handdator

Visa fullständig version : Extra Reseförsäkring eller inte?


M.G
2011-01-16, 16:06
Det är mkt diskussioner om man ska ta en extra försäkring via resebolaget eller om man klarar sig på den man har via hemförsäkringen.
Vad har ni för erfarenheter av det och hur brukar ni göra?

Tobbe S
2011-01-16, 16:16
Vi har ett tillägg i vår försäkring som heter "resplus" och kostar några 100-lappar. Vi tar varken reseförsäkring eller avbeställningskydd vi resebolagen.
Vi har fått ut kostander vid sjukdom under resa på denna utan problem.

Tobbe

Arne
2011-01-16, 17:11
Vår erfarenhet från fäjekatastrofen på Paros för tio år sedan gav vid handen att vår ordinarie Folksamförsäkring "Hem/Villa" täckte allt.

Vi missade hemresan med ett dygn. Fick boka om oss på Allitalias flight via
Milano hem till Stockholm.

Enär vi bokat och betalat vår resa via Visakortet fick vi följande i ersättning; Hela kostnaden för hemresan med Alitalia, 5500 Sek, därtill merkostnader för boende och mat med 800 Sek per dygn, tre dygn. att finansiera de tre extradagarna i Athen.

Ska vi sålunda sammanfatta, då hamnade vi faktiskt på plus. Folksam och Visa fixade det hela så att vi slapp självrisken.


Arne och Birgitta

lillabruden
2011-01-16, 23:20
Jag har hört något om det där med Visa...att när man betalar med det kortet så är det automatiskt en reseskyddsförsäkring...eller måste man kontakta Visa?

Kalimera
2011-01-17, 15:05
Jag har hört något om det där med Visa...att när man betalar med det kortet så är det automatiskt en reseskyddsförsäkring...eller måste man kontakta Visa?Så är det. Kolla med VISA vad som ingår.

Kalimera
2011-01-17, 15:05
Vad har ni för erfarenheter av det och hur brukar ni göra?Vi köper aldrig extra försäkringar. Det räcker långt med vår hemförsäkring.

Janérik
2011-01-17, 21:52
Detta med försäkring i Visa eller Master Card-kort är egentligen lite osäkert. Det är nämligen så att det är olika på vem som gett ut kortet. Från Swedbank har jag både Visa och MC, jag vet att försäkringarna är olika på de båda korten men kommer aldrig ihåg vilket jag ska använda, sedan har jag ett Statoilkort som också är MC, där tror jag inte att det finns någon försäkring alls, däremot får jag en bonus på inhandlat belopp där, tidigare (några år sedan) hade jag Visa från Skandiabanken, då ingick ingen försäkring men det var gratis att ta ut pengar utomlands.
Kolla alltså upp vad som gäller just ditt kort om du vill vara på den säkra sidan.
Vi har Resplus eller vad det nu kan heta på Trygg-Hansa så jag känner mej ganska trygg den vägen, försäkring från resebolagen har jag aldrig köpt, det måste vara bland de dyraste försäkringar som finns om man tittar på prissättningen de har, varje familjemedlem ska väl dessutom ha en egen försäkring där.

Mvh Janérik

Masse
2011-01-17, 23:23
Vi har sedan länge för några 100-lappar per år en stående tilläggsförsäkring (Resklar) hos Folksam till vår hemförsäkring. I hemförsäkringen ingår hos flertalet bolag erforderligt skydd för nödvändig vård och ev hemtransport vid sjukdom/olycksfall/dödsfall, och viss ersättning för förlorat utnyttjande av resdagar vid sjukhusvistelse etc. I tilläggsförsäkringen finns avbeställningsskydd för alla resor under året (oavsett hur jag betalat dem), samt att det vid sjukskrivning inomhus eller sjukhusvistelse under MERA än halva restiden utgår ersättning kallad Ersättningsresa, DVS HELA RESANS KOSTNAD ERSÄTTS för både den sjuke och hans/hennes medresenär. Avbeställningsskydd och viss invaliditetsersättning ingår också i den försäkring som jag får i Visakortet om jag betalt resan med det.

