Logga in

Visa fullständig version : Pris domatia Chora Naxos

opa
2011-02-15, 13:40
Hej!

2006 var vi på naxos och bodde i Choras gamla del/kastro/burgos på domatia. Stannade då 5 dagar o betalade 18 E efter redigt med prutning (det är vi bra på!)
Nu har det gått 5 år och vi undrar vad det går på nu. Vi är där i slutet på juni, har krav på ac och kyl i princip. Ej vid stränderna. Ingen pool eller sånt tjafs. Någon som vet vad man kan pruta ner sig på när man väl är på plats?

opa! //Jenny

Lissi
2011-02-15, 14:11
Blir Du erbjuden rum den tiden inne i Chora för 45-50 euro/natt kan Du nog avstå prutning..
De som hyr ut bra rum ska ha skäligt betalt också är min åsikt. Sen är det givetvis upp till var och en hur man vill agera vid rumsraggning. 18 euro kan Du glömma;)

Lissi

Eva L
2011-02-15, 14:33
I slutet av juni går det säkert att hitta rum till bra pris. Låter dyrt om de enklaste rummen ska kosta 40-50 euro. Billigast blir det säkert att välja på plats.

Eva

Lissi
2011-02-15, 15:29
Låter dyrt om de enklaste rummen ska kosta 40-50 euro. Billigast blir det säkert att välja på plats.

Eva

Självklart kan man ha tur att hitta billiga rum men till priser under 35 euro får man nog vara beredd på nedsänkt markplan.
Jag har f ö aldrig på någon annan ö sett så många studios/rum med just nedsänkt markplan som i Chora på Naxos. Vi var där i slutet av juli 2008 och fick till slut tag i ett rätt trist boende i Chora för 55 euro/natt om vi stannade minst 6 nätter. Då hade vi nobbat nedsänkta rum. Vi flyttade dock senare till Appolonia där vi bodde mycket bättre för 65 euro. Naxos är den ö vi bott dyrast på, men ÖN är fantastisk!!

Lissi

opa
2011-02-15, 18:43
När vi var där 2006 tog Pension Sofie (finns det fortfarande?) 20-25 E när man blev uppraggad i hamnen. Först hängde vi med en rumsraggare till just en nedsänkt lgh utan terass som vi skulle få för 12E men det nobbade vi helt. Rummet för 18E var väl eg inte en domatia utan nån som kände nån som hade en lägenhet de brukade hyra ut. Den låg nära Pension Sofie, precis på torget vid kyrkan, lyxläge. Vi vaknade till kyrkklockorna varje morgon <3

Nä, men ÄRLIGT. På 5 år kan det inte ha gått upp till DUBBLA priset (50-60E so ni skriver. Naxos och Amorgos är de öar vi bott billigast på.
Låt mig omformulera frågan: Kan man få rum till 25-30 natten i juni?

Yanna
2011-02-15, 19:06
20-25 E när man blev uppraggad i hamnen.

Nä, men ÄRLIGT. På 5 år kan det inte ha gått upp till DUBBLA priset (50-60E so ni skriver.

Låt mig omformulera frågan: Kan man få rum till 25-30 natten i juni?

Enkelt - men sant!

1. Fortsätt bli uppraggad i hamnen och pruta så kommer du undan billigast!
2. Ju mer du frågar efter priset innan du är där, ju dyrare blir det!

Yanna ;)

opa
2011-02-15, 19:16
Haha Yanna, så du menar alltså att det fortfarande går!!! _B-anana
Härligt!

Yanna
2011-02-15, 19:33
Ja, det är alltid billigast att följa med en rumsraggare!
Ska du ha det bekvämt och vill boka i förväg så kostar det mer än du vill betala! Ang_elx ;)

Yanna

Smultron
2011-02-15, 19:45
Bodde i Naxos stad vid tre tillfällen 2008+2009, på tre olika ställen. Alla tillfällena var i slutet av juni/början av juli och jag betalade 25 Euro varje gång, vare sig det handlade om en eller sex nätter. Men då bodde jag förstås ensam i ett tvåbäddsrum vilket brukar innebära att de drar av ca 5 Euro jämfört med om man bor två.
Även om priserna kanske gått upp lite så behöver ni nog inte betala några 45-50 Euro i juni!

