte komma längre söderut på Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou