Logga in

Visa fullständig version : Off-topic språkresa till England

Aina
2011-01-30, 16:32
Vår dotter (snart 15) vill åka på språkresa till England med en kompis. Båda tjejerna är lugna och ordentliga tjejer.
Några som har erfarenheter och kan dela med sig?
Skillnad på orter? Researrangörer?
Hur kan jag hitta information på nätet, alltså inte från företagen själva utan från kunder, antal reklamationer osv?

Min egen erfarenhet är ganska gammal. Jag jobbade som språkledare för STS i Bournemouth för många år sedan. Jag tror att de flesta deltagare hade roligt, men ett problem var bråk och våld mellan engelska ungdomar och språkreseelever. De flesta eleverna umgicks med sina svenska kurskamrater, men pratade engelska hos sina värdfamiljer, i affärer osv.

Tror det skulle vara bättre att gå en internationell kurs med elever från olika länder, där det är större chans att engelska blir det gemensamma språket.

Hälsningar, Aina

Deia
2011-01-30, 16:53
Jag skulle inte skicka en 15-åring på språkresa :rolleyes:.

Mina erfarenheter är äldre än dina! Jag var också i Bournemouth, fast som elev, för måååånga år sedan. Upplevde precis de problem du nämner. Lärde mig ETT ord på 6 veckor - Squirrel. Jag var 17 år och väldigt ordentlig men frestelserna var många.

SÅ - av den erfarenheten, men med viljan att låta sina barn utforska världen, lära sig språk och få efarenhet av andra kulturer så beslöt vi att skicka våra två barn på ett utbytesår - till Australien. Mycket mera valuta för pengarna än en språkresa (som mera är en semester).

STS (vinstdrivande) som arrangör kan jag inte rekommendera däremot AFS (icke vinstdrivande).

Aina
2011-01-30, 21:41
Jag har en kompis vars dotter åkte med STS till Oxford som skrev följande till mig: (Dottern) "stormtrivdes, växte, fick massa kompisar och lysande engelska. Den bästa present hon fått i hela sitt liv, säger hon"... så jag tror det kan vara väldigt olika.

Språkintresse och hur social man är (annat än med kurskompisar) tror jag kan spela in. Utbytesresa på ett år är inte aktuellt än på ett tag. Vi kollar olika arrangörer just nu. Oxford eller någon mindre ort inbillar jag mig kan vara lugnare än Brighton, Bournemouth. Och en internationell kurs med inte enbart svenska elever.

Någon fler som har erfarenhet av språkresor?
Aina

Deia
2011-01-31, 09:37
Jag har en kompis vars dotter åkte med STS till Oxford som skrev följande till mig: (Dottern) "stormtrivdes, växte, fick massa kompisar och lysande engelska. Den bästa present hon fått i hela sitt liv, säger hon"... så jag tror det kan vara väldigt olika.

Jag tror nog att de flesta som åker iväg har "roligt" :eek:. Av den anledningen väntade vi tills barnen fyllt 18 att skicka iväg dom.

Att bo i "familj" behöver inte betyda familj. Det kan vara en ensamstående man eller en familj från annan kultur. Se till att ha inskrivet att det ska vara en engelskspråkig familj (om nu engelska språket är anledningen till resan - annars kan det ju vara berikande). Att äta och umgås med "familjen" är inte givet. Om något händer, så man vill byta familj, är det bra att åka med en arrangör som har "backuppfamiljer".
En del familjer driver ju verksamheten nästan som ett litet B&B.

Även när barnen reser ett helt år så kan det vara svårt att komma in i kompisgemenskapen i skola och på fritid. Man umgås mest med andra utbyteselever. Så ett resa med blandade nationaliteter är nog bra. Likaså att inte välja partyorterna på sydkusten. Det kanske kan fungera bättre då.

Försök "läsa mellan raderna" i researrangörernas lockande broschyrer.....
Vi hade en konflikt i samband med sonens resa med STS. Den löstes genom att vi fick ersättning. Dotterns resa med AFS var helt problemfri.