Yanna
2011-02-15, 19:49
Smultron, du bokade väl inte i förväg då, utan hakade på rumsraggare?

Yanna

Smultron
2011-02-15, 19:53
Ja, jag följde med rumsraggare. Prutade inte något speciellt, men har heller inte så höga krav, kylskåp och en bra balkong är i stort sett allt jag kräver.

Yanna
2011-02-15, 20:03
...och dusch...det är också användbart! :D

Smultron
2011-02-15, 20:10
...och dusch...det är också användbart! :D

Det förstås! Och kanske en säng och lite annat smått och gott också!:D

Yanna
2011-02-15, 20:13
Det förstås! Och kanske en säng och lite annat smått och gott också!:D

Ja, annars är det inte mycket till rum! :D

Yanna - som helst följer med rumsraggare..

theresa
2011-02-23, 14:29
Hej!

Har läst lite om vad ni skrivit om priser att boka hemma/via på plats. Vi har bokat hemma via nätet för jag tycker det är kul att leta och drömma hemma lite.

Våra krav var att vi ska ha hotel med pool, ac och balkong. Vi hittade som jag tyckte billigt boende, 50 euro/natten på Pension Irene 2 inne i chora som har alla våra krav. Är vårat boende inte så billigt som jag trodde? tjänar vi på att boka på plats? Vi åker dit 16 juli, mitt i högsäsong.bye_bye

karinafp
2011-02-23, 14:51
Om du tycker priset är ok och boendet har allt ni söker, tycker jag inte det är någon större idé att riskera ett sämre boende för att spara några kronor. Ang_elx

Lissi
2011-02-23, 15:00
Håller med! är ni nöjda vilket ni nog borde vara så är det ett jättebra pris...euron är ju billig nu också:D

Lissi

theresa
2011-02-23, 19:05
Ni har så rätt så:D dumt att snåla och sen ångra sej, hoppas euron håller sej så här låg tills vi ska dit_B-ananabye_bye

karinafp
2011-02-23, 19:38
hoppas euron håller sej så här låg tills vi ska dit

Annars kan man passa på att växla nu när den står lågt. ;)

theresa
2011-02-24, 05:54
Ja det vore det bästaflabb_flab men tyvärr har jag inte möjlighet till det nu, annars hade jag gjort det direktbye_bye

våga
2011-03-09, 18:00
Jag är ofta på Naxos ett par nätter under somrarna och har aldrig betalat mer än 35 euro för ett rum för två med dusch och toa, pentry och egen eller delad terrass/balkong, AC, som inte brukar behövas då det oftast blåser.

Jag bor alltid i Kastro då det är lugnt, vackert och nära till allt. Att förhandla med rumsraggare ger alltid lägsta priset, speciellt på Naxos där det finns väldigt gott om rum. När det gäller prutande har jag lärt mig en "regel" av en bekant som har vuxit upp i Kongo - båda parter ska vara lika nöjda med priset för att det ska vara en bra affär. Följer man detta behöver man inte känna sig som en utsugare när man reser.
Våga

Jesper Johansson
2011-03-09, 20:18
Prutar man på plats innan man kommit till avsett hotell?
Eller tar ni det när man väl kommit fram och ser vad man får för "priset"?!

Ingrid Ny
2011-03-09, 21:39
HEJ
Jag brukar nog föröska pruta lite direkt om jag tycker att man måste pruta - ibland känns det "prutat" och klart från början. Ska man stanna fler nätter är det lättare att få ner priset också! När jag sen ser rummet - kan man ju komma på något som gör att man kan försöka få ner priset lite till.
//Ingrid

Lissi
2011-03-10, 08:04
När jag sen ser rummet - kan man ju komma på något som gör att man kan försöka få ner priset lite till.
//Ingrid

..om det är så billigt som de flesta tycker på Naxos med ca 30-35 euro, varför måste man pruta då??? Ibland låter det som att man prutar bara för prutandets skull....Jag tänker alltid på att det är någons leverbröd jag i så fall prutar bort. Gillar man inte rummet man ser när man går med någon så kan man ju bara tacka nej och då är det upp till uthyraren om han vill sänka priset tycker jag...men jag är kanske för mesig och ovan i såna sammanhang.

