handdator

Visa fullständig version : Boende i Nafplion?


ErOg
2011-01-24, 10:47
Funderar så smått på att ta med familjen (fru och två barn, 4,5 resp. ett halvår) till Nafplio (maj kanske, eller i höst?) och har lite frågor...

Tänkte flyga med Norwegian (eller annat lågpris?) till Aten och hyra bil med barnstolar på flygplatsen, bila till Nafplio och ha den där hela veckan. Är det ett bra upplägg?

Söker efter "lägenhetshotell" eller liknande med mindre självhushåll/pentry/kök. De flesta hotell jag kollat på verkar ganska dyra/lyxiga? Vill ha gångavstånd till centrum (eller strandpromenad med tavernor mm) men också nära till nån strand, finns det nått sånt?

Vi har två huvudintressen: Tavernor och bad!

Admirala
2011-01-24, 15:23
Det høres ut som en utmerket plan!

Her er noen innspill:
Mai er en vakker måned, men husk at vannet ikke holder mer enn maks 20 -22 grader, med mindre det blir en meeeget varm vår. Det er kanskje ok for dere, ville bare nevne det.

Det er smart å leie bil. Det gjør at dere bruker maks to timer på å komme hit fra flyplassen, og siden dere er glad i å bade, kan dere dra til mange flotte strender, ikke bare til bystranda. (Bystranda har stein/grus, og er for brådyp for små barn.) Om det å bo nær en langgrunn sandstrand er aller viktigst, ville jeg valg å bo i Tolo, en badeby 9 km fra Nafplio.

Det er bare ett leilighetshotell i Nafplio, Eudokia Family Apartments Rooms. Jeg har bare sett det fra utsiden, og aner ikke noe om pris. Og så Pension Dafni har to-tre familierom med kjøkken, og de har ganske rimelige priser. Begge ligger i/ved gamlebyen, Dafni i en meget fredelig bakgate, Eudokia i en mer trafikkert gate. Jeg kan sende deg linker til hjemmesidene om du ønsker det.

Begge ligger for øvrig nær byens park, hvor det er en stor, fin lekeplass som sikkert barna vil trives på. Uansett er avstandene små, gamlebyen ligger ved strandpromenaden, det tar fem-ti minutter å gå til bystranden, supermarkedet ligger i nabohuset til Eudokia, som igjen ligger fem minutters gange fra Dafni osv.

Tavernaer er det flust av, og du kan finne mine favoritter via linken nedenfor, sjekk under Nyttig info. Dette nettstedet finner du også i Kalimeras Nafplio-informasjon (under Fastlandet i menyen til venstre), men for enkelthets skyld får du den her også: http://www.visitnafplio.net/

Og så er det jo selvsagt bare å spørre, dersom jeg kan hjelpe med noe mer!

ErOg
2011-01-24, 15:38
Tack för info!

Ja, kanske det är bättre att åka i augusti-september, eller kanske ännu senare? Vi vill gärna ha det varmt i vattnet...

Skicka gärna länkar till hotellen du nämnde, de verkar ju ligga bra till, och har man bil är det ju lätt att ta sig till bättre och mer barnvänliga stränder.

Jag besökte Tolo (och Nafplio) 1977 och har bilder därifrån!

Hur är det med bilbarnstolar och hyrbil, måste man boka det i förväg eller kan man chansa på att det finns när man kommer till flygplatsen?

Admirala
2011-01-24, 17:06
Har sendt deg hotell-linker.

September er en fin måned å komme. I august kan det være veldig varmt, og siden Nafplio har mange greske (og en del andre) turister, fyller de opp hotellene og strendene den måneden.
Første halvdel av september er perfekt om dere vil ha garantert sol og varme, det varmeste badevannet og litt fredeligere omgivelser. Andre halvdel er jo også slik, men det er klart at det er litt større sjanser for en regnskyll da.

Andre kan sikkert mer om barneseter i bil - jeg har aldri hatt behov for det - men jeg tror nok uansett jeg ville bestillt det på forhånd. Grekerne er jo generelt ikke så nøye på å ha barneseter i bilene sine som oss. Om du går inn på hjemmesiden til flyplassen, aia.gr, finner du oversikt over leiebilfirmaene som har kontor der.

Wow! Bilder fra Tolo og Nafplio fra 1977! Mye må ha forandret seg siden den gang. Selve gamlebyen er jo fredet, så de er det kanskje ikke de store endringene, men resten...!!!!

Admirala
2011-01-25, 12:32
Jeg har også en venninne som leier ut sin leilighet i Nafplios gamleby. Har sendt deg pm med detaljer.

ErOg
2011-01-26, 07:23
Tack!

ErOg
2011-04-05, 08:49
Jaha, det som var tänk att bli en ganska billig semester visade sig bli ganska kostsam tillslut...
Som barnfamilj krävs ju att man har en "halvstor" bil för att kunna få plats med resväskor och barnvagn/sulky, det duger inte med en Nissan Micra direkt, och då visade det sig att bilhyran blir den största enskilda kostnaden för en sån här resa. Närmare 1000 Euro med allt inräknat, PLUS bensin, för en mellanklass kombi i två veckor är mer än det kostar i Sverige, men på Athens flygplats så är det så dyrt, tyvärr.
Det blir nog charter nån annanstans i år iallafall! Vi försöker med Nafplion ett annat år när vi inte behöver ha barnvagn...