I höstas fick jag tillbringa fyra dagar av en veckoresa i Turkiet på sjukhus. Det innebar att jag fick totala kostnaden för resan för både mig och hustrun ersatt. Med enbart vanliga hemförsäkringen hade jag bara fått ung. halva kostnaden (4 dagar).

Men .............

Min viktigaste erfarenhet vid det tillfället, det var hur viktigt det är att ha med sig ett försäkringsbevis på papper avseende skyddet som finns i hemförsäkringen. Ett A4-blad som talar om att man har försäkring för erforderlig sjukvård mm och vem försäkringen gäller för.

Det som jag uppfattade som värdefullt var att det längst ned på det pappret var angivet att försäkringen var kopplad till SOS i Köpenhamn. Det var som ett "Sesam öppna dig" från början till slut med doktor till hotellet, skjuts till och från sjukhuset, och hela behandlingen, inkl datortomografi mm, och vistelsen där med utmärkt standard på rum mm. Allt utan att jag behövde lägga ut en enda krona. Doktorn som hämtade mig från hotellet till sjukhuset sade: Ta med dig passet och försäkringspappret, några pengar eller kort behöver du inte. Från SOS i Köpenhamn hade man daglig telefonkontakt med mig på sjukhuset (imponerande!) och följde upp med läkaren kontinuerligt.

Så min slutsats är att oavsett hur man väljer att göra med avbeställningsskydd, tilläggsförsäkring etc, så ser jag ALLTID till att ha med försäkringsintyget från hemförsäkringen med noteringen om SOS.

Stor eloge till SOS i Köpenhamn och deras sätt att jobba.
:) Mats

bocina
2011-01-18, 15:09
Vi köper aldrig extra försäkringar. Det räcker långt med vår hemförsäkring.

Brukar inte hemförsäkringarna vara begränsade till 45 dagar? Hur gjorde ni då ni var ute på långluff?

BoCina

Kalimera
2011-01-18, 15:37
Brukar inte hemförsäkringarna vara begränsade till 45 dagar? Hur gjorde ni då ni var ute på långluff?Jo, då köper vi extra försäkringar. Men bara för tiden som överstiger de första 45 dagarna.

carjoh
2011-01-19, 09:10
Hej!
Vi har Länsförsäkringars hemförsäkring. Vi har också tecknat en extra speciell reseförsäkring där. Det är som typ Masse skriver om Folksam. Den är rätt mycket utvidgad. Den kostar osss 400 kr per år och då gäller det för alla familjemedlemmar. Inte mycket pengar om man reser minst 2 gånger per år...

Mvh

storkis
2011-05-30, 09:34
Vi brukar komplettera med reseförsäkring plus. Den täcker bland annat upp självrisken, om något skulle hända. Jag kan bara tala för hur vi brukar göra, men förra sommaren var vi i Turkiet. Min make blev ordentligt sjuk och vi fick tillkalla läkare. Denna extra försäkring gjorde, att vi slapp och ligga ute med pengar, som vi hade fått göra annars. Ok, man räknar ju så klart inte med att man blir sjuk på semestern, men allt kan ju faktiskt hända.

Irene

CarinaN
2011-05-30, 17:52
Detta med försäkring i Visa eller Master Card-kort är egentligen lite osäkert. Det är nämligen så att det är olika på vem som gett ut kortet.

Ja, det beror på vilken bank man har och vilket avtal just den banken har med Visa. Man får kolla sin egen banks hemsida för att se vad som gäller. Vi har Nordea, och behöver då inte ens betala resan med själva visakortet, det går lika bra att handla sin resa på nätet via det kontonr som visakortet är knutet till för att försäkringen ska gälla.
Vi tar aldrig extraförsäkringar, utan nöjer oss med hemförsäkringen + visakortsförsäkringen.
När man reser i Grekland får man dessutom läkarbesöket helt gratis bara genom att man visar upp sitt kort från försäkringskassan, så var det i alla fall när min man blev sjuk i Grekland för tre år sedan. Däremot fick han betala för sitt penicillin, men det hade han ju även fått göra hemma.
Så när man reser inom EU gäller det att komma ihåg att utöver försäkringspapper även ta med kortet från Försäkringskassan.