Lissi

bluesky
2011-03-10, 08:39
..om det är så billigt som de flesta tycker på Naxos med ca 30-35 euro, varför måste man pruta då??? Ibland låter det som att man prutar bara för prutandets skull....Jag tänker alltid på att det är någons leverbröd jag i så fall prutar bort. Gillar man inte rummet man ser när man går med någon så kan man ju bara tacka nej och då är det upp till uthyraren om han vill sänka priset tycker jag...men jag är kanske för mesig och ovan i såna sammanhang.

Lissi

Bra sagt. Alle utgifter øker i Hellas. Da må vi også godta at pris på overnatting går opp. Vi snakker faktisk om folks levebrød som Lissi også nevner.

ofelia
2011-03-10, 11:01

Lissi

Instämmer! Har jag råd att åka till Grekland så har jag också råd att betala för boende.

/Ofelia

Janérik
2011-03-12, 13:48
Prutar man på plats innan man kommit till avsett hotell?
Eller tar ni det när man väl kommit fram och ser vad man får för "priset"?!
Jag är ju lite hopplös på att alltid försöka pruta. Jag prutar oftast vid hamnen, sedan då vi är överens om ett pris så är jag väldigt tydlig med att det låter bra men jag vill se boendet innan jag bestämmer mej. Sedan tycker jag inte jag ska pruta mera, jag har bara kvar valen ja eller nej. Tackar jag nej så hjälper det knappast för dem att sänka priset heller, vi har varit överens om ett pris men boendet var inte vad jag hade hoppats på så jag söker vidare. Om jag har en känsla av att boendet är lite avsides gör jag också på förhand upp om att jag vill ha skjuts tillbaka om jag inte vill ha boendet, det brukar sällan vara problem att få det löftet. Sedan kan det ju vara så att jag är i rätt område men på fel boendet, då behöver jag naturligtvis inte använda löftet om skjuts tillbaka.
Jag tycker nästan alltid att det känns som att både jag och uthyraren ser det som en naturlig del att prisföhandla innan vi är överens.

Mvh Janérik

inha
2011-05-11, 19:28
Jag gjorde som Theresa, dvs bokade hotellet via internet hemma. Jag åker också 16 juli och ska bo på Vakhos hotell i chora. Där betalar jag 30 euro/natten och kommer bo själv i dubbelrum. I priset ingår frukost. Vad jag förstår så ligger hotellet ett stenkast från stranden och några minuters promis från hamnen.

/Carina

opa
2011-07-02, 19:49
Tillbaka från Naxos!

Kan konstatera att många svenskar inte förstår det här med att pruta sig till ett bra rum. Konstaterar också att priserna står i princip still jmfr med för 6 år sedan.

Vi visste exakt vad vi ville ha: studio i gamla stan/bourgos/kastro med uteplats eller balkong, ac och tv. Knallade rakt fram till raden med rumsraggare där man kunde utläsa av skylten att de hade rum som motsvarade vad vi ville ha, kollade broschyr. Skulle bo en vecka på Naxos. Tyvärr inte ledigt samma natt men vi kunde bo på en släktings hotell vid Ag. Georgios (vid polisstationen) för 22€ för en natt. Klockan var i sena timman och vi accepterade. Dagen efter kom vår nya landlady och visade oss rummet i Bourgos med privat uteplats, allt vi behövde och önskade samt takterass to-die-for med utsikt över solnedgången och portaran. 25€/natt, hur lätt som helst. Detta var kring midsommar.

så glöm det där med att ett rum kostar 40-50€!!! ;)

Förutom Iraklia och Schinoussa hamnade vi även på Santorini och bodde i Fira (eller rättare sagt Firostefani) med magnifik calderautsikt precis brevid Efterpi Villages ("top-end"-hotell i Lonely Planet) för HÖR OCH HÄPNA 65€/natt!
Är vi bra på att pruta eller är vi BRA? :p

Santorini var vacker och hisnande med tilltalade oss inte. Fruktansvärt dyrt (VEM betalar 11€ för en greksallad?) och horder med jänkare som kom i grupper från någon av de enorma kryssningsskeppen som låg ankrade vid Fira Skala...

