handdator

Visa fullständig version : Vilken ort ska vi välja?


Rojo72
2011-01-15, 23:02
Hej på er!

Nej, jag vet. Jag SKULLE inte till Grekland denna sommar men nu vill syster m familj dit och då ställer man ju upp, eller hur _B-anana?

Vi funderar på att åka till Korfu (och en massa andra ställen men låt oss koncentrera oss på Korfu för tillfället). Vi är alltså jag, syster med make och deras dotter som är 4 år i sommar.

Det är viktigt med bra bad i närheten (=helst inte fordon till stranden), att stranden är barnvänlig och att där finns tillgång till skugga, endera naturlig eller i form av solparasoller. Vidare vill vi bo på ett ställe där det finns ett gäng matställen att välja på. En del liv och rörelse (dvs detta är ingen "Faros på Sifnossemester") men det behövs inte nattklubbar och annat fördärv.

Shopping och sånt får man väl ta hand om i Korfu stad antar jag men i övrigt?

Vi har tittat på Agios Gordis och orterna på nordkusten, t.ex Sidari men blir inte jättekloka. Åsikter? (Inte om vår klokskap främst, utan om resmålet...)

karinafp
2011-01-16, 10:29
Jag kan bara uttala mig om Aghios Gordis, men jag tycker att den orten stämmer bra in med era önskemål. Massor av matställen. Vi var där i två veckor och hann inte med att prova alla vi ville...;) Mycket god mat, dessutom.

Lång strand, sand i mitten och stenigare åt kanterna. Inga bilar där. Det går en gata ner genom byn, och den slutar med en vändplan där stranden börjar. Flera trevliga tavernor längs stranden. Lagom med liv och rörelse, lagom med affärer för att man inte ska ha tråkigt. Bra bussförbindelser med Kerkyra, annars har taxi fast pris. Sen ligger ju orten på västkusten, så man får fantastiska solnedgångar på köpet. :D

Jag åker gärna tillbaka dit, så Aghios Gordis rekommenderar jag varmt.

Karin
som alltid längtar ner

Jamdidam
2011-03-25, 15:00
Jag skulle nog också säga att Agios Gordios låter mest lämpligt. Och sedan komplettera det med att ta några turer till Korfu stad för shopping och nya restauranger.

En trevlig bar att prova är "Lemon Tree" http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/9a/c7/26/agios-gordios.jpg