handdator

Visa fullständig version : Boende Paleochora


Janérik
2011-01-30, 17:47
Hej!
Planeringen för 4-18/6 2011 pågår för fullt ibland här hemma nu.
Det blir troligen ett längre besök i Paleochora och vi har bläddrat igenom ungefär halva Internet känns det som. Nu har vi fastnat lite för två olika boenden i Paleochora, nämligen Studios Yorgos och Relax Apartments. Båda ser ju väldigt fräscha ut och som vi förstått det är lägena ganska likvärdiga men där kan vi kanske ha fel. Yorgos finns en hel del kommentarer runt och det verkar vara ett trevligt värdpar som äger det, Relax Apartments verkar vara det färre kommentarer om, hittar ingen som har bott där men vi är ändå lite mera sugna på det. Största anledningen till att Relax drar lite mera är att de har en betydligt större pool och då vi reser med en 2-åring och en 5-åring så är poolen ganska viktig. Hur stor (eller liten) är egentligen poolen på Yorgos och hur stor del av den är djup? Finns det ingen här som har bott på Relax och kan ge lite kommentarer runt det?
Sedan har vi tittat lite på Viena Appartments också men då är det i Kontoura som tydligen är 6 km från Paleochora. Finns det någon som har erfarenheter av byn eller hotellet? Hur tar man sej emellan?

Mvh Janérik

mikkeline
2011-02-05, 21:26
Jeg har ikke vært på Relax, men jeg ser at det ligger rett over veien fra sandstranden. Beliggenheten er fin - nær sandstranden hvis man ønsker det. Mulig det blir mye trafikkstøy hvis dere får veranda ut mot veien. Et alternativ kan være Villa Europa som ligger på andre siden av veien, samme side som stranden. De har basseng, men jeg vet ikke hvor stort det er - så det bare på avstand da vi var nede i fjor. Med rom ut mot havet, blir det i hvert fall ikke trafikkstøy:)

-marianne

naxoss
2011-02-05, 21:59
Kan rekommendera Neapolis. Lägenheter jättenära stranden och en jättetrevlig kille, Valandis, som har det. Har bott där flera gånger.

Lena

Janérik
2011-02-05, 23:06
Jeg har ikke vært på Relax, men jeg ser at det ligger rett over veien fra sandstranden. Beliggenheten er fin - nær sandstranden hvis man ønsker det. Mulig det blir mye trafikkstøy hvis dere får veranda ut mot veien. Et alternativ kan være Villa Europa som ligger på andre siden av veien, samme side som stranden. De har basseng, men jeg vet ikke hvor stort det er - så det bare på avstand da vi var nede i fjor. Med rom ut mot havet, blir det i hvert fall ikke trafikkstøy:)

-marianne

Tack, det var ett nytt alternativ som jag inte sett tidigare, även detta får en plats i vår reseplanering så får vi väl se om vi kommer att bo här.

Mvh Janérik

Janérik
2011-02-05, 23:07
Kan rekommendera Neapolis. Lägenheter jättenära stranden och en jättetrevlig kille, Valandis, som har det. Har bott där flera gånger.

Lena
Ser bra ut men verkar sakna pool. Här kan det kanske gå att kombinera med deras andra hotell också så kanske man får ett bättre pris. Vi får väl se var vi hamnar.

Mvh Janérik

yannis
2011-02-10, 12:45
Visst Jan-Erik. Maria och era gulliga barn, ska vi träffas i Paleochora! Det verkar vara enklare att vi träffas i Grekland än hemma i Umeå.

Vi (jag) har tänkt ta turen Chania-Paleochora-Loutro-Souga-Chora Sfakia-Vrissis-Rethymno-Chania under vår månad i juni. Så ett par dar träffas vi där, var så säker.