Nääää, trogna Naxos, dig återvänder vi alltid till <3

/opa!

kari
2011-07-02, 23:50
Var det ikke det minste ubehagelig for deg å prute så hardt - i "disse tider" ?
:o

opa
2011-07-03, 10:50
Var det ikke det minste ubehagelig for deg å prute så hardt - i "disse tider" ?

Varför skulle jag tycka det var obehagligt att pruta från 30 till 25? Det är så man gör i Grekland, det har man gjort i alla tider och det är brukligt även i dessa tider. :)

JohnS
2011-07-03, 12:35
Jeg kan ikke si jeg hadde følt meg særlig fornøyd og stolt over å prute ned en privat utleier med 5 euro for en overnatting. Sannsynligvis har de fleste utleiere mer bruk for de 40 kronene dette utgjør enn det jeg har. Som det ble sagt lengre oppe i tråden: Har jeg råd til å reise på ferie, så har jeg råd til å betale for meg også. Og særlig gjelder det i dagens situasjon, der det er en klar risiko for at en vellykket pruting egentlig er ren utnyttelse av en utleiers desperate behov for hver eneste euro han/hun kan få inn.

kari
2011-07-03, 12:55
Tillbaka från Naxos!

Kan konstatera att många svenskar inte förstår det här med att pruta sig till ett bra rum. Konstaterar också att priserna står i princip still jmfr med för 6 år sedan.

Vi visste exakt vad vi ville ha: studio i gamla stan/bourgos/kastro med uteplats eller balkong, ac och tv. Skulle bo en vecka på Naxos. Tyvärr inte ledigt samma natt men vi kunde bo på en släktings hotell vid Ag. Georgios (vid polisstationen) för 22€ för en natt. Klockan var i sena timman och vi accepterade. Dagen efter kom vår nya landlady och visade oss rummet i Bourgos med privat uteplats, allt vi behövde och önskade samt takterass to-die-for med utsikt över solnedgången och portaran. 25€/natt, hur lätt som helst.

så glöm det där med att ett rum kostar 40-50€!!! ;)

/opa!

]Var det ikke det minste ubehagelig for deg å prute så hardt - i "disse tider" ? [/i]

Varför skulle jag tycka det var obehagligt att pruta från 30 till 25? Det är så man gör i Grekland, det har man gjort i alla tider och det är brukligt även i dessa tider. :)

Når jeg skrev "prute hardt" var det ut i fra det du selv skrev i ditt innlegg, der var ikke 30 euro nevnt, men derimot 40 - 50.

Hva man mener er brukligt/ubrukligt, føles behagelig/ubehagelig er selvsagt opp til den enkelte.
- du følte det du gjorde behagelig og er mektig stolt over hvor mye flinkere du er enn andre ( dumme ? - d e t skrev du ikke, men...) som betaler så mye mer enn de må.

Om j e g hadde blitt tilbudt det stedet du beskriver dere bodde på Naxos hadde jeg ikke tenkt på å prute i det hele tatt, fordi jeg hadde syntes det virkelig var verdt 30 euro :)
Det har i mange år vært overkapasitet på rom på Naxos, derfor er vel det den øya man lettest kan prute seg ned til et minimum, til beste for seg selv.

RUJO
2011-07-03, 19:06
Oj vad trött jag blir... denna duktiga svensk som sätter en sport i att "nu fick dom", jag sparade 5EU per natt.. Tänk ett steg till och fundera
hur det är för den som hyr ut och inte får gäster till sig utan att behöva sänka priset under självkostnaden. Nej, var glad att det finns all dessa
fantastiska uthyrare i Grekland. Har rest nu i 25 år och är själaglad för
alla fantastiska hyrvärdar/värdinnor. Vad gör vi snålisdar" utan dem?