handdator

Visa fullständig version : Maten på Tilos samt båt i oktober


Västkustmaja
2011-01-24, 20:18
Hej,
Skulle så gärna vilja veta mer om maten på Tilos. Jag är nämligen vegetarian och vill gärna ha riktigt härligt goda grönsaksrätter när jag reser. Passar restaurangerna på Tilos mig då ?
Vill också gärna veta om någon på forumet minns hur båtarna går på söndagar Rhodos-Tilos ? Tänker eventuellt resa andra halvan i oktober när turismen lugnat sig något.

Eva L
2011-01-25, 07:04
Det grekiska köket har många grönsaksrätter så det bör inte vara annorlunda på Tilos. Om du håller dig till matställen med traditionell grekisk mat kommer det inte att vara något problem. Däremot har jag sett att mer turistifierade matställen i Grekland har sämre menyer för vegetarianer. På Tilos som vad jag vet inte är så exploaterat finns det förhoppningsvis inte några såna ställen.

Min dotter har varit vegetarian sedan tonåren och vi har oftast inte haft några problem att hitta maträtter till henne när vi rest tillsammans.

Eva

Kalimera
2011-01-25, 14:02
Skulle så gärna vilja veta mer om maten på Tilos. Jag är nämligen vegetarian och vill gärna ha riktigt härligt goda grönsaksrätter när jag reser. Passar restaurangerna på Tilos mig då ?Som Eva skriver är det grekiska köket perfekt om man är vegetarian. Maten på Tilos håller mycket hög klass, så du kan andas ut. :)

Hur det är med båten vet jag inte. Jag tror att Annki var där i oktober så hon kan kanske svara på det.

Annki
2011-01-25, 18:33
Hur det är med båten vet jag inte. Jag tror att Annki var där i oktober så hon kan kanske svara på det. Jo jag var där i oktober, och då gick Sea Star från Rhodos 17.30. I somras tog den vägen om Symi på söndagarna och var framme på Tilos efter 2 timmar, annars tar den 1 1/2 timme dit. Det finns ju även större färjor, men hur de går på söndagarna minns jag inte. I höstas vill jag minnas att sista söndagsturen till Tilos gick 24 oktober eftersom den anpassas efter charterplanens säsong. Morgonturen FRÅN Tilos 7.00 på söndagar går dock hela vintern. Vill du hålla dig uppdaterad så googla på Tilos travel, där hittar du aktuella turlistor.

Ang. maten så är den mycket bra på Tilos. Du kommer inte att ha problem med att hitta vegetariska rätter, många tavernor har en mängd smårätter, sallader och röror att välja bland. Biffar tillagade av kikärtor eller squach, soppor, ugnsrätter, grytor.........

Lycka till med planeringen!
Ann-Kristin bye_bye

Västkustmaja
2011-01-25, 20:20
Hjärtligt tack ni som tagit er tid att svara. Då kan vi bestämma oss för Tilos och lugnt planera vidare :).

sjöborren
2011-01-25, 22:20
Vi åkte den större färjan, en söndag. Om jag inte minns fel gick den klockan 10.oo från Rhodos. Båtresan gick via Symi, och tog fyra timmar.

Bluesea
2011-01-26, 08:03
Apropå vegetarisk mat. Glöm för all del inte att åka till Eristos och smaka på kikärtsplättarna på Tropical. Författaren Susanne Ljung avgudar dem, med all rätt. Miljön är fantastisk, man sitter i trädgården och äter. Låt vara med några hundra katter som intresserade åskådare, men det får man ta.

Thomas P
2011-01-27, 21:12
En bild på urläckra hemgjorda kikärtsplättar! Här från restaurangen i Megalo Horio i närheten av Elefantmuseét med fantastisk utsikt ut mor Eristos och landskapet. Enkelt men UTSÖKT gott. Enbart "vegetariskt" på tallrikarna och mer fanns!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=188&pictureid=5186

Ingrid
2011-02-13, 00:41
Maten på Tilos er bra ja :)
Var der i oktober i fjor, og på Tropicana på Eristos var det dessverre ikke noe kikertskaker å få...men kan ellers anbefale stedet og matenklapp_klap

Peter
2011-02-13, 05:32
g...goda grönsaksrätter när jag reser. Passar restaurangerna på Tilos mig då ?

Nu är jag ju inte vegetarian. Men jag tror inte jag ätit så god mat någon annanstans i Grekland som jag ätit på Tilos de gånger jag varit där. Det finns ett par Tavernor på Tinos som tävlar i samma liga.... Men det är en betydligt större ö, och har nästan bara Grekiska besökare, så de öarna spelar egentligen inte riktigt på samma plan.

Tilos är en väldigt liten ö som lever av turismen men lyckas ändå servera väldigt god Grekisk mat utan att anpassa den för "Europeisk" smak. Briam är väl en helt vegetarisk gryta? Rätta mig någon om jag har fel. Men Briam är gott. Fritterade succiniskivor eller scuash (hur fan stavar man det så här dags...?:eek:) smakar fantastiskt med lite salt och peppar när den kommer fram på bordet och det ryker om dem...

Som andra sagt. Grekland är egentligen ett Paradis för vegetarianer! Väldigt mycket i det Grekiska köket bygger på grönsaker eftersom det finns så gott om det där. Den Grekiska salladen "Choriatiki" känner ju alla till. Och många gillar "Chorta" som är kokta bladväxter. Något mellan spenat och nässlor som serveras med olja och citron.

En delikatess som en av mina vänner där nere visade mig är Okra kokt i tomatsås. Det måste man nog fråga efter för det verkar inte finnas på alla ställen.

Så jag skulle nog säga att du kan åka till Tilos utan att behöva tänka på maten på det sättet. Du kan nog åka till vilken Grekisk ö som helst egentligen. Fast öar med mycket turister, större öar, serverar nog mer "anpassad" mat med typ kyckling osv... Så är man vegetarian måste man fråga efter det som fungerar.

Men jag är övertygad om att du kommer att ha en fantastisk resa till Tilos. Både upplevelse- och mat-mässigt... ;) :D