handdator

Visa fullständig version : Hyrbil!


carjoh
2011-02-16, 07:56
Hej!
Reser imorgon till Fuerteventura, och har bokat hyrbil via economycarrentals som vi brukar. De förmedlar ju bara bilen och uthyraren är GOLDCAR. Googlar man på dessa finns det många missnöjda kunder. Bl a tar man ut avgifter i efterhand för diverse saker städning, mm. Hur skyddar man sig mot detta? Känns rätt olustigt att man kanske får en överraskning när man kommer hem. Tydligen är det vanligt också där att man får betala för en full tank (överpris) när man hämtar bilen och ska lämna bilen tom(!).

Lite synpunkter och råd - helst snabbt eftersom vi lämnar bostaden kl 04 imorgon!!

Masse - ni har ju precis kommit hem, vem hyrde ni av? Problem?

mvh carina

Masse
2011-02-16, 16:13
Eftersom vi reste med Solresor så beställde vi två dagars hyrbil av deras platsrepresentant när vi kom dit. De förmedlade bokningen och firman de använde hette Orlando och låg strax intill vårt hotell i Jandia (bakom marknadsplatsen i Jandia).

Orlando hade lite, som jag tycker, märkliga rutiner men vi hade inga problem.

För det första så gick jag, som jag alltid gör, ett varv runt bilen och kollade den när vi hämtade den. Den hade då diverse bucklor och lackskador som jag gick in och påtalade för killen på Orlando. Men han viftade bara med handen och sa "It´s OK". Borde kanske egentligen haft någon notering om detta på kontraktet, men med hans agerande kände jag mig befriad från alla befintliga skador.

Det andra som var lite knepigt, men som inte vållade något större problem, var att bilen skulle hämtas och lämnas med HALV tank. Det är ju både brukligt och lite enklare att det är HEL tank som gäller. Men vi lyckades beräkna och tanka så att det stämde bra.

Vad gäller försäkringen så hade den undantag för stenskott och underredsskador. Förmodligen en följd av att en del turister ger sig ut på grusvägar och kör.

Således, två dagars hyra av en Ford Focus inkl självriskeliminering (2x5=10e) kostade totalt 78e + bensin.

Trevlig resa!

:) Mats

carjoh
2011-02-16, 20:30
Hej!
Ja vi mailade economycarrentals och de svarade rätt snabbt. Förstod ju att de inte kan ge något speciellt svar, men vi ville ändå fråga hur de väljer sina samarbetsparners och kritiken som var riktad mot GOLDCAR.

Vi har hyrt bil många gånger, mest i Grekland och det har aldrig varit några problem. Det som känns mest olustigt är att vissa bolag debiterar saker i efterhand. har läst en del idag på nätet och det är ju inte så att det är specifikt för GOLDCAR. Någon hade råkat ut för det i Frankrike när man bokat via ... Budget..(?), tror jag det var.

Just Orlando har också fått en del dåliga recensioner, men sen måste ju dessa bolag ha även nöjda kunder annars skulle de ju inte överleva. Eller..:)

Nu är det först lite fotboll (Champions League) och sedan några timmars sömn...Det blir en återkoppling när vi är tillbaka!

Tack Masse för att du skrivit så mycket här till oss!