Vi brukar ju bo på Haris som ligger på östra sidan. Trivs där väldigt mycket. Denna sida har mest stenar/klippor. Flora (engelskan) driver ju tillsammans med sin man även Studios Yiorgis strax ovanför. Harisboende har tillgång till poolen därstädes. Vi har aldrig nyttjat poolen, men som du säger är den liten och inte mycket uyrymme runt omkring. Jag uppfattade att de flesta använde poolen när dom kom från sandstranden för efterbad. Men studiorna på Yiorgis är en klass över Haris, beroende på att dom är nyare.

Vi har ingen erfarenhet av hotellen på västsidan. Men vill man ha nära till sandstrand och kanske större pool bör man nog välja den sidan. Dock mer turister där. (Vilket vi ju också är,,,)

Birgitta, som längtar efter den korta solledigheten i Egypten. Men vi åker ju även på en Greklands-resa den 10 april.flabb_flab

Janérik
2011-02-10, 18:00
Tack för svaren så långt.
Är det någon skillnad på stränderna med tanke på lä och vågor?
Är det verkligen ingen här som har erfarenheter från Relax apts?

Mvh Janérik

lemon
2011-02-11, 10:33
Sommaren 09 bodde vi på Villa Marise vid den västra stranden. Ett fräscht och fint lägenhetshotell med pool perfekt beläget precis vid stranden.
I somras bodde vi mitt i Paleo på vänliga Anthea apts.
Generellt obetydliga avstånd i Paleo. Sandstranden i väster är väldigt vacker. Stenstranden i öster är - stenig;-) och inte särskilt långgrund.
Utöver dessa stränder finns flera vikar såväl väster- som österut och som enkelt nås med bil eller cykel.
Trevlig resa!
/Magnus

mikkeline
2011-02-11, 17:25
Villa Marise og Villa Europa har samme eier og ligger rett ved siden av hverandre. Tror begge er bra, og sandstranden er absolutt det fineste for barn. Stenstranden er fin, men ja, stenete:) og ikke så god å gå på for barn.

Marianne
2011-02-12, 10:55
Hej Janérik.

Du undrar hur liten swimmingpoolen på Yorgos är. Den är liten! Så här ser den ut:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020670.jpg

Jag har varken bott på Yorgos eller Relax, men har gått förbi Relax och fångade dessa bilderna:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020651.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020650.jpg
På deras hemsida (Googla på namnet) ser man poolen bättre, ser definitivt större ut än Yorgos.

Sedan frågar du om skillnaden mellan sten- och sandstrand. Stenstranden vänder mot öster och sandstranden mot väster. Lä beror alltså helt på varifrån vinden kommer. Stenstranden känns helt fel för mig när det gäller mindre barn, sandstranden är väldigt fin.

Bor man hos Haris (eller Yorgos), som ligger en bit ut på "halvön" (landtungan som Paleochora ligger på), går man antingen genom stan för att komma till sandstranden eller längs med hamnpromenaden med de många tavernorna för att komma till stenstranden - det är inte så stor skillnad på dessa sträckor, avstånden är inget problem i Paleochora.

Du har fått många förslag här bland inläggen, jag är säker på att ni hittar något som passar er.

Janérik
2011-02-13, 00:07
Jag tackar för alla svar, det känns som att vi tar sikte på Relax eller Villa Europa, ser nu att det är samma ägare på Relax och Notos biluthyrning vilket kan ge dem en liten fördel. Det är ju ett litet problem med transfer till Paleochora och Notos verkar satsa hårt på att de levererar bil till flygplatsen, kan kanske gå att få ihop ett litet paketpris där småningom. Det känns som att vi kommer att finna en ny favorit i Paleochora, då vill jag gärna att boendet ska bli bra också så att man kan fortsätta att bo på samma ställe om det blir återbesök
Det är ju alltid roligt med planering, jag visste knappt var Paleochora fanns för en dryg månad sedan men har nu sett hur mycket bilder och filmer som helst därifrån och det tänker jag fortsätta med ända tills det är dags att åka dit.

Mvh Janérik