Carina

henile
2011-05-30, 17:57
Har man Swedbank och visakort kopplat till kontot varifrån man betalt resan och en vanlig hemförsäkring klarar man sig långt. Vi behövde inte ens någon tilläggsförsäkring trots vi senast reste och befann oss på extremt hög höjd (hälsovådligt) i Afrika.
:rolleyes:

Kalimera
2011-05-30, 18:01
När man reser i Grekland får man dessutom läkarbesöket helt gratis bara genom att man visar upp sitt kort från försäkringskassan, så var det i alla fall när min man blev sjuk i Grekland för tre år sedan.Det gäller inte om man går till en privat läkare. Kolla här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18648).

CarinaN
2011-05-30, 19:08
Det gäller inte om man går till en privat läkare. Kolla här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18648).

Oj, bra att veta! Vi var på lilla Fourni och blev av bybefolkningen hänvisade till en doktor. Om det var privat eller inte hade vi ingen aning om, och frågade inte heller, så då hade vi tur med andra ord.

Carina

Eva64
2011-08-01, 19:46
Vad jag har förstått så äden största skillnaden att man får hjälp med kostnaden direkt om man har bokat en reseförsäkring vi t ex apollo. Om man förlitar sig på sin hemförsäkrning får man själv ligga ute med pengarna tills man kommer hem. Är de så eller har jag missförstått?bye_bye

Tobbe S
2011-08-01, 20:44
Vad jag har förstått så äden största skillnaden att man får hjälp med kostnaden direkt om man har bokat en reseförsäkring vi t ex apollo. Om man förlitar sig på sin hemförsäkrning får man själv ligga ute med pengarna tills man kommer hem. Är de så eller har jag missförstått?bye_bye
Nej du har inte missförstått så är det.

Kan tillägga att jag vid ett tillfälle har tagit reseförsäkring genom Sportresor. Det gällde en skidresa till Italien. Jag kollade upp med mitt försäkringsbolag vad som skulle hända om man tex bröt tummen och inte skulle kunna utöva skidåkning. Svaret från bolaget blev att endast läkarkostnaderna ersätts,men med Sportresors försäkring skulle jag få tillbaka pengarna, då syftet med resan, skidåkning, inte kunnde genomföras.
Lyckligtvis hände inget, men man bör nog kolla upp om man gör "specialresor"

Tobbe

Masse
2011-08-02, 02:09
Vad jag har förstått så äden största skillnaden att man får hjälp med kostnaden direkt om man har bokat en reseförsäkring vi t ex apollo. Om man förlitar sig på sin hemförsäkrning får man själv ligga ute med pengarna tills man kommer hem. Är de så eller har jag missförstått?bye_bye

Både och skulle jag vilja säga. Med enbart hemförsäkringen får man förmodligen ligga ute med pengarna om det rör sig om mindre omfattande vård, typ ett enkelt läkarbesök etc. Men om det som i mitt fall handlade om ganska kostsam vårdinsats med flera dagars sjukhusvård, datortomografi mm då behöver man inte ligga ute med några pengar UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT MAN HAR ETT ORDENTLIGT INTYG AVSEENDE RESEFÖRSÄKRINGEN I HEMFÖRSÄKRINGEN. Se min skrivning ovan!

:) Mats

Eva64
2011-08-14, 13:42
Ja, försäkriningar är en djungel! Har precis pratat med Folksam angående visakortsförsäkringen och deras tilläggsförsäkrning resklar. Det som skiljer sig är att resklar gäller bara för de som är folkbokförda på samma andress. Något att tänka på om man har barn som inte bor hemma men som ska följa med på resan. Resklar ger också en ersättningsresa vilket inte visakortets försäkring gör. Visakortets försäkrining gäller alla som ska med på resan oavsett var de bor OM de har samma bank som man själv har. Som jag ser det så är enda vitsen med att teckna en extra försäkring (resklar via folksam) om man vill ha tryggheten med möjlighet till en ersättningsresa. Det är folksam som handhar visakortsförsäkrningen också.bye_bye