handdator

Visa fullständig version : Thailandsfunderingar


Lena*
2011-01-14, 12:40
Hej!

Vi är två barnfamiljer som planerar att åka till Thailand nästa vinter. Frågan är, var ska vi åka? Vi gillar Amorgos...kan vara en ledtråd om vad vi önskar. ;) Även bra utflyktsmål i närheten är önskvärt, lite äventyr som elefantritt i djungeln eller liknande.

Vilka ställen kan ni tipsa om? Hur tar vi oss dit på bra och prisvärt sätt? Andra tips och idéer?

Vi är kunniga om Grekland, men Thailand är ett oskrivet blad för oss, så vi vet inte riktigt var vi ska börja. :)

Mvh Lena.

Eva L
2011-01-14, 13:08
Finns mycket att välja bland. Beror också på barnens åldrar etc. Något som är viktigt att ta ställning till är hur trafiksäkra ni vill vara etc

Där jag var med min dotter och barnbarnen nu i december var perfekt för två små. Transfern från flygplatsen tog knappt 45 min och skedde med vanlig buss. Bang Tao där vi var är en mycket fin, lång och underbar sandstrand med enkla serveringar och glest mellan solstolarna. Vi bodde på Sunwing med allt vad det innebär av bekvämligheter och service. Många måltider åt vi på de enkla strandserveringarna men ibland när barnen var väldigt trötta åt vi på hotellet där det också fanns bra thaimat. Finns många typer av boenden att välja bland i Bang Tao. Det var perfekt att bo på stranden och att inte behöva korsa någon väg för att komma ner till havet. Barnen älskade både havet och poolerna. Varje eftermiddag kom en liten elefant med skötare förbi. Barnen var skräckblandat förtjusta men ingen av dom vågade åka på elefantens rygg.

Det var ca 1,5 km till ett köpcenter dit vi promenerade efter en mindre väg och det är ungefär lika långt till Bang Taocentrum. Det finns goda utflyktsmöjligheter i området. Vi var på en tvådagarstur till Krabi som var fantastisk med övernattning på Poda. Barnen fick bada på flera paradisstränder men hemresan blev lång med för få måltider och vi kom hem betydligt senare än utlovat. Med lite större barn är det nog enklare.

Bang Tao är enligt min mening perfekt för barnfamiljer som vill ta det lugnt och som vill ha riktigt nära till en mycket fin strand. Jag har bott i Surin, Kata och på Koh Lanta tidigare men Surin är inte lika fint längre och det byggs en hel del i Kata. Kan nog tänka mig att bo på alla ställen igen utom Surin. Till Koh Lanta åker jag tillbaka nästa vinter.

Patong ska ni undvika.

Thailändarna är gästvänliga, trevliga, omtänksamma och vi svenskar är väldigt omtyckta. Lite som det var i Grekland förr. Maten är god, oftast är det väldigt barnvänligt och trafiken är det man får se upp mest med. Alla höll vi oss friska men den lille hade lite diarre i samband med hemkosten. Han drack en hel poolvatten vilket säkert var anledningen. Alla prover var dock bra och han blev snabbt bra igen. Treåringen hade lättare för att förstå att man inte fick dricka poolvattnet. Det finns massor att läsa om Thailand så ni hittar säkert något som passar er.

Eva

Glömde säga att hotellet hade en välsorterad liten minimarket med inte allt för höga priser