handdator

Visa fullständig version : Tyskt ww2-vrak på Tilos


Netwolf
2011-02-06, 22:26
Enligt uppgift ska det finnas en sänkt tysk patrullbåt från ww2 alldeles vid Livadiastranden på Tilos. Den ska ligga "några simtag ut". Någon som vet mer om detta och har snorklat där? Ligger den så nära som det sägs?

/Netwolf - som nu har bokat flyg = resan har börjat! :)bye_bye

sjöborren
2011-02-06, 22:58
Ingen aning ... det enda vi såg - några simtag ut- var en u-båt!
Vi behövde inte ens snorkla ... den låg i ytläge. ;)

Kalimera
2011-02-09, 10:43
Jag har inte sett någon båt där. Den borde synas från långt håll, om man står ovanför stranden, och det har jag inte heller gjort.

Bluesea
2011-02-09, 11:16
Så här säger de på en sida om båtcharter:

"Best is, you choose a place southeast (leftsided) the church (see panoramaview above), where the water is 3-5m, and get´s shallow slowly, less than 2 m about 30m from the shore. Carefull: left of the church, in front of a Taverna, about 40m from the shore is a small wreck under water!"

Kan det vara den???

Netwolf
2011-02-09, 15:19
Ja, inte vet jag. Så här läste jag på nätet "I mitten på stranden i Livadia kan du snorkla på en sänkt tysk torpedbåt från WW2."
Verkar ju inte stämma i alla fall. Kanske det ihopnblandat med ngn annan ö, t ex Donoussa?

/Netwolf

Annki
2011-02-09, 18:24
Ja, inte vet jag. Så här läste jag på nätet "I mitten på stranden i Livadia kan du snorkla på en sänkt tysk torpedbåt från WW2."
Verkar ju inte stämma i alla fall. Kanske det ihopnblandat med ngn annan ö, t ex Donoussa?Nej då, du är på rätt ö. Det ligger faktiskt en tysk patrullbåt ute i viken, som 1944 jagades på grund av en brittisk ubåt och sedan bombades. Den ska ligga ca. 30 meter rakt ut från Sofias taverna. Jag har inte sett den själv och vet inte hur mycket som återstår av den, men för några år sedan fanns det en sk. glass bottomboat som brukade åka över den. Så är du där så är det säkert värt ett försök att simma dit med snorkeln!

Ann-Kristin bye_bye

Netwolf
2011-02-09, 19:11
Tack för infon. Då ska jag se om jag får chansen i sommar!

/Netwolf :)