handdator

Visa fullständig version : Dilemma!


Pyttan
2011-02-15, 11:48
Hejsan!
Har fått ett problem! Hoppas att ni kan ge mig massor med alternativ på hur jag kan lösa det! :)
Min flygstol till Chania den 16 april ska landa 01.30 på natten till söndagen istället för 12.05 på lördagen(som var den tiden jag köpte biljetten).
Mer än 12 timmars förskjutning! :eek::mad:

Jag skulle ha tagit bussen till Chora Sfakia och sovit gott där men det går ju inte nu!
Så hur gör jag nu?
Tar taxi till Chania och sover där en natt eller taxi över bergen mitt i natten till Sfakia?
Behöver jag beställa en taxi då innan från Sverige? Hur gör jag det i så fall?
Tacksam för idéer eller råd!
Bästa hälsningar Pyttan :)

Mikke
2011-02-15, 11:57
Ett alternativ är att leta reda på nåt fridsamt hörn på flygplatsen och knoppa där tess möran.... :D
Det brukar jag göra.Öronproppar gör det hela lättare....

Arne
2011-02-15, 12:10
Nja, jag föreslår att du kontaktar taxi i Chora Sfakion. De kör er från Chaniia Airport till Chora Sfakion för 80€. Max fyra pers i taxin.

Resan tar högst en timme. Jag föreslår dock att du förbokar taxin eftersom det bara finnes tvenne taxibilar i Chora Sfakion.

Taxihemsidan Chora Sfakion http://www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/transfers.html

Arne

Admirala
2011-02-15, 12:11
Jeg hadde iallfall sjekket prisen på taxi, ikke noen hyggelig start på ferien å sove på flyplassen.
Det beste er nok å ringe hotellet i Sfakia og høre om de kjenner en taxisjåfør som kan hente deg (det gjør de helt sikkert) og selvsagt be om pristilbud. Det blir nok rimeligere enn å ta en Chania-taxi.

Pyttan
2011-02-15, 17:46
Tack allesammans för era svar!

Det blir liksom lättare att fatta beslut när man har ventilerat "ilandsproblemet"med några! :)

Jag var så sur på Apollo så det var svårt att tänka klart!:o

Känner mig lite för gammal (tyvärr) och ensam för att vila i ro på flygplatsen. Sådant jag gärna gjorde för 20-30 år sedan. :)

Nu är taxin beställd, synd bara att jag missar den antagligen väldigt vackra resan över bergen. Men det får bli ett annat år! :)

Tack!
Pyttan

Arne
2011-02-15, 18:25
En tanke, så här mellan skål och vägg, kan vara att du kommunicerar med medresenärer på flyget till Chania. Du kan med fördel erbjuda del i taxin. Endera ända till Chora Sfakion, alternativt att de kan kliva av i Chania town.

Taxidrivern brukar acceptera detta om medresenärerna giva honom en extra dusör...

Arne

Kalimera
2011-02-15, 19:21
Nu är taxin beställd, synd bara att jag missar den antagligen väldigt vackra resan över bergen. Men det får bli ett annat år!
Eller på vägen tillbaka. ;)

Wardakis
2011-02-15, 21:09
Men Arne om man ska åka från flygplatsen till Chora Sfakion så åker man väl inte till Chania eller???Gunilla

Pyttan
2011-02-15, 21:37
Hejsan!

Arne: Tanken har slagit mig, att kunna dela taxin med någon, svider lite i reskassan i jämförelse med bussen. :)

Janne: Ja men jag har ju tänkt ta båten till Paleochora! Tänkte det var fint, då får jag ju se Loutro en glimt i alla fall. Nä det går inte att få med allt, bara att inse! Eller är det finare tur med bussen tillbaka o sen buss till Pal? Istället för båt? :)

Gunilla: Ja sightseeing vill man inte åka mitt i natten! Men parta hela vägen vore fint!:)

Pyttan

Netwolf
2011-02-16, 09:50
Jag skulle ha tagit bussen till Chora Sfakia och sovit gott där men det går ju inte nu!

Jorå, det går finfint att sova gott - i taxin :). Vi landade mitt i natten i Chania och tog (förbeställd) taxi till Paleochora. Vi sov i princip hela vägen. Visserligen missade vi den vackra resan, men vi fick ta det på vägen tillbaka.

/Netwolf

Pyttan
2011-02-16, 21:22
Hejsan!

Netwolf: Tänkte sova på flyget o va vaken i taxin. :)
Men man ser väl ändå inte så mycket i mörkret, men den positive tänker att det kommer va stjärnklart o fullmåne! :)
Vaken i taxin ska jag i alla fall va! måste ha lite koll på taxichauffören!

Arne: Nu har även jag bokat rum på Casa i Chania. Två nätter :)

Sedan undrar jag om jag nu är nästan två dagar i Chania och även då vill till någon härlig vik med natur o lite civilisation, vart ska jag ta bussen då?
Helst inte så långt från Chania för jag vill hinna strosa i staden också.

Pyttan :)

Wardakis
2011-02-17, 06:26
Du kan ta blå buss 21 från 1866-torget till Agioi Apostoloi, cirka 4 km västerut och välja någon av vikarna där.
Gunilla

Pyttan
2011-02-18, 13:36
Tack för tipset Gunilla! Har antecknat i min resebok! :)

Om jag skulle ta en buss österut nästa dag, vilken plats ska man då välja?
Akroriti- halvön eller längre österut t ex Almyrida? Eller någon annan plats?

Pyttan