Logga in

Visa fullständig version : resa ensam med tonåring...

emy
2011-01-22, 11:29
Jag är en ensamstående mamma med en tjej på 15 år,skulle gärna vilja hitta en någosånär billig resa?Men vad ser jag familjepriser 2vux+1barn eller 1vux+1barn under 12???Vet många i min situation son skulle vilja resa med sin tonåring men nej för dyrt...En del bolag har barnpriser upp till 17 år men då måste man resa med 2 vuxna.är det någon som har någon lösning på detta???
/katarina
PS.Skulle vilja resa direkt från Luleå...

Yanna
2011-01-22, 20:57
Hej!
Om du bokar ett charterpaket hittar du inget som är prisvärt för er 2! Köp flygstolen o boka hotell själv är min rekomendation. Oftast betalar man per rum/studio då, inte per person! En liten reflektion utöver detta är att en 15-åring inte ses som barn utan betalar som vuxen, men det spelar ju mindre roll om du bokar boendet på plats själv.
Vart vill/kan du åka från Luleå?

Yanna

emy
2011-01-23, 11:55
Vi har varit massor med gånger till georgioupolis dottern surrar om turkiet men det blir det inte ev.Cypern.Från Luleå går det till Kreta,Rhodos,Mallorca,Bulgarien,Cypern och Turkiet.
/katarina

Lissi
2011-01-23, 12:04
Alla resmål är ju så olika sinsemellan, bortsett från Kreta/Rhodos som ju då har fördelen att det är lätt att hitta rum på plats med bara flygstol bokad.

Skulle jag välja t ex Cypern, Bulgarien eller Turkiet så skulle jag ju absolut vilja ha hela paketet med rum och transfer bokat redan hemma. Så Ni får väl diskutera vilket resmål först och sen boka efter vad som blir billigast.

Cypern är ju jättehärligt och där finns ju ofta paketresor till bra pris senare på säsongen...
Men som sagt: KRETA och RHODOS är ju jättebra resmål om ni kommer över 2 flygstolar. Transfer kan man ju köpa till, men ofta blir egen taxi både billigare och snabbare.

Lissi

Rojo72
2011-01-23, 15:20
Hej Emy!

Tänk på att du kan flyga med Norwegian från Luleå till Grekland också: Iofs inte direktflyg men en mellanlandning på Arlanda känns inte superfarligt för väskornas skull ;).

malou
2011-01-23, 15:33
Høres kjempeflott ut å reise med sin tenåringsdatter..og ser av det du skriver at alternativene ikke er veldig mange fra avreisestedet ditt. Hva med Rhodos? - der jeg selv aldri har feriert - en charterreise dit kan være vel så billig som å lage sin egen pakke med kun flystol. En venninne har vært et titalls ganger i Rhodos by, hun bor ofte på Constantin. Det skal ligge svært sentralt, nær en bystrand. Men det finnes sikkert mange muligheter på mindre steder på øya.

Jeg kjøper oftest kun flybillett, men igår sjekket jeg mulig charterreise for en uke i mai. Var overrasket over hvor store prisforskjeller det kan være mellom ulike øyer, eks. var Rhodos atskillig gunstigere enn Karpathos. I hvert fall for en alene-reisende.

En 'fra-dør-til-dør' reise kan absolutt være en fordel om man reiser alene med en tenåring, især om man ikke har mange uker å ta av. Håper du finner et greit alternativ bye_bye

Eva L
2011-01-24, 08:08
Tyvärr är det ju inte så många öar man kan ta sig direkt till från våra norrländska flygplatser och många charteravgångar kräver övernattning. Med boende på Rest and Fly tycker jag ändå att det brukar kännas överkomligt.

När jag var yngre och fattigare sov vi ofta på en stol i utrikeshallen så jag är glad att de åren är över. Barnen tyckte det var helt ok. Tror att du får en billigare resa om du ordnar boendet själv i Grekland med de charterpriser som gäller idag.

Jag har själv hittat riktigt billiga biljetter med SAS till Samos. Mellanlandning och flygbyte i Aten.Tar sen en taxi in till mitt favoritboende i Pythagorion. Kan vara ett alternativ för den som vill ha en billig resa och ett billigt men mycket trivsamt och prisvärt boende. Taxiresan tar bara några minuter så ni är snabbt på plats.

Eva

Margaretha
2011-01-24, 14:51
Har du kollat med Apollo, där verkar det ju gå att boka 1 vuxen samt barn upp till 17 år. Nu är det ju bara till Kreta det går resor från Luleå om du ska till Grekland. Fick höra att flyget som skulle trafikera Luleå-Rhodos har gått i konkurs så därför finns det inte några resor från Luleå till Rhodos och jag förmodar att den uppgiften är riktig.
Annars så flyger ju Air Baltic Luleå - Athen med mellanlandning i Riga. Bra priser och bra flygtider. Då beror det ju på hur länge du ska vara borta och hur mycket tid du vill avsätta på att åka båt eller om du vill åka inrikes med Aegean eller Olympic. Vi har själva flygit många gånger Athen-Rhodos och det har varit billigare än att åka med Blue Star om man inte lyckas få tag på Super economy biljetterna med färjan.
Lycka till med sökandet.

Margaretha