handdator

Visa fullständig version : Snabbt och gott:Gyros


Agda
2005-12-10, 09:46
Jag vill dela med mig av en snabb och god maträtt som jag fått lära mig här nere.

Gyros med krämig vitlökssås och potatis.

1 lök
1 pkt Gyros (finns på Lidl)
3 stora vitlöksklyftor
3 dl grädde
olivolja,salt,peppar,soya
Potatis

Fin hacka löken.Fräs den i en Wook-panna eller liknande,i lite olivolja tills den fått lite färg.
Häll i paketet med Gyros-köttet.Stek tills köttet fått färg.
Pressa vitlöken över det hela.Häll över grädden och låt det koka några minuter så att det tjocknar något.Smaksätt med salt,peppar och soya.

Skala och klyfta potatisen (tunna klyftor)."Fritera" den i olivolja i stekpanna eller Traktörpanna,tills potatisen fått färg.

Servera med färska grönsaker och ett gott bröd.

Smaklig måltid!

ciakoohler
2005-12-10, 12:03
Jag vill dela med mig av en snabb och god maträtt som jag fått lära mig här nere.

Gyros med krämig vitlökssås och potatis.

1 lök
1 pkt Gyros (finns på Lidl)
3 stora vitlöksklyftor
3 dl grädde
olivolja,salt,peppar,soya
Potatis

Fin hacka löken.Fräs den i en Wook-panna eller liknande,i lite olivolja tills den fått lite färg.
Häll i paketet med Gyros-köttet.Stek tills köttet fått färg.
Pressa vitlöken över det hela.Häll över grädden och låt det koka några minuter så att det tjocknar något.Smaksätt med salt,peppar och soya.

Skala och klyfta potatisen (tunna klyftor)."Fritera" den i olivolja i stekpanna eller Traktörpanna,tills potatisen fått färg.

Servera med färska grönsaker och ett gott bröd.

Smaklig måltid!


Låter jättegott

Nora
2005-12-10, 15:15
Det hørtes godt ut! Denne skal prøves. Hva kan jeg bruke istedenfor gyros-kjøtt fra Lidl?

Agda
2005-12-10, 15:45
Vilken typ av kött du vill.Strimla det och lägg det i en plastpåse med en kryddblandning av peppar,spiskummin,paprika.oregano i någon timma eller övernatt.

NewAnn
2005-12-10, 18:50
Gyros som är så gott! :) Detta recept ska jag pröva vid något tillfälle. Tackar Mvh Ann

guppel
2005-12-10, 23:20
Vilken typ av kött du vill.Strimla det och lägg det i en plastpåse med en kryddblandning av peppar,spiskummin,paprika.oregano i någon timma eller övernatt.

Det finns ju faktiskt färdigstrimlat kött även i icke-Liedlska köttdiskar.
Knäppa jag relaterar genast till en reklam - svensk - där en "samuraj" :confused: tycker det är bekvämt med färdigstrimlat svenskt kött när han efter att ha "viftat" med svärdet hela da'n ska utfodra sina från dagis nyhämtade ungar.
Skymtar vi Mamma Scan ?:p

Agda
2005-12-11, 09:32
Det var inte min mening att göra reklam för Lidl-kött!Jag vet att det är ett motstånd till Lidl i Sverige (även här i Grekland faktiskt).Det jag tänkte på var alla ni som jobbat och slitit en hel vecka och kommer hem på fredagen och skall laga mat!Då är denna rätt både snabb och god!

Nora
2005-12-11, 10:04
Det syns jeg var godt tenkt, for det går ofte unna i svingene her hele uka ihvertfall! Da er det kjekt med noe som både er raskt å lage, og som er godt! Takk skal du ha!:)

Laila I
2005-12-11, 12:54
Rester av ribbe passer godt til gyros leste jeg et sted.
Så da blir det gyros på meg i romjula klapp_klap

L

lille
2005-12-11, 14:20
Gyros med krämig vitlökssås och potatis.

1 lök
1 pkt Gyros (finns på Lidl)


Hvor mye kjøtt er det omtrent i en slik pakke?

Hilsen Lille

Agda
2005-12-11, 16:40
Det räcker till 4 personer,ca 500gr.

Inge
2005-12-11, 16:47
1 pkt Gyros (finns på Lidl) Husk at denne kjeden ofte tilsetter maten stoffer for å øke holdbarheten.

Calle
2005-12-11, 17:09
Husk at denne kjeden ofte tilsetter maten stoffer for å øke holdbarheten.

Hej!
Vi brukar besöka Liedl i Rethymno typ varannan månad! Handlar då artiklar som inte behöver "bäst före"-datum såsom toa-papper, hushålls-papper, disk/tvättmedel, ja allehanda rengörings-prylar. Samt Ouzo, öl-korv, ost och ett flak tysk pilsner!
Köper dock inte mjölk som håller sig till februari 2007!

Calle (garanterat ingen söndags-ouzo!)

Inge
2005-12-11, 17:38
Samt Ouzo Tilsetter de ukjente stoffer til Ouzo`en erklærer vi krig.

Calle
2005-12-11, 18:51
Tilsetter de ukjente stoffer til Ouzo`en erklærer vi krig.

Hej!
Märket på Ouzon som inhandlas i 2-litersflaskor på Liedl är "Zachos Oyzo, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΥΟΝ".
Vet ej om den innehåller konserveringsmedel!!
Calle!

Inge
2005-12-11, 19:08
Hej!
Märket på Ouzon som inhandlas i 2-litersflaskor på Liedl är "Zachos Oyzo, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΥΟΝ".
Vet ej om den innehåller konserveringsmedel!!
Calle!
Den er sikkert ekte nok.