Största "problemet" för vår del är att sonen trivdes så bra i Australien så han bor där permanent nu. DET är en risk man tar när man skickar iväg dom.......snyft_drop

(Vet inte om du såg Uppdrag gransknings reportage om EF's språkresor för några år sedan - annars Googla)

Aina
2011-04-05, 17:57
Nu undrar ni förstås hur det gick med dotterns språkresa? :confused: Nja, det blev så här i stället. Båda barnen ska åka till Australien med mormor. Min syster är nämligen bosatt där och mamma vill gärna åka dit medan hon fortfarande orkar. Och då tar hon med sig våra barn. De blir borta tre veckor.

Min mamma pratar inte så många ord engelska, så jag tror det kan bli en hel del språkträning för barnen under flygresan och utflykter i Australien. Barnens kusiner kan några ord svenska, men ska de kunna kommunicera på allvar blir det på engelska.

Spännande! Lite dyrare än språkresa, eftersom det blir två tonåringar och inte en som åker, men en upplevelse mer minnesvärd än en språkresa, tror jag.

Aina

Deia
2011-04-05, 19:23
Vad kul! Helt rätt beslut tror jag. Ännu roligare att dom får träffa kusinerna OCH resa med mormor. Dessutom är de flesta i Oz väldigt "easy going". Det kommer att bli ett minne för livet!

Om barnen gillar Australien så kan dom ju återvända för ett Working Holiday-år eller liknande senare. Fast dom får ju ingen Oxford dialekt precis :D:eek:.

Var bor din syster? Min son bor i Melbourne sedan några år. Fick idag rapport om att vintern kommit väldigt tidigt i år. Fast i Queensland är ju högsäsongen på ingång nu.........

Peter
2011-04-06, 01:48
Det måste väl vara den absolut bästa lösningen även om den blir lite dyrare? Lära sig resa, ta ansvar, lite språk (även om de inte får riktig utbildning varje dag) och samtidigt ha viss vuxenkontroll. Perfekt.

Jag kommer inte ihåg om jag tjatade till mig, eller om jag blev skickad till Brighton den sommaren jag fyllde 15 år... Och även 17... Ang_elx Jag åkte med STS bägge gångerna och vi hade undervisning 3 tim varje vardag i 4 veckor. Så visst lärde vi oss en hel del. Och så pratade vi Engelska i familjen där vi bodde. Men på vår fritid lärde vi oss också en massa andra saker om livet... :o Ang_elx :D Men det gör ju alla unga förr eller senare.

Om jag hade haft barn idag hade jag varit väldigt tveksam att skicka henom till England på språkresa. Landet har förändrats, företagen likaså...

Men detta blir ju en upplevelse de kommer att komma ihåg restan av livet. Och de kommer säkert att växa otroligt mycket. Men som Deia säger: deras Engelska dialekt kanske kommer att lämna något övrigt att önska... :D

Hoppas de får en fantastisk resa. Jag är övertygad om att de får det... :D

Melinda
2011-04-26, 22:44
Jodå, minnen av sk språkresor är det nog många av oss som har. Även jag, såklart.
Jag åkte med EF och var nog på mitt sextonde levnadsår. Fattar fortfarande inte hur mina föräldrar kunde skicka mig på detta event.
Den engelska jag lärde mig var enbart bar-engelska. Jag blev snabbt bekant med bacardi o cola, nattliga discon och pengarna rullade i en rasande fart. När jag sen kom åter till hemstaden var jag omvandlad till punkare ! :D

Så när sonen på 15 började surra om språkresa hade jag min ståndpunkt klar.

Och bokade en semesterresa med familjen till Kreta istället. klapp_klapklapp_klap

//Melinda

Aase
2011-04-27, 16:46
Hej
Även jag var på språkresa när jag var 15-16 år. Jag lärde mig inte mycket engelska men däremot blanda drinkar. Det har nog mycket att göra med hur mogen man är, var man hamnar osv., men att det har att göra med språkintresse tror ag inte. Jag är lärare i engelska själv idag och är och har alltid varit språkintresserad.

Åse