handdator

Visa fullständig version : En lustig bok om Kreta


tomnil
2011-01-17, 10:29
Jag var inne på Röda Korsets second hand-butk i Arvika en dag och hittade en liten resehandbok om Kreta. Eftersom jag varit på Kreta och gärna skulle vilja se mer av andra öar fanns det egentligen ingen anledning att köpa den. Givetvis köpte jag den ändå. För fem kronor (inklusive kasse) blev jag ägare till den märkliga ”Kreta i närbild” av Ove Lind, utgiven av Generalstabens litografiska anstalt år 1967.
Boken innehåller givetvis resehandbokens obligatoriska uppgifter om turistbyråns och bankkontorens i Heraklion adresser och öppettider, avståndet till flygplatsen med mera,allt dock inbakat i en charmig reseskildring från det förturistiska Kreta.
Bland annat träffar författaren redan på flyget ett amerikanskt filmsällskap och skildrar sedan dess vedermödor att överföra Ariadnemyten till film på ett sätt som lämpar sig för en amerikansk publik. Han fortsätter med hur han inhandlar äkta kopior av antikviteter och besöker Knossos (ritning givetvis över palatsområdet på sidorna 88 och 89), en lyxbadort, för en sådan finns det minsann på Kreta, med mera. Äventyret avslutas med en bilfärd på av obegripliga skäl folktomma vägar från Sitia via Ierapetra till Agios Nikolaos. ”Det måste vara någon religiös helgdag som jag inte kommer ihåg”, säger guiden som av hänsyn till sin språkligt okunnige passagerare/uppdragsgivare låtit bilradion vara avstängd hela dan. Det var den 21 april 1967 och överstarna i Athen hade just tagit makten...
Detta är bara några höjdpunkter i den märkligaste resehandbok jag läst.
Jag har sökt på antikvariatssidorna på nätet och hittat ett ex på antikvariat Gläntan i Sala. Annars blir det till att anlita sitt bibliotek. Men förvänta er inte att den står på någon hylla. I bästa fall får du skicka ner bibliotekarien i magasinen. Eller beställa från något annat bibliotek. Men den är värd några dagars väntan.

Eva L
2011-01-17, 11:09
Vad intressant det låter. Vilket fantastiskt köp för en femma.

Eva

Kalimera
2011-01-17, 15:04
Den boken låter hur intressant som helst! Tack för tips! klapp_klap