handdator

Visa fullständig version : Åter mandarindags

Monica P
2011-01-17, 19:36
När man kommer runt sista svängen och ser ner mot Vathy på Kalymnos östsida är det inte utan att man drar efter andan: en mörkgrön dalgång som kontrast mot de kala bergssidorna, en havsvik som smyger sig djupt in, fjordliknande. Utsikten från vägkanten där uppe måste vara en av öns mest fotograferade.

Lite längre ner ser man så här års orange prickar precis överallt i det gröna. Det är apelsiner och mandariner som mognar nu på vintern. De flesta odlingarna är omgivna av kalkade höga murar . Man har sagt mig att det inte bara är för att hindra pallare utan dels ger de vindskydd, dels ligger en del vattenledningar uppe på murarna. I alla fall får jag en viss instängdhetskänsla i Vathy, inte helt trevlig.

Trevlig är däremot vår vän Babis. Han äger ett lantligt hus med tillhörande odlingar men bor i Pothia där han har en firma som gör skyltar, monterar affärshyllor och liknande. Han är en sån där stillsam kille som tänker innan han pratar och som lyssnar mer än han snackar.

Hans farföräldrar bodde här i det lantliga huset och planterade massor av träd och vinrankor. På den tiden gjorde man eget vin och skördade citrusfrukter till avsalu. I Vathys hamn låg lastbåtar från Thessaloniki och andra ställen och massor av folk hade arbete med apelsinskörd och transporter.

Idag växer dessa träd och vinrankor lite som de vill. Marken under träden är mjuk av åratals fallna och multnade frukter. Det är inte bara Babis som har svårt att hinna med skördandet, överallt ser man odlingar med tonvis med fallfrukt och obeskurna träd.

Det finns ingen samordnande kraft som ser till att inköpare intresserar sig. Gårdarnas ungdomar har annat att göra än att plocka apelsiner. De gamla orkar inte. - Jag undrar allvarligt varför ingen orkat ta tag i detta -skulle det inte finnas en marknad runt Svarta Havet till exempel? Vill inte Ryssland köpa perfekta mandariner? Skulle inte Ukraina vara en näraliggande kund?
Skulle ingen kunna satsa på en juicefabrik? Marmelad?

Självplockning som på svenska jordgubbsodlingar är inte heller känt. Vi, som har vänner i Vathy, får plocka kassar fulla ...många har egna odlingar eller släkt som vill bli av med några kassar prima frukt.

Överallt i Pothia finns försäljare av dessa vackra och goda frukter.

Vi lider inte av C-vitaminbrist, det är säkert.

jan c
2011-01-18, 07:34
Hej Monica God fortsättning .Situationen är likadan på Kreta, jag tror över hela Grekland .Vänner berättade att de såg en flod iGrekland som var gul av apelsiner som man dumpat det var bättre att" flotta" ut dem den vägen än att de ruttnade på någon tipp.Detta måste ju bero på att någon marknad är billigare på produkten, men sorgligt är det.Vi får lägga till apel.mandarin plockning till olivplockningsaktiviteterna för intr.Svenskar.

Kalimera
2011-01-18, 13:44
De flesta odlingarna är omgivna av kalkade höga murar . Man har sagt mig att det inte bara är för att hindra pallare utan dels ger de vindskydd, dels ligger en del vattenledningar uppe på murarna. I alla fall får jag en viss instängdhetskänsla i Vathy, inte helt trevlig.Håller helt med. Tycker det är synd med alla murar. Och då har jag inte sett dalen när "den blommar". Måste vara helt fantastiskt, trots murarna. :)

Vi lider inte av C-vitaminbrist, det är säkert.Jag har ätit mandariner på Naxos, och det var något av de godaste jag ätit i fruktväg. Antar att det är detsamma med era.Tycker du har bra idéer, synd att ingen kan förvalta dem. Juice vore inte dumt. :p

Rasmus
2011-01-18, 14:55
Någon gång, något år, då ska vi komma ner lagom till skördesäsongen.
"Mandarindalen" är ju en av de vackraste platserna på Kal, enligt vår mening.
Och med den nya, fina vägen mellan Vathy och Arginontas går det ju snabbt att ta sig dit från Myrties/Masouri via moppe, också.
:-)

Riitta
2011-01-18, 16:04
I November var det jättemycket mandariner på karpathos också:p Jag fick frukt av många, så jag stoppade i mig mycket av dom under dom 2 veckorna jag var där:)

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/Mandariner01.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/Mandariner02.jpg

Riittabye_bye

Masse
2011-01-18, 21:49
Härliga bilder Riitta! Man blir ju jättesugen.
:) Mats

kirtor
2011-01-19, 07:48
På Kalymnos nå i desember fikk vi nesten overdose med C-vitaminer. Det ble mye mandariner og appelsiner. Vathy var et vakkert skue ovenfra med alle disse trærne som var helt gule av frukt.
Vi har også undret oss over at man ikke kan lage juice av mandarinene. Jeg spurte noen kalymniere om man kun benyttet appelsiner til juice. Svaret var ja. Mandaringjuice var nok ikke aktuelt nei. Kanskje om noen satte i gang juicepressen og begynte å selge mandarinjuice. Mye smak og sikkert kjempegodt!

Monica P
2011-01-19, 09:36
Jag förmodar att det kan vara en del byråkrati som hindrar, typ hygienbestämmelser, förpackningsmetoder, arbetslagstiftning, skatteregler, marknadsundersökning, bankförbindelser, försäljningsstrategi, transportorganisation...
Själva plockandet och arbetet kring odlingarna är antagligen det enklaste.

sjöborren
2011-01-19, 15:00
Intressant läsning Monica ... och vackra bilder Riitta.
Apelsiner skördas två gånger om året. Hur är det med andra citrusfrukter; clementiner, citroner m.m.

Monica P
2011-01-19, 19:38
Jag vet inte så mycket om skörden, men vinterapelsiner har vi i alla fall här. När turisterna på Kreta blev fler och började kräva färskpressad juice började man plantera spanska Valenciaapelsiner som mognar på sommaren. Detta hörde jag för massor av år sen via ett föredrag på radio i Aten, prata om selektivt minne...och om man gjorde såna planteringar på sextiotalet bör de ju vara i bästa åldern nu.
Nån citrusexpert på forumet???

lolis
2011-01-20, 17:45
Hej
Jag åt liksom Riitta massor av apelsiner och mandariner när jag var och plockade oliver i November i den underbara byn Perachora. ;)
Det var ljuvligt gott man bara åt och åt :D
Tyvärr tar dom inte hand om alla citrus frukter det är för dåligt betalt.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=72&pictureid=5074