handdator

Visa fullständig version : Kefalos eller Mastihari på Kos?


Suz
2011-02-09, 16:11
Äntligen bokat årets resa. :) Den kommer att starta på Rhodos där vi snabbt tar oss ut till Chalki eller Symi och vidare till Tilos. Vi kommer att avsluta med några dagar på Kos därifrån vi åker. Jag har läst lite på forumet om Mastihari och Kefalos som ser ut att passa oss. Vi uppskattar Lugnt, goda restauranger och en fin strand i närheten med mysiga strandtavernor. Men vilket är mysigast? Vilken har bästa stranden? (Har med oss en 9-åring). Finns det tips på bra boende.

Kalimera
2011-02-10, 10:12
Äntligen bokat årets resa. :) Den kommer att starta på Rhodos där vi snabbt tar oss ut till Chalki eller Symi och vidare till Tilos. Vi kommer att avsluta med några dagar på Kos därifrån vi åker. Jag har läst lite på forumet om Mastihari och Kefalos som ser ut att passa oss. Vi uppskattar Lugnt, goda restauranger och en fin strand i närheten med mysiga strandtavernor. Men vilket är mysigast? Vilken har bästa stranden? (Har med oss en 9-åring). Finns det tips på bra boende.Om jag skulle valt mellan Mastihari och Kefalos skulle jag ha valt Mastihari, som i mitt tycke är mycket gemytligare. Kefalos är utspritt och inte så mysigt i min smak. Det kan blåsa en hel del i Mastihari eftersom byn - och stranden - är utsatt för nordliga vindar.

Ska jag vara ärlig tycker jag egentligen inget av ställena är speciellt mysiga. Det beror på vad man menar med mysigt, och vad man jämför med. Personligen tycker jag att det är bäst att bo i Kos stad.

Suz
2011-02-10, 17:56
Ska jag vara ärlig tycker jag egentligen inget av ställena är speciellt mysiga. Det beror på vad man menar med mysigt, och vad man jämför med. Personligen tycker jag att det är bäst att bo i Kos stad.


Det är ju bra att du är ärlig..Skulle du hellre välja att börja resan med några dagar i Stegna på Rhodos? Kos är inte skrivet i sten. Med mysigt menar vi "typiskt grekiskt" och inte för mycket charterhotell. Ett annat alternativ är att avsluta på Telendos eller Kalymnos. Flyget från Kos går inte förren 02.30

malou
2011-02-10, 19:12
Så enig med Janne, ville heller bodd i Kos by, helst på Afendoulis hotell. Har ellers ikke prøvd Kefalos annet enn som dagstur, bare Mastichari. Den sistnevnte viste seg å ikke være 'my cup of tea'. Ikke spesielt sjarmfull. Ikke særllig 'gresk'. En uke der var en uke for lenge. Men om dere velger å dra dit, bo for all del på det jeg ville kalle strandsiden, bort fra havnen.

Ditt eget forslag om Kalymnos og/eller Telendos høres m y e bedre ut.

Kalimera
2011-02-11, 10:35
Det är ju bra att du är ärlig..Skulle du hellre välja att börja resan med några dagar i Stegna på Rhodos? Kos är inte skrivet i sten.Stegna är trevligt, ungefär som en turistort i Kykladerna.

Ett annat alternativ är att avsluta på Telendos eller Kalymnos. Flyget från Kos går inte förren 02.30.Då tycker jag att ni ska välja Telendos. Det är en underbar liten ö utan trafik. Promenadavstånd till allt. En fantastisk ö att avsluta på.

Suz
2011-02-11, 22:47
[quote=Kalimera;231488]
Då tycker jag att ni ska välja Telendos. Det är en underbar liten ö utan trafik. Promenadavstånd till allt. En fantastisk ö att avsluta på.[/
Vi var på Telendos 1996 över dagen. Ön har alltid fastnat i minnet. Det du säger känns så rätt i magen..... Såklart vi åker till Telendos. Vi älskar ju det lilla, det grekiska, det genuina......

Så nu blir det antagligen Chalki, Tilos, Telendos......

Tack för alla tips!!!

aris4
2011-03-01, 12:08
Hej Suz!!

Jag rekommenderar däremot Mastihari men vill du ha mer grekiskt så håller jag med Janne på hans förslag om Kalymnos/ Myrties/ Telendos.
Utav egen erfarenhet efter 5 säsonger med ca 2 ggr/år i Mastihari så tycker jag att det är bästa stället och då speciellt stranden och lugnet. Jag har nog aldrig varit så avslappnad som när jag är just där. Allt finns som ni behöver och det finns mycket bra ställen att äta på. Trevligt folk och "mysiga" men det är min åsikt. Har ju lärt känna ganska många under de här åren och jag vill alltid alltid åka tillbaka just dit. Det är semester för mig. Jag bor privat men kan ta reda på hotell om intresse finns fortfarande. Är ni med i facebook så kan man kolla på just M/hari.

Kos stad är ju min favorit sedan början och känner många många där och det är så kul att åka in och hälsa på och bo över nån natt men sen är det lika skönt att åka tillbaka till M/hari igen. Man står ibland mellan 2 hötappar känns det som.flabb_flab:rolleyes::D

Finns det fler funderingar så hör av dig igen. Inget blir fel vad ni än väljer !!!_B-ananaklapp_klap:)